Toon posts:

USB-front aansluiten 10 polige stekker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.814 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Probleemomschrijving: USB-front werkt niet in zijn geheel. USB-sticks werken niet. MP3 spelers werken wel op de betreffende 2 USB-front aansluitingen. Merk/type-naam van de kast is onbekend. Het gaat om een Asus moederbord. Namelijk de P4P800S.

Kan USB-front bij de betreffende kast op 2 manieren aansluiten.

Manier 1: de 7 kleine stekkertjes volgens onderstaande volgorde.

Coffee - USB PWR
BLACK - USB PWR
ORANGE - USB 0-
GREEN - USB 0+
RED - USB 1-
YELLOW - USB 1+
GREY - GROUND

Heb ik ook gedaan volgens de handleiding van moederbord. Alleen werkt dat niet. Probleem blijft nog. Stekkertje zitten 100% goed op de juiste pinnetjes. Dit gecontroleerd met de handleiding erbij.

Manier 2: Met de 10 polige MB-plug

Alleen komen de gekleurde draadjes op een hele andere volgorde dan bovenstaande manier. Zelfs als ik plug omdraai.

pin settings van die plug:
grijs - 2x geel - 2x rood - NIKS - 2x zwart
2x bruin - niks - 2x oranje - 2x groen - 2x grijs

De 1e manier van aansluiten lijkt niet te werken. Dus wil die 2e manier graag proberen. De stekker kan op 2 manieren op het moederbord. Maar wil geen risico lopen dat ik me stick of dat moederbord opblaas. Weet iemand 100% hoe dit aangesloten moet worden? Of heb ik niks aan die MB-stekker in dit geval?

De kast bezit overigens een 10 pinnige USB-front. En daarop zit ook een 10 polige stekker.

Als ik een 9 polige USB stekker (met standaard pin settings) van een ander moederbord direct plug op die USB-aansluiting van dit moederbord. Dan werkt het perfect.

Zoeken op google en dit forum heeft niet geleid tot een oplossing. Hopelijk kan iemand mij helpen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor kast is het?
Hoe dan ook, ik denk dat je het beste even de pinout kunt achterhalen en evt de stekkertjes op de juiste manier zetten. Het ziet er naar uit dat de pluggen namelijk volgens een niet standaard manier zitten, maar op een weinig gebruikte manier die bij oudere bordjes nog wel eens voorkwam. Dit is makkelijk op te lossen door de stekkertjes in de juiste volgorde te stoppen.
Dit heb ik ook moeten doen met m'n Gigabyte GA7DPXDW-P die afwijkt van de standaard.

Afbeeldingslocatie: http://www.riccibitti.com/pc_therm/USB_A_pinout.jpg
Als er niets op die kabeltjes staat is het dnek ik het makkelijkste bovenstaand plaatje te gebruiken en een multimeter om te kijken welk pinnetje waaraan zit. De kleuren van je connector zijn ook niet echt standaard (weet je trouwens zeker dat je niet toevallig de frontaudio hebt, die hebben vaak wel zulke kleuren). Anders uitgaan van Zwart is Ground en dan de rest doormeten.

• Zagosch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 14:02
de algemene volgorde van usb pinnen is van links naar rechts,

VCC, -V, +V, GND

deze volgorde heeft bij mij altijd gewerkt (na een 100tal verschillende pc's in elkaar moest zetten)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

r.vd.essenburg schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 09:59:
de algemene volgorde van usb pinnen is van links naar rechts,

VCC, -V, +V, GND

deze volgorde heeft bij mij altijd gewerkt (na een 100tal verschillende pc's in elkaar moest zetten)
Maar niet alle front USB connector komen daarmee overheen. Hoewel het tegenwoordig aardig gestandaardiseerd is, je hebt altijd de mogelijkheid dat je iets anders tegenkomt, zoals hier het geval lijkt te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Crash schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:23:
Kan je geen foto maken van die connector, want zoals je het hier boven beschrijft heb ik ze nog nooit gezien. Ook het feit dat er regelmatig 2 draadjes naar 1 pin lopen verbaasd me. Weet je zeker dat je de USB kabel te pakken hebt en niet per ongeluk een audiokabel? :)
Als je de voorkap loshaalt zie je een 10 polige plug zitten. Als je die loshaalt zie je 10 pinnetjes zitten. Dat is de USB-front van die kast. Op die 10 pollige stekker zitten allerlei kleuren aan draadjes. Namelijk de volgende kleuren:

- grijs
- bruin
- rood
- geel
- oranje
- groen
- zwart

Die draadjes lopen de kast verder in. En aan het ander uiteinde zit weer een 10 polige plug (genaamd MB). Daar komen die draadjes op uit. Vanuit die 10 polige plug gaat de helft van het aantal draadjes over in meerdere 1 polige stekkertjes. Hoop dat het nu duidelijker is. Het betreft zeer zeker niet de audiostekker.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 20:39 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-04 17:02
Heel makkelijk, van links naar rechts:

USB PWR, USB 0-, USB 0+, GND
USB PWR, USB 1-, USB 1+

Waar je de power in stopt maakt uiteraard niks uit, ground maakt ook niks uit

Als dit niet werkt is er of met de frontpanel van de kast iets mis of met de USB header op het mobo

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 20:16
Kan je geen foto maken van die connector, want zoals je het hier boven beschrijft heb ik ze nog nooit gezien. Ook het feit dat er regelmatig 2 draadjes naar 1 pin lopen verbaasd me. Weet je zeker dat je de USB kabel te pakken hebt en niet per ongeluk een audiokabel? :)

Verwijderd

Topicstarter
Crash schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:23:
Ging ff iets niet goed. Per ongeluk mijn vorige antwoord bewerkt. Heb teveel schermen openstaan ;)

Als je de voorkap loshaalt zie je een 10 polige plug zitten. Als je die loshaalt zie je 10 pinnetjes zitten. Dat is de USB-front van die kast. Op die 10 pollige stekker zitten allerlei kleuren aan draadjes. Namelijk de volgende kleuren:

- grijs
- bruin
- rood
- geel
- oranje
- groen
- zwart

Die draadjes lopen de kast verder in. En aan het ander uiteinde zit weer een 10 polige plug (genaamd MB). Daar komen die draadjes op uit. Vanuit die 10 polige plug gaat de helft van het aantal draadjes over in meerdere 1 polige stekkertjes. Dat is ook de reden waarom er 2 draadje per pool zijn aangesloten. Hoop dat het nu duidelijker is. Het betreft zeer zeker niet de audiostekker.

Verwijderd

nog iets: je hebt toch op de cijfertjes gelet? als je die mixt werkt het ook niet uiteraard

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:17:
nog iets: je hebt toch op de cijfertjes gelet? als je die mixt werkt het ook niet uiteraard
Er staan geen cijfertjes op de losse plugjes. Ben van de pin settings van mijn eerste post uitgegaan wat betreft die losse plugjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 00:37 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan is het doormeten toch de enige oplossing. Je kunt natuurlijk ook alle combinaties uitproberen, maar vraag me af of dat zo verstandig is (je zult net de pech hebben dat je iets sloopt).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 08:39:
Dan is het doormeten toch de enige oplossing. Je kunt natuurlijk ook alle combinaties uitproberen, maar vraag me af of dat zo verstandig is (je zult net de pech hebben dat je iets sloopt).
Hoe zou ik dat moeten doen dan? Ik bedoel op die stekkertjes staat toch geen spanning? Omdat ze niet aangesloten zijn. Alleen op die pinnetjes van het moederbord. Dus daar kom ik volgens mij ook niet verder mee.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:05:
[...]

Hoe zou ik dat moeten doen dan? Ik bedoel op die stekkertjes staat toch geen spanning? Omdat ze niet aangesloten zijn. Alleen op die pinnetjes van het moederbord. Dus daar kom ik volgens mij ook niet verder mee.
Daarom kun je het beste een multimeter pakken (icm het plaatje dat ik in m'n eerste post gezet heb) om te kijken welk draadje bij welk pinnetje hoort.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff gemeten. Voorop zou links 5V moeten zijn. En dat is ook 5V. Dus dat lijkt te kloppen. Helemaal rechts is GND.

Als ik de zwarte en bruine draad loshaal van moederbord dan meet ik geen 5V. Als ik alleen zwart weghaal meet ik op beiden USB-poorten 5V. Dus dat is erg vreemd. Als ik de zwarte laat zitten en bruin weghaal meet ik ook op beide poorten 5V.

Heb van alle draden ook nog ff de weerstand doorgemeten. Voor alle draden is ongeveer 0.03 Ohm. Lijkt er goed uit te zien. Want de weerstand is niet al te veel.

[ Voor 202% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 11:53 ]

• RamsesII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-03 19:34
Ik heb het zelfde probleem met hetzelfde mobo, maar denk eerder dat het een probleem in windows van drivers is. Staan ook geen specifieke drivers op de asus website ervoor.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:23:
Heb ff gemeten. Voorop zou links 5V moeten zijn. En dat is ook 5V. Dus dat lijkt te kloppen. Helemaal rechts is GND.

Als ik de zwarte en bruine draad loshaal van moederbord dan meet ik geen 5V. Als ik alleen zwart weghaal meet ik op beiden USB-poorten 5V. Dus dat is erg vreemd. Als ik de zwarte laat zitten en bruin weghaal meet ik ook op beide poorten 5V.
Heeft je multimeter geen mogelijkheid dat als de + en de - contact maken een signaaltje te gevne. Dan kun je namelijk per kabel kijken wat wat is, zonder dat je ze aangesloten hoeft te hebben op je mobo.
RamsesII schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 08:08:
Ik heb het zelfde probleem met hetzelfde mobo, maar denk eerder dat het een probleem in windows van drivers is. Staan ook geen specifieke drivers op de asus website ervoor.
Dat er geen specifieke drivers voor staan is niet meer dan logisch, die zitten namelijk gewoon in de chipsetdrivers.
En dit is totaal geen driver probleem, gezien je voor front USB geen drivers nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_Dan
+ en - heb ik aan elkaar verbonden en door gepiept. Zit een weerstand van 0.03 Ohm in per draad. Zie mijn vorige bericht. Heb gemeten van uiteinde van elke draad tot aan het zwarte plugje wat voor op de kast bevestigd is. Printplaatje is niet meegenomen met deze meting.

@Ramsesll
Goed de topic lezen heb geen problemen met het moederbord. Het probleem waar het hier om gaat zit op het printplaatje of op de draad tussen moederbord en printplaatje.
Pagina: 1