[CMS] Makkelijk aan te passen graphics in een CMS?

Pagina: 1
Acties:

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:49
Hoi,

Ik ben zelf al een tijdje bezig met Photoshop en ontwerpen van websites e.d.. Tot nu toe heb ik me echter voornamelijk gericht op het grafische hiervan. Ik leverde een .psd bestand af en iemand anders slicete en goot het in een CMS (Joomla). Dit ging meestal over vrij eenvoudige sites.
Die andere "iemand" kan dit echter niet meer doen. Ik zou zelf nog wel verder willen doen, maar veel verder dan een beetje HTML en een beetje CSS ben ik nooit geraakt qua coding.
Ik ben dan beginnen lezen over allerhande verschillende CMS'sen, maar ondertussen ben ik een beetje gedesoriënteerd geraakt vrees ik. Er zijn er zoveel verschillende.
Ik heb zelf al wel eens een keer Joomla geïnstalleerd met het standaard thema. Het beheer daarvan viel eigenlijk best wel mee. Alleen: hoe pas je daar grafisch iets in aan??!!

Wat ik volgens mij in de eerste plaats nodig heb is een goed startpunt.
Om te beginnen zou ik een gratis te gebruiken CMS moeten vinden, waar ik heel makkelijk de grafische schil, de template, van kan aanpassen.
Ik wil niet de templates gebruiken die je op Internet kan vinden, ik wil zelf ook aanpassingen kunnen doen.
Als het echt niet anders kan, zou ik misschien toch een template kunnen downloaden en dan de grafische bestanden gaan zoeken en die vervangen door eigen creaties, maar dat lijkt me ook niet meteen de ideale manier, want je moet toch zien dat alles overeen komt qua plaatsing e.d.?

Kan iemand me aub wat op weg helpen?

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:48

André

Analytics dude

Tja, bijna elk CMS heeft een set met templates in een map staan die heel makkelijk aan te passen zijn. Jouw probleem is alleen dat hoe simpel die templates ook zijn: je zult eerst zelf de basis onder de knie moeten krijgen.

Verwijderd

FirecrackerBE schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:54:
Als het echt niet anders kan, zou ik misschien toch een template kunnen downloaden en dan de grafische bestanden gaan zoeken en die vervangen door eigen creaties, maar dat lijkt me ook niet meteen de ideale manier, want je moet toch zien dat alles overeen komt qua plaatsing e.d.?

Kan iemand me aub wat op weg helpen?
Voor Mambo kan je verschillende templates downloaden en installeren, maar als je echt je eigen ding wil designen ga je niet anders kunnen dan zelf een template in elkaar steken.

• FirecrackerBE
@André: welke basis bedoel je dan juist? Bedoel je echt php en dergelijke? Ik heb er niet meteen zicht op wat voor zaken ik zou moeten kennen om een template te kunnen maken.

@Iwan: Dan zou ik zelf eerder voor Joomla gaan, denk ik. Volgens mij zijn daar ondertussen al meer templates voor beschikbaar.

Zou Joomla ook een goede keuze zijn om mee te beginnen dan? Ik ken er eigenlijk nog niets van, maar door veel rond te kijken heb ik wel de indruk gekregen dat er voor Joomla meer resources zijn dan voor de meeste andere CMSsen.

In principe maakt het mij niet zoveel uit met welk CMS ik begin. Eerste vereiste voor mij is dat het eenvoudig te leren is en dat het niet té moeilijk is om zelf een template te maken.
Een goede beginnersgids zou dan ook zeer welkom zijn.
Ik heb al eens gezocht naar een beginnersgids voor Joomla, maar ofwel zijn ze te oppervlakkig voor iemand die er nog niets van kent, ofwel zijn ze betalend, ofwel... (je snapt me wel).

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

FirecrackerBE schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:54:

uiteindelijk is het wel een prima manier om dingen te leren, alhoewel het gewoon veel leerzamer kan zijn eerst een 'statische site' zelf op te zetten en gewoon zelf eerst te kijken hoe de basis functioneert ...

basis HTML+CSS is helemaal niet zo moeilijk, als je een beetje in structuren kunt denken (en afstapt van het idee dat het gaat om het 'slicen van een .psd')

Hoe je het wend of keert, je ontkomt er niet aan dat je moet 'begrijpen' hoe die code-struzctuur zal werken ... enkel 'plaatjes vervangen' voldoet al heel snel niet meer als je bv ook de grootte van plaatjes wilt aanpassen, de achtergrondkleur, eventueel het gebruikte font ...

binnen de kortste keren zit je alsnog in de code te rommelen:
Ik kan je enkel aanraden om gewoon liever simpel te beginnen en te 'wennen' aan hoe HTML-code en CSS precies werkt (inclusief het 'verschil' tussen een pixelgebaseerde afbeeldingen en een HTML-pagina die een verzameling 'structuren' is die onderling samenhangen)....

Voor het 'ontwerp' is het ontzettend onbelangrijk of je een CMS kiest op basis van Joomla, Typo3 of wat dan ook: die CMSen maken enkel wat uit in het dagelijkse 'beheer' van een site.
Als ontwerper wil je je juist niet laten 'beperken' door de techniek, maar moet je techniek gebruiken als een 'gereedschap' ....

[ Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 17-01-2007 10:10 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• FirecrackerBE
@RM-rf: Wat HTML en CSS betreft: daar heb ik wel degelijk enige kennis van hoor. Een eenvoudige statische site kan ik wel in elkaar boksen. Zeker als het niet echt met een speciaal grafisch ontwerp is, maar met gewone kleuren, zonder veel afbeeldingen dus.
Het enige waar ik daar last mee heb is wel het juist naar mijn hand zetten om een PS ontwerp er mooi in te krijgen. Dat lukt me nog niet zo goed.

Mijn vraag zou dan eerder zijn: is er een CMS waar ik met enkel die HTML en CSS ver genoeg kan komen om er een eigen template voor te maken? Of moet ik dan echt met php e.d. beginnen?
Ik heb echt geen zicht op welke CMS'sen voor mij best geschikt zouden zijn? Het zou relatief eenvoudig moeten zijn en vooral: er zou een goede gids moeten bestaan om er een template voor te kunnen maken.
En als ik php zou moeten leren: kent er iemand een goede (gratis) cursus/gids ergens op het net?

Pagina: 1