Toon posts:

login pagina verplichten

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben aan het werken mbt authenticatie van gebruikers. Vanals er een vreemd (niet gekent )MAC-adres gedetecteerd wordt door de DHCP-server (bij een DHCP request) zou er een login pagina moeten komen zodra je je browser opent. Je kan enkel en alleen de login pagina bereiken.

In bepaalde lokalen mag dit en in bepaalde niet. In de lokalen waar dit niet mag moet er dus een foutboodschap komen (een waarschuwing dat de user policy overtreden wordt) in de plaats van een login pagina.

Weet er iemand hoe dit technisch realiseerbaar is (dure switchen dit portsecurity hebben + DHCP server zijn geen optie)?

Alvast bedankt!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:34

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een active directory server met DHCP server? Probleem is dat degene die niet geauthoriseerd worden wel verbinding moeten krijgen voor de inlogpagina...Dus ik denk dat een server dit het beste kan oplossen. Misschien onbekende ip's in een aparte vlan ofzo gooien die alleen toegang tot inlog pagina geeft?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Is dit niet meer proxy / internet café functionaliteit ?

Zou je met zoiets http://www.publicip.net/ al niet een heel eind komen ?

Wil je alleen het internet gebruik geauthoriseerd laten plaatsvinden of ook onbekende computers op het netwerk blokkeren ?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Mr_gadget schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:46:
Een active directory server met DHCP server? Probleem is dat degene die niet geauthoriseerd worden wel verbinding moeten krijgen voor de inlogpagina...Dus ik denk dat een server dit het beste kan oplossen. Misschien onbekende ip's in een aparte vlan ofzo gooien die alleen toegang tot inlog pagina geeft?
Je bedoelt onbekende MAC's in een andere VLAN stoppen? Hoe zorg je er voor dat de computers in dat VLAN enkel die login pagina kunnen bezoeken? (firewall regel + na authenticatie nieuw ip toekennen?)

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:50:
Is dit niet meer proxy / internet café functionaliteit ?

Zou je met zoiets http://www.publicip.net/ al niet een heel eind komen ?

Wil je alleen het internet gebruik geauthoriseerd laten plaatsvinden of ook onbekende computers op het netwerk blokkeren ?
Onbekende PC's komen zowiezo in een apart hiervoor voozien subnet. Het gaat hem er voornamelijk om dat het internet niet anoniem kan gebruikt worden.

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Ik zou in DHCP alle onbekende MAC's in een apparte pool laten komen.
En in deze pool. een apparte DNS server zetten. Zodat alles naar 1 IP te gaat. En of een apparte gateway. Zodat je het kan opvangen en tegenhouden.

Dit houd de simple ziel tegen.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• wica

wica

De duivel jacht op me

@sariel: Yep, denk dat die zo iets nodig heeft

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zo iets: http://en.wikipedia.org/wiki/Captive_portal

dhcp per vlan denyen helpt ook wel maar is niet de meest mooie oplossing (omdat je dan per lokaal vaste ipaddressen in zal moeten stellen :)); isa-server kan zoiets ongetwijfeld ook wel.

[ Voor 64% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 16-01-2007 13:41 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:05
Ik heb dit zelf ook gedaan, door alle onbekende apparaten in een quarantaine vlan te zetten. Zodra ze internet explorer opstarten kunnen ze een vpn client downloaden om middels een l2tp of pptp vpn connectie toegang te krijgen tot de rest van mijn netwerk. Ik heb hiervoor een Microsoft ISA server neer gezet. Werkt perfect.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:41:
Ik ben aan het werken mbt authenticatie van gebruikers. Vanals er een vreemd (niet gekent )MAC-adres gedetecteerd wordt door de DHCP-server (bij een DHCP request) zou er een login pagina moeten komen zodra je je browser opent.
Ben ik de enige die het vreemd vind dat je users wilt authenticeren door middel van mac-addressen?

Waarom gebruik je niet gewoon (domain) user-accounts in combinatie met een proxy of iets dergelijks?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Ik ben aan het werken mbt authenticatie van gebruikers. Vanals er een vreemd (niet gekent )MAC-adres gedetecteerd wordt door de DHCP-server (bij een DHCP request) zou er een login pagina moeten komen zodra je je browser opent. Je kan enkel en alleen de login pagina bereiken.
Even resumeren ...
je wil dus vanaf dat het niet gekende MAC adres een IP adres vraagt aan de DHCP server, zorgen dat er een aanmeldscherm komt?

Dit is technisch gezien NIET realiseerbaar (toch niet zonder 802.1x protocol switches), aangezien het aanmeldscherm in de browser, via TCP/IP aan de server dient gevraagd te worden.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bartgabriels schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:09:
[...]
Dit is technisch gezien NIET realiseerbaar (toch niet zonder 802.1x protocol switches), aangezien het aanmeldscherm in de browser, via TCP/IP aan de server dient gevraagd te worden.
Kan wel, alle gekende mac-adressen reserveer je in DHCP in subnet A. Voor alle overige machines defineer je een DHCP-pool met gegevens van subnet B. In je proxy-server defineer je een rule dat alles vanaf subnet A vrij internet toegang heeft en subnet B eerst gevalideerd moet worden.

Het is de vraag of het echter een waterdicht systeem gaat worden. Ik ban van mening dat he geen users moet gaan authenticeren op basis van hardware.... Bovendien is het qua beheersbaarheid een groot drama...

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 16-01-2007 14:23 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Die Captive portal lijkt me wel wat, en is tevens vrij flexibel. Ik ben alle reply nog aan het googl'en om er wat meer van te weten te komen. Die switchen die een speciaal authenticatieprotocol ondersteunen lijken me wat aan de duren kant:-)

@Question Mark: de enige manier waarop ik vreemde hardware toegang kan geven is controleren of het vreemde hardware is: maw de Mac adressen van de toegelaten PC's ken ik, die van draagbare computers en dergelijke niet. Zo kan ik hiertussen een onderscheid maken. Ik wil de users die via eigen hardware gebruik maken van het internet eigelijk kunnen identificeren

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 14:36 ]

• wica

wica

De duivel jacht op me

Jeroen,

Ik neem aan dat je er van bewust bent. Dat een MAC adres gemakkelijk te veranderen is? Om zo doende toch toegang te krijgen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:33:
Ik wil de users die via eigen hardware gebruik maken van het internet eigelijk kunnen identificeren
Dat betekent gewoon dat je USERS wilt authenticeren en geen hardware. Da's het grote verschil....

Zoals hierboven ook al staat, een MAC-adres is eenvoudig te spoofen, dus je security is zo lek als een mandje. Waarom geef je niet gewoon elke user login-credentials???

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:03:
[...]
Dat betekent gewoon dat je USERS wilt authenticeren en geen hardware. Da's het grote verschil....

Zoals hierboven ook al staat, een MAC-adres is eenvoudig te spoofen, dus je security is zo lek als een mandje. Waarom geef je niet gewoon elke user login-credentials???
De pc's die onder mijn controle staan krijgen een loginscherm gepresenteerd. (nog voor je in windows kan inloggen natuurlijk). Bij vreemde hardware is dit niet mogelijk dus dacht ik daar een loginscherm te tonen als je de browser opent. Maar je heb idd gelijk: een Mac van een gekende pc spoofen en het is om zeep...stom stom stom |:(

Verwijderd

bartgabriels schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:09:
[...]

Even resumeren ...
je wil dus vanaf dat het niet gekende MAC adres een IP adres vraagt aan de DHCP server, zorgen dat er een aanmeldscherm komt?

tuurlijk kan dat wel. Je zorgt dat onbekende mac's een bepaalde ipreeks krijgen (bijv. door bekende macs vast te zetten in dhcp) en die ipreeks redirect je op je proxy naar een inlogpagina.
Als je per klaslokaal een ander subnet hebt, kan je per klaslokaal ook je redirect bepalen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:08:

De pc's die onder mijn controle staan krijgen een loginscherm gepresenteerd. (nog voor je in windows kan inloggen natuurlijk). Bij vreemde hardware is dit niet mogelijk dus dacht ik daar een loginscherm te tonen als je de browser opent. Maar je heb idd gelijk: een Mac van een gekende pc spoofen en het is om zeep...stom stom stom |:(
Welke proxy gebruik je of gebruik je uberhaupt wel een proxy?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 15:16 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Question Mark schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:23:
[...]
Kan wel, alle gekende mac-adressen reserveer je in DHCP in subnet A. Voor alle overige machines defineer je een DHCP-pool met gegevens van subnet B. In je proxy-server defineer je een rule dat alles vanaf subnet A vrij internet toegang heeft en subnet B eerst gevalideerd moet worden.
Dat is geen oplossing op de vraag uit de ts. Die stelt dat er direct na de dhcp request een inlog scherm getoond moet worden, nog voor het uigeven van het adres dus. Jouw oplossing werkt wel maar is een workaround.
Het is de vraag of het echter een waterdicht systeem gaat worden. Ik ban van mening dat he geen users moet gaan authenticeren op basis van hardware.... Bovendien is het qua beheersbaarheid een groot drama...
Waterdicht gaat het niet worden omdat authenticatie op basis van MAC niet waterdicht is. Een mac is easy gesniffed en gespoofed en daarbij zegt een MAC hooguit iets over de hardware die gebruikt word. Een user kun je er niet mee authenticeren.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22

lier

MikroTik nerd

wica schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:50:
Jeroen,

Ik neem aan dat je er van bewust bent. Dat een MAC adres gemakkelijk te veranderen is? Om zo doende toch toegang te krijgen.
En daarvoor is het stukje authenticatie met de bijborende autorisatie... ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

lier schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:21:
[...]

En daarvoor is het stukje authenticatie met de bijborende autorisatie... ;)
Als ik de oplossing uit de post van Questionmark neem is dat natuurlijk vrij makkelijk te omzeilen door simpelweg het mac adres te spoofen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Dat is geen oplossing op de vraag uit de ts. Die stelt dat er direct na de dhcp request een inlog scherm getoond moet worden, nog voor het uigeven van het adres dus. Jouw oplossing werkt wel maar is een workaround.
Hoe wilde je een inlogscherm tonen als je geen ip hebt? Dat kan uberhaupt niet.

Overigens is het compleet in overeenstemming met wat de ts vraagt. Als je mac onbekend is >> inlog pagina zodra je een webbrowser opent. Als je zorgt dat je alleen via proxy naar buiten kan (desnoods wpad adres regelen in dns zodat "automatically detect" vinkje werkt), wordt je dus netjes geredirect...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 16:38 ]

• lordgandalf
  • Laatst online: 15:38
kun je niks fixen met een proxy server ??
alle bekende mac addressen mogen zonder login door
zodra een onbekend adres komt bam een login voor hun neus

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Iets met RADIUS en 802.1x?

RADIUS om te zorgen dat je er niet op kunt zonder username, en dan bijv. een client als securew2 (EAP-TTLS) om in te loggen, evt. built-in windows zooi.

Zo werken alle 'surfnet' hogescholen en universiteiten afaik, en het werkt prima.
Het enige wat je zult moeten doen is een helpdeskje regelen die die client kan installeren en instellen (een kwestie van 5 minuten, maar gebruikers kunnen geen handleiding lezen, ik werk zelf op zo'n helpdesk ;))

Bijna elk WiFi AP kan met RADIUS werken, zelfs mijn WAP54G's die ik hier heb hangen ;)
Hoe het met wired zit weet ik dan weer niet, maar veiligheid en professionele oplossingen kosten nou 1 keer wat.

[ Voor 9% gewijzigd door Romke op 16-01-2007 23:29 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

Ik ben aan het werken mbt authenticatie van gebruikers.
Het probleem is dus gebruikers authenticatie.
Vanals er een vreemd (niet gekent )MAC-adres gedetecteerd wordt
Een MAC adres is een instelling van een stuk hardware, niet van een gebruiker.
In bepaalde lokalen
Je zit in het onderwijs? Vraag via SURFnet of KennisNet eens hoe je collega's dit ogelost hebben want het is niet bepaald een nieuw probleem. Waarschijnlijk kan je daar nog wel wat uurtjes gratis consultancy uit slepen als je het via hun speelt.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Wat jij wilt is een captive portal i.c.m idd. een Radius authenticatie server.
Op die manier heb je authenticatie van je gebruiker, autorisatie van je server en identificatie van je captive portal.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Pagina: 1