Toon posts:

Deze pasieve cooler geschikt voor P3 750?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb hier een compaq pctjes staan en daar zat een celeron 466 66mhz (socket 370) met passieve cooler.

Nou heb ik er een Pentium 3 750 100mhz er in gezet maar nu weet ik niet of die zelfde cooler daar ook wel voor geschikt is of moet ik er toch een met een fan kopen?

de maten van de fan zijn: 8cm breed, 6cm lang, 3cm hoog.

Zie ook foto: Afbeeldingslocatie: http://ebberink.demon.nl/?dir=&download=DSC01976.JPG

Verwijderd

gewoon aansluiten , vinger der op , en stroom der op , als je vinger er op kunt blijven houden is ie ok, als je dat niet kan is ie niet ok , simple toch

Verwijderd

aaah een floppy ik weet niet hoe lang ik die al niet meer gezien heb :p

Verwijderd

ik denk niet dat je dit gaat redden zonder fan, je kan er natuurlijk wel zelf een fannetje tegeaanschroeven of toch een cheap-ass koelertje erop zetten. Lagere temp is natuurlijk wel beter.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:23
Je p3/750 wordt toch wel een stuk heter hoor. Je kan het inderdaad proberen, maar waarschijnlijk is het vrij snel au :) Om te beginnen is een Celeron een stukje "eenvoudiger" en loopt de P3 ook nog bijna 2x zo snel.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:23
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:57:
Ja en het is ook nog een HD, dus who needs bluray/HD-DVD??

Verwijderd

Topicstarter
zo, wat een floppy in beeld wel niet te weeg brengt :), en verder bedankt voor de tips :)

Zal wel even kijken of hij te warm word.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb onlangs een passief gekoelde P3 667MHz gezien en daar zat toch een grotere koeler op dan die je nu laat zien. De vinnen waren ongeveer 3x langer :P

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:18
Heb passieve koeler van een p2 400 geprobeerd voor een p3 700 en die werd helaas te warm. Het was pas als je een divxje opzette dat de pc tamelijk snel vastliep.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Koop gewoon een grote socketA koeler van een Athlon XP....en sluit de fan niet aan. KLaar ben je...

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:04

Beugelfles

I love rusty spoons

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:57:
offtopic:
gisteren nog met Maxtor Powermax een schijf getest, resultaat: RMA aanvragen. Moraal van het verhaal: dikettes blijven handig bij sommige zaken als bios flashes en dergelijke, op den duur zal de usb stick deze functionaliteit wel overnemen

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon proberen of ie niet te warm wordt (ding zal echt niet meteen doorbranden). Het ligt nl. ook aan de airflow en dat kunnen we vanaf hier niet beoordelen.

Denk er verder wel even aan dat je de processor en het koelblok schoonmaakt en nieuwe koelpasta plaatst.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:17:
Koop gewoon een grote socketA koeler van een Athlon XP....en sluit de fan niet aan. KLaar ben je...
het enige na deel is wel de cooler mag niet veel hoger zijn omdat het een SFF kastje is van compaq en de hoogte beperkt is.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Ik weet niet of het uiterlijk van de pc er toe doet. Anders kun je natuurlijk een erg hoge heatsink mooi naar buiten laten steken. Dan heb je meteen minder/geen airflow nodig omdat de lucht uit de kamer er al langs stroomt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met die heatsink gaat het niet lukken iig.
Misschien dat je ergens een fan kwijt kan? Zalman heeft een ultraplatte ventilator die normaal bij hun tostirooster videokaart koelingen hoort.
Het is gewoon een fan met een fanguard en een paar schroeven tho, dus je kan em overal voor gebruiken.
Misschien in combinatie met een Zalman fanmate aansluiten en zo langzaam instellen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Palomar
  • Niet online
Arno E schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:58:
Ik weet niet of het uiterlijk van de pc er toe doet. Anders kun je natuurlijk een erg hoge heatsink mooi naar buiten laten steken. Dan heb je meteen minder/geen airflow nodig omdat de lucht uit de kamer er al langs stroomt.
stoot je een keer tegen dat uitsteeksel aan dan is meteen je cpu en/of moederbord kapot :Y)

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:03:
Met die heatsink gaat het niet lukken iig.
Misschien dat je ergens een fan kwijt kan? Zalman heeft een ultraplatte ventilator die normaal bij hun tostirooster videokaart koelingen hoort.
Het is gewoon een fan met een fanguard en een paar schroeven tho, dus je kan em overal voor gebruiken.
Misschien in combinatie met een Zalman fanmate aansluiten en zo langzaam instellen.
jah heb net ff gezocht en kwam deze tegen: http://www.spirecoolers.c..._cpu_detail.asp?ProdID=41

• Palomar
  • Niet online
Volgens mij is die voor servers (in zo'n laag rekje) en maakt ie gigantisch veel lawaai.

Maar je schrijft in je eerste post dat de huidige koeler 'passief' is. Vaak zie je bij zulke merk-PC's dat er wel gewoon een fan overheen blaast die aan de voorkant van de kast is geplaatst en dan met een soort fanduct op je 'passieve' koelblok is gericht. In dat geval lijkt het me dat ie best wel kan voldoen. Een 466 kan nl. ook niet volledig passief gekoeld worden.

[ Voor 67% gewijzigd door Palomar op 16-01-2007 19:40 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Palomar schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:14:
[...]

stoot je een keer tegen dat uitsteeksel aan dan is meteen je cpu en/of moederbord kapot :Y)
Inderdaad :X
Maar als het ding niet in de weg staat en je er nooit langs loopt maakt het vrij weinig uit natuurlijk. Ik ken de individuele situatie niet dus kan ik niet beoordelen of het gaat werken ofniet.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hmm das een 1U rackmount server cooler :P Dat gaat veeeeeel lawaai maken ;)
Je kan beter een andere oplossing zoeken. Als je een beetje handig bent met een figuurzaag of Dremel, kan je wel gaten maken voor ventilators.
Zoek er gewoon een paar uit die compact genoeg zijn, en maak desnoods een lucht tunnel die lucht door de heatsink blaast of zuigt.
Maakt het teveel lawaai, dan kan je met een fancontrollertje (zoals de Zalman Fanmate) ze makkelijk stiller maken. Daarbij lever je wel in op koelprestaties, dus wel goed uitkijken dat je ze niet *te* zacht laat draaien dat de boel alsnog over verhit raakt ;)

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 23:51
Vreemd dat mensen hier zeggen dat de Pentium 3 veel warmer wordt dan de Pentium 2 Celeron.
De Celeron 466 verstookt 25.7W en de Pentium 3 doet 19.5W volgens Balusc.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

AttiX schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:44:
Vreemd dat mensen hier zeggen dat de Pentium 3 veel warmer wordt dan de Pentium 2 Celeron.
De Celeron 466 verstookt 25.7W en de Pentium 3 doet 19.5W volgens Balusc.
oppervlakte die warm wordt is ook van belang.
Die Celeron heeft nog een oppervlakte van iets van 4 vierkante centimeter, en die P3 slechts een halve oid.
hoe meer contact oppervlak, hoe makkelijker het is om koel te houden, omdat je dan efficientere warmte overdracht hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:37:
Volgens mij is die voor servers (in zo'n laag rekje) en maakt ie gigantisch veel lawaai.

Maar je schrijft in je eerste post dat de huidige koeler 'passief' is. Vaak zie je bij zulke merk-PC's dat er wel gewoon een fan overheen blaast die aan de voorkant van de kast is geplaatst en dan met een soort fanduct op je 'passieve' koelblok is gericht. In dat geval lijkt het me dat ie best wel kan voldoen. Een 466 kan nl. ook niet volledig passief gekoeld worden.
Jah er blaast een fan over heen zie tekening.

Afbeeldingslocatie: http://ebberink.demon.nl/?dir=&download=systeem.JPG

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:54:
gewoon aansluiten , vinger der op , en stroom der op , als je vinger er op kunt blijven houden is ie ok, als je dat niet kan is ie niet ok , simple toch
Dit is de methode en als die cpu te warm wordt loopt het systeem vast; je zal hem niet slopen zolang er een koelblok op zit.

Ik kan je plaatje niet zien, maar ik vermoed dat het prima werkt, zeker als je een klein beetje airflow langs het blok hebt of maakt.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik denk dat het een beetje aan de airflow in je kast ligt.
Op zich is een P3 makkelijk passief te koelen, als er maar genoeg airflow is zodat het koelblok zijn warmte weer af kan geven aan de omgeving.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 14:07
Ik heb deze op een p3 800 zitten die 24/7 draait:
CNPS3000-Plus
http://www.zalman.co.kr/e.../view.asp?idx=10&code=005

En dan aan de PCI slot gaten van onderaf een zalman 80 mm fan getierapped die dus recht naar boven langs dat ding blaast op 1000 toeren ofzo. Hoor je niet en doet het prima :)

edit:
Ai tis een SFF, die zalman zit tussen een verticaal zittende voeding en de cpu/mainboard in dus zal daar wel niet passen.

[ Voor 17% gewijzigd door Vandread op 19-01-2007 16:09 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

veeeeel te groot volgens mij.
Tis een erg krap kastje afaik. Ik ken ze wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die is veel te groot er kan maximaal een cooler in met een hoogte van ongeveer 4 a 5cm incl. fan.

Afbeeldingslocatie: http://www.abgcomputers.nl/pic/compaqcooler.jpg

Ben deze tegen gekomen op internet, maar denk niet dat die een oplossing is want na die 4 a 5 cm, zit de al een plaat waar de floppydrive en cd-rom op zitten.

En met de cooler die bij de celeron zat, werkt hij toch niet lekker en wordt te warm. :/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 15:10:
Ik denk dat het een beetje aan de airflow in je kast ligt.
Op zich is een P3 makkelijk passief te koelen, als er maar genoeg airflow is zodat het koelblok zijn warmte weer af kan geven aan de omgeving.
Duz zelf ff een fanetje in de kast zetten zou mischien al voldoende zijn?

• Palomar
  • Niet online
Er hoeft maar 2 centimeter ruimte boven dat koelblok te zijn en dan kun je gewoon een 80mm fan op de heatsink schroeven (met een paar zelftappers/houtschroeven). Misschien kun je hem nog wel op 5 volt laten draaien, dus lekker stil (en goedkoop).
Als het niet past en je een beetje tweaker bent dan zaag je gewoon een gat uit de kast precies boven de CPU en plaatst daar een fan ;)

Verwijderd

Topicstarter
maar heeft de fan dan nog wel genoeg ruimte om de warme lucht weg te blazen?

omdat hij dan bijna tegen die plaat aan zit.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:29
Je kan kijken of een Spire Whisperrock gaat passen:

Dimensions
Heat sink : 80×80×44 mm (l × w × h)
12VDC Fan : 80×80×25 mm

Met een bietje airflow houdt die mijn XP1600+ passief gekoeld.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Ik heb een P3 500 MHz passief gekoeld en die blijft onder de 40 graden
Gaat om een stock slot1 cooler, maar dan zonder fan, werkt goed :)
Of jouw P3 750 dit lukt weet ik niet, maar misschien dat je hier wat aan hebt :)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://jlardeux.free.fr/pIII%20slot1.JPG
dit idee dus

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 17:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:21:
[...]
Duz zelf ff een fanetje in de kast zetten zou mischien al voldoende zijn?
Nee, niets veranderen is waarschijnlijk al voldoende omdat de meeste systemen met enkel een groot koelblok op de cpu, al een beetje flow hebben van de voedingsfan.

Probeer het maar gewoon, kapot zal de cpu niet gaan omdat deze zich zal uitschakelen zodra hij te heet wordt.
Mocht het koelblok te heet worden om aan te raken dan kan je eventueel een extra fannetje gebruiken.
Wat voor type compaq is het eigenlijk?

// zorg er trouwens wel voor dat het koelblok voldoende strak op de cpu zit aangezien de p3 iets lager is dan de celeron.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 17:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is een compaq ENS c466/810 kast.

vergelijkbare kast met deze : http://h20000.www2.hp.com...698/TPM_dsk-008c-0698.pdf

de 1999 bezel met audio font

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 18:06 ]

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:40:
maar heeft de fan dan nog wel genoeg ruimte om de warme lucht weg te blazen?

omdat hij dan bijna tegen die plaat aan zit.
ja, dat zul je toch echt zelf moeten inschatten (of wat foto's maken en hier laten zien). Er moet natuurlijk wel een klein beetje ruimte zijn, maar ws. zal de boel niet zo heet worden dat er echt veel ruimte nodig is. Ik zou zeggen, meet gewoon even op of het waarschijnlijk zal passen en haal dan zo'n fan voor een paar euro bij de computerzaak. Dan kun je wel wat gaan experimenteren.

En heb je verder wel nieuwe koelpasta op de heatsink geplaatst bij het installeren van die nieuwe CPU? Want dat maakt ook uit. Als er nog oud spul op zat dan is dat ws. niet goed meer. Het advies is om bij het demonteren van een heatsink altijd de oude koelpasta eraf te halen en nieuwe te plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 19-01-2007 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, Bedankt voor jullie tip's ik zal een paar dingen proberen. en zal daarna wel ff melden hoe ik het heb opgelost (voor de liefhebbers) :)
Pagina: 1