Toon posts:

Nieuw systeem, is dit een goede keuze?

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuw systeem aanschaffen dat enkel gebruikt gaat worden voor het in- en uitpakken van bestanden. Er zullen geen games o.i.d. mee gespeeld worden. Hiermee is rekening gehouden bij het kiezen van de onderdelen voor het systeem.

Voor dit systeem heb ik een budget van ongeveer 600 euro. Voor dit geld kan ik, voor mijn gevoel, een prima systeem bouwen.

Het systeem wil ik kopen bij Alternate. Op dit moment heb ik de volgende onderdelen gekozen:
•Moederborden Socket 775 -Asus P5ND2 SE
•2 x Harddisks 3,5 inch SATA -80 GB S-ATA harddisk (RAID 0)
•Voedingen tot 400 Watt -Trust PSU PW-5110 (370 Watt)
•Behuizingen Midi Tower -CS-323 (goedkoop kastje)
•CPUs Socket 775 -Intel® Core™ 2 Duo E6400
•Behuizingen - KoelersArctic-Cooling AF8025 Fan
•Behuizingen - KoelersArctic-Cooling AF9225 Fan
•Grafische kaarten ATI PCIe -Asus Extreme AX300SE-X/TD (hoeft geen dikke kaart te zijn)
•Geheugen DDR2-533 -Buffalo 1 GB DDR2-533 Kit

Zoals je kunt zien, zit er geen floppy en geen DVD writer bij. Een floppy gebruik ik niet en ik heb in oude systemen nog overbodige DVD writers zitten die ik in het nieuwe systeem wil plaatsen.

Op dit moment is de prijs 560 euro. Dit kan ik naar beneden halen door niet de E6400, maar de E6300 te kopen. Ik heb gelezen dat de E6300 beter over te clocken is, maar helaas heb ik daar geen verstand van. Mocht iemand nog een suggestie hebben wat betreft de processor, hoor ik het natuurlijk graag.

Feedback is sowieso welkom, aangezien jullie waarschijnlijk meer op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op hardware gebied dan ik.

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-01 00:26
Ikzelf zou geen Trust-onderdelen in mijn pc willen hebben, laat staan een voeding! Je kunt wat voeding betreft beter een gerenommeerd merk nemen, zoals Enermax.

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Is het binnen dit budget niet veel handiger om voor een kast-met-voeding te kiezen? Een Antec SLK1650 heb je al voor 70,- en dan heb je direct een puike voeding. Of een Aopen kast van het een of ander (QF50 oid), daar zitten ook goede voedingen in en zijn weer net wat voordeliger. Goed, niet zo goedkoop als je nu hebt, maar das wel een kleine investering waard: je wil wel dat in ieder geval je voeding het goed doet.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, daar kan ik iets mee. Zelf maakt het me niet uit hoe 'sterk' een kast is, want ik kom er nauwelijks aan en hij staat niet in het zicht.

Waarom zijn deze kasten goed, Koen? Waar moet ik op letten?

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:36

Krizzie

Progressive Music \o/

Die genoemde kasten bieden veel waar voor hun geld. :) Ook omdat de meegeleverde voeding stukken beter is dan het Trust ding wat je nu hebt. :) En het kost je maar ietsje meer geld.

Geluidswolk

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ook kun je Aopen overwegen. Nog ietsje goedkoper en toch erg degelijke voedingen en aardige kasten.

(Op dit moment draait in m'n aopen kastje met 350 watt voeding zonder problemen een E6400 op 3400MHZ, 2gb ddr2 , een 320gb HD, een geforce 6800GTO, allemaal op een p5b deluxe, incluis nog wat fan's. Ik wilde eerst nog een zwaardere voeding kopen maar dit werkt perfect. Kast + voeding samen iets van 60 euro ofzo)

[ Voor 61% gewijzigd door maratropa op 16-01-2007 13:14 ]

specs

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Precies, en slechte voeding kunnen je hele computer kapot maken, dus beter wat euro's meer uitgeven daaraan, kan je een hoop leed besparen.

Kijk ook is naar de Arctic Silentium Pro Series, Stil, koel en met 500 Watt voeding.

Rond de 85 euro

En verder kan je misschien kijken of 2 x 160 of meer niet beter is voor jou.

[ Voor 13% gewijzigd door basdv op 16-01-2007 13:12 ]

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Het is al een paar keer genoemd, maar laat die Trust voeding alsjeblieft weg!
Die 400 Watt trust voeding, leverd effectief minder dan een 300 Watt van bijvoorbeeld Aopen.

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
In beide kasten zit overigens ook een goede 12cm fan, dus kun je weer wat besparen op die extra casefans die dan overbodig zijn.

Dus geef gewoon ietsje meer uit dan het allergoedkoopst, en let vervolgens op of de gewenste aansluitingen aan de voorkant zitten ofzo :)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:16
Een B-qualiteit voeding hoeft absoluut geen probleem te zijn.
Het ligt er namelijk vooral aan hoelang je computer achter elkaar aan staat.
Als je sporadisch je computer aan zet voor een uurtje oid, dan zou een B-merk voeding volstaan.
Staat je computer langer aan t/m 24/7, dan zou ik zeker voor een A-merk gaan.

Voor jou denk ik dat het verstandig is om voor een iets luxer merk te gaan zoals al aangegeven.
Bovenstaande is daarom ook eigenlijk alleen maar voor de personen die meteen beginnen met roepen dat Trust of een ander B-merk heel slecht is.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het enige dat ik, volgens jullie, aan moet passen, is de kast met bijbehorende voeding?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:16
1GB aan geheugen zal in mijn ogen roomschoots voldoende zijn voor het in/uitpakken van bestanden.
De kast/voeding lijkt mij dan ook het enige waar je verandering in moet aanbrengen.
Aopen is wat dat betreft zat en zeker niet duur.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 13:26:
Dus het enige dat ik, volgens jullie, aan moet passen, is de kast met bijbehorende voeding?
vooral de voeding. Kast maakt weinig uit.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Het enige waar ik nu nog over twijfel, is een E6300 of een E6400...

Is het verschil in snelheid die 30 á 40 euro waard?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Het enige waar ik nu nog over twijfel, is een E6300 of een E6400...

Is het verschil in snelheid die 30 á 40 euro waard?
Het hangt ervan af, wat je met je systeem wilt doen. Je kan het verschil ook weghalen door gaan overclocken. Het enige verschil is dat de E6300 een paar honderd MHz lager draait.

Ps. B/C - merken kunnen wel lang meegaan, de kans is alleen erg klein. Mijn pc draait bijv. op een q-tec voeding die al 3+ jaar lang allemaal games e.d. volhoudt.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Topicstarter
Om over te klokken, moet ik weer een duurdere koeler en misschien een ander moederbord kopen. Ook gaat hier veel tijd in zitten en is er kans dat je je CPU en MB kapot maakt... Tenminste, dat is wat ik lees.

Verwijderd

pas je de configuratie nog aan?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Met de stockkoeler kan je ook overclocken hoor ;)

Maar idd zijn er (veel) nadelen aan overclocken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Lees de sluitpost van mijn collega Thandor nog eens door.

In de policy Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? staat dat je vragen met betrekking tot specifieke onderdelen van je nieuwe systeem. Het is dus niet de bedoeling dat je je lijstje neerplempt en dan verwacht dat je medetweakers bepalen of dit wel of niet goed is ;)

niet conform de policy, dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.