marccom schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 01:08:
Er kan nog zoveel verbeterd worden aan het verkeer...
* Verlichting voeren (op de fiets zonder licht? 300 euro per missend licht. Auto: 800 euro per defect bolletje. Enige mogelijkheid om er aan te ontkomen is ter plekke vervangen. Niks geen gezeik moeilijk kan niet geen tijd ja maar moeilijk nee kan niet. Gelijk aanpakken.

Dom gelaber. Ik nodig jou bij deze uit de eerstvolgende keer dat ik in één van de auto's hier op het pad een nieuw lampje moet dat effies te komen doen. De Kia moet de hele alampmodule uitgebouwd hebben. Elke monteur kan je vertellen dat de gebruiker daar af moet blijven. M'n Peus heeft bi-Xenon lampjes waar je dus géén bolletje van hebt rondzwerven in je auto en die je bovendien niet zomaar 123 vervangt, weer omdat je de lamp uit moet bouwen om er bij te komen. Dat bliksempje met advies dit door een monteur te laten doen (die zijn schijnbaar makkelijker te vervangen dan klanten?) staat er niet voor niets op. De Corvette vereist helaas dat je technisch freubelt onder de kap omdat het koplampje uit de klep omhoog klapt net als bij de oudere modellen. Ook hier stickers met "laat dit iemand doen die weet wat hij doet en bij ons monteur is". Niet zelf doen dus.
* Roken in de auto. Regelmatig figuren voor me die een baal shag zitten te draaien en met de knieen sturend zomaar even wat banen wisselen.

Nee: dingen doen in de auto die niets met autorijden te maken hebben. Ook: make-up, krant lezen, scheren, tandenpoetsen, koffie inschenken, kind achterin een muilpeer verkopen omdat ie schijnbaar herrie maakt, kaart opvouwen, zonnebril schoonmaken, telefoneren / SMSen / emailen zonder handsfree kit, rond loenzen naar vrouwen in auto's en/of de hele tijd opletten wat een ander allemaal fout doet in z'n Renault.
* Mistlampen (alles wat met mistlicht rijd trakteer ik gratis op groot licht. Wederom Renaults). Per direct aanpakken. 500 euro voor het voeren van onnodige verlichting. Geen gemaar, je mag die zooi alleen gebruiken bij ZEER slecht zicht. Alles wat ik lopend tegen kom (regelmatig R'dam centrum ivm werk) spreek ik er op aan. 9 vd 10 snappen er helemaal niks van en seinen vrolijk terug...

Ik heb op mijn wandelschoenen geen mist- of groot licht dus ik kan als ik loop niet knipperen naar mensen zodat ze dat zouden zien. Wel vaak last van mensen die denken dat het de bedoeling is dat zij met grootlicht mij verblinden om iets te vertellen. Sinds de komst van de xenon lamp en bediening middels mijn linker hand is dit een stuk minder geworden, maar toch. En voetgangers die verkeersdeelnemers in hartje grote stad af gaan zitten leiden odmat ze denken dat ze bij de verkeerspolitie zitten? Platkarren, die gasten zijn hartstikke gevaarlijk want ze veroorzaken ongelukken.
* Bij files benzinepompen en af/opritten pakken om sneller te zijn. Laten we daar 750 euro opzetten. Hier pakken we BMW rijders

Ik pak altijd de uitvoegstrook, is sneller en overzichtelijker en je mag er 120. Extra bonus punten als je hem nog nét in dat gaatje weet te rammen van die vent die denkt dat hij jou op gaat sluiten zodat je niet meer in kan voegen. Serieus: als ik daar stapvoets langs die benzine pomp kar is dat mijn probleem, niet het jouwe. je bent gewoon sjaggo dat je het zelf niet bedacht hebt.
* Invoeg/wisselstroken. Wat nou uitrijden voor een km of 2. Lekker met zn allen op de eerste 2 meter van baan wisselen. Je zal er verderop tenslotte niet tussen gelaten worden... Uiteraard doen we dat ook niet op de laatste 2 meter, je krijgt van mij de garantie dat je de volgende afrit kan nemen

OMDAT je er afgemaaid wordt als je op het laatste stuk in wilt voegen moet je wel direct op die strook. Dat komt omdat Renaulthaters en andere aspirant-wannabe-verkeersagenten-in-spé die denken na 5 jaar al écht ervaren chauffeur te zijn je gewoon van die strook afduwen als je dat gapend grote gat op die strook pakt omdat dat toevallig vóór hun auto ligt. Ik moet zeggen dat het hebben van veel PKs nog nooit zo aanlokkelijk is geweest als bij het moeten in- of uitvoegen. Kijk effe in de spiegel voor een "waarom" antwoord.
Wat mij betreft komt er een regel dat als je beginnend bestuurder bent en <5 jaar een rijbewijs hebt je 3x theorie/praktijk opnieuw moet doen. Scheelt een hoop bagger op de weg... Laten we deze regel vanaf een jaar of 50 ook toepassen. Dit alles inclusief 1x zakken. Niet gehaald? Jammer, over 2 jaar weer een kans.
Ik ben daar wel voor maar dan wel: de eerste TIEN jaar, met snellere herlaing bij falen. Enne... jij moet ook want met jouw attitude ga je een keer dooien maken in het verkeer door dat je net effe te stoer een ander op z'n fouten wilt wijzen en hem van een klein foutje ene grote blunder wilt laten maken.
Je hebt geleerd dat je een ander z'n fouten moet opvangen. In plaats daarvan maak jij er een sport van iemanbd die een fout maakt zo hard mogelijk te ergeren en zelfs in gevaar te brengen.
Jij gaat nu allerlij stoere ik-ben-al-bijna-25-praat houden over je gewéééldige rijervaring en kennis en kunde maar vroeg of laat pleur jij je roestbak tegen iemand anders z'n auto en kom je er achter dat Ome Agent helemaal niet van jouw weggedrag gediend is en met een beetje geluk veroorzaak je er letsel mee en dan horen we je wel weer als je je nieuwe punten rijbewijs hebt rond je 30e verjaardag.
Een beter milieu is niet het enige dat bij jezelf begint.