Dual Xeon 3.06 Ghz, Socket 604

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HANC
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik heb een Asus PC-DL mobo met twee Xeon 3.06 Ghz procs voorzien van originele boxed intel coolers.

Het geheel hangt in een coolermaster kast die het mobo en onderdelen aardig koel houden ook 's zomers onder zware belasting. (Koeling in kast: 1 x 12cm koeler achter, 2 x 12cm koelers voor en over hele breedte van modo een crossfire cooler van coolermaster).

Nu is het zo dat de 2 processor koelers enorm veel (meer) herrie zijn gaan maken (koeling van kast zelf is bijna onhoorbaar).

Ik ben al bij diverse winkels geweest maar bijna nergens kan ik aan betere en stillere koelers komen (tenzijn ik er een proc uitsloopt, wat ik niet wil).

Ik heb ook van iemand anders 2 coolermaster koelblokken mogen proberen maar om e.o.a. reden passen die niet op mijn mobo. de heatsink raakt op +/-2 a 3 mm de processor niet waardoor er niet gekoeld wordt.

De processorkoelers verwijderen is geen optie omdat de Xeon proccies flink warm worden.

Gezien de heoveelheid herrie ben ik ban dat de koelers kapot aan het gaan zijn en ik zou het erg zonder vinden als deze machine daardoor onbruikbaar zou worden.

Heeft iemand tips voor mij?

[ Voor 8% gewijzigd door HANC op 16-01-2007 16:23 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Waterkoeling :)

Verwijderd

wat voor boxed koelers zijn dit? Kan je niet gewoon de fans vervangen en de heatsinks behouden?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet even in het grote xeon "topic" rondneuzen, daar staan wel een aantal goede alternatieven.

specs

• HANC
Uhhhhhh da's leuk voor een single proc maar dual proc waterkoeling?

In winkels zeggen ze dat dit alleen kan als ik er 1 proc uit haal.
gladiool schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:24:
Je moet even in het grote xeon "topic" rondneuzen, daar staan wel een aantal goede alternatieven.
Bedankt ga meteen even zoeken.

[ Voor 31% gewijzigd door HANC op 16-01-2007 16:26 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb op mijn Xeons de 60mm fans afgehaald en er dmv fanadapters 80mms opgezet. Dat werkt prima (helaas is het mobo ter ziele, dus zit nu met procs en mem die ik niet meer kan gebruiken, dus kan je ook geen temps geven van het ding).

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
HANC schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:24:
[...]

Dit kan gewoon, Je kan gewoon 2 radiatoren nemen ofzo om de warmte weg te krijgen.

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
heb het zelfde mobo met de zelfde cpu's en 2 silent towers van thermaltake er op.

heb er geen fan op zitten en ze blijven redelijk koel tussen de 35 en 50 graden.
alles in een stacker met 2 12cm voor, 12cm achter zonder duct, met duct werkt het nog beter.

Afbeeldingslocatie: http://img56.imageshack.us/img56/4091/dsc000151yt.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img56.imageshack.us/img56/7769/dsc000169nx.th.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door ikman op 16-01-2007 16:49 ]

• HANC
ikman schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:39:
heb het zelfde mobo met de zelfde cpu's en 2 silent towers van thermaltake er op.

heb er geen fan op zitten en ze blijven redelijk koel tussen de 35 en 50 graden.
alles in een stacker met 2 12cm voor, 12cm achter zonder duct, met duct werkt het nog beter.

[afbeelding]

[afbeelding]
Mag ik vragen waar je die vandaan hebt?

Dit zou echt een hele goede oplossing zijn. De kast met de huidige koelers zorgen op zich voor zat koeling mits ik idd maar heatsinks heb op die procs die hoog genoeg zijn.

Coolermaster heeft ook zoiets maar zoals ik hierboven al typte maken deze NET geen contact met de procs waardoor er eigenlijk niet gekoeld wordt.

Als ik de koelers er af laat blijft de macine draaien op 55 gradne maar dan mag ik hebm absoluut niet belasten en mag de omgevingstemperatuur absoluut niet hoger dan 15~20 graden zijn.

• TEAMIKKE
  • Niet online
HANC schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:24:
[...]

[...]

Bedankt ga meteen even zoeken.
Tuurlijk kan dat wel ;) 2 blokjes en een leuke 360 radiator met fans is perfect. Een 360 rad. houdt ook 1 CPU+ een zware GPU + een chipset koel dus 2 CPU's moet ook wel lukken hoor. Uiteraard is het wel flink duurder.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
kun je er niet van die zalman dingen op schroeven? Zoiets als dit?

• HANC
Wat noem jij flink duurder?

Ik wil hem als server laten draaien en me nachtrust is me best wel wat waard :)

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

HANC schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:19:

Zet je server in de kelder :-) niet op je slaapkamer... Is ook nog eens veel beter tegen rondslingeren van fijnstof

Nothing is a problem once you've debugged the code

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
ik heb ze gehaald bij blackdog-pcs.com maar die is niet meer bereikbaar.

je zult even moeten zoeken waar ze te krijgen zijn.

je temps mogen veel warmer worden dan 55 graden hoor, rond de 80, 90 graden moet je pas uitkijken.

die coolermaster die je probeerde hadden zeker 4 pootjes die op de gaten in je mobo kwamen te staan.
die pootjes moet je verwijderen of er iets af vijlen willen ze er op passen.

[ Voor 52% gewijzigd door ikman op 16-01-2007 17:41 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Terw_Dan schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:27:
Ik heb op mijn Xeons de 60mm fans afgehaald en er dmv fanadapters 80mms opgezet. Dat werkt prima (helaas is het mobo ter ziele, dus zit nu met procs en mem die ik niet meer kan gebruiken, dus kan je ook geen temps geven van het ding).
Welke Xeons heb je liggen zonder mobo ?

Nothing is a problem once you've debugged the code

• TEAMIKKE
  • Niet online
HANC schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:19:

Nja. Voor een leuke set zal je wel zo'n 300 euro kwijt zijn. Maar dan is ie wel echt goed.
ruwe begroting:
60 euro voor 2 blokjes
70 euro voor de radiator
50 euro voor goede en stille fans (Noctua!)
60 euro voor een goede stille en betrouwbare pomp (Liang!)

Dan zitten we al op 240 harde euro's. Slangen en koppelingen met eventueel een reservoir (niet verplicht wel handig) á 60 euro (incl. reservoir :) ) zit je al op 300. Ik kan me voorstellen dat je mss nog wat controledingen erbij wilt. Een flowmeter lijkt me wel handig voor in een server.
Kortom: Wel duurder maar je hebt er erg veel plezier aan. De verhalen over lekken enz. ontstaan alleen omdat mensen slechte onderdelen kiezen en onwetend zijn. Voor meer info/advies zou ik je door verwijzen naar het grote waterkoelingstopic.

* TEAMIKKE is al geruime tijd een heel tevreden waterkoeler

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DaRealRenzel schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:37:
[...]

Welke Xeons heb je liggen zonder mobo ?
2400jes S604

Ik weet wel dat ze totaal niet warm werden (het koelblok was gewoon koud namelijk) maar temps heb ik nooit gemeten.

Verwijderd

heb hetzelfde probleem als HANC, heb passieve cooling voor de 2 Xeons met Coolermaster E3W-NPTXC-01 (uit de USA laten komen)
ondanks de standaardfans in de coolermaster gaat de temp bij videobewerkingen al gauw naar de 80. ook kan het systeem niet rebooten (moet altijd ongeveer 20 min afkoelen)
is er een heavy duty fan voor in de case die de airflow kan optimaliseren?
(als ik een foutje maak in het forum alvast sorry, ben een enthousiaste tweaker maar wel 57 jaar met nog niet veel forumervaring :? )

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
ik heb zelf 2 coolermaster 3u heatpipe towers die voor xeons bedoeld waren destijd met daarop 2x papst 80mm fan. Foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.fhbnet.nl/~boogie/images/HPIM0895.JPG

alleen ik ben bang dat die towers niet meer verkocht worden, het is iig superstil en cpu's worden echt niet warm, hooguit 45 graden ofzo.

Verwijderd

Towers inderdaad niet kunnen vinden, maar wel waterkoeling oplossing http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3902&c=67

heeft iemand daar ervaring mee?

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
ziet er leuk uit maar 350 euro is wel een bak geld
misschien dat zoiets iets is: http://www.thermalright.com/a_page/main_product_si9xv.htm
ik weet niet precies hoe of wat maar het lijkt me wel mogelijk om er 2 naast elkaar te zetten, desnoods om en om en er kunnen ook nog fans op.

/edit ik weet niet wat voor xeons ze willen koelen bij thermalright maar de meeste xeons zijn zo geplaatst op het mobo dat deze coolers of richting de psu of richting de vidcard blazen:(

[ Voor 25% gewijzigd door IRCfreAk op 30-01-2007 16:44 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:42:
Towers inderdaad niet kunnen vinden, maar wel waterkoeling oplossing http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3902&c=67

heeft iemand daar ervaring mee?
Goed merk innovatek, dat zeker.
Het is goed te doen om je beide processors te waterkoelen, maargoed je kan ook goedkoper uitzijn door bijv betere coolers (Coolermaster) te nemen oid. (Of natuurlijk de link een post hoger :9 )

[ Voor 4% gewijzigd door sky- op 30-01-2007 16:39 ]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Pagina: 1