Bedraad thuisnetwerk uitbreiden met wireless

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:30
Ik ben van plan om binnenkort een laptop aan te schaffen, en wil hiermee natuurlijk graag gebruik maken van draadloos internet.
De situatie is nu als volgt: (ADSL-verbinding van HetNet, analoge telefoonlijn)
Een simpele Sweex ADSL modem/router in 1, met daarop 4 UTP poorten (3 in gebruik).
(Ik weet dat sweex geen topmerk is, maar het werkt al bijna 4 jaar zonder problemen :P )

De 3 pc's die nu met draad zijn aangesloten wil ik gewoon bedraad houden, maar ik wil dus ook draadloos kunnen internetten thuis.
Wat moet ik hiervoor aanschaffen, zodat het werkt? Wat is de beste en/of goedkoopste oplossing?
- Nieuw modem/router in 1 aanschaffen, maar dan dit keer wel met wireless functionaliteit?
- Draadloze router aanschaffen? (kan dit zomaar, een router achter een router hangen?)
- Een acces point aanschaffen?
- Misschien zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer 8)7

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 12:01
Ik zou gewoon een draadloze router aanschaffen met lan-poorten (heb er zelf ook 2).
Laptop is lekker draadloos en de andere computer(s) zijn bedraad.

Werkt prima bij/voor mij :)

Edit: even over het hoofd gezien dat je een modem/router in 1 had. ík zou de draadloze router gewoon op het modem aansluiten en de bedrade pc's weer op die draadloze router.
Overigens is een router achter een router geen probleem.
Vaak kan je een draadloze router ook als access point instellen, waardoor je dus die in principe niet hoeft aan te schaffen. Draadloze router is nooit weg. Maar dat is mijn mening :)

[ Voor 58% gewijzigd door aaajeetee op 17-01-2007 14:10 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Om de kosten laag te houden.. kun je gewoon een accesspoint aanschaffen en in een vrije utp poort stoppen van je bestaande netwerk. Even configureren met een vaste pc en daarna connecten met de laptop.

www.google.nl trouwens al geprobeerd? :X

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Even rondshoppen kan handig zijn. Ik heb voor mijn ouders juist een draadloze router gekocht voor achter de router omdat deze goedkoper was dan een vergelijkbaar accesspoint (beiden linksys). Hiervan heb ik gewoon de dhcp server uitgezet en de andere adslmodem/router in een lan poort gestopt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• apollo432
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-03 19:45
Ook ik heb een modem/router (Zyxel 2602H) met Tiscali (T6).

Laatst ook een laptop gekocht. Om hier dus mee draadloos te kunnen internetten e.d. heb ik een Sitecom wireless router gekocht, de WL 160.

Ik heb de Sitecom router gewoon op op nr 3 van de 4 aansluitingen van de Zyxel aangesloten (nr 3 LAN van de Zyxel naar de WAN van de Sitecom). Op nrs 1 en 2 van de Zyxel zitten 2 pc's bedraad aangesloten.

Om het draadloze van de router en de laptop voor elkaar te krijgen heb ik eerst voor een vaste verbinding dmv een utp kabel gezorgd. Met die vaste verbinding tussen router en laptop kun je dan heel makkelijk in de router komen om de nodige instellingen te kunnen doen om het internet op te kunnen.

Nadat ik dit voor elkaar had ben ik aan het draadloze begonnen en met succes.

• Superhuuper
apollo432 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 12:12:
Ook ik heb een modem/router (Zyxel 2602H) met Tiscali (T6).

Laatst ook een laptop gekocht. Om hier dus mee draadloos te kunnen internetten e.d. heb ik een Sitecom wireless router gekocht, de WL 160.

Ik heb de Sitecom router gewoon op op nr 3 van de 4 aansluitingen van de Zyxel aangesloten (nr 3 LAN van de Zyxel naar de WAN van de Sitecom). Op nrs 1 en 2 van de Zyxel zitten 2 pc's bedraad aangesloten.

Om het draadloze van de router en de laptop voor elkaar te krijgen heb ik eerst voor een vaste verbinding dmv een utp kabel gezorgd. Met die vaste verbinding tussen router en laptop kun je dan heel makkelijk in de router komen om de nodige instellingen te kunnen doen om het internet op te kunnen.

Nadat ik dit voor elkaar had ben ik aan het draadloze begonnen en met succes.
Dat klinkt goed! Is ook geen extreem dure router!
Kun je ook een indicatie geven van het bereik? Ik ben van plan om de router beneden in de meterkast te hangen, maar wil mijn laptop ook op mijn zolderkamerkamer (2 verdiepingen hoger, aan de andere kant van het huis :P) kunnen gebruiken.
Ik twijfel nu tussen de WL160 en de WL 153. De WL153 is 30 euro duurder, en heeft 3 antennes ipv 1 antenne bij de WL 160.
Zal het bereik met 3 antennes veel beter zijn? Zou ik eventueel ook in de tuin kunnen internetten?
Of kan ik beter een andere router nemen?
WL 160
WL 153

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:51

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Superhuuper schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:43:
[...]

Dat klinkt goed! Is ook geen extreem dure router!
Kun je ook een indicatie geven van het bereik? Ik ben van plan om de router beneden in de meterkast te hangen, maar wil mijn laptop ook op mijn zolderkamerkamer (2 verdiepingen hoger, aan de andere kant van het huis :P) kunnen gebruiken.
Ik twijfel nu tussen de WL160 en de WL 153. De WL153 is 30 euro duurder, en heeft 3 antennes ipv 1 antenne bij de WL 160.
Zal het bereik met 3 antennes veel beter zijn? Zou ik eventueel ook in de tuin kunnen internetten?
Of kan ik beter een andere router nemen?
WL 160
WL 153
Over het bereik kun je in principe vrij weinig nuttigs vertellen. In ieder huis is dat weer compleet anders. Zitten er op de plaats waar je AP komt te staan veel electriciteitsleidingen, is het een plafond van gewapend beton, zit er veel ijzer in de muren, andere elektrische apparaten in de buurt van het AP. Dit zijn allemaal dingen die het bereik kunnen beïnvloeden.

In theorie heeft die 153 inderdaad beter bereik, maar dan moet je ook een netwerkkaart hebben die dat Mimo-gebeuren ondersteunt, anders heb je alsnog niks aan die extra antennes. Bij een kennis van me staat zo'n 153. Eerst had ie zijn pc een verdieping hoger staan, bereik was vrij goed. Nu staat zijn pc op dezelfde verdieping maar 2 kamers verderop en nu is het bereik altijd laag.

Waar je nog aan zou kunnen denken zijn die apparaten van Devolo (bijvoorbeeld). Dan koop je 1 netwerkadapter met kabel, plug je in het stopcontact en dan koop je nog 1 draadloze netwerkadapter (beide van devolo dan) en die plug je ergens in de buurt van waar je draadloos wil internetten. Op die manier heb je dus je netwerk via je stroomleidingen. Geen idee hoe goed het werkt (volgens mijn buurman vrij goed), maar op die manier weet je wel dat je nog draadloos bereik hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door FlipFluitketel op 22-01-2007 12:53 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Superhuuper
Het moet gaan werken met een MacBook O+
Voor zover ik weet ondersteund die geen Mimo, dus in dat geval zou ik net zo goed een router met 1 antenne kunnen kopen?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Pak dan een AP'tje van Linksys en schroef met HyperWAP het vermogen wat op ;)
Niet verder dan 50mW want dan gaat je prestatie achteruit.

Je macbook heeft namelijk een kaartje dat aan de 100mW zit, wat vaak een goed bereik oplevert ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1