[Testcase] Auschwitz & Auschwitz-Birkenau

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Begin november ben ik naar Polen geweest, en heb ik ook een dag Auschwitz en Auschwitz-Birkenau bezocht. Daar heb ik foto's gemaakt (alleen buiten, binnen is niet toegestaan), en er 10 uitgekozen. Ik heb gekozen voor een Z/W-conversie om de 'sfeer' een beetje terug te krijgen in de foto's. Ben je in Polen, dan kan ik een bezoek zeker aanraden, het maakt enorm veel indruk.
Allemaal gemaakt met mijn Nikon D50 met kitlens (18-55mm).

Commentaar/tips/opmerkingen welkom :)

#01 Auschwitz
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/01_small.jpg

#02 Auschwitz
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/02_small.jpg

#03 Auschwitz
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/03_small.jpg

#04 Auschwitz
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/04_small.jpg

#05 Auschwitz
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/05_small.jpg

#06 Auschwitz
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/06_small.jpg

#07 Auschwitz
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/07_small.jpg

#08 Auschwitz-Birkenau
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/08_small.jpg

#09 Auschwitz-Birkenau
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/09_small.jpg

#10 Auschwitz-Birkenau
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/10_small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:55

timovd

Voorsprong door techniek

Mooie foto's.
Foto 5 & 9 heb ik ook een paar jaar geleden gemaakt. ;)

Persoonlijk vind ik z/w toch mooier.

[ Voor 22% gewijzigd door timovd op 15-01-2007 12:55 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:01

YellowCube

Wait...what?

5, 7 en 9 voor mij.

en over de zwart/wit omzetting: ik heb nu een aantal series van Auschwitz gezien en kennelijk heeft iedereen de neiging dit in zwart wit te doen. Snap dat ook wel, het wordt er nog treuriger van. Er was echter 1 serie (zou zo snel niet meer weten waar ik die gezien heb) die juist in felle gesatureerde kleuren uitgevoerd was. Dat maakte de serie alleen maar aparter.
Is niets negatiefs naar de serie van TS toe, maar iets wat me opviel.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag naar interesse, wat is het verschil in functie geweest tussen de gebouwen in foto 2 en 10? Overigens is de eerste foto in de witbalans iets te ver doorgezet misschien.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

wat bedoel je met "de witbalans" te ver doorgezet?
Witbalans zegt iets over hoe de kleuren gecorrigeerd worden aan de hand van de gebruikte lichtbron. In een zwartwitfoto is dat niet/nauwelijks van toepassing. :)
Bedoel je niet gewoon de belichting?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:59:
wat bedoel je met "de witbalans" te ver doorgezet?
Witbalans zegt iets over hoe de kleuren gecorrigeerd worden aan de hand van de gebruikte lichtbron. In een zwartwitfoto is dat niet/nauwelijks van toepassing. :)
Bedoel je niet gewoon de belichting?
ja ik bedoelde (waarschijnlijk dan) de belichting in foto1. de lucht is te fel wit maar misschien is dat door de ogen van een foto technicus anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
#8 vind ik sterk, maakt veel indruk.

Over het algemeen had de B&W conversie wel iets heftiger gemogen mat mij betreft.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:03:
[...]

ja ik bedoelde (waarschijnlijk dan) de belichting in foto1. de lucht is te fel wit maar misschien is dat door de ogen van een foto technicus anders.
neem hoor, je hebt er wel gelijk in. Er ontbreekt verder het een en ander aan contrast
(maar die 2 dingen zijn redelijk met elkaar verbonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:19
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:55:
[...]

Even een vraag naar interesse, wat is het verschil in functie geweest tussen de gebouwen in foto 2 en 10? Overigens is de eerste foto in de witbalans iets te ver doorgezet misschien.
Dat waren 2 verschillende kampen, bij gebouw 2 zat je in het *arbeit* kamp en bij 10 had je het iets slechter getroffen daar werden naar mijn weten alle zwakke mensen ingezet. De gebouwen op foto 10 zijn trouwens ook niet meer orgineel maar herbouwd voor een film omdat ze net als de andere in dat kamp waren afgebrand.

[ Voor 12% gewijzigd door disinfector op 15-01-2007 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 14:41
Wijnands schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:07:
#8 vind ik sterk, maakt veel indruk.

Over het algemeen had de B&W conversie wel iets heftiger gemogen mat mij betreft.
Ben ik met Wijnands eens, speel nog wat met je levels. Ik vind de foto's erg vlak qua kleur (=veel grijs), door met je levels te spelen krijg je meer wit en zwart en wordt het een stuk harder...

Dit doe je door in PS naar levels te gaan en dan de driehoekjes aan het einde van je grafiekje een beetje naar het midden te schuiven. Je moet ze ongeveer zover schuiven totdat ze het begin van je grafiek ("berg") raken... Maar hier moet je mee experimenteren. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In Auschwitz (2) werd je, in verhouding tot Auschwitz-Birkenau (10) heel goed behandeld. In Auschwitz-Birkenau waren ook arbeiders, maar je leefde letterlijk in een zwijnenstal. Er loopt een gootje waar iedereen z'n behoeften in deed. Je slaapt op houten bedden. Mensen werden heel ziek door de leefomstandigheden, want douchen mocht niet en iedereen zat dicht op elkaar. Volgens mij is er op wikipedia meer over de kampen te vinden.

Zover iedereen bedankt voor het commentaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aristos schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:14:
[...]

Ben ik met Wijnands eens, speel nog wat met je levels. Ik vind de foto's erg vlak qua kleur (=veel grijs), door met je levels te spelen krijg je meer wit en zwart en wordt het een stuk harder...

Dit doe je door in PS naar levels te gaan en dan de driehoekjes aan het einde van je grafiekje een beetje naar het midden te schuiven. Je moet ze ongeveer zover schuiven totdat ze het begin van je grafiek ("berg") raken... Maar hier moet je mee experimenteren. Succes
Dat zal ik binnenkort eens proberen. Bij deze foto's is dat inderdaad prima mogelijk, maar ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan (bij foto's in kleur) maar toen had een foto die ik mooi vond een groene waas, omdat ik rood-groenkleurenblind ben :P dus toen heb ik besloten om daar niet meer aan te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:33:
Ik heb gekozen voor een Z/W-conversie om de 'sfeer' een beetje terug te krijgen in de foto's.
Ik snap echt niet waarom veel mensen denken dat zwart-wit de "sfeer" terug brengt van oude dingen. De joden die daar zaten zagen toch ook niet alles zwart-wit ... Het is natuurlijk wel zo dat we zwart-wit associëren met oude foto's maar om nu te zeggen dat het ook intrinsiek een gevoel van neerslachtigheid ofzo meebrengt, stel ik toch in twijfel. Om gevoelens in de plaat te leggen, kan je ook anders te werk gaan. Verander de kijkhoek. Gebruik bijvoorbeeld een laag standpunt en alles lijkt te overweldigen (als dat je beoogd gevoel zou zijn). Indien je "hevige gevoelens" wilt weergeven kan je mss met de kleuren wat spelen, of met één kleur.

Deze foto's zijn qua compositie niet slecht maar dragen volgens mij niet veel lading mee en je gaat mijn inziens niet naar Auschwitz om estetisch mooie plaatjes te schieten. Er valt veel meer te doen met Auschwitz volgens mij (op fotografisch gebied dan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:26:
[...]
Ik snap echt niet waarom veel mensen denken dat zwart-wit de "sfeer" terug brengt van oude dingen. De joden die daar zaten zagen toch ook niet alles zwart-wit ... Het is natuurlijk wel zo dat we zwart-wit associëren met oude foto's maar om nu te zeggen dat het ook intrinsiek een gevoel van neerslachtigheid ofzo meebrengt, stel ik toch in twijfel. Om gevoelens in de plaat te leggen, kan je ook anders te werk gaan. Verander de kijkhoek. Gebruik bijvoorbeeld een laag standpunt en alles lijkt te overweldigen (als dat je beoogd gevoel zou zijn). Indien je "hevige gevoelens" wilt weergeven kan je mss met de kleuren wat spelen, of met één kleur.

Deze foto's zijn qua compositie niet slecht maar dragen volgens mij niet veel lading mee en je gaat mijn inziens niet naar Auschwitz om estetisch mooie plaatjes te schieten. Er valt veel meer te doen met Auschwitz volgens mij (op fotografisch gebied dan ;) )
Je hebt wel een punt, maar ik heb ze zowel in kleur als Z/W gezien (uiteraard) en nog iemand anders laten zien, en we waren het erover eens dat Z/W beter was.
Verder hadden we daar een rondleiding met een grotere groep, dus je kreeg niet echt de kans om uitgebreid te gaan fotograferen, want dan liep de groep weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Foto 8 vind ik overigens erg mooi. Kun je deze als z/w en kleur onder elkaar zetten. Dan kunnen we even vergelijken welke mooier is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/08_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/08_kleur.jpg

Bij deze foto is de kleurenversie denk ik ook wel mooi, maar ik wilde graag óf alles in kleur, óf alles in Z/W in deze testcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:24
Plaatjes doen het bij niet :? (via planet). Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

De kleur zegt toch niets in de foto. Het geeft alleen maar meer afleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 11:48
neuh, ik vind de kleur versie een stuk beter, niet zo uitgebeten, en rustiger, ben er ook geweest, en ik denk dat dit in kleur beter is, misschien wel geen standaard kleuren...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:38

botoo

💀 too old to die young

Wmb mag zo'n beladen onderwerp best wat harder weggezet worden, in 7, 5 en 2 zie ik wat van de geschiedenis terug :Y)

Ik ben zo vrij geweest om wat meer sfeer (imho!) toe te voegen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5cf7559d94c6cf0aacb34ca5f61c89fc/full.jpg

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
^^^ Ziet er wel strak uit :) Kun je misschien toelichten wat je precies gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:38

botoo

💀 too old to die young

Precies niet, maar het is slechts wat schuiven met brightness en contrast om aan het einde een beetje CA vignettering te simuleren voor een 'oud' effect.

[ Voor 6% gewijzigd door botoo op 09-02-2007 10:57 . Reden: vignettering != CA :o ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Helemaal eens met botoo: Oppeppen die foto's!
Ik vind de foto's zonder al te nadrukkelijk aanwezige medebezoekers meer sfeer hebben.
Natuurlijk zijn deze foto's al duizenden keren door anderen gemaakt, maar dat is in dit geval geen probleem, "opdat wij niet vergeten", zeg maar. Een groepsrondleiding heeft nu eenmaal zijn beperkingen, maar als geheel is het een nette reportage (als je de foto's nog wat nabewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:36
Eigenlijk net doen als in Schindlers List van Steven Spielberg.... ZW, en dan 1 element in kleur terug laten komen.
In de film vond ik dat een van de mooiste scenes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ik vind dat je met dat effect wel een beetje op moet letten. Je moet het namelijk niet doen om het effect zelf (iets wat je imo een beetje te vaak ziet).
Je moet het wel echt om een reden doen die iets toevoegd. Oscar Schindler wilde temidden van al die ellende iets zien wat nog enigzins z'n onschuld had en dat werd op die manier benadrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eens met YC. Dit effectje wordt echt véél te vaak 'verkeerd' (imo) toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar je foto 4 hebt gemaakt, is ook een executieplek. Verbazingwekkend heb je die niet gekozen. Waren die foto's mislukt nadat je camera van walging dienst weigerde?
Tweede opvallendheid is het ontbreken van de grote poort. Je bent de eerste met een serie waar die niet is gekozen. Dat is wel goed.

wat betreft de foto's... ik denk dat je in plaats van 3x de barakken een even deprimerende plaat had kunnen maken van de schoorsteen in het concentratiekamp. (daar was nl. ook één gaskamer met een setje ovens).
Plaat 5 en 9 zijn mijn favoriet in deze serie... bij 9 denken denk ik direct aan het gedicht van Martinus Nijhoff... "Daar was het oosten, daar gingen ze heen, naar de hemel, door de hel..."

ik hoop dat je ven je bezoek aan die plek evenveel geleerd hebt als ik.... thanks for sharing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft zeker een enorme indruk achtergelaten. Ik vermoed dat je deze foto bedoelt:
Afbeeldingslocatie: http://www.in-the-aire.com/GoT/auschwitz/muur.jpg

Z/W-conversie was bij deze foto sowieso geen succes, en de kleuren komen er niet echt mooi uit. Het wit (van de bloemen) is volgens mij een beetje overbelicht, dat is wel zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 11:48
hij is effies lelijk over sharpened. En nogal kleurig, ik zou daar je saturation gewoon een fikse hoop omlaag trekken, zodat je zachtere kleuren krijgt. 't is nu erg zuurstok/hawai kleurtjes.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bedoel ik ja...
ik zou juist geen Z/W conversie doen hier... die donkere muur zegt al genoeg.
Het is overigens een replica. Het origineel was te luguber toegetakeld om te gebruiken. Je zag daar als het goed is een paar houten stompjs uit de grond steken. daar stond de originele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wow, foto's met een zeer interssante geschiedenis.
Pagina: 1