Zware lag in games

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:03
Hey,

Ik heb sins kort wat problemen met me pc, al paar keer windows opnieuw moeten doen etc.

Nou alles deed het eindelijk perfect.

maar nu ineens niet meer...

In het spel mohaa had ik bijv. een fps van rond de 400 ofzo
Maar nu ineens 5. Zelfs in het menu van een spel. En het is niet alleen bij mohaa zo, maar ook bijv bij F.E.A.R wat daarvoor prima draaide (1024 @ high etc).

Ik heb al van alles geprobeerd, drivers opnieuw, defrag, virus scan, spyware scan, virus scanner uit etc.
Maar niks hielp :(

Het rare is dat ik in Windows totaal geen lag hab, alles werkt vloeiend en goed.

Wat nog raarder is er is niet duidelijk iets aan de hand, alle tempraturen zijn goed.
Ik heb echt geen flauw idee wat ik nog kan proberen, alle hulp is welkom!!

Specs:
AMD AthlonXP 2800+ ~2.1ghz
1 GB Ram
Club3D GeForce 7600 GS 265mb AGP 8x
Sound Blaster Live! 24-bit
80 gb intern + 250gb extern hd

verder doet alles het dus prima, behalve spellen...

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Ik heb ook ooit zoiets vaags gehad. Deel je verbinding met je huistgenoot? Geen bittorent? FPS 5 zegt iets over je harddisk belasting. Misschien runt er een zware proggie achtergrond?

Lucky Goldstar

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Posts je temps onder stress dan eens? Dit klinkt echt als throttling van je videokaart (mischien zelfs je cpu). Check ook eens waarop de throttle-grens staat, bij mij stond dit een keer op 0C, dus toen ging ik standaard al throttlen overal :') ook redelijk laggy toen.

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:05
gebruik je WIFI???

• .lunatic
Internet is het niet, heb het ook in singleplayer en alles internet verbindingen uit.

Zoiezo alle programma's op de achtergrond ook uit. CPU gebruik gewoon normaal.

Kan je ergens testen of je hd nog goed en snel werkt?

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-07 16:55
Met HDtach kan je een HDD testen, gratis tooltje dat je via google zo gevonden hebt.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Verwijderd

Met HD-Tune kan je je harde schijf testen op snelheid.

Als je hier even een screenshot van maakt, kunnen we hier beoordelen of je harde schijf het probleem is.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:07
.lunatic schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:45:
Internet is het niet, heb het ook in singleplayer en alles internet verbindingen uit.

Zoiezo alle programma's op de achtergrond ook uit. CPU gebruik gewoon normaal.

Kan je ergens testen of je hd nog goed en snel werkt?
Zul Google eens op HD-Tune, daar kun je wel wat mee testen, en gebruik anders het des betreffende tooltje van de fabrikant. Moet je wel weten welk merk hd je hebt ;)

Maar heb je al gekeken naar je temps tijdens het gamen/zware belasting van je pc?

Specs!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:02
Ik heb dit ook eens gehad. Toen bleek windows mijn HDD automatisch naar PIO te zetten (zeeer traag) terwijl het natuurlijk normaal een UDMA-schijf is. Na een install van windows doet ie het weer even goed totdat windows opnieuw begon te kloten....

Ik heb toen die schijf vervangen door een nieuwe en nooit meer die problemen gehad... wel weer een nieuwe install. Kijk eens bij je onderdelenscherm (properties/eigenschappen bij deze computer) bij het kopje IDE controller ofzo (deze computer>eigenschappen>hardware>Aparaatbeheer>IDE controllers > en dan de Primaire/secundaire poort > geavanceerde instellingen.... kijk hier naar de modus... die moet hedendaags UDMA zijn 5 of 6 ...

Schijf was een 120 GB WD udma 5 100 non sata (IDE dus)

Mischien heb je hier wat aan.

ps Kijk ook eens of je AGP-kaart zijn externe voeding wel lekker zit (dat extra stekkertje) als ie dat heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door huubhuub op 16-01-2007 22:02 ]

Always bet on Huub

• .lunatic
Posts je temps onder stress dan eens? Dit klinkt echt als throttling van je videokaart (mischien zelfs je cpu). Check ook eens waarop de throttle-grens staat, bij mij stond dit een keer op 0C, dus toen ging ik standaard al throttlen overal :') ook redelijk laggy toen.
ok hier snap ik echt de helft van :P waarmee kan ik dat testen en kijken of dat throttle geval hoe en wat is?

maarja, heb die hd test uitgevoerd:
Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/2602/hdtunebenchmarkmaxtor6yfs5.png

en huubhuub:
Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/3314/idedmaig3.png
Dit ziet trouwens best wel sloom uit lijkt me lol, als jij zegt hedendaags 5 0f 6 :P

Hmm en dat stekkertje ga ik nu ff controleren :P

Nog bedankt voor alle snelle reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door .lunatic op 16-01-2007 22:05 ]

• .lunatic
ehmm... wtf nu doet ie het wel... zal het kabeltje wel geweest zijn... is kijken hoe lang die goed blijft werken, als ik weer fps lag krijg post ik wel weer wat :)

bedankt voor jullie hulp :D

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08-2025
Je hd is kapot, of werkt nie lekker... transfer van max 15 mb per sec is wel heel weinig...

zet tarnsfer mode eens hard op DMA ipv automatisch

• huubhuub
Die multiword is NIET goed das precies wat ik bedoel...... je schijf is aan het overlijden man waardoor windows (om de fouten te beperken) de schijf terug schroeft om de errors te omzeilen.

Windows zal wel werken maar zware applicaties op die schijf en kopieeren van die schijf naar een andere of visa versa zal zwaar langzaam zijn.

Multi word en/of PIO zijn de standaarden van een tijd geleden.
UDMA (U-DMA) of DMA-5 / DMA-100 etc (allemaal zelfde) is de standaard die je moet hebben (met deze schijf).

Dat word dus een nieuwe schijf imo.

Huub

ps je kunt DMA niet dwingen... het is PIO / Multiword of DMA wanneer de schijf 100% is (automode)

[ Voor 9% gewijzigd door huubhuub op 16-01-2007 22:14 ]

Always bet on Huub

• .lunatic
is al redelijk oude schijf, computer is redelijk oud, ik weet niet hoe oud je met een tijd geleden bedoelt ;)

• huubhuub
15 jaar geleden ofzo :P in 1998 kocht ik al een UDMA 2 schijf :P en ik denk dat ik de eerste UDMA al in 1996/97 in de winkel zag liggen

maar jouw schijf moet volgens de maxtorsite UDMA 6 (133) mode aan kunnen.... dus multiword of PIO is zeker niet goed :P

[ Voor 31% gewijzigd door huubhuub op 16-01-2007 22:23 ]

Always bet on Huub

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-07 23:57
Ik heb dat ook wel eens gehad, Dat windows de schijven steeds terugzet op PIO mode.
Bij mij lag het aan een slechte IDE kabel.

Moderne hardeschijven hebben een SMART feature, Nou is dit niet heilig maar het kan wel een indicatie geven van de gezondheid van je hardeschijf.
Deze gegevens kun je bijvoorbeeld met Speedfan uitlezen.

(Speedfan)
http://www.almico.com/sfdownload.php

• .lunatic
Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/3816/smartkp1.png

ziet er ok uit lijkt mij.. miss bug in windoos?

• huubhuub
Je kunt het een tijdje uitproberen. Maar je koopt uiteindelijk toch een andere schijf aangezien het zeer irritant is :P en toch meestal een hardware probleem (kabel schijf etc etc).

anyway een schijf van 80 gig kost je 49.95 volgens http://www.mycom.nl/Products/View/28433.aspx en dan ben je zeker van al dit gezeik af (aangezien het alleen maar erger wordt ) je kunt ook eerst de IDE kabel vervangen als je dat wilt uitsluiten (5 euro ofzo).

Huub

en zoals al gezegd SMART is niet heilig
Phenos2 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:25:
Ik heb dat ook wel eens gehad, Dat windows de schijven steeds terugzet op PIO mode.
Bij mij lag het aan een slechte IDE kabel.

Moderne hardeschijven hebben een SMART feature, Nou is dit niet heilig maar het kan wel een indicatie geven van de gezondheid van je hardeschijf.
Deze gegevens kun je bijvoorbeeld met Speedfan uitlezen.

(Speedfan)
http://www.almico.com/sfdownload.php

[ Voor 38% gewijzigd door huubhuub op 16-01-2007 22:41 ]

Always bet on Huub

Pagina: 1