Trage schijven in Compaq Proliant ML350

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:28
Ik heb sinds een tijdje een Compaq Prolaint ML350 staan hier, welke ik van mijn stage bedrijf heb gekregen.

specs.
2 x PIII 1ghz
1024mb geheugen (geen dual channel helaas, 512mb+ 2x256mb)
2x 18GB SCA 10k
1x Maxtor 300GB IDE
1x Western Digital 320GB IDE
Intel Pro 1000GT Desktop NIC

De bak word gebruikt als web/ftp server, en om te downloaden uit de nieuwsgroepen met newsleecher.

Vorige week heb ik een gigabit switch gekocht om de netwerksnelheid wat omhoog te krijgen. Na wat testen en doen was de snelheid tussen de server en mijn P4 werkstation erg laag, 2,2MB/s.
De snelheid tussen mijn Core 2 duo systeem en P4 was wel in orde, 20MB/s (of dit nu goed is ja of nee hoort hier niet thuis. eerst probleem 1 maar oplossen, voorlopig ben ik tevreden met 20MB/s van single SATA naar single SATA)

Ik dacht eerst dat het lag een mijn netwerkkaart in de server, na het oude sharkoon gigabit kaartje te hebben vervangen voor een Intel Pro 1000GT Desktop kaart was de snelheid nogsteeds er laag, wel ging de cpu belasting een stuk omlaag.

Het probleem
Na nog wat meer testen bleek dat de snelheid van beide IDE schijven maximaal 2,2MB/s was. Exact de snelheid van het netwerk dus. Hierna heb ik een dvd (ISO) gekopieerd van mijn P4 naar de C schijf van de server (SCA 10k) en de snelheid schoot naar de 20MB/s.

Het probleem is dus de schijfsnelheid. Ik krijg het niet voor elkaar om deze op normale snelheid te krijgen. Ik kan op de site van HP (compaq) geen drivers vinden voor de IDE/SCSI controller welke de snelheid weer goed weet te krijgen. Wat doe ik fout? Ook de SCSI SCA schijven krijg ik niet op normale snelheid, deze blijven op 80MB/s. 104MB/s

Ik hoop dat iemand weet wat het probleem is. Ik zat er zelf aan te denken om anders maar een goedkope IDE controller te kopen en deze erin te hangen. Ik heb alleen geen zin om veel geld hieraan uit te geven omdat ik toch van plan ben de server over +- een jaartje te vervangen en direct over te gaan op SATA Raid 5 (hardwarematig)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• mo3lla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-02 13:46
Heb je het HP Proliant Supportpack wel geïnstalleerd?

• Extera
Nee, sorry dit ben ik vergeten te melden, hier staat op de download pagina het volgende bij:
Important Note!

An HP ProLiant server running any edition of Microsoft Windows Server 2003 Base Media Build 3790 and configured with one of the following Smart Array, SCSI or SAS/SATA controllers may intermittently stop responding and display a "STOP 0x000000D1 IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" blue screen message when using the base media STORPORT.SYS driver:

* Smart Array P600
* Smart Array P400
* Smart Array P400i
* HP 64-Bit/133-MHz Dual Channel Ultra320 SCSI Host Bus Adapter
* HP 64-Bit/133-MHz Single Channel Ultra320 SCSI Host Bus Adapter G2
* HP 8 Internal Port SAS Host Bus Adapter with RAID
* HP ProLiant BL35p with Internal 4 Port SAS HBA Mezzanine Card

This occurs because the port driver (STORPORT.SYS) incorrectly completes a request twice, and this causes the computer to stop responding. For additional information, reference Microsoft Knowledge Base Article 821138 - Computer Stops Responding with "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" Stop Error If CD-ROM Drive or Tape Device Is Connected to SCSI Controller, available at the following Microsoft URL: Computer Stops Responding with "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" Stop Error If CD-ROM Drive or Tape Device Is Connected to SCSI Controller

In addition, if using Windows Server 2003 base media, ADU and ACU report unknown slot number for these controllers and storage agents will not display any information for them.

Workarounds for the above issues include any of the following:

* Apply Microsoft hot fix 883646
* Upgrade to Windows 2003 SP1
De vetgedrukte heb ik dus :)
Kan ik dit nu gewoon installeren? hier zegt mij niet veel namelijk.

HD Tach Screenshots:

SCA 18gb 10k (C schijf)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c48ab525c519fe512f2d3c0ab8145d51/thumb.jpg

Maxtor IDE
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9aae463d195a19e3328ccdc4a7fd156f/thumb.jpg

by the way stom van me, ik zie die link naar de microsoft website pas. Ik ga het eens proberen :X

[ Voor 13% gewijzigd door Extera op 15-01-2007 13:50 ]

• Extera
- helaas, ook het installeren van het software pack + reboot had geen effect.
- het uitschakelen van 1 van de IDE schijven had ook geen effect.

Het lijkt trouwens dat de schijven alleen traag zijn in de sequential read test.

[ Voor 53% gewijzigd door Extera op 15-01-2007 16:05 ]

• Extera
het probleem zit niet in de schijven.
Dit laat over bios settings, drivers of de controller, misschien de jumper settings?

Ik zal morgen de kast eens uit z'n hok trekken en alle settings opschrijven en hier posten.

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
heel simpel, jouw proliant is niet gemaakt om IDE schijven aan de onboard ide controller te hangen, niet meer niet minder

is niet gesupporteerd omdat er enkel een cdrom aan hoort te komen.

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• Extera
hmmm ok, dan ga ik wel kijken voor een IDE controller van 2 tientjes :)

Pagina: 1