Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nalatig geweest met IB-groep formaliteiten

Pagina: 1
Acties:
  • 898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58
DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 98% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:12 ]

TweakBlog

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:31
Empathie van de IB-Groep?
Empathie komt niet voor in hun woordenboek.
Bezwaarschriften op redelijkheid komen er helaas niet door. (eigen ervaring)
Wat je kan proberen is zoveel mogelijk bewijs verzamelen dat je niet meer thuis woont en dat opsturen met je bezwaarschrift.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Ik zou je ten eerste aan willen raden uit te zoeken wat je rechtspositie is mbt het niet doorgeven en het niet reageren op de herinnering. Zoek dus eens op de site van de IBG op wat het beleid hieromtrend is. Zoek ook verder eens op Internet. Bel desnoods even de IBG op om het te vragen.

Zoek ook de procedure voor bezwaar, klachten of hardheidsclausule op bij de IBG. Daarin vind je de eisen waaraan een dergelijk bezwaar/klacht moet voldoen.

Gewapend met die informatie is het schrijven van een brief veel makkelijker :)

Overigens zou ik volstaan met de waarheid gegoten in een of ander overtuigend sausje. We willen hier immers niet aanzetten tot fraude ;)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Meest effectieve strategie is een bijbaantje zoeken. Stufi is een vrij simpel mechanisme: jij moet X doen en dan betaalt de IB groep jou Y euro. Doe je X niet, dan niet. De regeling is dusdanig simpel dat van een student verwacht mag worden dat hij deze begrijpt. Kortom, de IB groep gaat jouw niet op je blauwe ogen geloven en 828 euro overmaken.

Een andere manier om het te beseffen is te gokken hoeveel kans je maakt bij de rechter. IB groep: "Tja, de heer Ruudjah heeft zich niet aan de regels gehouden. De gevolgen daarvan staan in de wet."

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Ruudjah

[ Voor 120% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:12 ]

TweakBlog

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ruudjah schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:06:
[...]

Kan je hier misschien iets meer over vertellen? Heeft het dezelfde context?

Rakapul: daar heb ik wat aan. Vanuit die invalshoek heb ik het nog niet bekeken. I'll keep u guys posted.

[...]
Zeer zeker niet! zoals ik al aangaf in mijn startpost:

[...]

MSalters: Ik weet niet of ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd (blijkbaar niet). Ik heb al de tijd uitwonenend gewoond. De IB-groep heeft mij alleen 'gestraft' met 6x138 euri omdat ik niet tijdig mijn echte woonadres heb doorgegeven. Mijn oude en nieuwe adres zijn dus niet in het ouderlijk huis.
Dus heb jij een fout gemaakt, en heb jij alleen recht op de thuiswonende stufi voor die tijd. Zo zijn de regels nou eenmaal. Je kunt vriendelijk vragen of ze je die fout willen vergeven, en je nog tegemoet willen komen. Ik denk echter dat dit een geval van jammer is. Shit happens.

[edit]Ja, ik begrijp dat hij op beide adressen uitwonend was. Maar, je moet nu eenmaal ook geregistreerd zijn bij de IB-groep met het adres waar je ook bent ingeschreven. Dat bedoel ik met "je eigen fout".

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-01-2007 21:10 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik had een soortgelijk probleem: je moest een ziektekosten formulier opsturen met je gegevens. Compleet vergeten te doen. Ik kreeg een herinnering, die ik vervolgens door de drukte _echt_ ben vergeten. Op gegeven moment kreeg ik die extra toelage voor je ziektekosten dus niet meer. Ik (geloof het of niet: nog op de laatste dag ook :| ) bezwaar aangetekend.

Ik heb alles gewoon verteld. Ik moet voor mijn studie (WB@TuD) veel doen, en beide brieven vielen in een ongelukkige periode (net tentamens of deadline, gewoon rooster erbij gepakt en opgezocht). Alles eerlijk gemeld, en het werd goed gezet.

Kortom: als jij eerlijk kan vertellen dat je in die periode niet thuis hebt gewoond, wordt het gewoon terug betaald. Ik neem aan dat je op het moment dat je bent verhuisd hier wel een inschrijving van de gemeente hebt, of kan aanvragen. Dat is jouw bewijs dat je niet thuis woonde. Als je een heldere (liefst ook geen a4'tjes lange) brief schrijft en dat stukje papier bijvoegt, ben ik er vrij zeker van dat de IB groep het gelooft en dit ook met terugwerkende kracht zal terugbetalen :)
Althalus schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:18:
[...]

Incomplete informatie in de folder over de OV-kaart leidde ertoe dat ik blijkbaar mijn OV kaart te laat inleverde nadat ik deze tijdelijk stop had gezet. Een specifieke uitzondering waarvan mij het nut ontging was de reden voor een boete. Welliswaar stond het ergens op hun site, maar 1 dag te laat inleveren betekend een hoop centjes kwijt zijn. De reactie op het bezwaarschrift ging alleen in op hun verhaal en dat bevestigde dat de regels correct waren toegepast.
Nofi, maar ik moet toch wel even zeggen dat dit algemeen bekend is: het te laat (_ook_ een dagje) kost een hoop geld, en hier zijn ze streng in. Natuurlijk niet leuk, maar dit is wel een rotsblok wat je kon zien aankomen waar je je teen aan stootte :)

[ Voor 27% gewijzigd door mithras op 16-01-2007 21:25 ]

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:31
Ruudjah schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 21:06:
[...]
Kan je hier misschien iets meer over vertellen? Heeft het dezelfde context?
Incomplete informatie in de folder over de OV-kaart leidde ertoe dat ik blijkbaar mijn OV kaart te laat inleverde nadat ik deze tijdelijk stop had gezet. Een specifieke uitzondering waarvan mij het nut ontging was de reden voor een boete. Welliswaar stond het ergens op hun site, maar 1 dag te laat inleveren betekend een hoop centjes kwijt zijn. De reactie op het bezwaarschrift ging alleen in op hun verhaal en dat bevestigde dat de regels correct waren toegepast.

offtopic:
REGELS ZIJN REGELS, niemand hoeft meer na te denken.

[ Voor 6% gewijzigd door Zeus op 16-01-2007 21:20 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Ruudjah schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:24:
Ik ben in augustus verhuisd. Ik heb alleen gen adreswijziging doorgegeven aan de IB-groep. De IB-groep synct hun data met die van alle GBA's, en zijn hier zo achter gekomen. Ik heb een brief gekregen, waarin stond dat ik mijn huidige, juiste, woonadres moest opgeven. Dit heb ik niet gedaan.
Eigenlijk eindigde het verhaal hier al, tenminste voor wat betreft het 'rechtvaardig' besluiten van zo'n zaak. Ik vraag me altijd af wáárom mensen denken dat zaken die puur in hun eigen risicosfeer vallen (ziekte, onoplettendheid, studiedrukte, e.d.) op de IBG afgewenteld kunnen c.q. moeten worden. Alsof je geen eigen verantwoordelijkheid hebt.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ik heb geen idee hoe de IB-groep tegenwoordig werkt, maar in 1999 of 2000 had ik 'tzelfde probleem, en volstond het om bij de gemeente een 'historisch uittreksel' te halen, een formuliertje in te vullen en de hele zooi op te sturen. 5 minuten werk, en toen kreeg ik mijn paar duizend gulden weer kwijtgescholden. Bel ze eens op, zou ik zeggen.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Beetje vreemde topic-titel. De TS geeft wijzigingen niet door aan de IB-groep en wordt daardoor terecht gekort op zijn toelage. Als er iemand nalatig was dan was het de TS en niet de IB-groep volgens mij.

Tips vragen over het oplossen van de ontstane situatie is natuurlijk prima maar geef wel eerlijk toe dat jij degenen bent geweest die nalatig is geweest, niet de IB-groep. Toch?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Beetje treurig als ik dit bericht zo lees..

Jij bent gemakzuchtig en daardoor mis jij nu een behoorlijk bedrag... Misschien iets om je druk om te maken, maar dat is het gevolg van je eigen fout.. En dan de IB groep nalatig noemen HAHAHA zou je dit achterwege willen laten

En nu wil je het geld gaan terug eisen, met behulp van het verdraaien van de waarheid? Nou beste Ruud Poutsma dit ook ik hoop dat iemand dit van de IB groep dit leest en jou studiefinanciering helemaal stop zet! Serieus, je bent een schande voor alle andere studenten als je het op die manier doet.. idem

Persoonlijk zou ik gewoon de IB-groep bellen of een brief sturen met daarin de waarheid.. Ook al 'win' ik dan misschien niet, ik hou in ieder geval mijn eer... Serieus Ruud; groei op en wordt een keer volwassen...... Persoonlijk zou ik maar eens stoppen met het flamen van andere gebruikers anders houd je GoT carriere nog een keer vroegtijdig op.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 17-01-2007 10:54 ]

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Hoe geef ik een adreswijziging aan jullie door?
Laatst gewijzigd: 8-11-2006

Geef je nieuwe adres in elk geval door bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van je nieuwe woonplaats. Voor vele regelingen krijgt de IB-Groep je nieuwe adres dan automatisch door.

Ontvang je studiefinanciering? Dan moet je het nieuwe adres zelf ook nog doorgeven via:
- Mijn IB-Groep of via
- Onze wijzigingsapplicatie (onder Direct iets regelen) of via
- Een formulier Wijzigingen student (Ws).
Oftewel je had in eerste instantie je adreswijziging al door moeten geven. De IBG is toen zij erachter kwamen dat het niet klopte nog zo vriendelijk geweest jou hiervan op de hoogte te stellen. Hierop heb je niet gereageerd. Nu zijn ze zelfs nog zo coulant om je de thuiswonende beurs te geven en dat vind jij onterecht?

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat het lullig is, maar mijns inziens heb je kansen genoeg gehad.. Als iedereen zich niet aan de (op zich niet onrealistische) IBG regels zou houden (zoals je adreswijziging doorgeven!), en ze moeten dat allemaal achteraf rechtzetten met faxen/emails/brieven/telefoontjes etc, moet de stufi met €100 per maand naar beneden omdat ze dan 4 keer zoveel personeel nodig hebben..

Als je dan alsnog bezwaar wil aantekenen, beweer dan gewoon dat *knip* ik dacht dat ik vrij duidelijk was geweest over het niet wenselijk zijn van frauduleuze suggesties Denk dat je zo de meest kans maakt. Daarnaast een kopietje uitreksel GBA toevoegen waarop duidelijk te zien is dat je gedurende de gehele periode uitwonend was.

Succes!
Peter

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 17-01-2007 10:55 ]

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

Verwijderd

Ruudjah schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:24:
Ik ben in augustus verhuisd. Ik heb alleen gen adreswijziging doorgegeven aan de IB-groep. De IB-groep synct hun data met die van alle GBA's, en zijn hier zo achter gekomen. Ik heb een brief gekregen, waarin stond dat ik mijn huidige, juiste, woonadres moest opgeven. Dit heb ik niet gedaan.
Het zoveelste Ik-heb-door-mijn-eigen-lompigheid-m'n billen-gebrand-en-wil-niet-op-de-blaren-zitten-en-met-wat-voor-kutsmoes-kan-ik-er-een-ander-voor-op-laten-draaien topic.

Als jij je zaken niet goed regelt heb je gewoon pech. Blijkbaar had je dat geld dan toch niet zo hard nodig, dus is er ook geen enkele reden dat alsnog te geven.

Als je enige reden om te posten het natrappen is dan stel ik voor dat je in het geheel niet reageert.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 17-01-2007 10:56 ]

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Djeez, je stelt gewoon dat je die brief van de IB nooit ontvangen hebt, stelt vervolgens dat je ze best ff een kopietje wil sturen van je huurcontract, en tegelijk de adreswijziging en vervolgens zet je er dik gedrukt FIX DAT op.

Wat een gezever met nalatigheid, sjoer, maar ga niet lopen huilen dat ie stom is en dat ie nu pech heeft, hij had gewoon recht op dat geld, dus niet zo miepen.

Zo zou ik t doen, enige wat ze je dan nog kunnen verwijten is dat je zelf niet op tijd die adreswijziging hebt doorgegeven, da;s idd niet handig, maar ik denk niet een onoverkomelijk probleem...

@hieronder: as I said, loop niet zo te miepen. Die IB groep is er om te betalen, dat geld is er gewoon voor bedoeld, en moet dus uitgekeerd worden. Dat jij loopt te zaniken dat jij door zijn laksheid alsnog 0,000001 euro moet betalen is imho een stuk triester

[ Voor 18% gewijzigd door kamstra op 17-01-2007 11:01 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Admin; ik mag geen kritiek op zijn handelingswijze geven?

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 11:00 ]

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Nogmaals: Je kon enkele jaren terug gewoon via een uittreksel van het GBA (historisch overzicht, dus niet alleen waar je nu woont, maar overzicht van de periodes dat je ergens woonde), bewijzen dat je uitwonend was, en je schuld kwijtgescholden krijgen. Ik zou niet weten waarom dat nu niet meer zou kunnen.

• Rukapul
De topicstarter heeft het recht fatsoenlijk bejegend te worden. Persoonlijke aanvallen, beledigingen, flames, etc. worden niet getolereerd.

(Daarnaast is het niet wenselijk dat er in het topic ingegaan wordt op de moderatie. Zie de forumregels.)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:37

Qwerty-273

Meukposter

kamstra schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:53:
Wat een gezever met nalatigheid, sjoer, maar ga niet lopen huilen dat ie stom is en dat ie nu pech heeft, hij had gewoon recht op dat geld, dus niet zo miepen.
Tja de beurs is bedoeld om studenten te helpen met hun financiering, zodat ze rond kunnen komen en studeren. Blijkbaar was het voor de topic starter geen enkel probleem om zonder die 828 euro rond te komen (zelfs een opmerking om er een leuke laptop voor aan te schaffen, een behoorlijk luxe product maar ok). Dus het recht er op hebben is al een stuk minder in mijn ogen.

Maar zoals al veel mensen al melden, gewoon direct contact opnemen met de IBG en vragen wat de mogelijkheden zijn voor een bezwaarschrift, eventueel bewijzen met een huurcontract/registratiedatum op het nieuwe adres. Als ze er mee akkoord gaan krijg je waarschijnlijk met terug werkende kracht weer gewoon een uitwonende beurs. Als ze er niet mee akkoord gaan weet je dat je voortaan je administratie op orde moet houden en je een lesje geleerd hebt van 828 euro.

Snap trouwens niet dat mensen hun post niet openen voor een lange periode. Hoe druk je het ook hebt, je kan best die 2 minuten spenderen aan een envelope openen en vluchtig de brief door lezen. En dan zelfs nog een 5 minuten extra om er een vlugge adreswijziging voor in te vullen. Whooo 7 minuten heeft je dat gekost, lijkt me dat een student die 7 minuten best beschikbaar heeft in 1 week. Dan maar 7 minuten korter stappen ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Op de basisschool vertellen ze altijd dat de hond het huiswerk had opgegeten; misschien kan jij ook een soortgelijke smoes bedenken?

• Ruudjah

[ Voor 97% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:12 ]

TweakBlog

• Rukapul
Titel verduidelijkt.

Verwijderd

Ruudjah schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:45:
Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik niet ga liegen. Jij valt mij niet alleen persoonlijk aan, je bejegend me ook nog onjuist.

[...]
Nogmaals: ik wil niet liegen tegenover de IB-groep. Ik wil een slimme oplossing voor dit probleem, wat veroorzaakt is door mijn eigen administratieve nalatigheid.
Ik wil hierbij een strategie gebruiken welke 'in het grijze gebied' zit, dus niet keihard liegen.

Strategie één: Ik vertel dat ik erg druk ben geweest en dat ik nauwelijks mijn post heb doorgenomen. Zó druk dat ik alleen het meest relevante eruit heb gepikt en heb behandeld. Hierdoor heb ik de mededeling van de IB-groep gemist, en is de situatie ontstaan. Erg vervelend, en ik hoop dat hierdoor de beslissing wordt teruggedraaid. -> is dat geen leugen?

Zijn er nog meer weerwoorden te bedenken dan alleen mijn bovenstaande? Ik ben niet zo goed in smoezen verzinnen, en ik weet dat er nogal wat talenten hier op tweakers rondneuzen die dat wél hebben . -> een smoes is een mooi woord voor verdraaien waarheid

Maar goed, ik ben al door de admin terecht gewezen dus dat hoef jij niet meer te doen.

Waarom bel je de IB-groep niet gewoon op en vertel je ze de waarheid en vraag ze wat voor een bewijs je nodig hebt? :X

• Ruudjah

[ Voor 97% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 22:13 ]

TweakBlog

Verwijderd

Wat je ook doet en welke brief je ook schrijft; laat hem eerst even door een ander lezen en maak er een kopie van. Zoals je nu al wel hebt gemerkt is de formulering erg belangrijk en kunnen mensen snel een verkeerde indruk krijgen...

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Wel vreemd: enerzijds kan je je adres niet doorgeven aan de IB-Groep, omdat ze die krijgen van het GBA. Anderzijds vragen ze wel om een adreswijziging.

Ik ben in juli/augustus verhuisd en niets naar ze toegestuurd. Toch wisten ze na verloop van tijd mijn nieuwe adres en sturen accept-giro's sindsdien naar het nieuwe adres. Niets hoeven bevestigen dus; ik zou ook vreemd vinden als dit zou moeten (hooguit een bevestiging en dat je pas iets moet ondernemen als er iets niet klopt).

Enige brief die ik me voor kan stellen is dat je er vanuit ging dat ze het nieuwe adres wisten vanwege de GBA; dat staat ook de site tenslotte. En dat verhuizing niet direct inhoudt dat je dan weer thuiswoont. Op grond waarvan hebben ze dat gewijzigd? Stond dat ook in de brief die je kreeg?

[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 17-01-2007 12:03 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
tyrion70 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:48:
[...]
Als je dan alsnog bezwaar wil aantekenen, beweer dan gewoon dat [mbr]*knip* ik dacht dat ik vrij duidelijk was geweest over het niet wenselijk zijn van frauduleuze suggesties[/] Denk dat je zo de meest kans maakt. Daarnaast een kopietje uitreksel GBA toevoegen waarop duidelijk te zien is dat je gedurende de gehele periode uitwonend was.
Mijn excuus.. Niet bij nagedacht dat dat frauduleus was.. Enyways, eerlijk duurt toch het langst, dus dan zou ik idd gewoon de waarheid vertellen, niets in een grijs gebied zoeken, en kijken wat ze doen..

Succes

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En is dit nog ooit goedgekomen? :) Ik heb zelf ook een dergelijk gevalletje. In dit geval OV kaart net een paar dagen te laat ingeleverd. Wat is het geval:

In augustus been gebroken. Resultaat: studie stopzetten. Pa, naar postkantoor gestuurd om kaart in te leveren. Pa werd teruggestuurd, omdat ik dat zelf moest doen. Ik denk: ok, we wachten nog even tot het wat beter gaat. Begin sept gebeld: Ik ben nog niet mobiel, moet ik dat nu echt zelf doen? 'Ja dat moet je echt zelf doen' zegt IB-groep helpdesk. Dus ik in het gips naar postkantoor, maar (later op mijn flikker gekregen van de chirurg dat dit niet mocht) het was inmiddels net een dag of 2 te laat. Hoppa rekening ~65 euro. Bezwaar aangetekend: niks gemaar, had je maar een machtiging uit moeten schrijven. 8)7 Ja. zeg dat dan! :|

Als ik nog steeds bezwaar heb mag ik naar de Rechtbank komen, anders betalen.
Dat wordt dus maar betalen en de volgende keer weet ik wel hoe ik dit oplos. Ding als gestolen melden en het jaar gratis reizen. Al komt in 2008 de chipkaart, dus daar ben ik net te laat mee. :)

IB-groep is regeltjes en inderdaad geen empathie.

[ Voor 4% gewijzigd door Paquito op 27-10-2007 23:37 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tja, bij nalatigheid heb je doorgaans gewoon pech. M'n vriendin had te laat doorgegeven dat ze weer was gaan studeren (begin september). Nou stapelde de fouten zich bij de IBG ook wel op, formulieren die intern niet werden doorgegeven of zoek raakte etc, met als gevolg dat ze in december pas haar eerste stufi kreeg. Na een hoop gezeik heeft ze oktober en november ook gehad, maar september niet omdat ze het pas in die maand aangegeven had (ookal heeft ze er wel recht op gehad).

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 28-10-2007 00:29 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1