17maart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 13:33:
In het forum over Samsung LCD tv (deel 4) meldt iemand dat het niet goed is voor je tv om het contrast op 100 te zetten. Nu vraag ik me af of dat zo is en waarom. We willen toch een tv met een zo hoog mogelijke contrast ratio. En dan is het toch zonde om dat in het menu weer omlaag te schroeven.
Kan iemand met technisch verstand van zaken mij verklaren wat er slecht aan is en waarom?
Voor een TFT maakt het niet veel uit, maar wel iets als ook je CCFL's meegaan zodra jij het contrast opschroeft. Hier wel. Een gedimde lamp gaat altijd langer mee, ook geld dat dus voor sommige gas en flouride(fosfor?)lampen zoals in een TFT.
Op een Plasma maakt het wel degelijk uit omdat er hier meer spanning op de plasmapartikels wordt gezet wat de levensduur uiteindelijk verkort.
Op een CRT maakt het heel erg veel uit. Niet alleen vernaggel je er je beeldbuis mee. De kans op onscherpte en inbranden zijn niet gering. Een CRT staat het beste als hij op zijn scherpst is of beter gezegt tot de stand waarop de scherpte afneemt.
Contrast staat hier gewoon op 50% en als ik naar 100% ga dan wordt ik blind, dat is alleen goed voor op een zomerdag waar de zon naar binnen schijnd en ik zu nu geen zon. Ik heb een Lux meter omdat ik onder lichttherapie zit en ik de Lux (lichtsterke-eenheid) moet bijhouden. Ik heb 10.000 Lux nodig wil ik er echt baad bij hebben. Dat is dus op 50cm van een lichtlamp als je erin kijkt.
Even meten. bezig. Oke 314 Lux nu hier binnen met gordijnen open en daglicht

In de zomer meet ik op hetzelfde tijstip minstens 6.000 Lux. Ik heb de huiskamer op het zuiden staan. Ter vergelijking: Een 100 watt gloeilamp levert 1320 Lux op 1 meter afstand.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 17-01-2007 14:28
]