Toon posts:

802.11n

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik hoor de laatste tijd veel over de nieuwe draadloze (nog niet zo standaard) 802.11n.
En Apple maakt er al gebruik van in de februari te kopen nieuwe Airport Extreme.

Ik heb ook al wat routers van Linksys gezien die hier gebruik van maken en verschillende (vooral negatieve) reacties gelezen.

Nu vraag ik me af of apple al een stap verder is en het veilig is om zo'n ding aan te schaffen. Ik ben namelijk van plan binnenkort een macbook pro aan te schaffen (die daar wel compatibe mee zal zijn).

Op dit moment heb ik nog een oud 802.11b draadloos netwerkje. De enige reden (naast de snelheidsboost) waarom ik misschien een n wil aanschaffen is dat het huidige netwerk niet het hele huis dekt. Nu heb ik goed bereik op me eigen kamer, maar hele slechte (valt vaak uit) in de woonkamer. Komt omdat ons huis een beetje langwerpig is.

Zijn er mensen met ervaring in 802.11n?

Verwijderd

Ik weet niet precies welke negatieve reacties je hebt gelezen maar ik neem aan dat dit gaat om de combinatie van verschillende merken aangezien dat een groot probleem kan zijn.
802.11n is namelijk nog geen standaard en dat wordt het pas in 2008. Tot die tijd kunnen er dus verschillen ontstaan tussen de verschillende fabrikanten en is het dus niet gegarandeerd dat deze met elkaar samen werken.

In het geval van Apple kun je de 802.11n functionaliteit alleen maar "unlocken" wanneer je de nieuwe Airport Extreme BS aangeschaft (daar krijg je een patch op cd bij). Andere mogelijkheid is het betalen van 5 dollar voor een patch die 802.11n activeert. Dat betalen is nog een gerucht.

Ik zou alleen voor een merk kiezen aangezien je dan de meeste kans hebt op een goede werking.

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-02 21:53
Ik zou de N-standaard nog even laten voor wat het is!
Het is allemaal pre-N spul, er is nog geen definitieve N standaard op de markt
Daardoor kunnen bepaalde producten straks misschien niet goed samenwerken en dergelijke!
De snelheden schijnen nog lang niet zo hoog te zijn als word beweerd en de afstand die het signaal af kan leggen schijnt wel al verbeterd te zijn maar nog steeds niet je van het!
Ik zou nog even afwachten

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
kibber schreef op maandag 15 januari 2007 @ 22:48:
Ik zou de N-standaard nog even laten voor wat het is!
Het is allemaal pre-N spul, er is nog geen definitieve N standaard op de markt
Daardoor kunnen bepaalde producten straks misschien niet goed samenwerken en dergelijke!
De snelheden schijnen nog lang niet zo hoog te zijn als word beweerd en de afstand die het signaal af kan leggen schijnt wel al verbeterd te zijn maar nog steeds niet je van het!
Ik zou nog even afwachten
en zo kan je blijven wachten tot de baard van abraham tot aan zijn tenen rijkt ...

De Airport Extreme BS kan ook de 2 courante standaarden aan, met name de B & G. N is een mooie bijkomende optie. De hardware heb je dan al, wat de software betreft -- firmware updates zijn ook geen groot issue meer.

Je doet niets mis met nu een Extreme te kopen... Wat je met de N doet laat ik in het midden.

This space intentionally left blank.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
Vergeet ook niet dat zodra iemand met een G kaartje wireless connect aan je Airport Extreme 802.11N, je zelf ook geen N snelheid meer haalt.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:48

4POX

Everybody is wired

Dat je moet betalen voor die patch heeft te maken met een bepaalde wet in de VS. Die verbied het om consumenten nadat ze een product hebben gekocht opeens nog gratis upgrades te geven. Daarom gaat apple het symbolische bedrag van 4,99 dollar vragen. Zoiets had ik ergens snel gelezen in mijn RSS

http://www.appleinsider.com/article.php?id=2398

AKA Rinkel weblog

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
4POX schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:55:
Dat je moet betalen voor die patch heeft te maken met een bepaalde wet in de VS. Die verbied het om consumenten nadat ze een product hebben gekocht opeens nog gratis upgrades te geven. Daarom gaat apple het symbolische bedrag van 4,99 dollar vragen. Zoiets had ik ergens snel gelezen in mijn RSS

http://www.appleinsider.com/article.php?id=2398
neem aan alleen hardware? anders is microsoft zwaar in over treding met o.a. security updates & soon vista ultimate EXTRA's ;-)

Verwijderd

4POX schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:55:
Daarom gaat apple het symbolische bedrag van 4,99 dollar vragen.
Symbolisch bedrag???? "1 gulden" is een symbolisch bedrag. Dit is alles behalve een symbolisch bedrag, dit is uitzuigerij.

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:13:
[...]
Symbolisch bedrag???? "1 gulden" is een symbolisch bedrag. Dit is alles behalve een symbolisch bedrag, dit is uitzuigerij.
idd echt symbolisch is dit niet in mijn ogen, tevens vind ik de reden waarom nog al onbegrijpelijk, dat zou betekenen dat een bedrijf zijn producten niet mag updaten.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Toen de Extreme uitkwam was G ook nog niet de standaard, paar maanden later (volgens mij zelfs een half jaar) werd G de standaard. Met een firmwareaanpassing was het daarom ook een standaard G bs.
Volgens mij was er ook zoiets met de eerste Airport, er was nog helemaal niks aan standaard maar Apple had een B. Later kwam er een firmware toen de standaard er kwam hiervoor.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 13:26
Eiríkr schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:30:
Vergeet ook niet dat zodra iemand met een G kaartje wireless connect aan je Airport Extreme 802.11N, je zelf ook geen N snelheid meer haalt.
Hoe kom je daar bij?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:53
Peentje schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:49:
[...]

idd echt symbolisch is dit niet in mijn ogen, tevens vind ik de reden waarom nog al onbegrijpelijk, dat zou betekenen dat een bedrijf zijn producten niet mag updaten.
Binnenkort te downloaden met bittorrent/usenet ;)

Ik ga er iig niet voor betalen zeker omdat ik al een manke AP in mijn macpro heb.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt rustig zo'n nieuwe airport extreme kopen: zelfs al zou 802.11n helemaal de mist in gaan, is 't ook nog gewoon een capabele 802.11b/g en 802.11a base station.

Oh, en over die 5 dollar; een bedrag van 1 dollar vragen zou betekenen dat 't verwerken ervan meer kost dan het oplevert. Daarom denk ik dat 't 5 dollar is (nog steeds een laag bedrag). Ik denk ook niet dat je volgens de licentie voor elke mac die je hebt 5 dollar neer moet leggen. En de updater zit overigens wel gratis bij de nieuwe airport extreme, dus als je die niet hebt, heb je ws. ook niet superveel aan die updater of je moet andere pre-n shit hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door CyBeR op 16-01-2007 19:48 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Het is niks anders dan een aangepaste driver die N ondersteund.
Als je onder Windows op je iMac 24" een N driver gebruikt ipv de G dan doet ie het ook onder N.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1