Vragen over windows 2000 server

Pagina: 1
Acties:

• Erik.
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-03 09:01
Beste mensen op dit forum.

Ik heb sinds een paar dagen een klein servertje van iemand gekregen.
Ik heb daar netjes Windows server 2000 op geïnstalleerd.

Het servertje is bedoeld om er bestanden op te kunnen zetten en als er problemen zijn dat ik er vanaf thuis op kan.
Ik zal even de situatie uitleggen...
Ik heb het volgende:
eerst komt mijn kabel internet binnen naar een modem, dan naar een asus router.
Dan gaat er 1 kabel naar een computer en 1 naar een swtich
Vanaf de switch gaan er 3 kabels weg, 2 naar 2 computers en 1 naar nog een switch.
Van die switch gaat er 1 kabel naar de server toe.
Die laatste switch zit daar omdat er nog een pc. moet komen..

We hebben zoveel switches omdat het gebouw heel erg lang is en daarom kan ik niet alles naar 1 kant toe leggen...

Nu heb ik een paar vraagjes over die server..
Ik heb het programma remote administrator overal op geïnstalleerd zowel server als client.. de server draait altijd op elke pc.
Nu zit ik met een probleem dat ik van de server naar geen enkele pc kan maar van 1pc wel naar de server. wat kan ik gebruiken dat het wel kan want snap niet waar het probleem kan zijn alles zit aan elkaar en de router houdt niks tegen omdat het intern is...

Ook heb ik een printer aan de server gekoppeld zodat mensen in het netwerk kunnen printen.
Nu kan er niet geprint worden van uit het netwerk omdat je eerst in de server moet inloggen en dat wil ik niet..
Als ik bijv. op mijn privé map inlog op de server dan kan ik wel printen maar meld ik me niet aan op de server of ga ik niet in een gedeelde map dan kan ik ook niet printen hoe kan ik zorgen dat dat wel kan?

Wie zou mij met deze dingen kunnen helpen?

Gr Erik

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

Predator

Suffers from split brain

Draai je XP SP2 ?
Heb je een uitzondering toegevoegd voor remote administrator in de windows firewall ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Vraagje: waarom heb je 2000 geïnstalleerd en niet Windows Server 2003? Windows 2000 is een beetje op zijn einde aan het lopen terwijl je met 2003 nog jaren vooruit kunt. Ook zit in 2003 de optie Remote desktop die in 2000 niet zit, hiermee kun je gewoon inloggen via Verbinding met Extern Bureaublad, een remote control-mogelijkheid die imho nog beter is dan bijvoorbeeld radmin, mede doordat het door het OS zelf wordt ondersteund.

We are shaping the future

• Erik.
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-03 09:01
Hi,

ik draai Xp sp2.

Ik heb geen Windows 2003 heb die 2000 van school gekregen...
Ik heb op de computers geen enkele firewall aan staan.

We hebben nog een probleem..
We hebben vorige week een draadloze router gekocht van asus dat is een witte met 3 antennes maar die werkt niet goed...
Alles zit goed aangesloten maar elke keer als je hem reset heb je heel even internet en dan valt het meteen weer uit, waar zou dat aan kunnen liggen?
Weet niet zeker dat het aan de router ligt maar denk het wel kan ook aan de modem liggen wat denken jullie?

Ik gebruik radmin omdat ik dan kan kijken wat iemand doet op de computers in het netwerk als ik bijv. thuis ben en ze hebben mijn hulp nodig.

EDIT:
deze router hebben we daar:
ASUS WL-566gM MIMO Wireless

[ Voor 15% gewijzigd door Erik. op 15-01-2007 19:41 ]

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01 11:47
Erik. schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:25:

We hebben vorige week een draadloze router gekocht van asus dat is een witte met 3 antennes maar die werkt niet goed...
[knip]
Modbreak:Als je niets te melden hebt, laat dat dan.. :|

[ Voor 17% gewijzigd door Equator op 16-01-2007 07:39 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Ook heb ik een printer aan de server gekoppeld zodat mensen in het netwerk kunnen printen.
Nu kan er niet geprint worden van uit het netwerk omdat je eerst in de server moet inloggen en dat wil ik niet..
Printer sharen (delen) en iedereen (everyone) rechten geven op de printer. Dan de gebruikers toevoegen op je servers in de groep "users". Dan hoeven ze niet meer in te loggen. Enige probleem is, als ze hun wachtwoord wijzigen op hun systeem, dien jij die ook aan te passen op je server.
O ja, Windows 2000 server gaat nog wel ff mee.

[ Voor 20% gewijzigd door marquis op 16-01-2007 01:07 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind het wel heel veel vragen voor 1 topic. Volgens mij kun je zelf wat meer uitzoek werk doen. Heb je de 'FAQ - Netwerken' bekeken?

Als je interne netwerk gewoon prima werkt, is je router waarschijnlijk in orde. Dan zou het aan je internetverbinding kunnen liggen.

Het vraagje over printen kun je waarschijnlijk wel vinden op Got. Moet je hiervoor niet je guest account enabelen?

Hoe zijn verder je instellingen? Staan ze in dezelfde workgroup, heb je dhcp aan staan, of heb je statische ip adressen? Zijn de instellingen hiervan juist? Hoe benader je de pc? Wat voor foutmelding krijg je exact?

• marquis
Noork schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 00:09:
Hoe zijn verder je instellingen? Staan ze in dezelfde workgroup, heb je dhcp aan staan, of heb je statische ip adressen? Zijn de instellingen hiervan juist? Hoe benader je de pc? Wat voor foutmelding krijg je exact?
Daar geef je zelf al antwoord op:
Als je interne netwerk gewoon prima werkt, is je router waarschijnlijk in orde. Dan zou het aan je internetverbinding kunnen liggen.
Ik denk dat daar dus de ip-adressen vandaan komen, maar wat heeft die internet verbindingen met het interne netwerk te maken? Ten tweede, het interne netwerk is in orde.... lees verder
Als het interne netwerk problemen had gegeven, konden de gebruikers de server al niet bereiken, laat staan de mogelijkheid voor in te loggen..... Misschien verstandiger als jij ook eerst goed leest wat de TS vraagt, al komt deze wel met veel vragen...... ;)
Predator schreef op maandag 15 januari 2007 @ 17:03:
Draai je XP SP2 ?
Heb je een uitzondering toegevoegd voor remote administrator in de windows firewall ?
Dit is een goede tip... En?

[ Voor 20% gewijzigd door marquis op 16-01-2007 01:20 ]

• Noork
  • Niet online
marquis schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 01:01:
Daar geef je zelf al antwoord op:
Huh, leg uit? Ik wil eerst even zeker weten of het gehele interne netwerk naar behoren werkt voordat we verder gaan. Lijkt me een goede basis.
Ik denk dat daar dus de ip-adressen vandaan komen, maar wat heeft die internet verbindingen met het interne netwerk te maken? Ten tweede, het interne netwerk is in orde.... lees verder
Ik doel hier op het uitvallen van internet, zie de 2e post van de TS
Als het interne netwerk problemen had gegeven, konden de gebruikers de server al niet bereiken, laat staan de mogelijkheid voor in te loggen..... Misschien verstandiger als jij ook eerst goed leest wat de TS vraagt, al komt deze wel met veel vragen...... ;)
Ik geef aan dat de TS even moet zoeken op Got voor zijn printprobleem aangezien dit een standaardvraag is die al tig keer voorbij is gekomen.
Dit is een goede tip... En?
euh, firewall uitzetten? Lijkt me een vrij goede tip. En deze staat uit gezien de 2e post van de TS. Dus hier kan het ook niet aan liggen.

Maar ik snap weinig van jouw post, waarom kraak je de reacties van anderen af? Ik probeer alleen maar te helpen.

oke nog een bonusvraag voor de TS. Geeft een poortscan aan of de poorten op de betreffende pc's wel open staan en of de server uberhaupt aan staat?

[ Voor 10% gewijzigd door Noork op 16-01-2007 03:23 ]

• marquis
Noork schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 03:18:
[...]
euh, firewall uitzetten? Lijkt me een vrij goede tip. En deze staat uit gezien de 2e post van de TS. Dus hier kan het ook niet aan liggen.
poortscan aan of de poorten op de betreffende pc's wel open staan en of de server uberhaupt aan staat?
EXCEPTION is niet hetzelfde als uitzetten. Ik had juist het gevoel dat jij de TS aan het afkraken was.

DHCP is hier niet het probleem, de TS`r kan de server bereiken doordat zijn gebruikers de server kunnen bereiken.

De rest geef ik later antwoord op.

• Noork
  • Niet online
marquis schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 08:37:
[...]

EXCEPTION is niet hetzelfde als uitzetten. Ik had juist het gevoel dat jij de TS aan het afkraken was.
Een uitzondering toevoegen of de firewall helemaal uitzetten maakt voor het effect niet uit. Overigens geeft de TS aan GEEN firewall te gebruiken, dus hier kunnen we over ophouden.
De rest geef ik later antwoord op.
Probeer antwoord op de vraag van de TS te geven ipv mijn reacties te bashen. Maar ik zie weinig tekens van leven van de TS. Ik ben benieuwd hoe het er mee staat.

edit:
Ik ga hier trouwens ook helemaal niet meer verder gezien de posthistory van de TS. Het is hier toch geen helpdesk.

[ Voor 9% gewijzigd door Noork op 16-01-2007 11:35 ]

• marquis
Noork schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:31:
[...]

edit:
Ik ga hier trouwens ook helemaal niet meer verder gezien de posthistory van de TS. Het is hier toch geen helpdesk.
Daar heb je gelijk in, ik zie ook niets meer van de TSer, dus dan vind ik het ook wel genoeg. De posthistory had ik overigens niet gezien.

Verwijderd

Alex) schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:31:
Ook zit in 2003 de optie Remote desktop die in 2000 niet zit
tssk tssk, zit natuurlijk wel in win2k. Daar is het alleen terminal services in admin mode installen.
Pagina: 1