CPU of mobo stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 22:01

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ik kan wel huilllen ;(

Zondag j.l. hield zomaar ineens mijn nieuwe PC er mee op, d.w.z. na een reboot startte hij niet meer op .. geen rook, geen stank, geen knal. Gewoon, geruis van de fan's en daar bleef het bij.

systeem:
CPU: Core2Duo 6600 2.4 GHz

Mobo: ASUS P5WDG2-WS Professional

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1289/1289_l.jpg

Verdere specs zie signature.

Wat doet ie nog wel:
  • bij opstarten gaan alle fan's draaien
  • HD's spinnen op
  • mobo lampje brandt
.. en that's it!

Wat doet ie niet:
  • hij geeft geen beeld (!!)
  • fan van grafische kaart regelt niet terug, draait volle bak
  • HD's gaan niet ratelen na verloop van tijd
  • toetsenbord lampjes CAPS lock, Num lock e.d. werken niet op tobo
Wat heb ik nog gedaan?
  • andere (pci) grafische kaart, idem! Geeft geen beeld.
  • BIOS resetten met clrtc jumper en batterij los
  • spanningen opmeten, 3,3 / 5V / 12V, alles ok.
  • memory opwippen en terug plaatsen
  • cpu eruit en weer terug
  • zonder memory piept de systeem speaker
Is er meer wat ik nog kan doen? :?

Wat lijkt nu het meest aannemelijk? Mobo of cpu stuk? :?

Ik hoop dat mensen met deze ervaring hier iets over kunnen zeggen. Mijn gevoel zegt cpu ..

thnx

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-01-2007 00:18 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Haal anders je CPU er eens uit en check'm op fysieke schade. Ook kan je eens een andere CPU erin stoppen en kijken of ie daarop post.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
true, nee geen fysieke schade maar een reserve Core2Duo heb ik niet liggen (775 socket)

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Tweeker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

onderzoek de elco's eens, 9 van de 10 keer zijn er een aantal gesprongen, of misschien alleen maar een beetje bol. Ik heb het nu bij 2 moederborden gezien waarbij ik het bij de laatste pas zag na het verwijderen van de componenten,,, achter de koelrib van de videokaart zaten de 2 kleine ettertjes.

1 + 1 = 3

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Mijn gevoel zegt ook CPU. Als al je fans aanslaan, inclusief je CPU-fan, maar geen beeld of beepjes en geen post-boot, maar wel mobo-lampje dan denk ik dat het inderdaad de CPU is. Ongeveer zelfde situatie ooit met een oud P2 beestje meegemaakt ...

Zonder extra CPU valt er nog weinig te bekijken (op theroman tips na); ik zou terug gaan naar de winkel / webshop.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:03

EnnaN

Toys in the attic

maar zou je niet ook waarschuwingsbeepjes verwachten bij een kapotte cpu? daar komt ie wel aan toe zonder geheugen als ik het goed begrijp..

sig

• D-Three
  • Laatst online: 07:43
Als ik het goed voor heb, is er geen PC speaker aangesloten? Sluit eens ééntje aan en luister of er beep codes komen. Uit die codes kan je al meer afleiden:
http://bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm

Probeer ook eens te booten met slechts 1 geheugenlatje. Indien dat niet werkt, probeer eens met het andere.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Meen me te herinneren dat een mobo zonder CPU wel beepje(s) geeft, maar met rotte CPU niet; althans dat was toendertijd mijn ervaring. Vergeet niet dat de documentatie ook niet altijd heilig is hoor ... succes in ieder geval !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik zou eerst ff naar de voeding kijken, daarmee bedoel ik dus: "Sluit een andere voeding aan" ;)

Mocht de voeding goed zijn dan:
"Een CPU gaat zelden zomaar stuk, dus dan zou ik het eerder in het mobo verwachten"

suc6 :)

[ Voor 40% gewijzigd door htol op 17-01-2007 00:42 ]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:03

EnnaN

Toys in the attic

@laagvlieger en skilla: er is wel een pc speaker aangesloten, en die piept ook volgens de TS:
zonder memory piept de systeem speaker
zou een systeem met een rotte cpu wel piepen voor "geen mem" maar niet voor zichzelf? dan heeft skilla gelijk, maar ik zou het wel wat raar vinden.....

sig

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Zonder cpu nog niet geboot idd, valt te proberen :)

Andere voeding ook nog niet geprobeerd, omdat de huidige generatie toch net weer afwijkt van mijn P4 type voeding. Ik moet even kijken of dat zondermeer gaat, maar ik moet denk ik een verloop hebben omdat de hoofdstekker nu 4 extra pinnen heeft. (24 naar 28 oid?)

Een 'goedkopie' cpu a la celeron kost zo'n 70 euro, dus dat is een mogelijkheid die ik zelf nog kan onderzoeken, anders RMA voor mobo naar Salland, de CPU komt van Cool-Prices omdat Salland zo snel niet leveren kon.

Aan mijn mobo is niets te zien en ik ga niet klooien want ik heb nog garantie ;)

Ik ben vooral benieuwd naar jullie 'buikgevoel' en ervaring, welke het nou zou zijn .. heb zelf nog nooit wat stuk gehad, dus stond best ff raar te kijken...

edit: owjah, 1x dat mijn primaire IDE poort niet meer werkte op een P3B-f

[ Voor 42% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-01-2007 00:54 ]

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
Heb zoiets pas nog meegemaakt... ook geen beeps te krijgen.
Voeding stuk.
suc6

• D-Three
ing._Buttje schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:49:
Andere voeding ook nog niet geprobeerd, omdat de huidige generatie toch net weer afwijkt van mijn P4 type voeding. Ik moet even kijken of dat zondermeer gaat, maar ik moet denk ik een verloop hebben omdat de hoofdstekker nu 4 extra pinnen heeft. (24 naar 28 oid?)
20 naar 24 pins bedoel je? Dat is niet echt nodig. Een 20-pins stekker past in de 24-pins aansluiting.

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Laagvliegerke schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:58:
[...]

20 naar 24 pins bedoel je? Dat is niet echt nodig. Een 20-pins stekker past in de 24-pins aansluiting.
Klop ja, maar dan moet je hem wel "kaal" opstarten, tenzij je nog een sterke voeding hebt liggen.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Ik gok voeding, heb het zelf ook een keer gehad: net zo (niet dezelfde hardware, maar wel dezelfde symptonen)
Even testen met een ander...

Ici kann uw Werbung staan

• D-Three
htol schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 01:00:
[...]

Klop ja, maar dan moet je hem wel "kaal" opstarten, tenzij je nog een sterke voeding hebt liggen.
Een PC die opstart heeft nu ook zoveel vermogen niet nodig hoor. Iets meer dan gewoon idle maar het valt best wel mee.

Verwijderd

Uit ervaring zeg ik 99.9% moederbord.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
voor wat het uitmaakt, ik heb deze voeding erin:
http://www.thermaltakeusa...oughPower/W0116/w0116.asp

Thermaltake Toughpower 750 (met cable management)
Afbeeldingslocatie: http://www.coole-hardware.de/shop/abilder/thk750_1.jpg

En ik heb met een multimeter zoveel mogelijk draden gemeten van de 24 pins voedingsstekker, en die losse 8 pins voedingsstekker. Ook nog gekeken wat mijn grafische kaart kreeg, maar da's ook keurig. 3,3 / 5 en 12V
Laagvliegerke schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:58:
keej, dan heb ik nog wel een andere voeding :)
htol schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 01:00:
denk dat ie het wel trekt ..

[ Voor 84% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-01-2007 08:03 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05 20:18
Ik had eens bijna een nieuwe binnengekomen setjes soortgelijke problemen (al werkte het vanaf het begin toen niet)

De fans e.d. gingen gewoon draaien.
Geen beeld
Geen sein voor wat voor boot sequence dan ook.

Mobo was achteraf zo dood als een pier :P
Bij een dode CPU zou je kans hebben op nog wat piepjes van het moederbord. (Even de handleiding checken van het mobo)

Uitsluiten is eigenlijk de makkelijkste manier om er achter te komen wat er kapot is.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
idd. Daarom ook dit topic :)

update:
call me stupid, maar met de cpu eruit piept ie niet ... met het geheugen eruit piept ie onophoudelijk.

dus m.a.w. hij doet zonder cpu nog precies hetzelfde als mét cpu ... euh .. }:O móóóh

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Kan processor zijn, kan moederbord zijn, kan voeding zijn en kan geheugen zijn.

Wat ik tot nog toe heb gezien is het in > 75% van de gevallen het moederbord dat stuk is.

Kun je niet ergens naar een computertoko gaan om het voor een tientje te laten testen?

Lijkt me beter dan processoren gaan kopen, voedingen gaan vervangen etc.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Kweenie, zou Norrod dat doen?

'k Was niet van plan dingen te gaan kopen aangezien ik nog garantie heb, maar ik wil graag goede dingen doen, voordat ik mijn PC 2 weken kwijt ben en 2x naar Salland op en neer vlieg.

Bovendien heb ik meerdere RAID 0 en 1x RAID 1 setjes op mijn moederbord ... dus ik hoop ergens dat die nog gaan werken met dit mobo. Het grootste gedeelte van de data stond ook op mijn RAID set achter een Promise insteekkaart, dus die heb ik nog, zo ook mijn hele muziek collectie :)

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-01-2007 08:17 ]

• GH45T
Goed aangeven welke Sata en Pata kabel waar aangesloten is geweest. PCI insteekkaartje kun je natuurlijk gewoon aan de kabels laten hangen.

En Norrod kun je bellen, weet je meteen of ze dit soort dingen doen. Ik denk dat het een stuk prettiger werkt als je gewoon weet wat er kapot is dan dat je maar willekeurig onderdelen op gaat sturen. Dat het je dan een paar knaken kost, so be it.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Daarnet nog die andere voeding geprobeerd, maar geen verschil.

Ik ga een doos opzoeken .. 'k heb al een RMA nummer van Salland voor me mobo. Misschien rij ik eerst nog ff langs Norrod .. als hun nu kunnen vaststellen dat het om de cpu gaat, kan die alleen voor RMA.

maar ff zien hoe dit afloopt .. ik post het nog wel ff. Tot zover iig bedankt voor jullie inzichten. Toch vrij divers eigenlijk .. :)

Verwijderd

core duo's 2 gaan eigenlijk nooit kapot ik spreek uit ervaring

• GH45T
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:59:
core duo's 2 gaan eigenlijk nooit kapot ik spreek uit ervaring
Core 2 duo's gaan niet meer of minder kapot dan andere processoren.

Maar processoren in het algemeen gaan zelden kapot eigenlijk, tenminste, als hij niet gesloopt wordt door ondeskundige plaatsing of te hard overklokken.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Precies. Een Core2Duo en zijn koeling wordt op zich wel vrij nauwkeurig geplaatst, echter als je de puntjes op de eilandjes bekijkt waar de veertjes de contacten raken, dan zitten sommigen echt maar nipt er op .. wat gebeurt er als het verkeerde veertje geen contact meer maakt?

En of ze nooit kapot gaan, daar valt denk ik weinig over te zeggen, want zo lang zijn ze er nog niet. Misschien zijn er minder DOA's.

Verwijderd

Het feit dat je MoBo niet piept als er geen CPU inzit geeft al aan dat er iets niet klopt met je MoBo.
Dit zou hij namelijk wel moeten doen. Wat je zou kunnen doen om je CPU uit te sluiten is hem meenemen naar een PC zaak die hebben vaak wel een test setup staan voor dit soort dingen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
update

Hmm, inmiddels ruim 2 weken geleden dat ik het systeem heb afgegeven bij Sallandautomatisering, enige malen achteraan gebeld en vrijdag j.l. wisten ze me eindelijk te vertellen dat het systeem getest was. Naar hun zeggen zou het aan het geheugen liggen .. nota bene de onwijs dure-overkill 2 Gig Corsair PC8500 memory wat kaduuk is 8)7

Mjah, zoek een vervangend type, klap het er in en stuur terug zou je zeggen, maar nee .. ze willen eerst kijken of ze hetzelfde nog kunnen bemachtigen, maar aangezien het zo exotisch is, zal dat ook wel minimaal een week duren. Al met al wordt het een langdurige geschiedenis zo ..

Toch gaar, het geheugen was wel het laatste wat ik vermoede .. mjah, straks maar kijken of het daarmee weer opgelost is. :/

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik wens je succes. Met exotische dingen en RMA heb ik slechte ervaringen bij Salland :X 6600GT kapot van XFX. Na een maand of 5-6 kwamen ze erachter dat het ding niet meer te leveren was! Eerst moeilijk doen of het wel echt de kaart was. Uiteindelijk na 6 maand!!! een 7950GT gekocht - de nieuwwaarde van de 6600GT maar man wat een gezeur :(

Verwijderd

de 775 P4's zijn er ook goedkoper als 70 euro hoor, had mijn P4 3000+ voor maar 45! (ik weet het, het zijn nu geen P4's meer, maar op mijn doos stond dat nog wel :) )

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 14:48
Dat het geheugen stuk is zal wel kloppen hoor. Had hier laatst een AM2 systeem van AMD wat precies dezelfde symptomen had, en deze had ook het geheugen stuk. Maar veel succes met de RMA afhandeling, want zoals hierboven al is gezegd duurt dat vaak erg lang, of ze bieden je veel slechtere alternatieven aan. Wat dat betreft gaat er niets boven bestellen bij een (web)shop in de buurt, de afhandeling is dan vaak veel sneller en beter, en geen gedoe met verzendkosten.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

Pagina: 1