pci of onboard

Pagina: 1
Acties:

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-03 14:22
Hallo,

ik heb hier nog een pci netwerkaartje gevonden in mijn kapotte pc (voeding naar de maan) ik dacht dat ik heb misschien nog kon gebruiken. nou heb ik gelezen dat pci kaarten beter presteren dan onboard (pings enz)
nou wil ik weten of een pci kaartje met een Realtek RTL8139B chipset beter presteert als een nvidia nforce onboard kaartje. zijn pci kaarten beter of presteert onboard net zo goed?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik zou het knap vinden als jij tegenwoordig nog verschil merkt tussen onboard LAN en een PCI kaart. Vroeger misschien wel, toen een PCI kaart van een goed merk (3com of Intel oid) voor een lagere CPU load kon zorgen.

Met de huidige snelle systemen zal het je zeker geen lagere ping o.i.d opleveren, en dan ga ik er even vanuit, zoals Terw_Dan ook aangeeft dat we wel praten over een beetje systeem, bv een recentere Nforce chip.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 15-01-2007 15:08 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk vind ik realtek rotzooi als het gaat om netwerkkaarten (trekken veel te veel van de cpu). De nforce is op zich wel wat leuker, afhankelijk van welke je hebt (weet je zeker dat het een nforce controller is en niet toevallig een realtek die onboard zit). En gaat het hier om een NF1, 2, 3, 4 of 5?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54
Het enige waar je echt zeker van kan zijn is dat een exxtra PCI kaart je een hogere energierekening oplevert. Verder is het de vraag wat je "beter" vindt: Wil je je CPU gebruik minimaliseren, je piung naar beneden, wil je dat de netwerkstekker niet meer spontaan uit je PC lazert als je er een trap tegenaangeeft... etc. En waarschijnlijk zijn er best verschillen, maar, met Gunner, zal je het in praktijk echt niet of nauwlijks merken.

• Bliz
het gaat hier om een nforce 4

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 21:22
onkl schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:08:
Het enige waar je echt zeker van kan zijn is dat een exxtra PCI kaart je een hogere energierekening oplevert. Verder is het de vraag wat je "beter" vindt: Wil je je CPU gebruik minimaliseren, je piung naar beneden, wil je dat de netwerkstekker niet meer spontaan uit je PC lazert als je er een trap tegenaangeeft... etc. En waarschijnlijk zijn er best verschillen, maar, met Gunner, zal je het in praktijk echt niet of nauwlijks merken.
In welke mate zou het een hogere energie rekening opleveren? Volgens mij trekt een gemiddeld netwerk kaartje niet meer dan een paar Watt wat in het niets valt met je processor waarschijnlijk ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Bliz
het is dus aan te raden om geen pci kaart te gebruiken? of heb ik dat mis?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

^^met Keiichi
Een netwerkkaartje trekt echt praktisch niks. Dat vind je niet terug op je energie rekening.

Daarnaast gaat het hier om een nForce4 chipset met nVidia Networking Controller. Das een hele nette controller, en met die realtek kaart haal je echt totaaaaal geen winst.
Hij verbruikt dan wel meer CPU vermogen, maar met de CPU's van tegenwoordig merk je daar toch niks van.

Het beste resultaat haal je uit goede netwerkapparatuur, zoals een goede router, goede switches en een goede internet verbinding.
Maargoed het "goede" spul kost een hoop duiten.
Je zou nog naar softwarematige optimalisaties kunnen kijken, maar verwcht er vooral niet teveel van.

Oh en mocht je de KillerNIC tegenkomen: niet kopen, is rommel. Alles wat dat ding kan zit ook wel in andere goede netwerkkaarten (nForce, 3Com, Intel, etc), en wil je het nog beter, dan verwijs ik je weer naar software optimalisaties.
Blizzard2005 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:22:
het is dus aan te raden om geen pci kaart te gebruiken? of heb ik dat mis?
Het maakt tegenwoordig niks meer uit, dus nee, het heeft geen zin om een oude Realtek PCI kaart in je PC te proppen als je al een nForce networking controller hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 15-01-2007 15:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54
Keiichi schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:14:
[...]

In welke mate zou het een hogere energie rekening opleveren? Volgens mij trekt een gemiddeld netwerk kaartje niet meer dan een paar Watt wat in het niets valt met je processor waarschijnlijk ;)
Tja, in de (veel+1)>veel zin van het woord.
TS, inderdaad, laat je kast lekker dicht zitten en maak een achterneefje blij met een nieuwe netwerkkaart in zijn Pentium 2 (of doe er iets equivalents mee). Als er al verschillen zijn vallen die iha ten nadele van alles wat met Realtek te maken heeft uit. Dat is uiteidelijk een klassiek "het doet het, maar meer ook niet" merk (nee, dit is niet als rant bedoelt, mijn halve PC hangt aan elkaar van het spul en dat werkt inderdaad, dus ik ben tevree) terwijl, als je een nForce NIC hebt dat een heel aardig geval is.

Het "los" is beter dan "onboard" idee is waarschijnlijk ontstaan in de tijd dat alleen ontzettend el-cheapo OEM bakken een onboard kaart hadden, met volstrekt inferieure spullen, alleen maar om "klaar voor 't internet" op het foldertje te kunnen zetten. Die tijd is echt wel over. :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

onkl schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:41:
[...]

Tja, in de (veel+1)>veel zin van het woord.
TS, inderdaad, laat je kast lekker dicht zitten en maak een achterneefje blij met een nieuwe netwerkkaart in zijn Pentium 2 (of doe er iets equivalents mee). Als er al verschillen zijn vallen die iha ten nadele van alles wat met Realtek te maken heeft uit. Dat is uiteidelijk een klassiek "het doet het, maar meer ook niet" merk (nee, dit is niet als rant bedoelt, mijn halve PC hangt aan elkaar van het spul en dat werkt inderdaad, dus ik ben tevree) terwijl, als je een nForce NIC hebt dat een heel aardig geval is.

Het "los" is beter dan "onboard" idee is waarschijnlijk ontstaan in de tijd dat alleen ontzettend el-cheapo OEM bakken een onboard kaart hadden, met volstrekt inferieure spullen, alleen maar om "klaar voor 't internet" op het foldertje te kunnen zetten. Die tijd is echt wel over. :)
Ik weet wel zeker dat het toen ontstaan is.Die tijd heb ik zelf nog meegemaakt.
Zelf zat ik altijd aan de Intel en 3Com kaartjes. Nooit problemen met die dingen.
Maja die kaartjes van toen zijn dan ook ingehaald door de huidige apparatuur, en het is nu alleen nuttig om een vette 3Com kaart te kopen als je glasfiber verbindingen wil gebruiken of een remote managable geval wil.. De meer high end oplossingen dus.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03 20:50
Ik gebruik zelf nog veel losse Intel en 3Com kaartjes. Misschien is dit wel een vastgeroeste gewoonte, de onboard dingen wat in mijn pc's en servers zitten zullen vast en zeker voldoen.

Met een Realtek 8139B ben je in ieder geval zeker niet beter uit dan met je onboard Nvidia. Vaak zijn die Nvidia chipjes beter in zo'n geval.

• Bliz
ok ik houd het maar op mijn nforce4tje, maar wat betreft software optimalisaties welke programma's/tools zijn aan te raden? ik had vroeger tcp optimazer (zo hete het dacht ik) maar hier heb ik niet veel vooruitgang mee geboekt..
Pagina: 1