IP conn. problemen na KPN netwerk onderhoud?

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
Hallo,

Ik heb problemen met mijn ADSL vanaf gisterennacht 05:00. Volgens informatie op internet is er de afgelopen dagen onderhoud op diverse plaatsen in nederland geweest, wat op die tijd voor het eerst gestart is dus ik vrees het ergste, KPN kon me nog niet niet verder helpen en XS4ALL helpdesktelefoon had tot nu toe wachtijden van 20min+. Dus maar even tweakers ingeschakeld! ;-)

Gedrag is als volgt: alles op mijn interne netwerk werkt plus 3 groene lampjes op mijn speedtouch 510 modem. Volgens KPN is dit modem (standaard van KPN) nog steeds geschikt. Het heeft ook al 3 jaar+ zonder noemenswaardige problemen gewerkt. Maar ik kom nu niet naar buiten toe, niet op naam, niet op IP. Als ik modem uit en aan zet of alleen connectie opnieuw opbouw heb ik is er even verkeer mogelijk (typisch een 20 tal pings naar bijv. www.xs4all.nl) Daarna is geen verkeer meer mogelijk en alleen timeouts, diagnostics modem geeft dan alles ok, ook up/down snelheid die weergegeven wordt (basic ADSL bij XS4ALL 768/6144), op IP connectivity na nl. het feitelijk niet kunnen bereiken van de DNS peer server bij XS4ALL, puur op IP kan ik overigens ook niet surfen dan, dus het is meer dan alleen DNS. Wellicht routerings of collision of ruis probleem op hun netwerk? Mijn telefoonlijn (over de zelfde koperdraaddraad na splitter) werkt nog steeds prima. Hebben jullie nog ideeen waar ik verder na kan kijken of wat ik XS4ALL/KPN precies moet vertellen?

Details:
10.0.0.138 (intern adres modem) <= te pingen en modem interface gewoon te gebruiken
modem REMOTE-IP 169.254.141.11 <= nog wel te pingen (1ste hop op XS4ALL netwerk?).
IP-ROUTE 195.190.250.27 =< DNS peer niet meer te pingen

Bedankt!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Essence schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:01:

Details:
10.0.0.138 (intern adres modem) <= te pingen en modem interface gewoon te gebruiken
modem REMOTE-IP 169.254.141.11 <= nog wel te pingen (1ste hop op XS4ALL netwerk?).
IP-ROUTE 195.190.250.27 =< DNS peer niet meer te pingen

Bedankt!
Die 169.254 is al niet in orde. Dat is een zgn AutoConfig-ip, dat wijst een apparaat zichzelf toe als hij geen reactie van de DHCP-server krijgt.

Die gateway van KPN (195.190) is nooit te pingen geweest.

Het lijkt er dus op als je gewoon geen verbinding op IP-niveau naar XS4ALL kunt leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door GraveR op 17-01-2007 14:15 ]

• Essence
GraveR schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:13:
[...]

Die 169.254 is al niet in orde. Dat is een zgn AutoConfig-ip, dat wijst een apparaat zichzelf toe als hij geen reactie van de DHCP-server krijgt.

Het lijkt er dus op als je gewoon geen verbinding op IP-niveau naar XS4ALL kunt leggen.

• Essence
GraveR schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:13:
[...]

Nu met reactie, sorry.
Die 169.254 hoort dus helemaal niet in de router tabel van het modem te staan, maar wordt alleen toegewezen als default door de DHCP server in de speedtouch vioor de "buitenkant"van het modem,
Op het LAN gebruik ik een hard 10.x.x.x adres geen DHCP. Publiek IP is een 80.137.xx adres.

• GraveR
Essence schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:26:
[...]

Nu met reactie, sorry.
Die 169.254 hoort dus helemaal niet in de router tabel van het modem te staan, maar wordt alleen toegewezen als default door de DHCP server in de speedtouch vioor de "buitenkant"van het modem,
Op het LAN gebruik ik een hard 10.x.x.x adres geen DHCP. Publiek IP is een 80.137.xx adres.
Hoort er niet te staan is een groot woord. Je zou in ieder geval je publieke IP moeten zien inderdaad, uit je verhaal maak ik op dat dat niet het geval is.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Vermoedelijk heb je een fout in je gebruikersnaam, tenminste dat komt vaak voor bij dit ip-adres.
Als je dus niet geauthenticeerd kunt worden, dan krijg je dus ook niet je ip-adres toegewezen. Vandaar dat je modem zichzelf een ip gaat geven.

PSN: djmurcielago

• GraveR
Murcielago schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:45:
Vermoedelijk heb je een fout in je gebruikersnaam, tenminste dat komt vaak voor bij dit ip-adres.
Als je dus niet geauthenticeerd kunt worden, dan krijg je dus ook niet je ip-adres toegewezen. Vandaar dat je modem zichzelf een ip gaat geven.
Onwaarschijnlijk, als je een typo maakt, dan krijg je een vangpagina van KPN of van XS4ALL die je aangeeft dat er wat mis is.

Hier lijkt het erop dat er wat mis is gegaan tijdens de upgrade, waardoor er geen dataverkeer mogelijk is.

• Essence
Murcielago schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:45:
Nee, dat is niet het geval ik kan gewoon via de 10.0.0.138 web interface naar het modem, en daarin gewoon disconnecten en connecten (status always on en up status). In de IP tabel aldaar zie ik ook mijn publieke IP (80.127.x) staan, dus dat lijkt ook OK, dat kan hij dus welverkrijgen, dat is het probleem niet. Na korte tijd is geen IP verkeer meer mogelijk naar buiten.

Ik heb net XS4ALL aan de lijn gehad, die stelden voor het modem te resetten (met dat knopje aan de achterkant). Kan ik pas doen als ik thuis ben. Maar wat moet ik doen als dat ook niet werkt???
Zucht ....

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

lier

MikroTik nerd

Essence schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:00:Ik heb net XS4ALL aan de lijn gehad, die stelden voor het modem te resetten (met dat knopje aan de achterkant). Kan ik pas doen als ik thuis ben. Maar wat moet ik doen als dat ook niet werkt???
Zucht ....
Weer bellen, zucht...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Of probeer es een ander modem!!

Je bent bekend met de harde reset procedure van die modems?
Wat was het ook al weer... in drukken >> 1e lampje knippert, indrukken >> 2e lampje knippert, indrukken >> 3e lampje knippert, indrukken?

Zoiets meen ik.. maargoed.. kijk ook even naar de stats. Post ze anders hier.
Voor het zelfde geld heb je zoooo veel foute data dat ie het daarom niet doet.

En een ander modempje proberen kan ook geen kwaad!
Ik citeer:
Het heeft ook al 3 jaar+ zonder noemenswaardige problemen gewerkt.

Deze advertentieplaats is te huur!

• Essence
RammY schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:35:
Of probeer es een ander modem!!

Je bent bekend met de harde reset procedure van die modems?
Wat was het ook al weer... in drukken >> 1e lampje knippert, indrukken >> 2e lampje knippert, indrukken >> 3e lampje knippert, indrukken?

Zoiets meen ik.. maargoed.. kijk ook even naar de stats. Post ze anders hier.
Voor het zelfde geld heb je zoooo veel foute data dat ie het daarom niet doet.

En een ander modempje proberen kan ook geen kwaad!
Ik citeer:

[...]
Modemreset heb ik gisteren samen met XS4ALL helpdesk a/d lijn (goede techneut, was een goede ervaring) gedaan, dat leverde geen verschil op. Verder maakt met of zonder splitter niets uit, ik heb de bekabeling ook al 3jaar+ hetzelfde en geen lange draden ( en had 618 KB/ 80 KB down/up dus prima). Errors in dat DSL menu bij Diagnostics zijn allemaal 0/0.

Met een tracert met ingelogd met KPN test account (kpn@adsltest) bleek dat heen en weer naar KNP werkt, KPN netwerk is te bereiken. XS4ALL denkt dat het probleem ligt op het gebied van routering voor mijn account blijkbaar; dat KPN de data dus niet goed doorrouteert naar XS4ALL.

Vanavond kan ik hopelijk KPN daarvan overtuigen (zal wel weer eerst door alle zelfde tests heen moeten lopen). Maar het bestigt in ieder geval mijn vermoeden dat KPN ergens iets heeft veranderd.

So far so good ;-(

• Essence
Essence schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:27:
[...]
Vanavond kan ik hopelijk KPN daarvan overtuigen (zal wel weer eerst door alle zelfde tests heen moeten lopen). Maar het bevestigt in ieder geval mijn vermoeden dat KPN ergens iets heeft veranderd.

So far so good ;-(
Kleine followup: na dreigende "van kastje naar de muur" (KPN <-> XS4ALL), toch een problem ticket kunnen laten aanmaken bij KPN. Er schijnen meer mensen last van te hebben de afgelopen dagen verspreid over het hele land. KPN heeft mijn verbinding tot modem doorgemeten, resultaat: signaal prima. KPN en XS4ALL moeten er nu samen maar uitkomen!

• Essence
Essence schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 15:43:
KPN en XS4ALL moeten er nu samen maar uitkomen!
Weer een kleine followup (nog steeds geenwerkend ADSL &^%#$@#@^#%), het is nu duidelijk dat het probleem bij KPN ligt en gelukkig zijn KPN en XS4ALL het daar nu over eens.

Ik aan mijn kant heb overigens in de tussentijd nog de laatste firmware upgrade 4.2.7 op de speedtouch 510 gedaan en zelfs met een hele nieuwe Speedtouch 716 (en andere splitter) getest, gedrag nog precies hetzelfde. Overigens kan ik met een 56K modem nog wel ouderwets inbellen bij XS4ALL met hetzelfde account en werkt alles prima, alleen wat primitief en traag natuurlijk.

XS4ALL heeft met techneuten KPN geschakeld. Er zijn ongeveer 200 klanten bij XS4ALL die dit probleem op dit moment hebben, maar ook bij alle andere ADSL via KPN providers treedt het (in welke aantallen weet XS4ALL natuurlijk niet) op. Op zich dus niet veel klanten dus, maar wel na verificatie met precies hetzelfde gedrag. Men denkt dat het een routeringsprobleem is dat onder bepaalde omstandigheden optreedt ergens in de KPN centrale, KPN zoekt uit wat de klanten met dit probleem met elkaar gemeen hebben. Ik heb zelf ook alle mogelijke technische details doorgegeven en ideeen aangedragen die er ook maar iets mee te maken kunnen hebben. Het is in alle soortgelijk gevallen begonnen direct na de software upgrades in de centrales van KPN die landelijk paar weken geleden begonnen is.

• Tukk
  • Laatst online: 11:27

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Mogelijk een subtiele hint: XS4ALL Only

Je zit nu dus al 2 weken zonder Internet via ADSL?
Wat zegt Xs4all daarvan, krijg je een deel van je abbo terug o.i.d?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Essence
Tukk schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:03:
Mogelijk een subtiele hint: XS4ALL Only

Je zit nu dus al 2 weken zonder Internet via ADSL?
Wat zegt Xs4all daarvan, krijg je een deel van je abbo terug o.i.d?
Ja, ik krijg het terug gelukkig, dat zou er nog eens BIJ moeten komen. Aanvraag XS4ALL only is iets wat ik serieus overweeg, maar dat duurt in ieder geval ook nog weken voordat dat er door is wegens wachtlijst daarvoor. Met een beetje pech zit ik dus nog weken zonder ADSL :'(

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 19:06
de wachtlijst voor xs4all only is echt geen weken meer hoor :) Binnen een paar dagen ben je door de voorinschrijving heen.

• Essence
Sourcey schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 15:32:
de wachtlijst voor xs4all only is echt geen weken meer hoor :) Binnen een paar dagen ben je door de voorinschrijving heen.
Update sinds 18:26 vandaag heb ik weer vanzelf connectie, men heeft dus iets gedaan, pfff let's hope it stays. Nog wel gereduceerde down/up 585 KB/s / 28 Kb/s vroeger had ik 618/80.
I'm alive again!

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Essence schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:01:
Hallo,

Ik heb problemen met mijn ADSL vanaf gisterennacht 05:00. Volgens informatie op internet is er de afgelopen dagen onderhoud op diverse plaatsen in nederland geweest, wat op die tijd voor het eerst gestart is dus ik vrees het ergste.
Het kan volgens mij alleen fout gaan, als ze echt daadwerkelijk in de centrale van jouw omgeving gaan knutselen. Op deze site is dat handig bij te houden. Scheelt je een hele hoop speurwerk.

• Essence
Lekkere Loempia schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:49:
[...]

Het kan volgens mij alleen fout gaan, als ze echt daadwerkelijk in de centrale van jouw omgeving gaan knutselen. Op deze site is dat handig bij te houden. Scheelt je een hele hoop speurwerk.
Zelfde info staat ook bij KPN op de storingsinfo?
Dit "gevalletje" stond niet op de storingslijst. Volgens KPN/XS4ALL een heel klein aantal gebruikers (ongeveer 200 abonnees bij elk van de providers die via KPN gaan) verspreid over het hele land. Ik ben benieuwd of ik ooit nog hoor WAT het precies was.

• Essence
Essence schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:05:
[...]

Update sinds 18:26 vandaag heb ik weer vanzelf connectie, men heeft dus iets gedaan, pfff let's hope it stays. Nog wel gereduceerde down/up 585 KB/s / 28 Kb/s vroeger had ik 618/80.
I'm alive again!
Correctie. Ik heb gemerkt dat je met de Speedtouch 716 parental control volledig moet disablen.
Dit doe je in Speedtouch -> Configuration en dan Web Browsing Interception: Disabled zetten.
Nu heb ik volgens bijv. speedtest.nl en mordax.nl weer 618/80 zoals vroeger! (adsl basic bij XS4ALL).

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Essence schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 00:34:
[...]

Dit "gevalletje" stond niet op de storingslijst. Volgens KPN/XS4ALL een heel klein aantal gebruikers (ongeveer 200 abonnees bij elk van de providers die via KPN gaan) verspreid over het hele land. Ik ben benieuwd of ik ooit nog hoor WAT het precies was.
KPN verwijdert de berichtgeving al snel over dit soort zaken en dat vind ik wel altijd vervelend, als ik het dan altijd even moet nakijken. Vaak is het ook zo, dat ze veel gevallen niet melden. Dan gaat het bijv. over de vervanging van een lijnkaart in centrale X of software upgrade op een klein aantal DSLAM's. Dat soort meldingen houden ze vaak gewoon achterwege, omdat het toch voor iets van 10 gebruikers geldt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Essence schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 00:34:
[...]

Nee, providers geven nooit exacte technische informatie omdat 99% van de klanten daar niet op zit te wachten :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1