Huidig Systeem upgraden (Budget € 300,-)

Pagina: 1
Acties:

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 17:37
Beste tweakers,

ik ben weer eens van plan om iets aan mijn pc te gaan veranderen. Dit omdat ie wat probleempjes heeft. Ik kan er opzich nog wel alles mee doen wat ik wil, alleen heeft ie wat opstartproblemen. Sinds ik namelijk twee 6600 GT's in mijn pc heb geprikt, start deze niet meer in één keer op. Na het bureablad te hebben weergegeven valt de pc weer uit. Wat het is weet ik niet, voeding heb ik al vervangen...maar miss dat dit op te lossen is met een herinstallatie.

Op dit moment zijn de specs van mijn huidige pc:

- Processor: AMD Athlon 64 3800+ (Venice, socket 939)
- Moederbord: DFI Lanparty Sli-D
- Geheugen: Corsair 512mb400 (2x 512)
- Videokaart: Aopen Geforce 6600 GT Extreme (128 mb) 2x
- Hardeschijf: Western Digital WD2000JD (200GB S-ata)
- DVD-brander: Pioneer DVR-110D
- Voeding: Spire 400 Watt (er zat dus een 300 watt van Zalman in, maar die heb ik vervangen, wat helaas geen verandering heeft gegeven...)
- Behuizing: Coolermaster Cavalier 1\
- Monitor: LG L1917S (zwart, 19 inch)
- Muis: Logitech MX510
- Toetsenbord: Logitech UltraX

De processor wordt trouwens gekoeld door de Zalman reserator, eerste versie. Waarvan het pompje is vervangen, en alweer begint te ratelen :(.

Als upgrade was ik plan om het moederbord en de processor te vervangen. Voor:

- Intel Core 2 E6300 Boxed €171,95
Naar mijn weten één van de snellere processors, en past goed binnen me budget. Of kan ik misschien beter doorsparen voor de 6400? Nog even heel ander vraagje, zou de reserator hierop kunnen? Ben eigenlijk bang van niet, dat wordt de standaard koeler gebruiken dan...

- Asus P5E-SLI, nForce 650i €108,95
Één van de goedkoopste moederbord met SLI die tevens ook Core 2 Duo ondersteund als ik het goed heb.

Bestellen bij Cool-Prices.

Ik heb nog in een andere pc DDR 2 geheugen liggen, die ik ga gebruiken, die pc wordt namelijk toch deels verkocht. P4 met wat rotzooi erbij.

Nou is mijn vraag natuurlijk, is dit het waard? Deze upgrade. Of kan ik beter doorsparen en over een tijdje gewoon compleet nieuwe pc kopen? En deze pc proberen met een herinstallatie weer levend te krijgen?

Alvast bedankt.

[ Voor 1% gewijzigd door Timvanh op 17-01-2007 11:15 . Reden: Prijzen toegevoegd ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:16

Theo

moederbord

De upgrade is het niet waad.
Je betaald 300 euro en je gaat daarmee van een 3800+ naar een E6300. Dit betekend dat je misschien een 10-20% hogere framerate heb. Ik denk dat je beter 2 GB aan geheugen in je pc kan zetten (totaal dus 4 x 512 MB) en evt de cpu een beetje overklokken. Dit zal je totaal max 100 euro kosten en je krijgt daarmee ook meer frames per seconde. Je geheugen kun je ook tweedehands halen wardoor je nog minder kwijt ben.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

theodouma schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:35:
De upgrade is het niet waad.
Je betaald 300 euro en je gaat daarmee van een 3800+ naar een E6300. Dit betekend dat je misschien een 10-20% hogere framerate heb. Ik denk dat je beter 2 GB aan geheugen in je pc kan zetten (totaal dus 4 x 512 MB) en evt de cpu een beetje overklokken. Dit zal je totaal max 100 euro kosten en je krijgt daarmee ook meer frames per seconde. Je geheugen kun je ook tweedehands halen wardoor je nog minder kwijt ben.
Mee eens, als je dit doet betaal je een hoop geld voor maar een klein beetje prestatie. Je kan het of in een keer goed doen bijvoorbeeld een E6600 en er nog wat geheugen bij prikken, zodat je op 2GB komt.

Natuurlijk is het jou beslissing, maar ik zou tog even door sparen en meteen wat zwaarder upgraden ;)

Verwijderd

Timvanh schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:05:
Beste tweakers,

ik ben weer eens van plan om iets aan mijn pc te gaan veranderen. Dit omdat ie wat probleempjes heeft. Ik kan er opzich nog wel alles mee doen wat ik wil, alleen heeft ie wat opstartproblemen. Sinds ik namelijk twee 6600 GT's in mijn pc heb geprikt, start deze niet meer in één keer op. Na het bureablad te hebben weergegeven valt de pc weer uit. Wat het is weet ik niet, voeding heb ik al vervangen...maar miss dat dit op te lossen is met een herinstallatie.
Krijg je een blauw scherm, bij uitval?
Kom je wel fatsoenlijk de veilige modus in? Misschien Windows opnieuw installeren?
Kan je bij uitval, direct rebooten? of moet je eerst de voeding aan/uit zetten?
Werkt het systeem nog wel met een 6600GT? Zo ja draai dan eerst met de één en dan met de ander!
Heb je de voeding doorgemeten met een multimeter?
Heb je je CPU ge-OCed? Zo ja, flash dan je BIOS ff!

Zo zijn er legio andere dingen die je kan proberen, voordat je die "niet echt nuttige upgrade" doet.

Verwijderd

Timvanh schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:05:
Beste tweakers,

Heej ik heb hetzelfde probleem. En zat ook te denken over een upgrade

eerst knipperde hij alleen maar een paar keer na de opstart. Maar daarna kreeg ik ongevraagd een reboot.
Nu heb ik windows er opnieuw opgezet en het reboot probleem is weg.
Maar hij neigt er nog steeds naar om te rebooten. De hele tijd een knippering in het scherm wanneer ik iets doe

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
En een beetje meer informatie zou handig zijn:

- windows opnieuw geinstalleerd na plaatsen extra kaart?
- heb je alle (geupdate) drivers geinstalleerd, oa dus van chipset
- heb je de kaart goed aangesloten?
- Is die nieuwe voeding wel goed? Ik denk het namelijk niet. Ik denk dat je van de regen in de drp bent geraakt: Zalman voeding was misschien te licht, maar waarschijnlijk presteert hij beter dan de spire van 400W. Wattage zegt niets...
- heb je de kaarten allebei individueel getest (zie een vorige reactie..)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 17:37
o srry, dit was ook meer een topic over de upgrade. Maar ik zal even wat meer informatie geven over het probleem. Die upgrade gaat zoiezo niet door. Ik ga doorsparen :).

Als ik mijn computer aanzet, verloopt alles goed, tot dat het bureablad wordt weergegeven, de pictogrammen verschijnen, me virusscanner update, alleen rechtsonderin zijn de programma's nog niet geladen, dan valt de pc uit, en start opnieuw op. Het is dus alsof je op de reset knop druk. Windows laat weer, je komt weer bij het bureaublad, laat weer wat, valt weer uit. Laad windows weer. Soms doet ie dit twee keer. Maar heb ook meegemaakt dat mijn pc dit 4-5 keer deed. Na bijvoorbeeld 2 keer blijft ie op het bureaublad staan en wordt alles wel goed geladen. Op dat moment kan ik verder met computeren. Ik moet dan wel eerst een foutmelding van windows wegklikken (niet verzenden).
Ik heb wel een keer dat ik in Pinnacle bezig was, lang geleden :P, dat toen plotseling mijn pc ook opnieuw opstarten.

Ik heb de drivers van de graka's al geupdated, geen succes helaas.
Ik heb ze nog niet individueel getest, dat zal ik zeer binnenkort maar eens gaan doen :) (bedankt voor de tip :P)
Die voeding zou het opzich wel moeten doen denk ik. Hij heeft ook een paar dagen in een Core 2 Duo systeem gehangen (E6400, 1GB, x1900xt volgens mij, en de nodige andere zooi).
Mijn processor is ook niet OC. Dit was bij mijn oude proc wel het geval, maar voor de sli heb ik mijn 3000 vervangen door een 3800 en toen heb ik de OC terug gezet, omdat er wat problemen kwamen.
De chipset heb ik n og niet geupdate, dat zal ik ook maar gaan doen dan :).

Bedankt iig voor de reacties!

Verwijderd

mocht je je mobo + cpu willen verkopen laat het dan ff weten..
mail me dan op mrx83 at xs4all.nl

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
kijk eens in het logboek wat voor rare meldingen er staan op de tijdstippen dat je pc uit valt. Soms kan je daar wel wat uithalen.

Het lijkt mij persoonlijk een driver-probleem: aangezien de pc na het opstarten van windows pas uitvalt. (het kan wel iets anders zijn, maar de kans is klein)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1