DX10 of DX9? Advies+Uitleg aub

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CompFreak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 09:33
Hallo iedereen,
Rond maart ga ik mij waarschijnlijk een nieuwe computer aanschaffen.
Voor het grootste deel zal ik mij baseren op het "highendgamesysteem" van Tweakers.net.
Het enige probleem is de videokaart. Mijn eerste idee was om een systeem aan te schaffen met een DX10-kaart, ik dacht dat ik zo nog wel eventjes verder kon. Het enige probleem was de prijs...
Na wat rond te zoeken op het internet begon dat idee me steeds minder te bevallen.
Dit is nogmaar de eerste generatie DX10-kaarten en er zitten waarschijnlijk nog heel wat fouten ed in.
Wachten op een 2e, 3e of 4e generatie is geen mogenlijkheid.

Nu is mijn vraag, kan ik met mijn DX10-kaart nog een tijdje verder en is de prijs-kwaliteitverhouding goed genoeg? Zal hij binnen 6-12 maanden nog niet afgeschreven zijn?
Of is het beter om nu een DX9 kaart te kopen en binnen 1.5 jaar er een DX10-aart bij te steken?
Zoja, kan je me dan de beste DX9 kaart geven uit de prijsklasse 200-250 euro.

Ik ga mijn computer vooral gebruiken om te gamen. Vooral games die nogal wat van je kaartje eisen (Crysis, C&C, Oblivion, Medieval2,..).

Zo dit was het,
Bedankt,
CompFreak

Ps. Admin, als er aan mijn bericht nog iets toe te voegen is, zeg het dan voor je de topic sluit!
Dank u!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik zeg: nu DX9 kaartje kopen.

En tijdje wachten, tot er werkelijk DX10 (qua drivers) is, en gebruikt wordt qua spellen.

Dan kan je zien, is het waard voor dat geld een nieuwe kaart te kopen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Ik zag met de eerste radeon kaarten voor dx9 destijds ook geen bugs maar dat kan ook aan mij liggen.
Ik zou iig voor een dx9 kaart gaan.
Tegen de tijd dat games op dx10 echt beginnen te komen ben je wel weer toe aan een nieuwe videokaart (als high end gamer).
Ik persoonlijk vind het zonde nu al bakken met geld in dx 10 te stoppen en tegen de tijd dat je die kaart echt kan gebruiken in een dx10 omgeving hij gewoon te traag is om een echte dx10 game voluit te draaien :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 19:22 ]

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:21
Toekomstgericht voor een DX10 kaart gaan.. in maart zal het aanbod kwa kaarten al wat groter zijn als nu..

Het hangt er ook helemaal van af welk spel je wil gaan spelen.

Daarnaast kan je zelf ook google naar informatie..

Edit: Hij zegt dat hij Crysis wilt gaat spelen.. Die game zal DX10 ondersteunen dus dan is het wel een groot voordeel..

[ Voor 21% gewijzigd door ikbengoofy op 15-01-2007 19:23 ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:11
kijk de prijs-kwaliteit verhouding is natuurlijk nooit goed als je voor het nieuwste van het nieuwste gaat.
als je bijvoorbeeld een dx 9 kaart koopt zul je natuurlijk aan prestaties wat minder hebben maar als je zou kijken naar de bang for buck dan zit je met die kaarten erg goed.
nou zijn die kaarten heus niet slecht hoor omdat ze wat minder presteren ofzo.

maar ik weet bv dat veel mensen met een dx10 kaart gewoon problemen hebben omdat nvidia nu lekker achterover zit en de driver support voor dx10 een beetje matig laat zijn omdat ze zich dat kunnen permiteren met ati die nog lang geen dx10 kaart heeft.

dus ja ik zou je ook aanraden om een goede dx9 kaart te kopen. kijk wat rond. wat speel je op dit moment het meest en welke kaarten komen daar redelijk bij uit, en maak daar een keus uit.

en tegen de tijd dat crysis, ut2k7 en de rest uit komt ja dan zie je dan wel hoe de makt ervoor staat en welke kaarten goed presteren. en waarschijnlijk kan je dan ook uit meerdere kaarten kiezen omdat ati er ook al is.

anders kan je natuurlijk ook gewoon kijken of er in maart al geen andere dx10 kaarten zijn die niet top of te line zijn maar wel erg goede prestaties neerzetten. want maart is twee maanden nog en je weet nooit wat er dan in computer land gebeurd is

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 07:36

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Ben zelf overgestapt van een 7900GTX naar een 8800GTS.
Veel meer FPS :9~ Maar 1 ding viel me wel tegen.

Ik speel voornamelijk Counterstrike Source.
Met de DX10 kaart erin zie ik andere mensen van ver als een soort grijs/rook achtig iets voorbij huppelen.
Dat geld ook voor de dozen die ik van ver zie, helemaal grijs/rook achtig.
Ik denk dat het komt omdat DX10 kaart niet helemaal comptible is met DX9

Best wel lastig, want soms schiet ik mn eigen team vol met lood :+

Kan je niet vertellen hoe het met andere spellen zit, game niet zoveel :P

www.jaxxx.nl

Verwijderd

ikbengoofy schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:21:
Toekomstgericht voor een DX10 kaart gaan.. in maart zal het aanbod kwa kaarten al wat groter zijn als nu..

Het hangt er ook helemaal van af welk spel je wil gaan spelen.

Daarnaast kan je zelf ook google naar informatie..

Edit: Hij zegt dat hij Crysis wilt gaat spelen.. Die game zal DX10 ondersteunen dus dan is het wel een groot voordeel..
Ja maar je moet jezelf natuurlijk wel de vraag stellen of je honderden euro's wil investeren in een kaart om 1 game te spelen op directX 10.
Zoals ik hierboven zij, tegen de tijd dat directX 10 de definerende standaard word bij games is die kaart alweer oud en traag (voor een high end gamer).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In maart komen er budget varianten van de 8800 uit (aldus de 'upcoming nieuws en meuk'ticker op de FP) en die support DX10. Misschien interessant daarop te wachten als je niet een compleet fortuin neer wilt leggen voor een videokaart :)

• CompFreak
  • Laatst online: 20-06 09:33
Oké, bedankt allemaal voor het snelle antwoord!
Ik denk dat ik toch voor een DX9 ga gaan...
Zou de "Radeon X1950 XT" een goeie keuze zijn?
Ik speel momenteel games als Oblivion, Medieval2: Total War.
Ik zou Crysis op redelijke settings willen spelen (mid), maar dan wel zonder DX10 snufjes
Greetz,
Compfreak

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:21
je kan je kwa dx9 geen betere kaart wensen dan een x1950xtx >:) een 7950x2 zou ook een optie zijn trouwens!

Reg-edit, niet liegen! het was een GTO :9

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

GTO - GTX = the same :P

Toch een dikke score he ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Reg-Edit op 15-01-2007 19:43 ]

www.jaxxx.nl

Verwijderd

Reg-Edit schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:27:

Met de DX10 kaart erin zie ik andere mensen van ver als een soort grijs/rook achtig iets voorbij huppelen.

dan is de DX9 implementatie van de 8800GTS nog erger dan gedacht. Counter-strike source is geen DX10 spel(kan ook nog niet), dus er worden alleen DX9 instructies gebruikt. dit is al een teken dat je de eerste DX10 kaarten beter links kunt laten liggen, tenzij je het geld hebt om binnen een jaar alweer een nieuwe kaart te kopen.

DX10 heeft een andere pipeline dus een spel is niet 1, 2, 3 om te zetten naar DX10 zoals dat van DX8 naar DX9 nog wel ging. daar lag het verschill vooral in het shadermodel dat van 1 naar 2 en later naar 3 ging, wat dus eigenlijk een upgrade/uitbereiding is. DX10 heeft unified shaders wat echt een complete verandering is. Games moeten dus echt worden gemaakt om gebruik te maken van DX10.

spellen als crysis hebben dan ook een dubbele pipeline, een voor DX9 en een voor DX10. daar dit veel werk is voor de programmeurs zullen de eerste DX10 games nog wel even op zich laten wachten en de eerste DX10 only games zullen pas verschijnen als Windows Vista gemeen goed is omdat DX10 Vista only is en een spel fabrikant wil natuurlijk een zo groot mogelijk publiek bereiken.

mijn advies zou zijn om voor Radeon X1950 te gaan daar dit de snelste DX9 kaart is en gewoon de Performance voor je geld geeft. DX10 duurt nog wel meer dan een jaar voordat dat echt interessant wordt.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Wie weet zit het hem nog in de emulatie en kan het met de drivers verandert worden, dus ik zou niet te snel conclusies trekken. :z

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Mijn idee is om te wachten op de nieuwe DX10 kaart van ATI, waarmee zeer vermoedelijk een grote prijsdaling zal komen (bij nVidia). Dus dan een DX10 kopen, en nu niets uitgeven aan DX9.

• solenoid
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-07 13:22
Dx-10 of Dx-9 is een eenvoudige vraag. Als je kijkt naar de gemiddelde performance is een Dx-10 kaart op dit moment geen slechte keus. Je kunt wat geld besparen maar als echte gamers wil natuurlijk crysis, alan wake, eve online en misschien halo-2 in volle glorie zien.

Ati heeft met dx10 een behoorlijke fout gemaakt door in de zomer van 2006 in de pers te zeggen dat ze zich voledig op dx10 en vista hebben gericht. Helaas hebben ze niet hun gestelde deadline van eind 2006 gehaald. Dit brengt een leuke discussie opgang : als ati nog geen dx10 kaart heeft wat gebruiken de ontwikkelaar dan voor hun dx10 games ontwikkeling ?. Als ATI fan heb ik ook met pijn in het hart het afgelopen jaar de overname aangezien, je zou kunnen gaan denken dat de AMD jongens iets minder druk leggen op de grafische markt en alle zeilen bij moeten zetten om het dual core geweld van intel te kunnen overleven.
Het tegen offensief van ATI op de introductie van de 8800 waren een paar gelekte benchmarks waaruit het publiek verleid moest worden om op de R600 te wachten. Ondertussen is de release weer uitgesteld, is er nog geen serieuse benchmark vrij gegeven dus lijkt het allemaal sterk op een papieren release. De verhalen over design fouten zijn natuurlijk olie op dit vuurtje.

Het sprookje dat nvida nog geen dx10 driver released omdat ze geen druk hebben is iets te kortzichtig. Pas als microsoft Vista massaal aan de consument kan leveren en de eerste dx10 games verkrijgbaar zijn heeft het zin om een final driver te releases. Voor mediacenter zal misschien een beta driver gereleased worden maar verwacht niet te veel voor de eerste dx10 toepassingen uit zijn. In de tussentijd kan er nog voldoende getweaked worden om te zorgen dat de fabrikant het maximale uit de kaart haalt en een mogelijk nieuwe versie kan gaan klaar stomen.

Ik game ondertussen met de 8800gts en draai orblivon maxiaal : heerlijk. Mijn oude x1900 ligt nu stoffig in de kast, die kan dit geweld echt niet bij benen.

Nu een dx9 kaart kopen en straks updaten als de r600 uit is zou een optie kunnen zijn als de dx9 kaarten niet echt in waarde zakken. Nvidia zou namelijk best wel eens met een medium pref kaart kunnen komen om ati het leven zuur te maken.

kijk eens op http://www.nvnews.net/vbu...php?p=1010840&postcount=1

Verwijderd

ja, das een leuke, met de drivers veranderd worden, krijg je er ook een 30% performance drop bij.

ik zou inderdaad zeker de berichten rond de R600 inde gaten houden als ben ik bang dat AMD een release in maart niet gaat redden, dat wordt denk ik toch echt april mischien zelfs mei.

dat de R600 sneller is dan de 8800 van nvidia ben ik wel zeker van anders brengen ze em gewoon niet uit en en sleutelen ze nog wel even verder. je brengt natuurlijk geen videochip op de markt welke langzamer is dan wat je concurrent een half jaar geleden heeft uitgebracht.

verder zou ik vooral kijken welke DX10 kaart goed is in DX9. omdat DX10 spellen nog wel even op zich laten wachten is vooral de DX9 performance en bugs een belangrijk punt om op te letten.

of nvidia werkelijk met een prijsdaling komt als de R600 er is denk ik niet. hebben ze eerder ook niet gedaan en is ook geen reden voor omdat nvidia zelf ook verder sleutels aan de G80, en de G81 zal waarschijnlijk gewoon voor de zelfde prijse over de toonbank gaan, dit in tegenstelling tot intel en amd welke echt een markt aandeel hebben te verdedigen, hebben ati en nvidia allen een marktaandeel in het hoge segment te verdedigen aangezien het budget segment allemaal intel onboard is. intel verlaagde vooral de prijsen omdat ze wisten dat amd dan wel mee moest en amd omdat ze anders hun marktaandeel weer aan intel zouden moeten terug geven, en zie daar de eerste winstwaarschuwing van amd. in de videokaartmarkt werkt dat anders en wordt prijse niet zozeer minder maar eerder de performance meer.

600 euro voor de snelste
300-450 voor de daarna snelste
200-300 euro voor het midden-hoog segment
100-200 euro voor het midden segment
100 euro of minder voor de budget.

dat is ongeveer de verdeling en die zie ik de kommende jaren(jammer genoeg) nog niet veranderen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Over dat CS:S dat is opgelost. Het lag trouwens aan valve. Nu is het ergens met een fix opgelost, dus dat is al geen probleem meer

http://specs.tweak.to/16567

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Ga ik gelijk ff checken :)

@ Docey

je brengt natuurlijk geen videochip op de markt welke langzamer is dan wat je concurrent een half jaar geleden heeft uitgebracht.

Hoe zat het met AMD's qaud en Intels quadcore dan :Y)

www.jaxxx.nl

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Kijk eens naar de 8600GT. Er is net op de Frontpage nieuws over wanneer ze ongeveer uit komen. Op deze manier kan je echt nog wel de spellen van het afgelopen jaar goed spelen. Ook is je kaart later beter verkoopbaar omdat deze DX10 is. Hierdoor heb je een groter budget straks, ipv. dat je nu een dure DX9 kaart koopt.

Verwijderd

Ik zit met het probleem dat ik eigenlijk in januari een nieuwe computer had willen kopen: de oude gaat dan naar mijn zoon. Maar dat plan is in het water gevallen dankzij Ati. Nu zit ik er aan te denken bijv. een 1950 Pro te kopen: die kan aardig mee met de nieuwste games en dan koop ik van de zomer (of als de eerste DX10 games er zijn) een DX10 kaart. Maar ja.... dat is alsnog een kleine 200 euro die je dan zowat weggooit, naar mijn gevoel... Op het geheel van de computer is het niet veel, maar normaal zou ik niet zomaar hopla ff 200 euro uitgeven voor een apparaat dat ik maar een paar maand ga gebruiken... (En nee, ik kan die kaart niet in de oude computer gebruiken want die is AGP.) Lastig hoor... wil je een keer een nieuwe topcomputer kopen, komt het allemaal verkeerd uit met de planning...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Inderdaad @ een paar posts hierboven.

nieuws: 'Budgetvarianten GeForce 8800-familie in maart'

Zoek maar uit :P

Verwijderd

Reg-Edit schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:27:

Ga een kijkje nemen in het Nvidia 88xx topic.. daar staat al een gedeeltelijke fix.
Ik speel zelf ook Cs Source. En het is echt veel beter en MOOIER met die fix ,ja nog mooier.
Het is dus aan valve dat het ligt ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:57:
Ik zit met het probleem dat ik eigenlijk in januari een nieuwe computer had willen kopen: de oude gaat dan naar mijn zoon. Maar dat plan is in het water gevallen dankzij Ati. Nu zit ik er aan te denken bijv. een 1950 Pro te kopen: die kan aardig mee met de nieuwste games en dan koop ik van de zomer (of als de eerste DX10 games er zijn) een DX10 kaart. Maar ja.... dat is alsnog een kleine 200 euro die je dan zowat weggooit, naar mijn gevoel... Op het geheel van de computer is het niet veel, maar normaal zou ik niet zomaar hopla ff 200 euro uitgeven voor een apparaat dat ik maar een paar maand ga gebruiken... (En nee, ik kan die kaart niet in de oude computer gebruiken want die is AGP.) Lastig hoor... wil je een keer een nieuwe topcomputer kopen, komt het allemaal verkeerd uit met de planning...
Je kunt die kaart in de zomer netjes weer verkopen voor 100€ ofzo, scheelt een slok op de borrel :Y)

Die X1950pro kan imo nog wat langer mee dan tot de zomer, ik zou eerst kijken wat 't effectieve beeldverschil is in de DX10 games en dan beslissen of ik voor een DX10 kaart ga of niet.

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 01:48
Ik zou gewoon lekker tot maart wachten met een beslissing nemen.. Er komen dan ook goedkopere DX10 kaarten uit, zie: nieuws: 'Budgetvarianten GeForce 8800-familie in maart'

Ik zou nu geen dure DX9 videokaart meer kopen, die is straks weinig meer waard (i.v.m. doorverkopen).. En DX10 games komen eerder dan je denkt, dit jaar al.. Dus gewoon lekker wachten tot maart en dan een DX10 kaart kopen..

Verwijderd

Reg-Edit schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:37:
Ga ik gelijk ff checken :)

@ Docey

je brengt natuurlijk geen videochip op de markt welke langzamer is dan wat je concurrent een half jaar geleden heeft uitgebracht.

Hoe zat het met AMD's qaud en Intels quadcore dan :Y)
AMD heeft nog geen quad core uitgebracht en sleutelt nog lekker verder aan de K8L wat amds quadcore is. wat AMD op de markt heeft gebracht is een quad-core configuratie, wat eigenlijk niks meer en niks minder is dan een opteron werkstation.

voor het zelfde heeft Intel ook een poging gedaan een octo-core te presenteren welke in slecht enkele zeer specefieke sutuaties ook daadwerkelijk sneller bleek, maar ook daar moest Intel echt kunstgrepen uithalen.

Intel's Quad-core = 4cores op 2 stukjes silicum op 1 socket
AMD's Quad-core = 4 cores op 2 stukjes silicum op 2 socket's.
AMD's K8L Quad-core = 4 cores op 1 stukje silicum op 1 socket.

welke werkelijk beter is zal nog moeten blijken. ik wacht geduldig af.

• devionic
  • Laatst online: 17-11-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 04:47:
[...]

Je kunt die kaart in de zomer netjes weer verkopen voor 100€ ofzo, scheelt een slok op de borrel :Y)

Die X1950pro kan imo nog wat langer mee dan tot de zomer, ik zou eerst kijken wat 't effectieve beeldverschil is in de DX10 games en dan beslissen of ik voor een DX10 kaart ga of niet.
je kan nu ook gewoon een dx9 kaart gebruiken en wanneer je een dx10 kaart koopt deze dx9 kaart als physics gebruiken.
Zo kan je nog wel een jaartje of zo wachten op de 2de generatie dx10 kaarten. (dx10 zal dan wel redelijk op punt staan en dan kan de dx10 performantie van de kaarten pas echt gemeten worden.)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 10:03

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik zou in jouw geval gewoon niet afvragen of een kaart dx 9 of 10 ondersteunt, maar welke kaart qua prestatie je het liefste zou hebben: heb je 400+ te besteden? ga voor een 8800 (en dan mooi meegenomen DX10). Heb je 300 te besteden? kijk voor een 2e hands 7950gx2 of nieuwe 7900gtx/x1900xt(x). 7800gtx zou ook nog gaan, maar is zeker niet meer echt op de toekosmt gericht denk ik, meer een kaart voor nu,niet voor later (om ook op hogere settings te spelen).

Ik heb een 8800gtx voor 520 gekocht en ik denk dat hij elke euro waard is. Zijn prestatie's zijn 1.5 tot soms 2 x sneller dan de 7800/7900 lijn maar is eigenljk dus niet 2 x zo duur. Daarnaast nieuwe technogieen zoals meer bandbreedte, geheugen en shaders etc zorgen er eigenlijk voor dat je bang for buck relatief niet zo ongunstig ligt voor een highend kaart.

Aan de andere hand: besluit je geen dx 10 kaart te kopen, geef dan nu niet meer dan 200 uit: over een half jaar tot een jaar zijn er spellen met dx10 en dan keldert de prijs van je 350 euro dure 7900gt(x).

T60P Widescreen

Verwijderd

de ati R600 is op sommige punten sneller dan de 8800

his 1950XTX kaart bevat zo'n chip. kost minder en heeft gddr 4 geheugen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2007 12:20 ]

• mclukas
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-11-2009

mclukas

that's me

nie zeveren he,

de r600 is nog niet uit en kan dus ook niet in de 1950xt zitten.
de r600 zal idd gddr4 kunnen gebruiken, maar daar zullen we nog een paar maand op mogen wachten.
(de specs van de r600 zijn wel mooi. gpu zou aan 2.4ghz draaien en een gig gddr4 hebben)
en de kaarten met r600 gpu zouden de radeon X2x00 serie worden.

zie: hier voor r600

[ Voor 21% gewijzigd door mclukas op 25-01-2007 12:27 ]

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:23
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 12:18:
de ati R600 is op sommige punten sneller dan de 8800

his 1950XTX kaart bevat zo'n chip. kost minder en heeft gddr 4 geheugen
Waar baseer je dat uit ?
Er zijn namelijk nog geen benchmarks vrijgegeven van de r600 ;)

(en ja die van level(nog iets) is fake ;) )
Pagina: 1