systeem start niet door

Pagina: 1
Acties:

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hallo,

Gisteravond is mijn computer compleet onverwacht uitgevallen. Toen ik hem daarna opnieuw probeerde op te starten, gingen de fans wel aan, maar er kwam geen geluid uit de speaker, en hij gaf ook geen beeld.
Ik ben daarna naar een kennis gegaan die wat meer ervaring heeft met computers, maar hij kon ook niet zien wat er aan de hand is.
Nu wil ik opzich wel zelf kijken wat er met de PC aan de hand is, maar heeft dit nadelen voor mijn garantie (bijvoorbeeld als je het RAM eruit haalt, of de CPU-fan ff opnieuw vastzet)?

hardware
moederbord : ECS P4M800
processor : Intel Celeron 2,8Ghz Socket 775
CPU cooler : intel cooler
RAM : 512MB DDR2 geheugen
HDD :
1) 80GB 7200rpm
2) 8GB 5400rpm

VGA : on-board S3 savage 64MB

Ik heb de 2e HDD direct na aankoop toegevoegd (deze kwam uit mijn oude PC), dus deze kan alvast geen problemen hebben veroorzaakt.
Voor de rest heb ik niet aan de hardware gesleuteld, en was ik ook geen zware bewerkingen aan het uitvoeren op het moment van de ' crash'..

Wat kan ik doen, wat mijn garantie niet laat verlopen, maar wel het probleem oplost? Of moet ik gewoon terug naar de winkel gaan en wachten tot ze mijn PC gemaakt hebben?

Alvast bedankt.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Probeer eerst eens zo kaal mogelijk op te starten. Wat bedoel je met garantie? Heb je de pc als geheel gekocht in een winkel of is het een merk, of heb je hem zelf in elkaar gezet en heb je slechts op losse onderdelen garantie?

• NilsBokdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 11:27
Je kunt het best even kijken op Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Qua garantie moet je oppassen dat je geen zegels verbreekt, en als je de cpu koeler eraf haalt, zorg dan dat er weer goede koelpasta tussen komt.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:05

DataGhost

iPL dev

Als je hier nog moet vragen of je je garantie niet kwijtraakt als je iets in je computer verandert kan ik maar 1 ding zeggen: niet doen. Laat het die PC-boer maar oplossen, zeker als je nog garantie hebt. Dikke kans dat jij geen idee hebt van de binnenkant van je pc (nofi) en dat je eigenlijk alleen maar dingen stuk kan maken. Het zou werkelijk elk component kunnen zijn, van CPU tot voeding. Dat kunnen ze in die winkel heel mooi voor je uitzoeken.

Als je het toch zelf wilt proberen, is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter een goede plek om te starten.

edit:
3 minuten te laat

• link0007
  • Niet online
Ik heb hem als systeem gekocht in een winkel, maar volgens mij hebben die hem wel zelf samen gesteld.

Maar wat ik bedoel met garantie: Is mijn garantie ongeldig als ik de ' Hangen en Opstartproblemen troubleshooter' doorloop?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

link0007 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:06:
Ik heb hem als systeem gekocht in een winkel, maar volgens mij hebben die hem wel zelf samen gesteld.

Maar wat ik bedoel met garantie: Is mijn garantie ongeldig als ik de ' Hangen en Opstartproblemen troubleshooter' doorloop?
In princiepe niet, tenzij je niet weet waar je mee bezig bent en stomme dingen doet die onder 'user abuse' vallen.
Voor zover ik weet. Ik heb hem nog nooit gebruikt, ik kwam er zelf altijd al uit. Ik heb dan ook alleen maar per-component garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 15-01-2007 18:10 ]

• The__Virus
Als je nog garantie hebt op de computer, zou ik eerst eens met de pc-boer overleggen en hem ernaar laten kijken. Want ik heb het idee dat je het niet veel vaker hebt meegemaakt en er ook niet al te veel verstand van hebt (NOFI ;)). De FAQ had je eigenlijk al door moeten lezen, is echt verplichte lectuur ;).

• link0007
  • Niet online
NOFT :) Opzich snap ik best wel ' wat' van een computer (waar en hoe alles zit, wat nodig is, etc etc) maar zoals ik al zei: ik heb niet zo veel ervaring met ' nieuwe' computers (ben pas 15, en dit systeem is niet alleen van mij. Dus een risico kan ik niet nemen).. Ik hoor overal dat statische electriciteit echt moordend is voor een systeem, dus ik ben een beetje bang dat als ik mijn vingers in de kast stop, dat iets kapot gaat..
Hoe 'sterk' is een hedendaagse computer eigenlijk? ik heb dus pas sinds een paar weken een nieuwe computer, en daarvoor heb ik 4 a 5 jaar lang op een 400mhz gezeten welke opzich onbreekbaar leek (airflow was nauwelijks nodig bijvoorbeeld)..
Maar de theorie opzich snap ik wel hoor :)

• The__Virus
Statische elektriciteit ben ik ook een tijd lang bang voor geweest (ben maar iets ouder dan jij ;)) maar is eigenlijk overbodig. Ik werk altijd gewoon in m'n kleren, zelfs vaak op de grond, gewoon vloerbedekking en nog nooit is er iets kapot gegaan. En hoelang een computer meegaat is onmogelijk te zeggen: de ketting is zo sterk als de zwakste schakel, dat zie je bij jouw systeem. Waarschijnlijk is slechts één onderdeel kapot, maar niets doet het nog. Ook over de verwachte leeftijd kun je niets zeggen: je kan wel iets verwachten, maar je kan bijv. net een slecht exemplaar hebben.
Gezien hij pas een paar weken oud is, zou ik er direct terug mee gaan en er zelf niets aan sleutelen. De winkel dient je simpelweg garantie te verlenen. Ga wel eerst even langs of bel even dat je eraan komt en leg de situatie uit. Probeer zo vriendelijk mogelijk over te komen, want winkels zijn niet altijd even coöperatief. Maar je staat gewoon in je recht als je vraagt om een kosteloze vervanging, je hebt namelijk zeker één jaar 'volledige' garantie.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

The__Virus schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:19:
Statische elektriciteit ben ik ook een tijd lang bang voor geweest (ben maar iets ouder dan jij ;)) maar is eigenlijk overbodig. Ik werk altijd gewoon in m'n kleren, zelfs vaak op de grond, gewoon vloerbedekking en nog nooit is er iets kapot gegaan. En hoelang een computer meegaat is onmogelijk te zeggen: de ketting is zo sterk als de zwakste schakel, dat zie je bij jouw systeem. Waarschijnlijk is slechts één onderdeel kapot, maar niets doet het nog. Ook over de verwachte leeftijd kun je niets zeggen: je kan wel iets verwachten, maar je kan bijv. net een slecht exemplaar hebben.
Gezien hij pas een paar weken oud is, zou ik er direct terug mee gaan en er zelf niets aan sleutelen. De winkel dient je simpelweg garantie te verlenen. Ga wel eerst even langs of bel even dat je eraan komt en leg de situatie uit. Probeer zo vriendelijk mogelijk over te komen, want winkels zijn niet altijd even coöperatief. Maar je staat gewoon in je recht als je vraagt om een kosteloze vervanging, je hebt namelijk zeker één jaar 'volledige' garantie.
Ik let er eigenlijk ook nooit gigantisch erg op, maar ik geloof niet dat het helemaal uit de lucht gegrepen is. Naar mijn ervaring is de kans dat er iets gebeurt verwaarloosbaar, maar hij is er zeker. Zo heb ik ook eens een verhaal gehoord van iemand die iets grondig kapot maakte omdat hij 30kV lading op zich had. Geen idee of dit waar is, maar voor zulke gevoelige electronica als computerchips is dit inderdaad instant-dood als er een vonk overslaat. Ik zou de kans dus niet uitsluiten en wel opletten waar je mee bezig bent.
Dingen als een fleece-trui trek ik wel altijd eerst even uit :+ Hoewel ik de laatste jaren geen truien meer draag

Verwijderd

Ik kan met 99,9% zekerheid zeggen dat je moederbord kaduuk is. Als het garantie is, laten vervangen.
Je CPU, RAM e.d. zijn hoogstwaarschijnlijk in orde.
Pagina: 1