Toon posts:

Geheugenprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige maand is een pc stuk gegaan,althans dat dacht ik toch.
Vandaag had ik even tijd, en ben aan de slag gegaan om de pc weer aan de praat te krijgen.

Het betreft volgende configuratie:

Fujitsi siemens
P4 3ghz
MSI MS-7058
512 MB RAM: bestaande uit 2 latjes 256MB DDR 400 mhz
...

Verdere specs zijn niet nodig;

Wat was nu het probleem: de pc startte niet meer op, geen beeld meer, zelfs geen beeld bij de POST.
Ik ben begonnen met de PC naakt op te starten, met 1 latje ram.. enz..
Op het moederbord zijn 2 geheugenbanken. Als de onderste geheugenbank in gebruik is, doet het probleem zich voor.
Met enkel de bovenste bank in gebruik is het probleem opgelost. Natuurlijk heb ik de 2 geheugenkaartjes getest, en ze werken allebei, zolang ik de onderste bank maar niet gebruik.

Iemand enig idee om dit probleem op te lossen? Of zou het moederbord beschadigd zijn?
Het systeem is een dikke 2 jaar oud, garantie zit er niet meer in..

Link naar handleiding van het moederbord:
http://www.fujitsu-siemen...S-7058/Man_MS-7058_uk.pdf

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

Controleer de contacten eens op stof en misschien zijn ze beschadigd (verbogen).

Heb je ook al 1 geheugenmodule in de onderste geheugenbank geprobeerd en de bovenste leeg?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 17:54
1) Je geheugenlatjes zijn toch defect (ik bedoel dan: enkel foutief in dual-channel)
2) Je geheugenbanken zijn defect (=moederbord)

Verwijderd

Heb je misschien de naam van de computer (bijv esprimo) en het type nummer? Ik zou kunnen kijken of dit een probleem is die vaker voorkomt bij de computer. Wat eventueel zou betekenen dat Fujitsu het onder garantie wilt vervangen, ook al heb je dat niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ook onbekend schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:18:
Controleer de contacten eens op stof en misschien zijn ze beschadigd (verbogen).

Heb je ook al 1 geheugenmodule in de onderste geheugenbank geprobeerd en de bovenste leeg?
Ja ik heb de onderste al leeggelaten, heb alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd.

Heb de geheugenkaartjes en banken nagekeken, maar er is niks speciaals te zien...

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om het model "scaleo T"

Verwijderd

Ik heb op extranet van Fujitsu gekeken, helaas is er niks te vinden. Ik heb zelfs de desktop niet kunnen vinden, wel Scaleo E en C.

Ik denk zelf dat er een geheugenslot kapot is gegaan, wat (ook vaak met fujitsu laptops) een zwart scherm oplevert als je start. Eventueel zou je kunnen proberen te starten (heel vaak proberen, komt er vast wel een keer door) en met memtest BEIDE geheugenbanken testen. Als je heel veel errors krijgt (zeker over de 20.000) kun je rustig aan nemen dat het slot kapot is.

Morgen op het werk zal ik een mailtje sturen naar een hoge pief binnen Fujitsu om te kijken of dit probleem al vaker voor is gekomen en of het makkelijk op te lossen is, zo ja valt het onder garantie? omdat hun het moederbord verkeerd geproduceerd hebben.

Morgen avond weet ik meer.

Verwijderd

ik heb wel eens als laatste middel de pootjes van mijn geheugenbank met waterproef schuurpapier (korrel 400) opgeschuurd (echt waar, ikke beetje gek) maar warempel, het systeem functioneerde weer, was een oude PIII met 3 mem banken, steeds verschillende problemen, blauwe schermen, hangende systeemaplicaties, opstart (post) piepjes, maar steeds zonder duidelijk aanwijsbaar defect.
na het opruwen van de printpootjes onder aan het geheugenreepje waren alle problemen totaal verdwenen bij het opnieuw monteren van deze geheugen reepjes.
het klinkt raar, maar het is waar.
suc6

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:15:
[...]
Op het moederbord zijn 2 geheugenbanken. Als de onderste geheugenbank in gebruik is, doet het probleem zich voor.
Met enkel de bovenste bank in gebruik is het probleem opgelost. Natuurlijk heb ik de 2 geheugenkaartjes getest, en ze werken allebei, zolang ik de onderste bank maar niet gebruik.
[...]
Ook onbekend schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:18:
[...]
Firestorm666 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:20:
[...]
2) Je geheugenbanken zijn defect (=moederbord)
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 01:25:
ik heb wel eens als laatste middel de pootjes van mijn geheugenbank met [...]
Mensen ga aub ALLEMAAL de RAM FAQ nog eens een keer doorlezen :o

Op een moederbord zitten geheugenslots, geen geheugenbanken!

Een geheugenbank is (bij de meeste tegenwoordige computers) een addresseerbaar gebied van 64 datalijnen. Een DIMM omvat 64 of 128 datalijnen, dus 1 of 2 banken, maar zonder te weten wat de chipstructuur van die DIMM is, is het erg gevaarlijk om de term 'bank' te gebruiken. Dat zorgt alleen voor onnodige verwarring.

Hou je definities dus strak, noem een slot een slot en een DIMM een DIMM, en gebruik een term als 'bank' alleen als je dondersgoed weet wat je bedoelt (wat hier helaas in geen van de gequote posts het geval is :/ )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 01:25:
ik heb wel eens als laatste middel de pootjes van mijn geheugenbank met waterproef schuurpapier (korrel 400) opgeschuurd (echt waar, ikke beetje gek) maar warempel, het systeem functioneerde weer, was een oude PIII met 3 mem banken, steeds verschillende problemen, blauwe schermen, hangende systeemaplicaties, opstart (post) piepjes, maar steeds zonder duidelijk aanwijsbaar defect.
na het opruwen van de printpootjes onder aan het geheugenreepje waren alle problemen totaal verdwenen bij het opnieuw monteren van deze geheugen reepjes.
het klinkt raar, maar het is waar.
suc6
Bedenk dat mijn geheugenlatjes niet defect zijn, want ze werken beide, zolang ze maar niet in de onderste SLOT zitten .
Dus deze riskante operatie ga ik niet uitvoeren ;)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

dion_b schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 08:48:
Hou je definities dus strak, noem een slot een slot en een DIMM een DIMM, en gebruik een term als 'bank' alleen als je dondersgoed weet wat je bedoelt (wat hier helaas in geen van de gequote posts het geval is :/ )
Eerlijk gezegd had ik het woord "geheugenbank" zelfs gekopiëerd van de startpost. Niet eens zelf geschreven....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1