1.7V, voeding of mobo stuk?

Pagina: 1
Acties:

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:06
Ik heb gister even naar een pc van een vriend gekeken.
Het probleem is het volgende: het systeem loopt erg vaak vast tijdens het opstarten en het kost vaak zo'n 5 keer voordat windows XP geladen is. Meestal is het dan na een kwartier alsnog een reset of blijven hangen.
Specs heb ik niet, ik kon niet zover komen dat ik alle van alle onderdelen het type te weten kon komen.
Wel weet ik dat er een 1,7Ghz Celeron inzit, 256 MB hoogstwaarschijnlijk DDR en een noname voeding die als extraatje nog zo'n AUX connector voor de 3,3V heeft.

In het bios en in Everest heb ik de voltages bekeken. Mij viel op dat de 1.7 volt behoorlijk schommelde. In het bios varieerde deze al tussen de 1,6 en de 1,7 en wanneer ik de pc een beetje begon te stressen door simpelweg wat te scrollen in firefox en de CPUload naar zo'n 75% ging zag ik in everest ook dat het al snel zo'n 1,6 volt werd.
Als ik het goed heb is de 1,7 volt voor de CPU en het lijkt mij logisch dat de CPU het niet fijn vind en er mee ophoudt wanneer die te weinig krijgt.

Nu weet ik alleen niet waar de bron zit. Is het het moederbord dat zorgt voor de 1,7 volt en dus ook voor de schommelingen of kan het ook de voeding zijn? De overige, 5+ en 12+ waren wel erg strak en varieerden nauwelijks.

Ik heb al even in de faq gekeken en in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter , maar daar wordt het me ook niet helemaal duidelijk wie de boosdoener kan zijn (mobo of voeding).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Schommelende voltages wijzen vaak op een niet al te geweldige voeding. Het beste wat je kunt doen is de hangen en opstartproblemen troubleshooter echt doorlopen en zo achterhalen waar wat fout gaat, simpelweg doorlezen geeft je vaak niet echt een indicatie wat het kan zijn.

Wat voor voedingen hebben we het over? (noname zegt redelijk weinig namelijk).

• PeaceNlove
Terw_Dan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:08:
Schommelende voltages wijzen vaak op een niet al te geweldige voeding. Het beste wat je kunt doen is de hangen en opstartproblemen troubleshooter echt doorlopen en zo achterhalen waar wat fout gaat, simpelweg doorlezen geeft je vaak niet echt een indicatie wat het kan zijn.

Wat voor voedingen hebben we het over? (noname zegt redelijk weinig namelijk).
Als ik het me goed herinner een Apaxpower van 300W. Het is een budgetsysteem van Norrod, dus ik schat in dat het er een is uit de categorie Qtec en Sweex.

Maar wat ik dus wil weten is in hoeverre het moederbord de oorzaak kan zijn van de voltageschommelingen? Je kan vaak het voltage instellen van een CPU in het bios (niet in dit geval) en daaruit leid ik af dat het moederbord daar dus ook de mist in kan gaan.

Ik vermoed dat de 1,7 volt voor de CPU uit een van de andere voltlijnen uit de voeding 'gemaakt' wordt.
Klopt dat en van welke?
En als alle andere voltlijnen in het bios wel correct zijn en niet schommelen, zou het moederbord dus in principe ook een strak voltage aan de CPU moeten leveren?
En als het voltage voor de CPU niet strak is, maar de voeding verder wel goed werkt (dus 3.3v, 5v en 12v strak) het moederbord gaar is?

Als jullie deze vragen een voor een zouden kunnen beantwoorden dan snappen mijn slaperige hersens het waarschijnlijk wel.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:55

Ravefiend

Carpe diem!

Een goed moederbord heeft uiteraard meer elektronica aan boord om spanningsvariaties op te kunnen vangen en in hoofdzaak gaat het dan om condensators. In dit geval zou ik toch opteren om eens te testen met een andere voeding (A-merk).

Verwijderd

1 Kijk even of er kapotte condensatoren op het bord zitten. Deze 'tonnetjes' mogen niet bol staan en er mag geen prut uitkomen.
2 Test met een andere voeding

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

mediabeast schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:31:
[...]

Als ik het me goed herinner een Apaxpower van 300W. Het is een budgetsysteem van Norrod, dus ik schat in dat het er een is uit de categorie Qtec en Sweex.

Maar wat ik dus wil weten is in hoeverre het moederbord de oorzaak kan zijn van de voltageschommelingen? Je kan vaak het voltage instellen van een CPU in het bios (niet in dit geval) en daaruit leid ik af dat het moederbord daar dus ook de mist in kan gaan.

Ik vermoed dat de 1,7 volt voor de CPU uit een van de andere voltlijnen uit de voeding 'gemaakt' wordt.
Klopt dat en van welke?
En als alle andere voltlijnen in het bios wel correct zijn en niet schommelen, zou het moederbord dus in principe ook een strak voltage aan de CPU moeten leveren?
En als het voltage voor de CPU niet strak is, maar de voeding verder wel goed werkt (dus 3.3v, 5v en 12v strak) het moederbord gaar is?

Als jullie deze vragen een voor een zouden kunnen beantwoorden dan snappen mijn slaperige hersens het waarschijnlijk wel.
Waarschijnlijk wordt de Vcore gewoon uit de 12V lijn gepakt (dmv die P4 stekker op je mobo). Maar je mobo gebruikt de 3.3, 5 en 12V allemaal. Enige manier om het zeker te weten is een andere voeding of ander mobo te pakken en kijkeno f het ding hetzelfde doet.

• PeaceNlove
Tsja, de mobo's en de voedingen groeien me niet op de rug helaas.
Maakt het in geval van een andere voeding ook uit of er een AUX op zit? Afbeeldingslocatie: http://images.devshed.com/dh/stories/BYO%20Gamers%20ch%201/fig.%2010-10.jpg
Zowel de voeding als het mobo hebben deze en die is nu dus ook aangesloten.
Ik heb wel even getest of het ook zonder de connector wilde werken, maar die test wilde niet heel erg vlotten aangezien de pc sowieso al niet wil werken.

Als zo'n connector niet hoeft kan ik gewoon een AOpen halen van 300W en die erin zetten, tenslotte hoeft een goede B-merk voeding niet heel veel te kosten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

mediabeast schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:17:
Tsja, de mobo's en de voedingen groeien me niet op de rug helaas.
Maakt het in geval van een andere voeding ook uit of er een AUX op zit? [afbeelding]
Zowel de voeding als het mobo hebben deze en die is nu dus ook aangesloten.
Ik heb wel even getest of het ook zonder de connector wilde werken, maar die test wilde niet heel erg vlotten aangezien de pc sowieso al niet wil werken.

Als zo'n connector niet hoeft kan ik gewoon een AOpen halen van 300W en die erin zetten, tenslotte hoeft een goede B-merk voeding niet heel veel te kosten.
die AUX connector ben ik tot nu toe maar op 2 bordjes tegen gekomen die ik hier heb (en dat zijn er nogal wat). Het is een stekker die vooral voor de high-end borden wordt gebruikt.

Het is wel handig als je even totale specs geeft, dan kunnen we kijken wat voor voeding je nodig hebt voorhet ding.

En begin niet aan een B-merk voeding als je ook een A-merk kan hebben voor een paar euro meer :)

• PeaceNlove
Het is echt een simpel systeempje. Geen high-end hardware met energie slurpende prescotts, 8800GTX-en en meerdere harde schijven. Ik heb begrepen dat het hele systeem inclusief monitor indertijd zo'n 600 euro heeft gekost.
Ik kan nu helaas niet kijken wat er precies inzit en wat voor merk en type mobo het is.
En uit het voedingentopic weet ik dat simpele pc's ook met een kleine voeding toekunnen.

En je hebt gelijk. Ik zat de pricewatch even door te kijken voor een goede voeding en ik kom dan al voor 34 euro een Antec tegen van 350W. Toch wel een A merk :)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:29

strandbal

Was het maar zo'n feest.

AUX connectors ben ik voornamelijk tegengekomen op RIMM gebaseerde moederborden, denk wel dat die aangesloten moet worden eigenlijk...

Hier stond een dode link.

• PeaceNlove
Maar dit systeem heeft DDR. Is het dan ook noodzakelijk? En kan ik eventueel een andere voeding zodanig modden dat ik er zo'n AUX op maak? Volgens mij heeft zo'n 24pins ATX2.0 ook een 3.3 extra tov de 20pins dus die zou ik daarvan kunnen afleiden en de 5v zou dan uit een molex kunnen komen. Als dit niet kan wil ik dat graag weten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

mediabeast schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:46:
Maar dit systeem heeft DDR. Is het dan ook noodzakelijk? En kan ik eventueel een andere voeding zodanig modden dat ik er zo'n AUX op maak? Volgens mij heeft zo'n 24pins ATX2.0 ook een 3.3 extra tov de 20pins dus die zou ik daarvan kunnen afleiden en de 5v zou dan uit een molex kunnen komen. Als dit niet kan wil ik dat graag weten.
Dat hangt toch af van het mobo. Sommige hebben het wel nodig, andere weer niet. Dus zonder dat we weten wat voor mobo het is wordt het lastig. Je kunt natuurlijk zelf een connectortje in elkaar knutselen, maar beetje zonde als dat niet nodig is.

• PeaceNlove
Ok, ik ga dus gewoon die antec maar halen en kijken wat er dan gebeurt.

thx allemaal!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:55

Ravefiend

Carpe diem!

strandbal schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:41:
AUX connectors ben ik voornamelijk tegengekomen op RIMM gebaseerde moederborden, denk wel dat die aangesloten moet worden eigenlijk...
Klopt inderdaad : mijn moederbord met RDRAM heeft ook zo ééntje nodig maar er zijn convertors voor mocht dat toch nodig blijken:

Ravefiend in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 14"

Afbeeldingslocatie: http://www.power-on.com/images/product/accessories/atxtoatx12v.jpg
ATX to ATX12V Adapter

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
ik heb een gelijkaardig probleem met een oude computer

een tweede voeding bracht geen oplossing (core voltage bleef enorm schommelen)
ook het te hoog instellen van de core voltage (zodat het laagste punt iets hoger is dan wat er zou moeten zijn) gaf ook geen oplossing
persoonlijk denk ik dus aan een driver conflict (de hardware is nooit gewijzigd, behalve een nieuwe harde schijf) of "versleten mobo"
Pagina: 1