titel moet zijn: Wat voor webserver opstelling is beter?
Hey,
Ik vroeg me laatst af wat voor server opstelling nou beter is..
het gaat hier dus om webserver gerelateerde dingen
idee 1
hier een voorbeeld:
neem veel servers
2x mysql met load balancer ertussen in master/slave opstelling
2x postgresql met load balancer ertussen in master/slave opstelling
2x dns met load balancing ertussen en ook in master/slave opstelling
2x apache (met bijbehorende modules zoals php e.d.) en ook met load balancing en in master/slave opstelling
2x Mail servers (pop3, smtp en imap) met load balancing ertussen en ook in master/slave opstelling
2x (2,5TB) storage server met load balancing ertussen en ook in master/slave opstelling
1x (2,5TB) backup server
2x account server (verdeeld alle rechten e.d. over de andere servers) met load balancing ertussen en ook in master/slave opstelling
Huur een server kast in zo`n server bedrijf (leaseweb b.v.) en laat er een 100mbit full duplex kabel in leggen met (dlink of cisco) router.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Waarschijnlijk ben ik ook nog een paar servers vergeten...
idee 2
dit is makkelijker te realiseren voor beginnende bedrijven omdat het simpelweg minder geld kost..
neem weer evenveel servers als in idee 1
alle servers hebben in dit geval de volgende services draaien:
- Apache
- MySQL
- PostgreSQL
- Mail (pop3, smtp en imap (qmail misschien? qpopper?))
- Bind9 (dns)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
en de account idee dingen:
250MB HDD
10 GB Dataverkeer
10 MySQL Databases
10 PostgreSQL Databases
100 Mail boxen
(php 4, php 5, ruby, mysql 5, cgi en nog wat andere)
€ 5 per maand
Nu is mijn vraag: wat is beter als je niet naar de prijs kijkt? mij lijkt idee 1 een beter idee te zijn.. je moet hier ook bij alle servers ervanuit gaan dat het high end servers zijn die allemaal minimaal 2GB geheugen hebben. Bij idee 1 hebben de database servers en apache natuurlijk meer geheugen.
Bij idee 1 weet ik niet of load balancing wel mogelijk is in master/slave opstellingen en of master/slave instellingen uberhoupt op apache wel mogelijk zijn..
Mij lijkt dat je gemiddeld per server (uit idee 2) er zo`n 20 klanten op kan plaatsen.. dat zijn er dus 220 voor idee 2. Hoeveel zou dat zijn bij idee 1? 1000? 10000? daarnaast is heel idee 1 ook makkelijker te updaten dan idee 2.. stel er komt een nieuwe apache versie uit.. bij idee 1 installeer je dat op 2 servers en je ben klaar.. bij idee 2 moet dat op 11 servers gebeuren.
Dit hele idee is slechts een idee.. ik heb wel het idee om ooit iets met servers te beginnen, maar voor de komende jaren toch echt nog niet (eerst school maar eens afmaken)... zie dit maar als voorwerk
Thanx.
Hey,
Ik vroeg me laatst af wat voor server opstelling nou beter is..
het gaat hier dus om webserver gerelateerde dingen
idee 1
hier een voorbeeld:
neem veel servers
2x mysql met load balancer ertussen in master/slave opstelling
2x postgresql met load balancer ertussen in master/slave opstelling
2x dns met load balancing ertussen en ook in master/slave opstelling
2x apache (met bijbehorende modules zoals php e.d.) en ook met load balancing en in master/slave opstelling
2x Mail servers (pop3, smtp en imap) met load balancing ertussen en ook in master/slave opstelling
2x (2,5TB) storage server met load balancing ertussen en ook in master/slave opstelling
1x (2,5TB) backup server
2x account server (verdeeld alle rechten e.d. over de andere servers) met load balancing ertussen en ook in master/slave opstelling
Huur een server kast in zo`n server bedrijf (leaseweb b.v.) en laat er een 100mbit full duplex kabel in leggen met (dlink of cisco) router.
Waarschijnlijk ben ik ook nog een paar servers vergeten...
idee 2
dit is makkelijker te realiseren voor beginnende bedrijven omdat het simpelweg minder geld kost..
neem weer evenveel servers als in idee 1
alle servers hebben in dit geval de volgende services draaien:
- Apache
- MySQL
- PostgreSQL
- Mail (pop3, smtp en imap (qmail misschien? qpopper?))
- Bind9 (dns)
en de account idee dingen:
250MB HDD
10 GB Dataverkeer
10 MySQL Databases
10 PostgreSQL Databases
100 Mail boxen
(php 4, php 5, ruby, mysql 5, cgi en nog wat andere)
€ 5 per maand
Nu is mijn vraag: wat is beter als je niet naar de prijs kijkt? mij lijkt idee 1 een beter idee te zijn.. je moet hier ook bij alle servers ervanuit gaan dat het high end servers zijn die allemaal minimaal 2GB geheugen hebben. Bij idee 1 hebben de database servers en apache natuurlijk meer geheugen.
Bij idee 1 weet ik niet of load balancing wel mogelijk is in master/slave opstellingen en of master/slave instellingen uberhoupt op apache wel mogelijk zijn..
Mij lijkt dat je gemiddeld per server (uit idee 2) er zo`n 20 klanten op kan plaatsen.. dat zijn er dus 220 voor idee 2. Hoeveel zou dat zijn bij idee 1? 1000? 10000? daarnaast is heel idee 1 ook makkelijker te updaten dan idee 2.. stel er komt een nieuwe apache versie uit.. bij idee 1 installeer je dat op 2 servers en je ben klaar.. bij idee 2 moet dat op 11 servers gebeuren.
Dit hele idee is slechts een idee.. ik heb wel het idee om ooit iets met servers te beginnen, maar voor de komende jaren toch echt nog niet (eerst school maar eens afmaken)... zie dit maar als voorwerk
Thanx.
[ Voor 14% gewijzigd door markg85 op 15-01-2007 15:08 ]