Toon posts:

Heeft het zin om nog over te clocken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem/vraag: ik heb een redelijk oude computer waar ik nog regelmatig spelletjes mee speel. Nu speel de laatste tijd vooral Rome: total war en Thief: deadly shadows, mijn computer zit net op het randje om het te kunnen spelen maar toch nog net voldoende. Nou is mijn vraag of het nog zin heeft om mijn FX5500 over te clocken en of ik daar mee nog merkbaar prestatie winst haal? Of is mijn proccesor al de bottleneck? Ik beschik zelf wel over een VF700-Cu die ik er eventueel op kan zetten voor het overclocken.

Specs:
CPU : Intel Pentium 4, 1,5 MHz
CPU : Core/Socket : Willamette / Socket 478
CPU : Cache : L1: 12 K µOPs + 8 KB, L2: 256 KB
Geheugen : 1x 128mb sdram pc133 1x 512 sdram pc133
Videokaart:
Graphics Engine : NVIDIA 5500 GT GPU
Video Memory : 128/256 MB
Core Clock : 250 Mhz
Memory Clock : 266/333 Mhz
Memory Bus : 128 bit
RAMDAC : Dual 350 Mhz

Ik meld maar even van te voren dat ik geen geld heb om een nieuw systeem aan te schaffen of nieuwe onderdelen (student).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Overklokken helpt altijd wel wat. Helaas is je videokaart van zich zelf al langzaam waardoor het niet echt opschiet om die te overklokken.

Wat misschien wel wat kan zijn is als je een beetje geld over hebt een andere videokaart te kopen. Een 9800PRO of 9700PRO is stukken sneller dan je huidige kaart. Ook een 6600GT zal wel wat kunnen zijn. Aan de andere kant is het ook niet echt verstandig om nog veel geld aan deze PC uit te gaan geven omdat het nooit echt een snelheidsmonster zal worden.

Zelfs een 9600PRO voor iets van 25 euro zal er voor zorgen dat spellen beter lopen.

[ Voor 75% gewijzigd door PilatuS op 16-01-2007 20:19 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Overclocken kan wel degelijk zin hebben. Juist omdat het systeem op zijn teentjes moet lopen en hij het eigenlijk net niet trekt zul je veel verschil merken. Het is misschien maar een klein verschil maar dat is erg duidelijk te merken. Het verschil tussen 70 en 80 fps is nauwelijks te merken terwijl het verschil tussen 15 en 25 enorm groot is voor je gevoel.

Zoals Pilatus al zegt is jouw FX5500 geen snelheidsmonster. Eigenlijk is de FX serie nooit echt goed geweest. Als je een paar tientjes kunt missen kun je waarschijnlijk wel ergens een ATI 9xxx serie 2ehands kopen en dat zal een redelijke boost geven.

Wat ook nog wel eens wil helpen is je formatteren en een beetje tweaken. Het zal geen dramatische dingen doen maar het kan net dat verschil maken tussen onspeelbaar en acceptabel.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 20:09

Darkasantion

Just keep swimming!

2 heel handige guides om Windows te optimaliseren/ better te laten lopen
http://www.tweaktown.com/...ormat_to_relax/index.html
http://www.tweaktown.com/...x_to_righteous/index.html

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Avalaxy
  • Laatst online: 30-01 00:03
Nou, een nVidia 5500GT is een behoorlijk snelle kaart, hij veegt de vloer aan met de 8800GTS in bijna elke benchmark :+

maar ff serieus: Ik denk wel dat het zin heeft om over te clocken, maar dan moet je jezelf afvragen: is dit genoeg? Wil ik niet meer? Mischien hou je er wel niet van om een straaljager onder je bureau te hebben. Mischien haal je met overclocken wel 10 fps meer, als je pc goed overclockt mischien wel 20 fps. Dit scheelt toch weer in performance, want het speelt toch net wat lekkerder.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ja zo kun je je blijven afvragen wil ik niet meer. Ik denk dat iedereen wel een bijv. E6800 extreme onder z'n tafel wil hebben ronken maar niet iedereen heeft daar het geld voor.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou sparen voor een budget pc'tje. Dan ga je er zowiezo op vooruit en kan je weer wat langer leuke games spelen voor een niet al te riant bedrag :) Als straks de budget-8xxx serie uitkomt ben je ook goedkoop klaar met DX10 en voor Vista en dergelijke.

offtopic:
Specs:
CPU : Intel Pentium 4, 1,5 MHz Denk dat je daar een foutje hebt gemaakt ;)

• Avalaxy
  • Laatst online: 30-01 00:03
Ja dat snap ik, ik wil ook wel 2x 8800GTX in SLI. Maar wat ik bedoel is dat je zelf de afweging moet maken tussen een nieuw systeem kopen of overclocken. Aangezien je zoals je zei geen geld hebt voor een nieuwe pc zul je dus 'moeten' overclocken. Mischien heb je wel geld voor een cpu upgrade/gpu upgrade, opzich is dat niet zo duur als je even spaart.

Maarja, probeer het eens zou ik zeggen :)

Verwijderd

Overclocken die handel, met dit systeem kan je het nog permiteren om fouten te maken >:)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een P4 Wilamette en sdram geheugen? Dit systeem is euh, 6 jaar oud denk ik? Het overclocken van dit systeem kun je vergelijken met het opvoeren van een Trabantje. Je gaat van 25 naar 30pk, je zult het merken, maar het is nog steeds niets.

Doe gewoon wat TEAMIKKE zegt, zelfs als je een budget pc koopt van €500 ben je al stukken sneller uit dan met dit stuk antiek, zwaar overclockt of niet.

🖥️ | 🚗

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

MadMarky schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:49:
Een P4 Wilamette en sdram geheugen? Dit systeem is euh, 6 jaar oud denk ik? Het overclocken van dit systeem kun je vergelijken met het opvoeren van een Trabantje. Je gaat van 25 naar 30pk, je zult het merken, maar het is nog steeds niets.

Doe gewoon wat TEAMIKKE zegt, zelfs als je een budget pc koopt van €500 ben je al stukken sneller uit dan met dit stuk antiek, zwaar overclockt of niet.
Ben het op zich met je eens.
Maar als je geen 500 euro te besteden hebt gaat dat gewoon niet ;)

En omdat de TS al aangeeft dat ie nu nog steeds de spellen kan spelen die hij leuk vind zie ik niet waarom je dan gelijk een heel nieuw systeem moet aanschaffen.
Zelf zou ik eerst eens proberen te overclocken, gebruik daar dan iig die koeler voor die je hebt, dat scheelt altijd iets.
Mocht het je nog niet genoeg zijn en je wil toch iets meer uit je systeem kunnen halen zonder gelijk veel geld neer te leggen, volg dan het advies op wat hierboven al is gegeven en probeer ergens een 2e hands 9800PRO kaart te halen voor 2 of 3 tientjes.

De kaart wat je momenteel in je pc hebt zul je iig niet zover kunnen overclocken dat ie de resultaten haalt van een 9800PRO, maar je kan altijd proberen of het helpt.
Succes.

Still King

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 10:55
Kijk even bij vraag een aanbod, omdat veel mensen een C2D systeem kopen vind je veel goedkope 2e handse systemen die veel beter zijn dan het systeem dat je nu hebt.

Specs

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Als je zegt dat hij op het randje zit van lekker gamen, dan zou ik zorgen dat de 256 geheugen module in de 1ste bank zit en de 128 mb module in de 2de bank (das de beste configuratie) daarnaast zou ik proberen geheugen te timen en je 3dkaart iets over te klokken. Ik denk dat je hier de nodige preformance mee kan sprokkelen. Dit vergt trouwens ook geen investering in beter koeling.

Verwijderd

oke de p4 willamina word juist sneller als je die overklokt
Deze cpu is daar voor ontwopen.

De snelste willamina is 1900mhz
15x100=1500mhz
15x1995mhz
Je zal het kunnen halen als je
de cpu zijn spannig kan aan passen en 133bus stabiel kan draaien.
Geen idee wat voor moederbord je heb. (denk intel 845chip die kan 133bus halen)

maar goed hoe snel de cpu ook word de geheugen nekt deze cpu .
Zelf getest met sdr-geheugen en p4 1,6g@2128mhz (512kb versie)
De performence verschil was er bijna niet.

Zelfs een amd xp 1500+ was veel sneller.

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:28

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:16:
oke de p4 willamina word juist sneller als je die overklokt
Deze cpu is daar voor ontwopen.
eeen wat? :D

en de processor die trager wordt als ie sneller loopt moet nog worden uitgevonden.

----

ik zou persoonlijk iets als 200 euro bij elkaar schrapen en een leuk athlon 3200 + mobo + mem hier op Tweakers vandaan halen. of met wat geluk zelfs een athlon64

dan nog ergens anders voor 30 euro een 9800 pro oid en je bent weer klaar voor jouw behoeften

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

[quote]powerflux schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:26:
[...]

eeen wat? :D

en de processor die trager wordt als ie sneller loopt moet nog worden uitgevonden.

----

ik zou persoonlijk iets als 200 euro bij elkaar schrapen en een leuk athlon 3200 + mobo + mem hier op Tweakers vandaan halen. of met wat geluk zelfs een athlon64

dan nog ergens anders voor 30 euro een 9800 pro oid en je bent weer klaar voor jouw behoeften
[/quote

pentium4 Willamette

word soms ook genoemt als willamina (reden ombekent)

verder als ik hem was zal ik
amd 64 sempron nemen met asrock am2 nvidia 430chip (ingebouwde nvidia 6100gpu)
Deze zal zo ook al veel sneller zijn.
Een ladje 512mb ddr2 er bij.
Kosten totaal iets van 150@180euro.

MAAR AANGEZIEN HIJ GEEN GELD HEEFT.
Kan hij beter overklokken.
De nvidia fx5500 gpu is geen slechte videokaart onder directx 8.1 (beetje overklokken is het een leuke kaart voor directx8.1)

De p4 256kb kan je ook overklokken (standaart voltage kan er makkelijk 115bus worden)
Dat is dan 15x115=1725mhz en kan voldoende zijn voor die ene spel die hij speelt.

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Overclocken heeft Wel degelijk zin.

Wat voorn Moederbord heb je?
Alleen is de vraag wat voorn cooler heb je zitten op je P4?
En wat zijn je Temps?
Heb je vaker overgeclockt?
En stel Het gaat mis Is het dan een ramp?

Als je het een beetje goed doet haal er zeker wel 30% prestatie winst uit(en met goed bedoel ik ook dat je je hardware ook voor elkaar hebt dus niet dat je p4 idle ronde de 70 graden zit).

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 22:21
Gewoon klokken die handel. Zo ver als je kunt. Ik neem aan dat die Willamette 15*100 draait, dus een 10hogere mhz geeft al een kloksnelheid van 1650. Dat verschil merk je echt wel.

Krijg je problemen? Nou, dan is het tijd voor een nieuwe pc ;)

Ikzelf heb een celeron 1000 reeds op 1200 draaien en dat wil nog best vooruit mits je zuinig bent met het installeren van programma's/internet ed. Gewoon je systeem goed schoonhouden. Gooi er eens een nieuwe windows op, defragmenteren ed. Het helpt allemaal een beetje en misschien is het genoeg.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• psycix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
Ik raad je aan om door 2e hands dinge te snuffelen, ik vind dan meestal niet wat ik zoek maar wel iets wat er op lijkt en dus levert het toch goede resultaten.

Zorg dat als je een nieuwe video kaart koopt je de VF700 derop kan zette voor een lekkere OC. ;)

Als de pc erg belangrijk voor je is zul je toch een beetje geld moeten investeren ook al heb je er niet veel van.
Het licht er maar net aan waar je je geld in wilt stoppen. 8)

gewoon een paar x minder naar de kroeg en je hebt je benodigde MHz :P ;)
Pagina: 1