Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 mobos op 1 power supply

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo mischien raar maar ik wil 2 mobotjes op 1 voeding zetten
ik heb 2 Via mini mobotjes en wil deze in 1 kast bouwen
aangezien het tdp van die Via cputjes 15 watt is moet dat opzich gaan
alleen kan dit gewoon door een extra atx stekker paralel te solderen aan de gene die al aan de voeding zit?
heeft iemand hier ervanring mee?

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nou, een computer (moederbord) zet zichzelf aan door pin 14 en 15 aan elkaar te verbinding. Maar wat nou als het ene moederbord dat doet, en de andere (nog) niet. Wat gaat dat andere moederbord dan met al die stroom doen? Gaat 'ie vanzelf aan? Ik denk het niet. Maar wat dan wel?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

lijkt me dat het gewoon moet kunnen.

het enige waar je evt rekening mee moet houden is dat je tegelijk de powerswitch indrukt op beide mobo's :)

er zijn namelijk ook AT -> ATX converters die "gewoon" spanning op je plank zetten en dan gaat hij toch ook vanzelf aan?

[ Voor 29% gewijzigd door Jimbolino op 16-01-2007 13:45 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Kuhlie schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 13:43:
Nou, een computer (moederbord) zet zichzelf aan door pin 14 en 15 aan elkaar te verbinding. Maar wat nou als het ene moederbord dat doet, en de andere (nog) niet. Wat gaat dat andere moederbord dan met al die stroom doen? Gaat 'ie vanzelf aan? Ik denk het niet. Maar wat dan wel?
Heel goed :)

Maar wat zo'n switch doet is niet meer dan pin 14 & 15 connecten van elkaar. Wat je wel kan doen in het 2de moederbords bios is Resume on powerloss aanzetten, zodat als je er stroom opzet, hij ook meteen aangaat :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe wil je dit doen met een PS/ON? Beide systemen zullen aangaan als je de pc aanzet waar de PS/ON aanzit (of als je de PS/ON doorlust maakt het niet uit welke je aanzet, maar ze gaan dan beide aan). In theorie zou het wel moeten lukken, dan is het gewoon een kwestie van de stroomkabel splitten.

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 19:53

Quintus

Eg wel! Dus....

En het uitzetten? Zet je er eentje uit dan gaat ie weer aan omdat hij nog steeds sap krijgt omdat je tweede mobo nog draait!

Unknown

Verwijderd

KVM switch met een softwarematige timer dattie uitgaat ... maar of dat werkt :P

Verwijderd

Topicstarter
had idd ook al gedacht aan dat boot after power loss
maar had ook het idee dat als de voeding opgestart wordt op 1 van de 2 mobo s
de andere ook gewoon spanning krijgt en aan gaat maar weet dus niet of dat dit werkt
ik kan evt ook de power knop in kast vervangen voor een dubbel maak schakelaar (als die er niet al in zit)
power kabel heb ik ook al gesplit(hmmm leuk werkje )

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Quintus schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 13:48:
En het uitzetten? Zet je er eentje uit dan gaat ie weer aan omdat hij nog steeds sap krijgt omdat je tweede mobo nog draait!
Dat ding krijgt dan geen stroom meer, dus zal gewoon uitgaan lijkt me.

* TERW_DAN krijgt zin om het te testen :P
Als ik vanavond tijd heb en de spullen heb liggen ga ik het nog doen ook :D

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja das een goeie gaat ie wel uit
naja ik zit nog even te wachten op dat 2e mobotje die zit ergens in de post
ben hier aan gaan denken omdat ik nu 4 kasten heb draaien waar er een paar van overkill zijn 2x p3 800 kast voor een paar mysql dozen is een beetje te
en overal staan nu kasten :S
dus nu een paar van die Via bordjes in 1 kast met als voordeel
meer ruimte in huis, minder herrie, en minder stroom verbruik
maar ik laat ook wel even weten hoe dat ie hier verder gaat

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:25:
Ik heb mobo's zat liggen. Als ik nog een testvoeding en kabels heb liggen zal ik eens kijken of het lukt een setup te bouwen waarbij beide mobos met 1 PS/ON kunnen fungeren.
Borden zijn dan wel dood, maar ze springen nog aan, dus dat is genoeg om te testen :+

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:25:
Het antwoord is nee,
pagina 24 ATX specs:
PS_ON# is an active-low, TTL-compatible signal that allows a motherboard to remotely
control the power supply in conjunction with features such as soft on/off, Wake on LAN*,
or wake-on-modem. When PS_ON# is pulled to TTL low, the power supply should turn
on the four main DC output rails: +12VDC, +5VDC, +3.3VDC and -12VDC. When
PS_ON# is pulled to TTL high or open-circuited, the DC output rails should not deliver
current and should be held at zero potential with respect to ground. PS_ON# has no effect
on the +5VSB output, which is always enabled whenever the AC power is present. Table
14 lists PS_ON# signal characteristics.
Maar dat zou volgens mij wel op te lossen zijn met simpel AND poortje

[ Voor 3% gewijzigd door teun-v op 16-01-2007 15:00 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp:
- een mobo start op als het stroom krijgt (los van het feit of het PS on signaal van dit moederbord kwam)
- een voeding is in werking zolang pin 14 naar ground getrokken is, een voeding is niet in werking zolang pin 14 zweeft of naar 5V getrokken wordt

Dus als beide mobo's werken, en bij 1 "sluit je de pc af" dan gaat dit mobo pin 14 naar 5V/zweving trekken terwijl het mobo wat nog draait pin 14 naar ground wil trekken. Indien het wel degelijk 5V is en geen zweving, dan ga je kortsluiting krijgen.
Kortom er kunnen geen 2 verschillende mobo's pin 14 gaan aansturen zonder bijkomende elektronica. Als je maar 1 van beide mobo's wil opstarten, gaan ze echter allebei stroom krijgen en allebei opstarten, tenzij je uiteraard ook daartussen iets voorziet van schakelaar.

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:36:
Dus als ik het goed begrijp:
- een mobo start op als het stroom krijgt (los van het feit of het PS on signaal van dit moederbord kwam)
Zie mijn volgende onderbreeking
- een voeding is in werking zolang pin 14 naar ground getrokken is, een voeding is niet in werking zolang pin 14 zweeft of naar 5V getrokken wordt

Dus als beide mobo's werken, en bij 1 "sluit je de pc af" dan gaat dit mobo pin 14 naar 5V/zweving trekken terwijl het mobo wat nog draait pin 14 naar ground wil trekken. Indien het wel degelijk 5V is en geen zweving, dan ga je kortsluiting krijgen.
Dat is mogelijk en afhankelijk van hoe je moederborden ontworpen zijn
Kortom er kunnen geen 2 verschillende mobo's pin 14 gaan aansturen zonder bijkomende elektronica.
Lijkt mij ook niet verstandig om 2 moederborden daar aan te hangen zonder tussen schakeling
Als je maar 1 van beide mobo's wil opstarten, gaan ze echter allebei stroom krijgen en allebei opstarten, tenzij je uiteraard ook daartussen iets voorziet van schakelaar.
Hier zou ik zeggen het kan maar ik denk dat het veiliger is als je bieden tegelijk aan of uit hebt maar niet 1 van de twee aan en de ander "uit".

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Verwijderd

Topicstarter
het is ook de bedoeling om ze bijden aan of uit te hebben
gezien het 2 servertjes worden en ze 24/7 aan staan is eigenlijk niet echt belangrijk
maar de stekker er gewoon uittrekken of reset knop is nou ook weer zo lomp
heb nu de power knop en reset knop met dubble aansluitingen op mobos(schakelaartjes veranderd van 1x maak naar 2x maak)
maar via windows afsluiten is idd probleem

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Als het toch beide aan of uit is, is het is toch heel simpel lijkt me. Gewoon pin 14 niet doortrekken naar het tweede mb. Dan heb je nog wel maar 1 systeem waarmee je de boel aan of uit kunt zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Scout77 op 16-01-2007 17:53 ]

Lekker belangrijk

Verwijderd

Topicstarter
zou windows stoppen bij de melding u kunt de computer uitschakelen zoals die oude bordjes met at/atx voedings stekkers?
want dan is het simpel je sluit mobo 1 af en hij gaat naar die melding en dan 2e afsluiten die voeding uit zet

Verwijderd

Inderdaad.
Maar 1 mobo pin 14 laten aansturen.
De powersettings zo instellen dat je pc niet vanzelf uitvalt maar dat je de boodschap "Your system is now ready to shut down" krijgt en je vervolgens handmatig de pc moet afzetten.
Je sluit eerst het systeem af dat niet verbonden is met pin14 en als het deze boodschap krijgt sluit je het systeem af dat wel verbonden is met pin14 en mag gans de boel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 18:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
mooi zo eens proberen hehehe deze mini mobotjes is ook leuk speelgoed zo slecht is het nog niet
dus dat worden twee leuke ,zeer zuinige,servertjes
had er al een voor smoothwall dat werkt ook wel aardig

Verwijderd

Topicstarter
jup dit werkt hehehe nu 4 van die mobotjes in een kastje proppen

Verwijderd

... en hier foto's posten uiteraard !

Verwijderd

Topicstarter
hehe ja ga ik wel doen ben nu backplate aan het ontwerpen word grappig 4 Via mobotjes in 1 Desktop kast
die dingen zijn half atx formaat met c3 800mhz cpu en ddr266 maja uhh alle oude ddr kan erin
tdp c3 is 15 watt das ook al lekker
nu nog booten van usb fixen kan ik 2 hds dumpen
edit fotos volgen als het werk

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 19:14 ]

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Je kunt natuurlijk wel voor elk moederbord een apart reset knopje aansluiten, deze heeft niks met je voeding te maken en wordt op het moederbord zelf afgehandeld. Zou namelijk denk ik best lastig zijn als 1 systeem hangt je er gelijk 2 reset. Handig idee trouwens om een klein compact clustertje te maken.

Verwijderd

Topicstarter
hahaha ja das ook idee ja klein clustertje met gblan netwerkjes
zo hoop ik alles een beetje te verdelen
heb leuke bordjes nu pc chips M789cg
sta verbaasd dat het werkt maar is wel een oplossing in klein clustertje
de v21g is ook zon bordje van ze
ddr2,sata,low power,1,5 ghz

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik heb laatst op een Socket A systeem (mobo = A7V8X-MX) de computer aan proberen te krijgen door pin 14 te verbinding met aarde, de fans, hardeschijven e.d gingen allemaal draaien maar de pc ging niet aan.

Het aanzetten van de voeding hoeft dus niet te betekenen dat je moederbord er zin in heeft :P

Verwijderd

Topicstarter
boot after power failure in bios

Verwijderd

Topicstarter
ok het werkt ben nu bezig met case mod fotos volgen moet alleen even wachten tot ik dig camera even kan lenen
uhh ja ik maak nog fotos op een rolletje:P
heb nu 4 van die Via bordjes aan 1 450 coolermaster voeding hangen met 2 boot van usb stick en 2 hds
gaat lekker zo
Pagina: 1