[Suse 10.2]

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• Icedustbin2
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
beste,

tijdje geleden maar aan de slag gegaan met suse.
ik heb een inspiron 6400, en suse werkt hierop perfect.. het enige wat het nog niet doet is de wireless kaart. zijnde 3945ABG van intel.. ik heb op verschillende fora gelezen dat dit te installeren moet zijn mbv ndiwswrapper.. nou krijg ik een error zodra ik doe wat er in de megeleverde readme staat;

You need a recent kernel, at least 2.6.6 or 2.4.26, with header files
for the kernel. Make sure there is a link to the kernel source from
the modules directory. The command

ls /lib/modules/`uname -r`/build

should have at least 'include' directory and '.config' file.

dit is bij mij niet het geval.. als ik dat commando intyp krijg ik;

# ls /lib/modules/`uname -r`/build
Module.symvers

en niet de andere mappen die ik behoor te hebben.. wat is hiervoor de oplossing?
ik heb zitten denken aan reinstall aangezien het mij lijkt dat mn kernel over de rooie is.. maar het benodigde updaten bij de install duurde me 7 uur... tijd die ik liever hier ergens anders voor gebruik :)

ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen :)

bvd
Ice

edit: foutje in de titel gemaakt, kan ik niet aanpassen? >_<

Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Na een minuutje googlen vond ik dat je deze 2 packages moet installeren
code:
1
2
ipw3945d - Regulatory Daemon for Intel PRO/Wireless 3945ABG cards
ipw-firmware - Firmware for Intel PRO/Wireless WLAN Cards

Ik denk trouwens dat je in de war bent met Broadcom als je het over ndiswrapper hebt, Intel doet wel mee aan het linux-spelletje :+

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 15-01-2007 17:30 ]

0.0

• Icedustbin2
dat klopt, maar ook die ipw3945 drivers kan ik niet installeren....
ik krijg errors zodra ik "# make" moet doen.... cannot find the specified folder is n bekende....
en dat is net DIE folder in /lib/modules... dit is overigens als ik de ieee80211 subsystems install...

% tar zxvf ieee80211-${VERSION}
% cd ieee80211-${VERSION}
% make

en bij die make gaat het fout.. zit atm op windows dus kan die error niet posten, maar het komt erop neer dat er mappen niet zijn op de plek waar ze WEL moeten zijn...

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Icedustbin2 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:44:
dat klopt, maar ook die ipw3945 drivers kan ik niet installeren....
ik krijg errors zodra ik "# make" moet doen.... cannot find the specified folder is n bekende....
en dat is net DIE folder in /lib/modules... dit is overigens als ik de ieee80211 subsystems install...

% tar zxvf ieee80211-${VERSION}
% cd ieee80211-${VERSION}
% make

en bij die make gaat het fout.. zit atm op windows dus kan die error niet posten, maar het komt erop neer dat er mappen niet zijn op de plek waar ze WEL moeten zijn...
Je weet dat je een package-manager genaamd Yast hebt ?
Even packages aanvinken en hopseflops.

Daar komt geen make aan te pas.

0.0

• Icedustbin2
misschien kun je in iets makkelijkere stappen uitleggen... HOE?! ^^

zoals mag blijken ben ik vrij, nee, compleet nieuw to *nix systemen.. ik wil er wel meer mee gaan werken, maar eens moet je beginnen ^^

edit: overigens deed juist net de broadcom het wel in 1 keer.. zonder drivers oder so etwas :)

[ Voor 19% gewijzigd door Icedustbin2 op 15-01-2007 22:56 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Icedustbin2 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 22:49:
misschien kun je in iets makkelijkere stappen uitleggen... HOE?! ^^

zoals mag blijken ben ik vrij, nee, compleet nieuw to *nix systemen.. ik wil er wel meer mee gaan werken, maar eens moet je beginnen ^^
Suse zet voor jou dikke servers neer waarvan je al dan niet vrije (meestal geteste en werkende) software gratis van mag downloaden. De gui tool om dat te doen heet YAST. Het systeem dat je software van een centrale server download (zo update je ook je complete systeem) heet een package managment, waarbij Suse is gebaseerd op RPM.

Zie ook de NOS FAQ met 'Hoe installeer ik software?'.

[ Voor 8% gewijzigd door mithras op 15-01-2007 22:56 ]

• Icedustbin2
ik voel me zo noob.. maar ook daarvan snap ik niet echt veel mithras... ik begrijp nu dat yast een package-manager is, en dat ik daarvan mn software moet installen.. maar hoe zoek ik nu de juiste? in dit geval de ipw3945?
ik heb de links die erbij stonden geprobeerd (rpm searchers) maar no luck.. o.O

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ken Yast niet maar in Synaptic (vergelijkbaar voor het apt systeem) kan je gewoon al met Ctrl+F zoeken naar packages. Het moet ook met Yast kunnen, zoals deze site laat zien: http://www.suse.de/~sh/YaST2-Package-Manager/#search ;)
Gewoon wat menu's doorzoeken en dropdown menu's bekijken; dan kom je er vanzelf. Dit plaatje getuigt dat het kan: http://www.saunalahti.fi/...y/11_yast_search_xine.png

[ Voor 17% gewijzigd door mithras op 15-01-2007 23:10 ]

• Icedustbin2
ik kan de juiste "deamon" wel vinden.. en die zou installed moeten staan.. de netwerkkaart is ook zichtbaar, doch, hij heeft in plaats van een mac-adres een fysiek? adres (b0:0000) ofzo.. ik krijg m ook niet in mn systray noch kan ik connecten met WiFi netwerken.. ik kan m wel volledig instellen.

# iwconfig geeft ook dat er geen WiFi kaarten zijn gevonden.. ifconfig ziet wel de wired kaart..

help more? ^^

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
You need a recent kernel, at least 2.6.6 or 2.4.26, with header files
for the kernel. Make sure there is a link to the kernel source from
the modules directory. The command

ls /lib/modules/`uname -r`/build

should have at least 'include' directory and '.config' file.
Zoals je ziet moet je dus de header bestanden van jouw huidige kernel hebben, dus installeer dat met yast (zoek voor kernel-header files). Wanneer je dan "ls /lib/modules/`uname -r`/build" doet dan zie je sowieso geen '.config' file omdat "ls" zonder switches geen verborgen bestanden laat zien (man ls).

Hoe dan ook, wanneer jij de correcte header files hebt geinstalleerd, zal de ipw3945ABG make file werken. Er zijn natuurlijk wel een aantal zaken wat met de kernel mee gecompileerd moet worden, waar ik niet zeker van weet of SUSE dat standaard doet.
ik heb zitten denken aan reinstall aangezien het mij lijkt dat mn kernel over de rooie is
Ik weet niet wat jij hiermee bedoelt, maar je kernel is niet "over de rooie" en een herinstall is onnodig. Als je een beetje pech hebt, moet jij jouw kernel compileren maar met google aan je zijde is dat wel te doen.

Verder raad ik je aan om de guides en howto's door te lezen op http://www.tldp.org

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• Icedustbin2
deze header files heb ik volgens mij al ooit geinstalleerd.. sowieso kan ik ze nu niet vinden in yast.
dus mn make werkt nog steeds niet. En compileren van kernels snap ik ook nie veel van.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nu is wel het moment gekomen dat je niet meer aan het handje wordt gehouden. "Werkt nog steeds niet" en "snap ik nie veel van" zijn natuurlijk geen dingen waar wij wat mee kunnen, en over de dingen die je probeert te doen is genoeg documentatie te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.