--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--
Veel queries, veel complexe berekeningen etc
Als het voornamelijk simpele php/html pagina's zijn zonder veel queries, dan zal het wel lukken..
[edit]
beter lezen.... er draait een forum op.... denk dat het wel moet lukken.
[ Voor 17% gewijzigd door LuCarD op 16-01-2007 10:59 ]
Programmer - an organism that turns coffee into software.
PSN: djmurcielago
Jaja ik weet hetLi0nHeart schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:56:
*kuch*linux*kuch*
Ik heb alleen de ballen verstand van linux en weinig zin om me er diep in te steken.
Linux? Ja.
Zet er alleen wat extra geheugen in. 256 zou niet verkeerd zijn.
Nadeel van Windows is dat alle software die je er op installeerd bedoelt is voor Linux/UNIX en de ports die jij installeerd slechts "hacks" zijn om het werkend te krijgen. Hierdoor zal het nooit zo soepel draaien als onder Linux.
Tsja, dan zou ik een hoop extra geheugen er in gooien.....512 of zo.henri8096 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:59:
[...]
Jaja ik weet het![]()
Ik heb alleen de ballen verstand van linux en weinig zin om me er diep in te steken.
[ Voor 32% gewijzigd door sariel op 16-01-2007 11:01 ]
Die machine zou dit nu al met twee vingers in zijn floppy drive aan kunnen. Ik denk wel dat het voor zo'n simpele PC wel leuk is om linux inderdaad te draaien, omdat al die extra background programma's die oude PC in de weg gaan zitten. Zeker met maar 64MB intern geheugen. Je hebt alleen die 3-4 dingen nodig die je beschrijft, de rest zou je uit moeten zetten.Li0nHeart schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:56:
*kuch*linux*kuch*
Ja, ik ben zo'n pinguin-fanboy, maar ook een realist wanneer je windows nodig hebt en wanneer je linux wilt gaan proberen.
just my 2cts.
Back to main topic: Je machine gaat dit echt wel aan kunnen. Zet wel de swap op minsten 200 MB.
edit: Effe aan de aandere posters hier, waarom moet er zoveel extra geheugen bij? Het is voor een webforum van maar enkele gebruikers en er wordt win2k gezegt en niet winxp.
Ik heb zelf op een Pentium 166MHz met IIS en 64MB gedraait plus mysql, het werkte langzaam, maar hij deed het wel.
Ik zou er liever meer mem in zien, maar het moet prima werken hoor.
[ Voor 19% gewijzigd door VisionMaster op 16-01-2007 11:14 ]
I've visited the Mothership @ Cupertino
* Jiffy draait ClarkConnect tot volle tevredenheid met een hele rits servertaken voor m'n thuisnetwerkje.henri8096 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:59:
[...]
Jaja ik weet het![]()
Geen Linuxkennis vereist, webbased te bedienen. Zoals gezegd zou ik er wél wat extra geheugen in prakken. Van alles zit ingebouwd en indien gewenst kun je het (Linux hè) met van alles en nog wat uitbreiden. Ideaal voor mijn persoontje (met zeer gebrekkige Lunixkennis).
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Ik heb zelf een 500mhz Deskpro SFF met 384 mb ram met ubuntu server. Draait prima en doordat er geen x (grafische desktop) op zit boot ie ook lekker snel.
Moet je de perimissies niet op die Windows bak net zo goed wijzigen? Al wordt je soms tegengewerkt in Windows om dat handig te zetten zodat het proces daar netjes mee werkt?Mr_gadget schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:13:
Je moet wel wat weten ja, je moet het wel configureren en permissies wijzigen. Maar het staat allemaal goed beschreven in tutorials. In debian / ubuntu is het ook maar "sudo apt-get install apache2-php5-mysql" phpbb kan ook zo geloof ik.
Ik heb zelf een 500mhz Deskpro SFF met 384 mb ram met ubuntu server. Draait prima en doordat er geen x (grafische desktop) op zit boot ie ook lekker snel.
Ik ben me er van bewust dat win2k niet ideaal is met al die onnodige crap die in het geheugen zit . . .VisionMaster schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:01:
Die machine zou dit nu al met twee vingers in zijn floppy drive aan kunnen. Ik denk wel dat het voor zo'n simpele PC wel leuk is om linux inderdaad te draaien, omdat al die extra background programma's die oude PC in de weg gaan zitten. Zeker met maar 64MB intern geheugen. Je hebt alleen die 3-4 dingen nodig die je beschrijft, de rest zou je uit moeten zetten.
En ik weet dat linux in zo'n situatie ideaal is, maar helaas, ik heb de tijd (en op dit moment ook de zin) niet
om helemaal het linux verhaal in te duiken.
Maar als iemand nog suggestie's heeft over hoe dit in linux te doen is,
of een goede tutorial weet, dan houdt ik me aanbevolen . . .
(maar dan graag wel in LINUX_JIP_EN_JANNEKE_TAAL)
Ik kan nog wel proberen een 32meg reepje te vervangen voor 128meg als het echt niet wil.
512meg zoals hierboven gemeld gaat echter niet lukken . . .pc ondersteund slechts tot 128meg dimm's
Er is zo enorm veel te vinden om zoiets simpels te installeren voor Linux, dat ik geen idee heb wat je te adviseren. Google is mijn beste vriend wat dat betreft.henri8096 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:16:
[...]
Maar als iemand nog suggestie's heeft over hoe dit in linux te doen is,
of een goede tutorial weet, dan houdt ik me aanbevolen . . .
(maar dan graag wel in LINUX_JIP_EN_JANNEKE_TAAL)![]()
Ik kan nog wel proberen een 32meg reepje te vervangen voor 128meg als het echt niet wil.
512meg zoals hierboven gemeld gaat echter niet lukken . . .pc ondersteund slechts tot 128meg dimm's
En de 512MB adviezen moeten nog effe goed lezen wat je wilt bereiken, dat is overkill
Anyway, er zijn hele simpele oplossingen om een webserver te draaien. LAMP (Linux Apache MySQL PHP) en WAMP (Windows, en de rest
Je zou zelfs USB Webserver kunnen downloaden. Das een pakketje voor windows, gemaakt door een tweaker, en draait zelfs vanaf USB (maar ook vanaf je HDD ofcourse)
Tuurlijk, alleen gaat dat in linux anders.VisionMaster schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:15:
[...]
Moet je de perimissies niet op die Windows bak net zo goed wijzigen? Al wordt je soms tegengewerkt in Windows om dat handig te zetten zodat het proces daar netjes mee werkt?
TS: Hier staan goede tutorials, allen kan je misschien beter ubuntu 6.06. LTS nemen.
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_dapper
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Ben ik me van bewust.Rob schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:35:
Vergeet niet dat de database van het forum steeds groter wordt, de database is het snelste in het geheugen van je pc (en niet in het swap geheugen van de server)
Maar met zo'n 50-60 forum leden (hoop ik
zal de database niet zo heel snel groeien.
(een database van enkele honderden mb's is nog ver weg iig)
de installatie van debian is zo gedaan, en daarna gebruik je gewoon "Apt-get install apache2" o.i.d.
klaar?!
edit: ja tuurlijk moet je wel ff de configs doornemen, maar dat is ook niet moeilijk..
[ Voor 21% gewijzigd door barrrt op 16-01-2007 12:00 ]
Zoals gezegd; min. 64mb geheugen erbij een redelijke light-install van een linux-OS (Debian, FreeBSD, Gentoo..) en ik geef je nog wel een goede kans van slagen, maar wat jij beschrijft wordt echt knudde.
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Altijd leuk dat iedereen meteen linux roept terwijl dat over het algemeen echt niet veel beter hoeft te zijn.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Als een trein . . (zonder vertraging)Rob schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:27:
Je zegt zelf dat je het al hebt draaien. Ik ben wel benieuwd naar de performance op dit moment met 1 gebruiker.
Nu gaat de site met 1 gebruiker rete snel . . .
Vrijwel geen wachttijden . . . klikken en al klaar zeg maar . . .
(even ter indicatie. . . ik zit nu op mijn werk het forum te benaderen dat bij mij thuis gehost wordt)
[ Voor 12% gewijzigd door henri8096 op 16-01-2007 12:48 ]
Maak je geen zorgen . . de TS leest daar heel makkelijk overheen . . . .VisionMaster schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:39:
Ik krijg nog steeds het idee dat we de TS soms dirigeren naar een time-critical service oplossing, want niet helemaal werkt gevraagt.
Vind het niet erg . . . er zit >bijna< altijd wel iets nuttig's tussen.
[ Voor 9% gewijzigd door henri8096 op 16-01-2007 12:43 ]
locaal? of internet? (internet ken ook wel eens vertragen, mjah had vroegal altijd wel minimaal p3 1.0ghz, 512mb, of p4 1.7 terbeschikking, nu gewoon out-sources naar wat servers geclusters (off topic kweet ut)henri8096 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:31:
[...]
Als een trein . . (zonder vertraging)
Nu gaat de site met 1 gebruiker rete snel . . .
Vrijwel geen wachttijden . . . klikken en al klaar zeg maar . . .
Maar misschien is het beter te kijken naar wat je gebruikers acceptabele response-tijden vinden. Als je gebruikers een pagina opvragen, hoe lang moeten ze daar dan op wachten? Een halve seconde, twee? 15?
De goedkoopste oplossing is een kleine investering in extra geheugen; daar doe je het OS en MySQL een "plezier" mee, en dus je gebruikers. Pas als je database groot wordt ga je snellere schijven en een sneller proc echt waarderen.
[ Voor 5% gewijzigd door Recursio op 16-01-2007 13:10 ]
kijk dit zijn constructieve antwoorden . . . .Recursio schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 13:09:
Wat ik mis is je definitie van "de load aankunnen". Je machine zal niet crashen vanwege te weining geheugen denk ik, maar je loopt misschien het risico op time-outs van PHP en/of MySQL, vooral bij het serveren van content aan meerdere gebruikers tegelijkertijd.
Maar misschien is het beter te kijken naar wat je gebruikers acceptabele response-tijden vinden. Als je gebruikers een pagina opvragen, hoe lang moeten ze daar dan op wachten? Een halve seconde, twee? 15?
De goedkoopste oplossing is een kleine investering in extra geheugen; daar doe je het OS en MySQL een "plezier" mee, en dus je gebruikers. Pas als je database groot wordt ga je snellere schijven en een sneller proc echt waarderen.
time-outs zijn niet de bedoeling.
response tijd . . . . 5-7sec maximum.
en tsja . . . het is allemaal "budget" . . . . dus snellere schijven en proc. gaat niet zo snel gebeuren . .
geheugen blijft nog een optie voor de toekomst
Mijn tip: haal ff ergens wat extra geheugen vandaan, die modules worden met vrachtwagenladingen tegelijk weggegooid in oude PC's, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Natuurlijk ook ff je OS optimalizeren, win of linux...
Ik zou toch overwegen om er een linux distro op te zetten. (Apache/MySQL ed. zitten er vaak standaard bij) en dat kun je ook gewoon beheren met PHPMyAdmin (of BB)
you had me at EHLO
of lees dit ff door Debian Sarge - perfect setupTheNymf schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 13:34:
het zal goed werken jah.. de load van een forum is ook niet zo heel zwaar natuurlijk... (behalve GoT)
Ik zou toch overwegen om er een linux distro op te zetten. (Apache/MySQL ed. zitten er vaak standaard bij) en dat kun je ook gewoon beheren met PHPMyAdmin (of BB)
Op basis hiervan kan je m.i. met weinig kennis een volledige server opzetten.
How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.
jah precies.. p o c !Big Daddy schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 13:44:
[...]
of lees dit ff door Debian Sarge - perfect setup
Op basis hiervan kan je m.i. met weinig kennis een volledige server opzetten.
you had me at EHLO
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Lijkt me niet zo'n goed plan . . . LOLRob schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:12:
Of zet de site even open voor ons tweakers en je weet of hij de load aankan