[3ds max] standaard light + extra lights?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
goeiedag mede 3d-ers,

ik zit met een probleempje voor de 3d-wedstrijd.
het plan was om een henk te maken tussen de twin towers van het wtc (de gedelete spiderman trailer).

alles werkt goed maar nu zit ik duidelijk met een lighting probleem.

als de 'standaard lights van max erop staan (dus ik heb geen lights toegevoegd) ziet alles er mooi en strak uit. maar zodra ik een extra light toevoeg (lees ondergaande zon) wordt alles donker.

dat kan ik makkelijk oplossen door een sky-light toe te voegen dacht ik.

maar als ik een skylight toevoeg worden de twin-towers helemaal wit :S (denk door het reflecterende materiaal).

heeft iemand enig idee hoe ik de standaard lights van max kan combineren met de ondergaande zon?

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02-2025

DoubleJ

Een ninjja!

De default lights gaan altijd uit wanneer je besluit zelf aan de gang te gaan met de verlichting. Daar is geen ontkomen aan geloof ik.

• misterw
is er dan een manier om de standaard verlichting van max "na te bootsen?"

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

Verwijderd

Skylight is bedoelt om te gebruiker in combinatie moet 'Light Tracer' (en logarithmic exposure) anders kan hij heel erg wit uitvallen. wie weet is dat het probleem?

Is het trouwens alleen in de viewport of ook bij de render? In de viewport wordt idd soms alles wit als je gebruik maakt van Skylight.
Rechts klikken > Configure... en een vinkje zetten bij "default lighting" verhelpt dit (geeft de scene namelijk weer met default lighting.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 20:29 ]

• misterw
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:26:
Skylight is bedoelt om te gebruiker in combinatie moet 'Light Tracer' (en logarithmic exposure) anders kan hij heel erg wit uitvallen. wie weet is dat het probleem?

Is het trouwens alleen in de viewport of ook bij de render? In de viewport wordt idd soms alles wit als je gebruik maakt van Skylight.
Rechts klikken > Configure... en een vinkje zetten bij "default lighting" verhelpt dit (geeft de scene namelijk weer met default lighting.
het witte is bij de render... in mijn viewport is het bijna helemaal donker (ook met de skylight).

Verwijderd

Je kan proberen alleen met omni's te werken. Plaats er een stuk of 2 a 3.
De helderheid wat aanpassen ivm overbelichting.
Het helpt vaak ook om in de envirimont-settings de ambient (zwart vakje) grijs of wit te maken.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58
misterw schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:44:
[...]

het witte is bij de render... in mijn viewport is het bijna helemaal donker (ook met de skylight).
Ga eens naar renderer (druk op f10) -> TAB "advanced lighting" -> En bij "select advanced lighting" light tracer activeren.

Als je dan een skylight in je scene hebt staan zou die dat wel goed moeten renderen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
als je in de viewport te weinig licht ziet, kan je dit doen:

customize > viewport configuration > default lighting aanvinken (1 light).

nu staat er continu zo'n standaard lamp in je viewport aan, dus je ziet alles gewoon goed, maar in je render is die lamp er niet :)

• misterw
bedankt voor de reacties...wel duidelijk irritant dat het standaard licht uitgaat wanneer je zelf belsuit om
lichten te plaatsen. ik heb het probleem 'enigsinds' opgelost dmv target spotlights.

helaas had ik niet genoeg tijd voor het einde van de wedstrijd om ermee te experimenteren.
dus daar ga ik duidelijk nog even mee aan de slag

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 22:52
misterw schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 07:56:
bedankt voor de reacties...wel duidelijk irritant dat het standaard licht uitgaat wanneer je zelf belsuit om
lichten te plaatsen. ik heb het probleem 'enigsinds' opgelost dmv target spotlights.

helaas had ik niet genoeg tijd voor het einde van de wedstrijd om ermee te experimenteren.
dus daar ga ik duidelijk nog even mee aan de slag
volgens mij zijn die standaard lights van 3ds max ook maar 2 omni's hoor (ze genereren niet eens schaduw!) :S Niet veel bijzonders in elk geval en zeker niet iets om te willen bewaren in je scene lijkt me.

Mixed Reality dev

Pagina: 1