4x2 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:12:
[...]
Schakelen kan wat lastig worden en als je m dr dan toch in ramt kun je je tandwielen en schakelvorken mollen (en daar kun je niet mee doorrijden

).
Opzich kun je het zelf wat makkelijker laten gaan door met terugschakelen een beetje gas bij te geven en met opschakelen het toerental op niveau vd 3e versnelling te houden (dus bv van 2000 naar 1500rpm).
heeft onze 98 2.0 galant (1 generatie jonger) nu, ruilbak gekregen ivm uitgelopen lager die een kapotte syncro ring heeft in z'n 2, eng geluid als je schakeld bij ongelijketoerentallen, maar doorrijden kun je d'r nog als je voorzichtig doet wel (heeft bij ons zelfs nog caravan getrokken naar italie en terug dus dan belast je 'm bij optrekken echt wel

) alleen goed is het zeker niet, maar hij moet nog een paar maanden mee en hij heeft al 30k d'r mee gereden dus de overige 10k zullen ook nog wel kunnen
verder bak openmaken en ringen veranderen kost gewoon erg veel man uren, denk dat zo een geintje de auto niet waard is
maar jonges, 'vroegah' (je weet wel toen de mist nog zo dik was dat je je fiets er tegenaan kon zetten) hadden versnellingsbakken geen syncronisatie ringen en dat soort tramalant, toen was schakelen nog meer knoeien met het gas

overigens hebben vrachtwagens ook geen syncronisatie ringen geloof ik maar een dubbele koppeling (dus zowel van wiel naar bak als van motor naar bak) (dacht ik)
Ik denk overigens niet dat dit het probleem is omdat je dan een soort schapend geluid zou moeten horen bij het schakelen (helemaal als je een groot toeren verschil overbrugt)
[
Voor 19% gewijzigd door
GoldenSample op 16-01-2007 21:49
]