[XHTML 1.0 Strict & CSS] Pop-ups!

Pagina: 1
Acties:

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:56
Hallo mensen,

Ik wil voor een portfolio website graag hier en daar een pop-up hebben. Nu wil ik de site 100% XHTML Strict maken, dus een target="_blank" gaat niet werken.
Verder wil ik ook javascript voorkomen.
Nu heb ik op internet gezocht naar een oplossing. Een leraar van mij zegt dat het met puur css kan, maar ik kan hier niet echt iets op vinden? Jah, er zijn wel CSS pop-ups, maar niet dat ze 'gewoon' oldfashioned een nieuwe pagina openen... is dit dan helemaal niet te doen?

Bedankt alvast.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ga je dan ook je pagina's niet renderen voor IE bezoekers?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• JayVee
  • Laatst online: 14-11 21:30

JayVee

shibby++!

Nou, laat je leraar maar met het bewijs komen, ik geloof er niet in. ;)

Wat jij wilt is behaviour, en daar heb je javascript voor. CSS is voor opmaak en heeft niets met popups te maken. Waarom wil je javascript voorkomen?

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Verwijderd

Als je volgens standaarden gaat werken, probeer die standaarden dan te begrijpen, in plaats van domme eisen te gaan stellen. Wil je dat ze old-fashioned in een nieuw venster openen, gebruik dan HTML 4.01 Transitional.

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:31

Arethusa

Niet die server

Kwartjuh schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:33:
Hallo mensen,

Ik wil voor een portfolio website graag hier en daar een pop-up hebben. Nu wil ik de site 100% XHTML Strict maken, dus een target="_blank" gaat niet werken.
Verder wil ik ook javascript voorkomen.
Nu heb ik op internet gezocht naar een oplossing. Een leraar van mij zegt dat het met puur css kan, maar ik kan hier niet echt iets op vinden? Jah, er zijn wel CSS pop-ups, maar niet dat ze 'gewoon' oldfashioned een nieuwe pagina openen... is dit dan helemaal niet te doen?

Bedankt alvast.
Dit in je link kan werken:
HTML:
1
onclick="window.open(this.href); return false;

dus:
HTML:
1
<a href="http://www.test.nl" onclick="window.open(this.href); return false;">test</a>

Misschien wel javascript maar geen target="_blank".

[ Voor 3% gewijzigd door Arethusa op 16-01-2007 19:00 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11 14:33

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Als je geen javascript wil gebruiken om te voorkomen dat mensen die javascript uit hebben of een popup blocker gebuiken niks zien, gebruik dan onderstaande code. Mensen die javascript uit hebben krijgen het scherm in hetzelfde venster geopend... ;)

HTML:
1
<a href="http://www.site.com" onclick="this.target='_blank';" title="Externe site: lala">lala</a>

[ Voor 5% gewijzigd door Rowdy.nl op 16-01-2007 19:00 . Reden: Hmmz... sneller leren typen Rowdy... ;) ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• Kwartjuh
Bedankt Arethusa... het is XHTML Strict en simpel :)

edit: het ging inderdaad om mensen die javascript niet hebben draaien.

[ Voor 41% gewijzigd door Kwartjuh op 16-01-2007 19:01 ]

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rowdy.nl schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:59:
HTML:
1
<a href="http://www.site.com" onclick="this.target='_blank';" title="Externe site: lala">lala</a>
Dan ben je nog steeds niet strict bezig, ook al onderschept de W3C validator dat niet. Dynamisch gemaakte XHTML moet ook aan de standaarden voldoen.

Gebruik gewoon target="_blank".

• Kwartjuh
Tis oa voor een schoolopdracht, en het MOET door de validator van w3.org komen. :P

Verwijderd

Blaise schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:06:
[...]

Dan ben je nog steeds niet strict bezig, ook al onderschept de W3C validator dat niet. Dynamisch gemaakte XHTML moet ook aan de standaarden voldoen.

Gebruik gewoon target="_blank".
Niet helemaal mee eens. Het is aan de browser om te besluiten of die this.target toekenning werkt. Als dat effect heeft vindt de browser het dus prima en heeft de browsermaker dus besloten om zelf die uitbreiding op de standaarden te maken. Coder blij, validator blij, user-agent blij. :)

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-12 10:17

tweakraiser

I have such sites to show you

Kwartjuh schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:16:
Tis oa voor een schoolopdracht, en het MOET door de validator van w3.org komen. :P
Dan kun je toch ook XHTML Transitional nemen? Of moest Strict van school uit?

Of zoals hieronder wordt aangegeven

[ Voor 10% gewijzigd door tweakraiser op 16-01-2007 22:39 ]

Strava | Webdesign

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
tweakraiser schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:29:
[...]

Dan kun je toch ook XHTML Transitional nemen? Of moest Strict van school uit?
Of gewoon HTML4 Transitional, tenzij de xhtml geserveerd wordt als 'application/xhtml+xml' natuurlijk.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:07:
[...]

Niet helemaal mee eens. Het is aan de browser om te besluiten of die this.target toekenning werkt. Als dat effect heeft vindt de browser het dus prima en heeft de browsermaker dus besloten om zelf die uitbreiding op de standaarden te maken. Coder blij, validator blij, user-agent blij. :)
Je doet niets anders dan met Javascript hetzelfde bereiken in de DOM. Met javascript noem je dat "uitbreiding van de standaarden" terwijl het met HTML "niet aan de standaarden houden" is. Dat vind ik vreemd.

Verwijderd

Blaise schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:35:
Je doet niets anders dan met Javascript hetzelfde bereiken in de DOM. Met javascript noem je dat "uitbreiding van de standaarden" terwijl het met HTML "niet aan de standaarden houden" is. Dat vind ik vreemd.
Ik zie het zo: de (X)HTML standaarden zijn ervoor om user-agent-bouwers een houvast te geven en ervoor te zorgen dat implementaties elkaar niet teveel ontlopen voor zowel de eindgebruiker als de (X)HTML-coder. Succesvolle validatie van (X)HTML-code zou er dan ook voor moeten zorgen dat die code correct en uniform draait in alle implementaties van de standaarden.

HTML:
1
<a href="http://tweakers.net" onclick="this.target='_blank'">Tweakers</a>

Bij een correcte implementatie van de standaard zou deze code zich dus als link naar tweakers moeten presenteren. Niks meer. Het effect van de onclick is tenslotte afhankelijk van de volgende factoren:
  • browsers hoeven geen scripting-taal te implementeren (geen onderdeel van de XHTML-standaard),
  • als er een scripting-taal is geimplementeerd (met onclick als event handler) hoeft de toekenning aan this.target niet perse te werken (afhankelijk van de script-standaard) en
  • als de toekenning werkt hoeft die nog geen popup te veroorzaken (afhankelijk van de interpretatie van de browser-bouwer).
Kortom, deze code valideert, is veilig voor alle browsers en veroorzaakt in bepaalde gevallen het effect wat je zoekt (popup) en valt in alle andere gevallen terug in standaardgedrag.

Verwijderd

Om het nog beter te maken kan je de window.onload een functie geven die alle anchors langsloopt en kijkt of ze verwijzen naar een andere site en deze target _blank te geven. Je hoeft dan alleen een javascript te includen

Je kan overigens wel de "innerHTML" van externe links veranderen (VuurVos only)
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
/* give each absolute path an external icon */

a[href^="http:"]:after {content: ' ' url('http://www.rikkertkoppes.com/images/link_external.gif')}

/* but not those in my domain */

a[href^="http://www.rikkertkoppes.com"]:after {display: none}

Bron: CSS van http://www.rikkertkoppes.com

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 09:41 ]

Pagina: 1