Toon posts:

Ontwerpen, doe ik dat op een Macbook of Tablet PC !?

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnen nu en een paar maanden wil ik een laptop aanschaffen (absoluut max budget € 1700) ter ondersteuning van mijn studie Industrieel Ontwerpen.
Een laptop kan ik sowieso goed gebruiken, maar vooral grafisch ga ik hem toepassen. Vanwege mobiliteit hoeft het scherm niet groter dan 13". Zelf dacht ik aan een tablet PC om snel tekeningen in te voeren. Verder is een Mac zeer aantrekkelijk vanwege de geweldige software pakketten (iLife etc.) waar ik ook presentatieflimpjes mee kan maken en algemene gebruiksprogjes.
Helaas kloppen de uitspraken dat er tussen Macs en PCs nauwelijks verschil is (gamen daargelaten) niet, want een tablet PC is er nog niet voor de Mac!

Na veel rondneuzen op Tweakers.net, ervaringen opdoen bij andere gebruikers en rondemailen naar computerzaken kom ik uit tot het volgende:
Is een Tablet PC het handigst omdat de tekening er zo snel in kan of is de Mac handiger omdat er met tekeningen zoveel grafisch geweld op los gelaten kan worden!?!

Mijn bedenkingen zijn als volgt; wat zeggen jullie ervan?
* Weinig reviews over Tablet PCs, zij ze wel zo handig (600 e duurder)? Mede ontwerpers in de zaal?
* Tablet PC moet met Vista draaien wil het allemaal goed werken, daarop w8en of toch met coupon?
* Kan iLife niet echt niet op PC draaien?
* Heb ik bij een Tablet PC kwaliteitsverschil vergeleken met een Laptop+Wacom opstelling?

Ik vraag het nu aan jullie, want ik kom er echt niet uit. :| Dus:
Asus R1f of
Apple Macbook 13" - snelheid nog even niet een issue

Een wacom tablet aan de Mac hangen wil ik niet doen, want dat kan ik niet in de collegezaal (of waar dan ook) ff snel een schets d'r in knallen.
Van de Tablet mac ben ik op de hoogte (appleinsider.com), maar valt buiten serieuze beschouwing en budget.
Tablet PC eigenaren ondervraagt, maar geen van de (tot nu toe) 3 pers gebruikt de laptop zoals ik hem wil gebruiken :O

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ga je IO op een technische universiteit doen of op een HBO?

Op de TU Delft waar ik zelf studeer, gebruiken ze bij IO solidworks. Dit is een echt CAD programma om technische tekeningen te maken. Dit doe je meestal niet uit "de losse pols". Ik denk dat jij aan tekenen / schetsen denkt. Dat doe je gewoon op papier. Als je het gaat uitwerken en daadwerkelijk ontwerpen schets je niet meer maar geef je vaak gewoon afmetingen op aan het programma.

Overigens is het ook prima tekenen met wacom...dus ik zou niet een tablet nemen. Hoewel het wel mooie laptops zijn :9

en "grafisch geweld"?"daar hoef je echt niet perse een mac voor te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 16-01-2007 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Mr_gadget Ben al 4de jaars IO en hoef/doe gelukkig niet zoveel Solidworks. Bovendien kan ik dat ondervangen door dit thuis te doen (winXP).
Verder heb ik erg veel ideeën die ik nu overal en nergens heb opgekliedered en maar geen vast systeem in kan krijgen. Én met photoshop en painter krijg je veel gedaan, ook met wacom, maar die Tablet PC gebruik ik dan vooral ook om snel op te tekenen, waar dan ook...

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-01 13:54

dawuss

gadgeteer

Wat dacht je van de ModBook? Best of two worlds ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dawuss op 16-01-2007 22:22 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
@dawuss Hmm, niet echt een laptop, moet wel kunnen blijven typen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:48:
@dawuss Hmm, niet echt een laptop, moet wel kunnen blijven typen.
:? je zat toch naar Tablet pc te kijken daar zit toch ook geen keyboard op?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Enkele maanden geleden stond ik voor dezelfde keuze en heb uiteindelijk een tablet pc gekocht.

Er zijn inderdaad maar weinig reviews te vinden over tablet pc's die worden toegepast in de ' ontwerp industrie'. Ik ben daarom naar Correct (Rotterdam) gegaan, de enige plek waar een tablet pc showmodel stond destijds, om die eens te testen en dat vervolgens weer te vergelijken met een Wacom tablet. Het verschil zit hem voornamelijk in de drukgevoeligheid, van een Wacom tablet is die 2 tot 4 maal zo groot, wat tijdens het schetsen natuurlijker aanvoelt. Het direct op een tablet pc scherm kunnen schetsen (vs. het kijken naar een scherm en op een tablet schetsen) komt daarentegen meer in de buurt van schetsen op papier.

De rede dat ik voor een tablet pc heb gekozen is o.a. de mogelijkheid om ook onderweg (trein ed.) productief te zijn. Ik studeer architectuur (Tu Delft) en de combinatie tussen Google Earth (plattegrond) -> SketchUp (render simpel 3D model) -> Photoshop (verschillende ontwerpschetsen op meerdere layers) vergroot de mogelijkheden van een ontwerper aanzienlijk. Je bent in staat om meerdere ontwerp varianten in minder/dezelfde tijd te produceren, wat vaak ten goede komt van je ontwerp.

Een simpele schets op een stukje papier (of bierviltje) als basis/uitgangspunt voor een ontwerp zal wel blijven bestaan. Maar de interactie tussen digitaal schetsen/3D modelleren is de toekomst.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou ook voor een tablet gaan. Een tablet met Alias Sketchbook is echt heel fijn om snel je ideetjes mee neer te pennen.

specs

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 16:30

E-Rick

I love it :7

Zoals ik het begrijp ben je eigenlijk op zoek naar twee dingen (maar wil je eigenlijk vooral een tablet pc)
In de eerste plaats zoek je een apparaat wat je makkelijk mee kan nemen en waar je snel en makkelijk ideeschetsen in kan voeren. Een tablet-pc lijkt dan inderdaad een goede optie. Als je voor een mac gaat zal je zoals gezegd een wacom mee moeten zeulen, dat komt de portabiliteit (en kosten) niet echt ten goede.
In de tweede plaats ben je op zoek naar een apparaat om iets met die ideeen te doen. Foto's bewerken, filmpjes klussen, 3D-frutsels bouwen, noem maar op. Hier zal de keuze van het OS bepaald worden door de software die je daar het liefst voor gebruikt.
Als je met PC-software uit de voeten kan zou ik voor de tablet-pc gaan.
Als je per se mac-software wil gebruiken zal je een compromis moeten sluiten: Of je neemt een goedkope tablet-pc om op te schetsen en spaart door voor een (non-portable) mac, of je gaat een macbook + wacom rondsjouwen.

offtopic:
Hoi jefta :w jij hier :? :P

Choose life

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb nog wat verder gekeken en vergeleken. Uiteindelijk zelf een laptop Tablet PC mogen testen/Youtube flimpjes gezien en Macbook eigenaren ondervraagd. Ik ben eruit en zal een macbook OSX Leopard + wacom tablet combinatie nemen. Geweldige functionaliteit wat standaard met de Mac wordt mee geleverd. Precies wat ik allemaal van een computer zou willen en dat prachtig Grafisch vormgegeven.
Natuurlijk ben ik subjectief, onder de indruk van Mac Ads etc, want ik weet dat ook op WinXP/Vista het ook allemaal haalbaar/uitvoerbaar is. Toch heb ik na jaren WinXP ervaring en erop kankeren heel erg veel zin om te switchen: ik vertrouw Apple gewoon veel meer..

Blijf Kritsch Natuurlijk
Pagina: 1