Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moeilijk naar zijn 2 als de motor koud is

Pagina: 1
Acties:
  • 3.705 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:06
Ik heb een Mitsubishi Galant 1.8 uit 1996. Nu zit ik met het probleem dat hij moeilijk naar zijn 2 schakelt (zowel van 1 naar 2 als van een hogere versnelling terug naar 2) als de motor koud is.

Wanneer ik ongeveer 15 minuten onderweg ben gaat hij al een stuk soepeler. Met de andere versnellingen heb ik geen problemen.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn en of het raadzaam is ermee naar de garage te gaan?

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Dat ligt niet aan een koude motor, maar aan koude (en dikke) versnellingsbakolie. Begin maar eens met die te vervangen, zal wel al een hoop schelen.

Divide and conquer.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 21:34

4x2

lộn xộn quá

Syncromesh ringen die aan het slijten zijn, komt bijna altijd het eerste voor bij de 2e (en 3e)versnelling omdat die gewoon heel veel gebruikt word(en) in stadsverkeer.
En van 1 naar 2 schakel je erg vaak wat ook een vrij groot verschil in toeren is wat overbrugd moet worden.
2 naar 1 schakel je meestal pas als je bijna of helemaal stilstaat, terwijl 1 naar 2 gebeurd bij wat hogere snelheden.

Opzich is het niet zo heel erg, je zou evt de versnellingsbakolie eens kunnen (laten) vervangen, maar als ie warm ook problemen begint te krijgen zou ik dr wel eens naar laten kijken.
Maar dr zijn veel auto's die dr wat last van hebben en dan vooral in de winter als de olie kouder en dus dikker is.

leeg

• Spixo
4x2 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:31:
Syncromesh ringen die aan het slijten zijn, komt bijna altijd het eerste voor bij de 2e (en 3e)versnelling omdat die gewoon heel veel gebruikt word(en) in stadsverkeer.
En van 1 naar 2 schakel je erg vaak wat ook een vrij groot verschil in toeren is wat overbrugd moet worden.
2 naar 1 schakel je meestal pas als je bijna of helemaal stilstaat, terwijl 1 naar 2 gebeurd bij wat hogere snelheden.

Opzich is het niet zo heel erg, je zou evt de versnellingsbakolie eens kunnen (laten) vervangen, maar als ie warm ook problemen begint te krijgen zou ik dr wel eens naar laten kijken.
Maar dr zijn veel auto's die dr wat last van hebben en dan vooral in de winter als de olie kouder en dus dikker is.
Zijn die synchro ringen te vervangen, en aan wat voor kosten moet ik dan ongeveer denken?

Ik ga in ieder geval dan eens die versnellingsbak olie vervangen. Kan nooit kwaad lijkt me. Alleen eens ff kijken in het boekje hoe dat gaat, kom nooit onder de motorkap namelijk :P

• bakvis
  • Laatst online: 13:13

bakvis

Tweakers.Nerd

Mooi door de garage laten doen de versn. bak olie laten vervangen, tenzij je hier al de nodige ervaring mee hebt.

Mijn Specs

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ricardo87 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:46:
Zijn die synchro ringen te vervangen, en aan wat voor kosten moet ik dan ongeveer denken?
Ja en geen idee :P
De ringen opzich zijn waarschijnlijk nog wel betaalbaar, maar aangezien de bak dan open moet kan dat aan manuren nogal wat gaan kosten.

leeg

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

4x2 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:27:
[...]

Ja en geen idee :P
De ringen opzich zijn waarschijnlijk nog wel betaalbaar, maar aangezien de bak dan open moet kan dat aan manuren nogal wat gaan kosten.
idd stront duur, niet waard voor een auto van dusdanige leeftijd lijkt mij of je moet een 2ehands bak kunnen vinden :)

• Spixo
GoldenSample schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:52:
[...]

idd stront duur, niet waard voor een auto van dusdanige leeftijd lijkt mij of je moet een 2ehands bak kunnen vinden :)
"stront duur" klinkt alsof ik de prijs ervan niet eens wil weten ;)

Maar ik denk dat ik dan sowieso van de week even langs de garage rijd om die olie te laten vervangen, dat zullen de kosten niet zijn schat ik. Kan het erg kwaad om met versleten synchroschijven te rijden of merk je het alleen aan het feit dat hij niet altijd even soepel schakelt?

Verwijderd

Ik meen me te herinneren dat een bak met splinternieuwe olie minder fijn schakelt dan eentje met olie op leeftijd en dat het na vervanging toch enkele honderden km's (of duizenden) duurt vooraleer die weer schakelt als vanouds, en dat daarom bakolie vervangen eigenlijk zelden gedaan wordt.

Geen idee of er iets van klopt though.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ricardo87 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:03:
[...]

"stront duur" klinkt alsof ik de prijs ervan niet eens wil weten ;)

Maar ik denk dat ik dan sowieso van de week even langs de garage rijd om die olie te laten vervangen, dat zullen de kosten niet zijn schat ik. Kan het erg kwaad om met versleten synchroschijven te rijden of merk je het alleen aan het feit dat hij niet altijd even soepel schakelt?
Schakelen kan wat lastig worden en als je m dr dan toch in ramt kun je je tandwielen en schakelvorken mollen (en daar kun je niet mee doorrijden :P).
Opzich kun je het zelf wat makkelijker laten gaan door met terugschakelen een beetje gas bij te geven en met opschakelen het toerental op niveau vd 3e versnelling te houden (dus bv van 2000 naar 1500rpm).

leeg

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:08:
Ik meen me te herinneren dat een bak met splinternieuwe olie minder fijn schakelt dan eentje met olie op leeftijd en dat het na vervanging toch enkele honderden km's (of duizenden) duurt vooraleer die weer schakelt als vanouds, en dat daarom bakolie vervangen eigenlijk zelden gedaan wordt.
Laten we het hopen. De 6-bak in mijn 3 maanden oude V50 schakeld als een oude Trabant 's ochtends.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

4x2 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:12:
[...]

Schakelen kan wat lastig worden en als je m dr dan toch in ramt kun je je tandwielen en schakelvorken mollen (en daar kun je niet mee doorrijden :P).
Opzich kun je het zelf wat makkelijker laten gaan door met terugschakelen een beetje gas bij te geven en met opschakelen het toerental op niveau vd 3e versnelling te houden (dus bv van 2000 naar 1500rpm).
heeft onze 98 2.0 galant (1 generatie jonger) nu, ruilbak gekregen ivm uitgelopen lager die een kapotte syncro ring heeft in z'n 2, eng geluid als je schakeld bij ongelijketoerentallen, maar doorrijden kun je d'r nog als je voorzichtig doet wel (heeft bij ons zelfs nog caravan getrokken naar italie en terug dus dan belast je 'm bij optrekken echt wel :P) alleen goed is het zeker niet, maar hij moet nog een paar maanden mee en hij heeft al 30k d'r mee gereden dus de overige 10k zullen ook nog wel kunnen

verder bak openmaken en ringen veranderen kost gewoon erg veel man uren, denk dat zo een geintje de auto niet waard is

maar jonges, 'vroegah' (je weet wel toen de mist nog zo dik was dat je je fiets er tegenaan kon zetten) hadden versnellingsbakken geen syncronisatie ringen en dat soort tramalant, toen was schakelen nog meer knoeien met het gas ;)
overigens hebben vrachtwagens ook geen syncronisatie ringen geloof ik maar een dubbele koppeling (dus zowel van wiel naar bak als van motor naar bak) (dacht ik)

Ik denk overigens niet dat dit het probleem is omdat je dan een soort schapend geluid zou moeten horen bij het schakelen (helemaal als je een groot toeren verschil overbrugt)

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 16-01-2007 21:49 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:08:

Geen idee of er iets van klopt though.
Had ik totaal geen last van bij mijn golf, maar dan had ik het ook over versnellingsbakolie waar nog maar de helft van aanwezig was en een auto die 310.000 had gereden met dezelfde olie en een set koppelingsplaten die flink versleten waren.

Ik heb destijds olie voor "moeilijk schakelende bakken" erin gedaan, een olie die iig niet standaard is voor mijn type auto. Het soort weet ik zo niet meer, de vertegenwoordiger van kroon schoof me het flesje in de handen toen die daar ook was op dat moment.

De eerste 300m schakelt mijn bak nog zwaar en kan ik tandenpoetsen als ik onvoorzichtig van 1 naar 2 ga. Daarna is het gewoon goed en schakelt ie normaal. Heb ik er echter 60km snelwegrijden op zitten met een (te) hoge snelheid, dan schakelt dat ding zo soepel dat er weinig gevoel meer inzit. Het ding volgt elke beweging vlekkeloos, naar mijn idee gewoon iets te soepel.

Wat betreft het nooit hoeven vervangen van die olie: voordat ik mijn olie vervangen heb merkte ik niet eens dat ik aan het schakelen was, linksvoor was gewoon de 1, dan naar beneden de 2 en als ik dat ding gewoon recht vooruit duw is het de 3... geen enkel gevoel in het schakelen en het was altijd zwaar.

• Spixo
Om het topic toch nog maar even te updaten.

Heb uiteindelijk toch maar besloten de synchro ringen te laten vervangen. De auto staat nu al 2 daagjes bij de lokale Mitsubishi dealer. Kosten van het geintje zijn 600 euro inclusief (materiaal + uurloon).

Wel een flink bedrag, maar hopelijk kan ik er dan weer tijden mee vooruit. Het is een fijne bak en wil hem eigenlijk nog een tijd houden.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
tsja... Als ik dat bij mijn auto moet laten doen issie total loss. hehe

Heeft ook een computer!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:49
Aparte keuze voor een auto waarvan de dagwaarde 2x de reparatie is :) maar dat is persoonlijk. Mijn auto heeft er in de winter ook last van, maar als ik van de 1 naar de 2 lichte druk uitoefen op de pook dan glijdt ie er vanzelf in bij het juiste toerental (idd toerental matchen). Is niet schadelijk voor een bak en het zorgt alleen voor de eerste 15 minuten wat ongemak.

UNOX: The worst operating system

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Sjoko schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 08:13:
Aparte keuze voor een auto waarvan de dagwaarde 2x de reparatie is :)
Ligt er ook aan wat de verdere staat van onderhoud is. Als je de afgelopen jaren juist zo'n beetje alle onderdelen hebt vervangen is het misschien toch beter een dergelijke dure reparatie uit te laten voeren. Bij verkoop krijg je het eerder erin gestopte geld niet meer terug, terwijl je na reparatie wel een auto hebt die tip top in orde is. (zie zoiets maar met zekerheid tweedehands te kopen)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Spixo
Hyp Hyper schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 08:22:
[...]

Ligt er ook aan wat de verdere staat van onderhoud is. Als je de afgelopen jaren juist zo'n beetje alle onderdelen hebt vervangen is het misschien toch beter een dergelijke dure reparatie uit te laten voeren. Bij verkoop krijg je het eerder erin gestopte geld niet meer terug, terwijl je na reparatie wel een auto hebt die tip top in orde is. (zie zoiets maar met zekerheid tweedehands te kopen)
Inderdaad, de betreffende auto is 10 jaar oud met iets meer dan 125.000 op de teller. Compleet ingevuld onderhoudsboekje bij de vaste Mitsubishi dealer. Ruim op tijd steeds zijn beurten gehad en van alles vervangen.

Ik had de keuze:

1) Doorrijden maar ik merkte de afgelopen 6 maanden al dat het erger werdt
2) Laten fixen
3) Auto verkopen en vervolgens veel geld bijleggen (als ik hem verkoop dan wil ik eigenlijk gelijk de stap maken naar een flink nieuwere auto, maar dat kost nu eenmaal veel geld)

Al met al denk ik toch dat ik de goede keus heb gemaakt, al blijft dat natuurlijk geheel persoonlijk.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 22:11

Dentheman

Zie signature

Ricardo87 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 21:15:
[...]

Inderdaad, de betreffende auto is 10 jaar oud met iets meer dan 125.000 op de teller. Compleet ingevuld onderhoudsboekje bij de vaste Mitsubishi dealer. Ruim op tijd steeds zijn beurten gehad en van alles vervangen.

Ik had de keuze:

1) Doorrijden maar ik merkte de afgelopen 6 maanden al dat het erger werdt
2) Laten fixen
3) Auto verkopen en vervolgens veel geld bijleggen (als ik hem verkoop dan wil ik eigenlijk gelijk de stap maken naar een flink nieuwere auto, maar dat kost nu eenmaal veel geld)

Al met al denk ik toch dat ik de goede keus heb gemaakt, al blijft dat natuurlijk geheel persoonlijk.
'T blijft wel een mooie bak ric, wanneer mag ik 's een rondje ? ;)

Zie ondertitel

• Spixo
Dentheman schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 23:49:
[...]

'T blijft wel een mooie bak ric, wanneer mag ik 's een rondje ? ;)
Mwah kom maar langs met die V40 V70, dan ruilen we een middagje ;)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:49
In dat geval kan het wel ja. Mijn ervaring is wel dat je met dat soort reparaties op een gegeven moment bezig blijft. Nu steek je er 600 euro in. Over een maand (ik zeg maar ff wat) vliegt je koppakking eruit. Ook een reparatie van een paar honderd euro, die je dan vervolgens doet omdat je er een maand geleden 600 euro ingestoken. Nog 3 maanden later blijkt dat de distributie weer aan vervanging toe is.... paar honderd euro.... naja... je voelt hem wel ;)

Na een jaar heb je een nieuwe auto gebouwd uit losse onderdelen ;)

Maar met 125k op de teller is het nog een keer een investering die je kan doen ja. Die auto raak je zoieso wel kwijt. Ik dacht even dat (gezien de leeftijd) er iets van 2 ton op de teller zou staan aangezien synchromeshes meestal niet zo rap verslijten.

UNOX: The worst operating system

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sjoko schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 13:41:
In dat geval kan het wel ja. Mijn ervaring is wel dat je met dat soort reparaties op een gegeven moment bezig blijft. Nu steek je er 600 euro in. Over een maand (ik zeg maar ff wat) vliegt je koppakking eruit. Ook een reparatie van een paar honderd euro, die je dan vervolgens doet omdat je er een maand geleden 600 euro ingestoken. Nog 3 maanden later blijkt dat de distributie weer aan vervanging toe is.... paar honderd euro.... naja... je voelt hem wel ;)

Na een jaar heb je een nieuwe auto gebouwd uit losse onderdelen ;)

Maar met 125k op de teller is het nog een keer een investering die je kan doen ja. Die auto raak je zoieso wel kwijt. Ik dacht even dat (gezien de leeftijd) er iets van 2 ton op de teller zou staan aangezien synchromeshes meestal niet zo rap verslijten.
Stadsautootjes :) Mijn auto heeft er ook last van. Staat nu op 99k en in de winter krijg ik hem moeilijk in zijn twee. Je hoort het ook tijdens het rijden in de lage versnellingen (dat geluid wat je hebt als je achteruit rijdt, maar dan zachter). Ik rijdt er al drie jaar mee rond zo en als dat 600 euro kost om te vervangen dan ga ik dat niet laten doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1