[XP] Opnieuw installeren windows op Dell 1501

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 14:29
Inleiding/aanleiding
Bij de aanschaf van een nieuwe auto hebben we een Dell Inspiron 1501 "cadeau" gekregen. Precies zoals ik verwachtte was het één grote baggerpartij aan zinloze tools en software op dit voorgeinstalleerde systeem. Een startup manager vond zo'n 25 opgestarte programma's.
Format c: was in mijn ogen de enige oplossing en na het nodige zoekwerk hier over recovery cd's e.d. besloot ik maar de gok te nemen. Een aantal indrukken en ervaringen zijn niet helemaal identiek aan wat ik hier gelezen heb dus vandaar een nieuw topic.

Voorbereiding
Eerst maar eens goed gekeken wat er bijgeleverd was. In een gesealde verpakking zat een origineel MS boekje met de aanduiding Windows XP Home (alleen voor levering bij nieuwe Dell pc's) en twee CD's die duidelijk niet van MS waren.
De ene CD had de aanduiding "Besturingssysteem voor opnieuw installeren van MS WinXP Home SP2".
De tweede CD "Drivers en Utilities voor herinstallatie van Dell inpiron 1501".
Ondanks het feit dat ik op grond van deze info aanneem dat je een geheel kale notebook aan de praat kan krijgen toch maar voorzichtig aan gedaan met reeds geinstalleerde software en verborgen partities. De mappen dell, drivers en i386 heb ik op een usb stick veilig gesteld.

Uitvoering
Na aanpassen van de bootsequence opgestart vanaf besturings CD. De hier op volgende schermen waren volgens mij identiek aan die bij een echte windows cd.
In het partitie overzicht was naast de C partitie inderdaad een verborgen partitie aanwezig van ca. 3 GB, deze heb ik ongemoeid gelaten maar de C partitie heb ik opgedeeld in 2 delen.
De gehele installatieprocedure verliep volgens mij op de standaard manier m.u.v. het invoeren van het serienummer (zie vraag 1)
Deze verse installatie bleek redelijk te werken maar met drivers voor o.a. beeld, geluid en netwerkkaart zat het nog niet helemaal lekker. Ik heb deze handmatig van de usb stick binnengehaald en ook nog een deel van de 2e CD.
Wat daarna nog niet werkte heb ik opgelost door bij Dell de drivers te downloaden.

Conclusie
Het schoon installeren is goed gelukt maar er was nog wel wat inspanning nodig om alle drivers bij elkaar te krijgen.

Vragen
1 Er is niet gevraagd om de key van de sticker in te voeren. Keyfinder geeft aan dat de "standaard" dell key op mijn systeem staat. Ook geen vragen gehad om te valideren, maar het WGA program meldt keurig dat mijn versie legitimate is.
Komt die dell key mee vanaf cd of wordt die uitgelezen uit de verborgen partitie?

2 Maakt de installatie cd bij een schone installatie op een vers geformatteerd volume ook nog gebruik van de verborgen partitie? (die ruim ik natuurlijk het liefst op, en eigenlijk jeuken mijn vingers om dat ook nog te proberen)

3 Kan je een dell installeren met een standaard Windows OEM versie zonder gebruik te maken van Dell cd's of verborgen partities? Uiteraard wel dell drivers separaat downloaden. (n.b. bijvoorbeeld Azerty kun je een Microsoft Windows XP Home Edition + Vista Coupon, NL, OEM los bestellen, dus de OEM discussie hoeven we niet te voeren)

Besluit
Hoewel e.e.a. goed gelukt is en het systeem lekker werkt kan ik er niet goed tegen dat ik niet zeker weet dat ik een reproduceerbaar systeem heb dat onafhankelijk van trucs van de leverancier te installeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:25
1. Voordeel van een Dell PC + Dell CD, je hoeft niet te activeren. De CD is bios locked, installeren lukt gewoon niet op een niet Dell machine. (je kunt trouwens meestal ook zonder problemen een oude Dell machine, waar oorspronkelijk geen XP bijzat maar w2k of millenium, met de XP CD van een nieuwe Dell installeren)

2. De verborgen partitie is de diagnostic partition. Tijden het opstarten F12 drukken (boot menu) en je kunt kiezen vanaf welke diskd/Cd etc je wilt opstarten. Hier staat ook die diagnostic partitie bij. 3GB vind ik wel wat groot. Machine moet overigens prima werken zonder die partitie.

3. Ja, maar lijkt me zinloos. De Dell XP CD is een schone windows zonder troep, dus waarom zou je ?

Het lijkt mij dat je de machine zoals hij nu is optimaal hebt ingericht. Die diagnostic partitie zou ik lekker laten staand. Als je computer een probleem heeft en je belt Dell is het eerste wat ze vragen om die diagnostic op te starten.
Drivers kun je voor zo'n nieuwe computer het beste van de website halen, zijn vaak nieuwer dan die op de CD of op de PC zelf. Die driver directory op de PC zelf is ook niet altijd compleet. gewone software staat er bijvoorbeeld ook niet in en is vaak wel te downloaden. (PowerDVD e.d.)

[ Voor 22% gewijzigd door locke960 op 16-01-2007 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
Ik heb nog even gecheckt met Everest.
Er is een partitie van 100 MB met de naam Dell Utilty, dit zal dan wel de genoemde diagnostic zijn.
De andere partitie die ik noemde is 3GB waarvan de helft in gebruik is, wat er op staat is me niet duidelijk.

En je hebt natuurlijk gelijk, het machientje loopt lekker nu dus nog een keer windows aanschaffen is idd zinloos.
Misschien neem ik de gok nog wel om de 3GB op te ruimen en dan nogmaals te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
Ik ken die inspiron niet (consumenten spul, ben meer bekent met het zakelijke spul)

Die 100mb partitie is je utility / diagnostics partitie. zou ik zeker bewaren. Ik vermoed sterk dat die 3GB partitie een product herstel partitie is. Als je de PC opstart in de utility partitie zul je vermoedelijk ook ergens een syteem herstel optie oid vinden. Die zal dan waarschijnlijk de data van die 3GB partitie gebruiken om je PC weer in fabrieks staat te brengen, inclusief alle troep :P

Dus een variant op de "herstel-CD". DVD'tje erbij zal wel te duur zijn geweest. 3GB van de klant kost Dell tenslotte niks. Als dit inderdaad zo'n herstel partitie is zou ik hem er uit principe af gooien. (bloedhekel aan dat soort dingen)

[ Voor 9% gewijzigd door locke960 op 16-01-2007 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
De "originele" installatie wil ik nooooit weer terugzien, dus wegdoen heeft mijn voorkeur.
Maar mijn twijfel bestaat er uit dat ik niet 100% zeker weet dat mijn Dell-Windows CD tijdens de installatie gebruik maakt van dingen die in die partitie staan.
Op andere plaatsen heb ik namelijk verhalen gelezen van mensen die het haasje waren bij een poging tot herinstallatie omdat die partitie gewist was.
Dit vermoeden wordt nog een beetje versterkt omdat bij installatie niet gevraagd wordt om een key, of staat deze toch op de CD zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
Als ik het probeer samen te vatten zijn er dus een aantal manieren waarop je een OS meegeleverd kan krijgen met een compleet systeem/notebook:

1) Originele MS Windows CD (meestal OEM)
2) Fabrikant specifieke Windows CD (gelocked op de bios zoals bij Dell)
3) Installatie c.q. herstelpartitie, benaderbaar vanuit het bootmenu
4) Standalone herstel CD (vergelijkbaar met optie 3)

Bij mogelijkheid 1) en 2) blijf je zelf de baas over wat er op je systeem komt.
Mogelijkheid 3) en 4) hebben het nadeel dat je alle bagger weer terugziet op het moment dat je juist je systeem had willen opfrissen.

En omdat je van vragen wijs wordt: :)
Zijn er ook combinaties van 3) en 4), dus een cd die "zoekt" naar bestanden op een verborgen partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
Tenzij er iets radikaal veranderd is bij Dell de laatste tijd is die XP CD een gewone Microsoft XP CD met slechts een paar kleine wijzigingen. (Kun je natuurlijk zo controleren door hem te vergelijken met een andere XP CD.)

Dell PC's in combinatie met door Dell geleverde Windows CD's vragen nooit om een key. je hoeft windows ook niet te activeren. Dat is dus 1 van die wijzigingen. Het bijbehorende "nadeel" is dat de Dell Windows XP CD alleen installeerd op Dell computers (bios lock) en domweg weigert op andere merken te installeren.

Overige wijzigingen die ik wel eens gezien heb zijn een dell foldertje op de harde schijf en een dell specifieke start menu entry voor een help-functie oid. Maar niks om je druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP-tjuh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:06
Ik heb eigenlijk een soortgelijke vraag als de topicstarter.

Ik kreeg bij mijn Dell Win XP Home EN. Nu heb ik hier nog een retail Win XP Pro NL liggen die ik er liever op heb. Nu staat er, zoals iemand al eerder opmerkte, op de Dell CD een iets aangepast versie van Windows (drivers). Deze is makkelijk te installeren omdat al het benodigde op de CD staat.

Het lukt mij niet om de Pro NL versie geinstalleerd te krijgen omdat de SATA controller een driver nodig heeft bij installatie. Deze driver heb ik netjes gedownload maar tijdens installatie krijg ik de melding dat ik een diskette moet gebruiken maar deze heb ik dus niet meer. Hoe kan ik nu alsnog die driver geinstalleerd krijgen tijdens de installatie van Windows?
Pagina: 1