Is contrast op 100 zetten slecht voor LCD tv?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.081 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 17maart
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-12 22:14
In het forum over Samsung LCD tv (deel 4) meldt iemand dat het niet goed is voor je tv om het contrast op 100 te zetten. Nu vraag ik me af of dat zo is en waarom. We willen toch een tv met een zo hoog mogelijke contrast ratio. En dan is het toch zonde om dat in het menu weer omlaag te schroeven.

Kan iemand met technisch verstand van zaken mij verklaren wat er slecht aan is en waarom?

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-12 22:37

FaceDown

Storende factor.

Slecht voor de tv zal het niet zijn, voor de beeldkwaliteit wel, omdat het op maximaal zetten van het contrast normaliter tot gevolg heeft dat donkere vlakken en lichte vlakken compleet dichtlopen, zodat er geen details meer te zien zijn. Een heel extreem contrast wil namelijk zeggen dat je alleen nog maar zwart en wit hebt, er is dan geen tussenweg meer.

Groetjes, FaceDown.

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Van een LCD tv weet ik het niet, maar voor een CRT tv is het erg slecht om het contrast te hoog te zetten. Je beperkt de levensduur van de buis daar beduidend mee.

Verwijderd

Brightness op max verkort wel de levensduur.
Contrast betwijfel ik, er word alleen wat leuks met het signaal gedaan om een beter beeld te krijgen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:59:
Contrast betwijfel ik, er word alleen wat leuks met het signaal gedaan om een beter beeld te krijgen.
Voor zover ik weet is het bij de meeste LCD TV's zo dat de contrast instelling ook de felheid van de backlight stuurt. De brightness is te vergelijken met de 'levels' in Photoshop. Contrast dan zowel de 'curves' als ook de uitsturing van de backlight.

Mijn LCD TV is nu 2 jaar oud en ik merk dat ik 'm nu in de praktijk altijd op 100% heb staan, in combinatie met de dynamic contrast functies e.d. (Pixel Plus 2). Het kan geen kwaad voor je TV om 'm op 100 te zetten, itt bij Plasma en CRT. Er brandt namelijk niks in, want ook op een zwart beeld brandt de backlight continu, hoewel moderne TV's nu dynamische backlight sturing hebben en sommige zelfs meerdere backlights over het scherm verdeeld die afzonderlijk aangestuurd kunnen worden om de contrast ratio over het hele beeld optimaal te kunnen maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

17maart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:33:
In het forum over Samsung LCD tv (deel 4) meldt iemand dat het niet goed is voor je tv om het contrast op 100 te zetten. Nu vraag ik me af of dat zo is en waarom. We willen toch een tv met een zo hoog mogelijke contrast ratio. En dan is het toch zonde om dat in het menu weer omlaag te schroeven.

Kan iemand met technisch verstand van zaken mij verklaren wat er slecht aan is en waarom?
Voor een TFT maakt het niet veel uit, maar wel iets als ook je CCFL's meegaan zodra jij het contrast opschroeft. Hier wel. Een gedimde lamp gaat altijd langer mee, ook geld dat dus voor sommige gas en flouride(fosfor?)lampen zoals in een TFT.

Op een Plasma maakt het wel degelijk uit omdat er hier meer spanning op de plasmapartikels wordt gezet wat de levensduur uiteindelijk verkort.

Op een CRT maakt het heel erg veel uit. Niet alleen vernaggel je er je beeldbuis mee. De kans op onscherpte en inbranden zijn niet gering. Een CRT staat het beste als hij op zijn scherpst is of beter gezegt tot de stand waarop de scherpte afneemt.

Contrast staat hier gewoon op 50% en als ik naar 100% ga dan wordt ik blind, dat is alleen goed voor op een zomerdag waar de zon naar binnen schijnd en ik zu nu geen zon. Ik heb een Lux meter omdat ik onder lichttherapie zit en ik de Lux (lichtsterke-eenheid) moet bijhouden. Ik heb 10.000 Lux nodig wil ik er echt baad bij hebben. Dat is dus op 50cm van een lichtlamp als je erin kijkt.

Even meten. bezig. Oke 314 Lux nu hier binnen met gordijnen open en daglicht :o :X -O-
In de zomer meet ik op hetzelfde tijstip minstens 6.000 Lux. Ik heb de huiskamer op het zuiden staan. Ter vergelijking: Een 100 watt gloeilamp levert 1320 Lux op 1 meter afstand.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 14:28 ]

Verwijderd

Omdat ik heel erg veel afweet van contrast en ik een ziekte heb die met licht te maken heeft geef ik hier een voorbeeld van mijn huiskamer op 17 juli 2006. Ik meet elke dag en op die dag had ik ook een foto gemaakt voor iemand. Omdat de datum nog in het bestand stond kon ik de Lux waarde zo terughalen.

Je ziet dat deze foto een bettej overbelicht is. Deze foto is genomen met een hele goede camera van mijn buurman (ik heb er zelf geen). Wie zien witte vlekken op de vloer en op de onderkant van de achtermuur. Dat is een prachtig voorbeeld van overbelichting.

Jouw monitor staat niet te licht bij het zien van de foto en ik heb hem omgezet naar Wide-Gamut RGB voor het beste resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/1043/img0014seo3.jpg

Leg er nu een donker plaatje naast en kijk naar beide 10 seconden. Wanneer voel jij je gelukkiger? Als je een variant hebt van klassieke SAD dan zul je het ook lichamelijk meemaken.
Ik heb voor 900 watt aan licht in mijn huiskamer via pure white gaslampen.

Mijn meter (die ik leen van mijn verzekeraar) gaf bij deze lichtval die waardes aan.

• 17maart
@Exuimtum: Bedankt voor je uitgebreide reactie.
@Allemaal: Ik vind het beeld op mijn Samsung LCD LE40F71B er het mooits uitzien met het contrast op 100 en de helderheid op 65. Ik heb dan de Backlight op de laagste stand staan. Het liefst zou ik het zo laten staan. Mijn probleem/vraag is vooral is het slecht voor het scherm. Want als dat zo is, dan zet ik het liever lager. Maar hoe laag is een veilige stand?

Verwijderd

17maart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 17:07:
@Exuimtum: Bedankt voor je uitgebreide reactie.
@Allemaal: Ik vind het beeld op mijn Samsung LCD LE40F71B er het mooits uitzien met het contrast op 100 en de helderheid op 65. Ik heb dan de Backlight op de laagste stand staan. Het liefst zou ik het zo laten staan. Mijn probleem/vraag is vooral is het slecht voor het scherm. Want als dat zo is, dan zet ik het liever lager. Maar hoe laag is een veilige stand?
Oke, nog even onze lokale weersite erbij pakken en je hebt een prachtig scherm om je monitor goed af te stellen:

Kijk, in het linkermenu staat de knop monitorcalibratie

PS: Mijn contrast moest van 50 naar 41 (goede TFT). Let vooral op de cijfers 1-8 onderaan. De 8 is een lastige. Het is een nauwkeurig werkje, maar jij kunt weer vooruit ;)

Laat even weten of het gelukt is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 19:21 ]

• 17maart
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 19:16:
[...]

Oke, nog even onze lokale weersite erbij pakken en je hebt een prachtig scherm om je monitor goed af te stellen:

Kijk, in het linkermenu staat de knop monitorcalibratie

PS: Mijn contrast moest van 50 naar 41 (goede TFT). Let vooral op de cijfers 1-8 onderaan. De 8 is een lastige. Het is een nauwkeurig werkje, maar jij kunt weer vooruit ;)

Laat even weten of het gelukt is.
Bedankt voor deze mooie link. Weet je zeker dat je Contrast naar 50 moest en niet je Helderheid? Op de site waar jouw link naar verwijst staat tussen de cijfer 1-8 onderaan nl: "Zet het contrast van uw monitor op 100% en stel vervolgens de Helderheid zodanig in dat de 1 en de 8 goed zichtbaar zijn."

Mijn monitor is al goed afgesteld, want ik zie de 1 t/m 8 duidelijk in hun blokjes staan. Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van de wizard van Adobe Gamma. Ook daar was Stap 1: Zet het contrast zo hoog mogelijk. en Stap 2: Pas de helderheid aan zodat nog verschil te zien is tussen helemaal zwart en héél donker grijs. (net zoals bij die cijfertjes).

Vandaar dus dat ik ook op mijn tv eerst een testbeeld heb voorgezet van een calibratie DVD en daarna het contrast op 100% gezet en dan gaan schuiven met de helderheid tot ik het verschil kon zien tussen helemaal zwart en de donkerste grijs.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:13
Ik krijg het op mijn samsung 710t niet voor elkaar, als ik de 1 en de 8 goed wil zien dan is mijn scherm erg donker.

• 17maart
gelukkie schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 20:40:
Ik krijg het op mijn samsung 710t niet voor elkaar, als ik de 1 en de 8 goed wil zien dan is mijn scherm erg donker.
Mijn monitor is de Samsung SyncMaster 710N. Via het menu van de monitor staat ie als volgt:
Brightness: 38
Contrast: 100
Coarse: 1688
Fine: 3
Sharpness: 60
Probeer eventueel eens of dat bij jou ook goed is?

Verwijderd

br/con 60/55 op mn multisync 20wgx2 en colors op native + standard (ipv movie/game of whatever) en het staat al gelijk goed. Heb die contrast waaren en brightness genomen omdat ze mij bevielen toen ik aan het kloten was met de instellingn. Nu ik de replies hierboven lees ben ik blij dat ik geen TN-paneeltje heb :)

• gelukkie
17maart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:01:
[...]

Mijn monitor is de Samsung SyncMaster 710N. Via het menu van de monitor staat ie als volgt:
Brightness: 38
Contrast: 100
Coarse: 1688
Fine: 3
Sharpness: 60
Probeer eventueel eens of dat bij jou ook goed is?
Ik heb het geprobeert, maar wit is dan niet wit meer, het scherm wodt ook gewoon te donker.
Opvallend is: De fabrieksinstellingen: brightness 80 en contrast ook.

Verwijderd

De ene TFt is niet de andere TFT. De mijne staat om alles goed te kunnen zien op die site op; Brightness 50 en de Contrast op 40. Stel je kleurtemperatuur eens af op 82-80-80 of op 6500K (warm) omdat 6500 K beter valt bij normale lampen dan 9300 K (cool).

Niet alleen moet de 1-8 zichtbaar zijn, ook de bovenstaande afbeeldingne moeten nog kloppen. Het is een secuur klusje waar het op de procenten aankomt. Het beste was bij mij de Contrast op exact 41, maar ik kies voor 40 voor een marge.

Als het goed is zag je een rij met vierkantjes met daarin ook een vierkantje. Een van deze blokjes zie ik niet en kan ik ook niet te zien krijgen wat ik ook verander. Ik denk dat het namelijk zo hoort omdat derest prachtig overeenkomt.

Peter van B. woont hier 4,2 kilometer verderop en zo gebruik ik die site als weersite. Als je goed kijkt ben ik daar ook actief. Het is btw ook een erg leerzame site waar je een vol uur nodig hebt om alles te lezen wat erop staat.

En Koeitje, ik heb een TN-panel in mijn TFT en het is een 4 ms gevalletje met overdrive TN en het beeld kan ook op deze monitoren schitterend zijn. Ik heb ab-so-luut geen last van verkleuringen. Dan moet je ook een goed scherm nemem ;)

• gelukkie
Met mijn huidige instellingen brightness 80 en contrast 75 + adobe calibratie kan de blokjes goed zien en de cijfers ook. Neem aan dat het zo dan goed is?

• 17maart
gelukkie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:28:
Met mijn huidige instellingen brightness 80 en contrast 75 + adobe calibratie kan de blokjes goed zien en de cijfers ook. Neem aan dat het zo dan goed is?
Lijkt me wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:22:

En Koeitje, ik heb een TN-panel in mijn TFT en het is een 4 ms gevalletje met overdrive TN en het beeld kan ook op deze monitoren schitterend zijn. Ik heb ab-so-luut geen last van verkleuringen. Dan moet je ook een goed scherm nemem ;)
99% van alle TN panelen doet de kleuren via dithering.
Pagina: 1