Toon posts:

[SQL] MIN() + GROUP BYkwestie

Pagina: 1
Acties:
  • 21 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Besef me uiterst goed dat het niet een lastig probleem is, maar ben even door de spreekwoordelijke bomen het zicht kwijt op het bos.. Ik heb als voorbeeld de navolgende tabel;

Tabel "wagens"
idkleurmodelcategorie
1blauwsedan1
2roodstation2
3roodstation3
4roodstation2

Ik moet nu een selectie maken met de volgende condities;
  • `kleur` moet rood zijn (WHERE `kleur` = 'rood')
  • `categorie` moet de laagst mogelijke zijn waar `kleur` == rood (MIN(`categorie`))
Nogmaals, weet dat ik dichtbij zit en dat het niet heel lastig is, maar kan iemand mij de juiste GROUP BY geven? Zou bijzonder fijn zijn; heb aardig me best gedaan om het geen cold-request te laten zijn qua post-inhoud :)

Edit: in het voorbeeld zou het resultaat dus moeten zijn, de rijen 2 en 4 omdat `MIN(categorie) WHERE kleur==rood = 2`

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 13:32 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Niemand kan je de juiste group by geven aangezien je een dergeljike query niet met group by kunt doen. Ik raad ej aan om even de faq door te nemen. Hier staat een uitgebreid stuk in over group by en ook waarom dit niet hier van toepassing is.

Wat jij nodig hebt is een sub query of having.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je weet ondertussen heel goed dat het hier niet zo werkt.

Daarnaast hebben we een mooie FAQ waarin de group by wordt uitgelegd: Programming FAQ - SQL

offtopic:
Snelle Janoz :P

[ Voor 8% gewijzigd door Creepy op 15-01-2007 13:34 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Dit topic is gesloten.