CPU Asus A7N8X upgraden?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09
Heel simpele vraag: ik heb zonet op de PC van mijn vriendin (Asus A7N8X met een Athlon XP 2600 CPU en 1024MB geheugen) Vista gezet, en ik ben niet zo tevreden over de performance. Dat moet beter kunnen.

Volgens mij zit het met meeste onderdelen wel snor (voor wie het graag wil zien, hier staan de specs) maar is vooral de processor de bottleneck. De vraag is nu: kan ik die CPU wel upgraden? Athlon XP's zijn al een tijd niet meer te koop en het is me (ook na het bekijken van deze site die ik uit de FAQ heb) niet helemaal duidelijk of er nog nieuwe CPU's zijn die ik kan kopen voor op dit moederbordje.

Het moederbord upgraden vind ik niet zo'n strak plan, want dan wordt het al snel weer een dure grap. Iemand ideeën?

omniscale.nl

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44
je zou kunnen proberen 2e hands een proc op te snorren maar nieuw zijn ze moeilijk te krijgen. je zou even in de pricewatch kunnen kijken...

maar om vista egt goed te draaien zal je misschien toch moeten gaan sparen voor een nieuw mobo etc (en niet alleen voor vista)

• posttoast
arvidbeheerder schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:35:
je zou kunnen proberen 2e hands een proc op te snorren maar nieuw zijn ze moeilijk te krijgen. je zou even in de pricewatch kunnen kijken...

maar om vista egt goed te draaien zal je misschien toch moeten gaan sparen voor een nieuw mobo etc (en niet alleen voor vista)
Mijn eigen PC is een stuk vetter, en daar draait Vista prima op. Maar volgens mij zou het ook op haar bak goed moeten draaien. Uit de Windows Experience Index komt eigenlijk voor alle onderdelen een redelijk cijfer, behalve voor de CPU:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e4152a3c7e293d0bbde3d24a637be69d/full.png

edit: nog even een ter aanvulling, ik heb al in de pricewatch gekeken maar zie daar alleen 64 bits Athlons staan. En ik weet dus niet of die gaan werken op dit moederbord. 2e hands heb ik nog niet zoveel gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door posttoast op 15-01-2007 20:52 ]

omniscale.nl

• posttoast
Trapje omhoog, niemand met advies?

omniscale.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt er een 3200+je op prikken, maar dat zal marginaal beter zijn dan wat je nu hebt. Dan kun je misschien beter kiezen om te overclocken.
Socket A is uitgerangeerd en wordt al een hele tijd niet meer gemaakt.

Ik denk dat je het beter even uit kan houden met je 2600+je of anders gewoon een 64bit Athlon systeempje kopen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je processor scoort lager omdat deze maar 256 kB L2-cache tot zijn beschikking heeft.
Een Athlon XP met Barton-core (512 kB) zal iets schelen, maar waarschijnlijk niet van dien aard dat het zin heeft daar geld aan uit te geven. Ik sluit me dan ook aan bij Terw_Dan hierboven.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Waarom zou je daar Vista op gaan draaien? Je kan met die specs toch geen Aero draaien, dus waarom zou je overstappen? Ik heb precies hetzelfde systeem en XP draait er prima op!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 10:49
Kurios schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:59:
Waarom zou je daar Vista op gaan draaien? Je kan met die specs toch geen Aero draaien, dus waarom zou je overstappen? Ik heb precies hetzelfde systeem en XP draait er prima op!
Vista is meer dan alleen Aero.

- NAC Breda -

• Kurios
  • Niet online
Ritchie schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:01:
[...]

Vista is meer dan alleen Aero.
Vertel mij dan eens wat de voordelen van Vista zijn met zo'n mager systeem tov XP?

[ Voor 16% gewijzigd door Kurios op 17-01-2007 15:04 ]

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 10:49
Kurios schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:03:
[...]

Vertel mij dan eens wat de voordelen van Vista zijn met zo'n mager systeem tov XP?
Daarvoor is een ander topic beter geschikt lijkt mij.

- NAC Breda -

Verwijderd

Je moederbord is een A7N8X, dus een Nforce2 chippie. Nvidia maakt geen drivers voor die chips voor Vista, daar ligt het probleem denk ik. Anders je CPU overklokken naar 3200. Lukt meestal wel met de standaard koeler.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Ik ben zelf sinds kort van een Athlon XP 2600+ thoroughbred-B (2,08 Ghz, 256 KB L2 cache en 166 Mhz FSB naar een Athlon X2 3800+ gegaan. Performance is stukken beter.

Ik zou niet meer investeren in Socket A. een Athlon XP 3200+ is een klein beetje sneller dan de 2600+.

• Kurios
  • Niet online
Ritchie schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:07:
[...]

Daarvoor is een ander topic beter geschikt lijkt mij.
lol, als je het niet weet kan je het ook wel gewoon zeggen :)

Maar het klopt inderdaad dat er geen Vista drivers voor de nforce2 moederborden zal komen
nieuws: Nvidia staakt ondersteuning nForce 2

Verwijderd

Als nvidia nforce 2 drivers ging maken voor vista had ik misschien ook wel Vista ingeinstalleerd. Maar viel het je niet op dat je geen drivers voor je moederbord moest installeren? Want ik neem aan dat je dat voor je videokaart wel doet enzo.... Wat heb je als driver voor Vista voor je moederbord? gewoon standaard Vista drivers???

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
ik weet wel dat Vista een 5.2 geeft voor de harddisk, maar als je die Maxtor 30GB met 2MB cache als primary gebruikt ben je echt wel verkeerd bezig
die WD2000JB zou al een stuk sneller moeten zijn

maar zoals reeds gezegd: als die nForce2 niet goed ondersteund wordt ga je er nooit komen
nu nog een nieuwe SocketA cpu kopen is een beetje idioot

trouwens, als de andere onderdelen nog goed zijn, hoeft het niet zo duur te zijn
een nieuw mobo (indien je niet te veeleisend bent) kan best goedkoop zijn
je moet alleen even zoeken zodat je je huidige ram kunt overzetten

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:59

BertV

Handgemaakt

posttoast schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:29:
Heel simpele vraag: ik heb zonet op de PC van mijn vriendin (Asus A7N8X met een Athlon XP 2600 CPU en 1024MB geheugen) Vista gezet, en ik ben niet zo tevreden over de performance. Dat moet beter kunnen.
Ik draai Vista vlot met 2GB 3200+ Athlon XP, 6800GT en laatste Seagate 7200tpm.
Meeste winst zul je hebben met het geheugen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Inderdaad het geheugen.
Ik merk zelfs het verschil niet met mijn PM op 800MHz of 2GHz tijdens normaal gebruik.
Je zal veel meer baat hebben bij 2GB geheugen dan met 200MHz meer.

• posttoast
Bedankt voor alle reacties. De conclusie is dus eigenlijk: upgraden van alleen de processor is nogal zinloos. Daar kan ik me na alle uitleg wel in vinden.

Overigens draait Aero prima én vlot (overigens draai ik Vista echt niet alleen om Aero hoor), dus dat is het probleem niet. Ik gebruik inderdaad de ingebouwde Vista drivers voor mijn moederbord, maar is daar iets mis mee?

Misschien is het inderdaad wel zinvol om het geheugen uit te breiden. Want een nieuw moederbord betekent natuurlijk ook weer nieuw geheugen (tenzij ik heel erg ga zoeken naar iets dat compatible is).

Bedankt voor al jullie reacties in ieder geval :)

omniscale.nl

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vista drivers zijn volgens mij niet echt geweldig (standaard drivers) en Nvidia brengt geen drivers uit, dat is dus wel een issue waar je mee zit.

En geheugen uitbreiden is altijd een oplossing, je kunt gewoon 1GB bijprikken op je huidige bordje (die NF2 chipset kan dat prima aan).

Verwijderd

Je kan de Nforce2 drivers van XP proberen, Die draaide bij mij ook prima met vista. op een 2800 athlon met 1 gig ram, nforce2

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 10:32 ]

• posttoast
Misschien is dit niet helemaal de plaats, maar maakt het echt zo ontzettend veel uit of je standaard Windows drivers of de drivers van de fabrikant gebruikt voor een moederbord? Van een videokaart kan ik het me nog voorstellen, maar een moederbord...?

omniscale.nl

Verwijderd

Bij mij herkende hij de helft niet van mijn Mobo, en ja de makers van het spul weten het vaak beter dan MS.

• posttoast
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:58:
Bij mij herkende hij de helft niet van mijn Mobo, en ja de makers van het spul weten het vaak beter dan MS.
Gebruikt MS niet gewoon de deoor de fabrikant aangeleverde meuk (misschien niet de nieuwste versie)?

omniscale.nl

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

posttoast schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:38:
Van een videokaart kan ik het me nog voorstellen, maar een moederbord...?
Juist van een mobo is het belangrijk. Als ik op mijn pctje (MP 2600+) de mobo drivers niet installeer dan is het ding niet vooruit te branden (AGPminiport drivers zitten niet in windows, de IDE drivers niet evenals de powermanagement driver).
Daarom installeer ik zelf altjid de chipset drivers , omdat het gewoon zorgt dat alles goed en snel werkt. Daarom zou ik ook nooit Vista gaan draaien op een NF2 chipset.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geheugen uitbreiden is duur en je hebt al 1 GB. Zou ik zeker niet doen. Als Vista langzaam aanvoelt direct na installatie terwijl je alleen wat lichte dingetjes doet dan zou ik gewoon XP blijven draaien met 1GB.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:49
Dude, het is een ASUS nForce2 moederbord, gewoon de FSB op 200MHz zetten. :)

Ik heb zelf een ASUS A7N8X Deluxe rev2.0 met een XP2500+ en die draait nu al minimaal een jaar zonder problemen en gewoon met een Spire koeler van 12 Euro als een XP3200+ (FSB op 200MHz).

Hij kan zelfs op 250MHz FSB Windows booten zonder Voltmods enzo, maar dat is niet zo bevorderlijk voor de stabiliteit ;)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

Verwijderd

Terw_Dan schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:23:
[...]

Juist van een mobo is het belangrijk. Als ik op mijn pctje (MP 2600+) de mobo drivers niet installeer dan is het ding niet vooruit te branden (AGPminiport drivers zitten niet in windows, de IDE drivers niet evenals de powermanagement driver).
Daarom installeer ik zelf altjid de chipset drivers , omdat het gewoon zorgt dat alles goed en snel werkt. Daarom zou ik ook nooit Vista gaan draaien op een NF2 chipset.
Bij mij precies hetzelfde. En bij Vista gewoon de XP driver pakken en je zult zien dat je performance een stuk ophoog schiet. En nee MS doet wat zij zelf willen en kijken niet wat de HW fabriekanten doen.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:34

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Als je systeem goed werkt en vlot werkt onder windows xp :S wat maakt dan zoon getalletje uit ?

Ik zal even een vergelijking geven

Mijn AMD Athlon X2 ( dual core ) @ 2200 mhz ( 4200+)

Haald een score van 5.0 ( gelijk me laagste score ...)

Dit is gewoon geldklopperij!!...........

2 gb = 5.2
7600GT = 5.9
gaming graphics=5.3
Harddisk = 5.3 ( 40 gig WD )

Dus volgends dat programmatje is me CPU De sloomste vergeleken de rest van de componenten

Ik vind jouwn score nog aardig goed voor een systeem van +/- 3 jaar oud !

just my 2 cents

Vake bei te bange

Pagina: 1