[ACCESS] Schakelbord meer knoppen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:20

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Topicstarter
Hallo,

Situatie:
Ik ben voor mijn werk een kleine database aan het maken(soort clientensysteem).
Nu heb ik deze fijn af met een x aantal query's waar ik weer Rapporten aan heb gehangen die de managers kunnen uitdraaien.
Ik heb de structuur als volgt opgebouwd:

Hoofdschakelbord:
Clienten invoer------>Formulier
Rapporten

Rapporten------------>Rapporten 2000-2005--------->rapport 1
rapport2
Rapporten 2006

Rapporten 2007

Nu heb ik bij de onderverdeling rapport meer dan 8 rapporten, Acces heeft een beperking van 8 knoppen. Is dit met geen mogelijkheid aan te passen of weet iemand een andere oplossing waar ik een menu mee kan maken?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Verwijderd

een formulier maken dat automatisch opstart bij het openen van de database en dienst doet als schakelbord. een schakelbord is immers zelf een formulier.

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Je kan het forumulier 'Schakelbord' gewoon aanpassen en optionbuttons en optionlabels kopieren totdat je er genoeg hebt. Let er dan wel op dat je naamgeving hetzelfde houdt als bij 1 t/m 8 en de gebeurtenissen 'bij klikken' en 'bij dubbelklikken' de juiste nummers tussen de haakjes kiest.
Daarnaast in de VBA-code de variabele conNumButtons aanpassen naar het aantal menukeuzes.
Volgens mij was dat 't wel...

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je de bestaande knoppen niet gewoon copy-pasten en dan naar wens aanpassen?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Volgens mij kan je, als dit je structuur is, ook beter een soort wizard schermpje maken. Rapporten -> en dan met een dropdownlist kiezen welk rapport en eventueel een periode opgeven.

Komt ook iets dynamischer over, want nu zul je ieder jaar je database moeten aanpassen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• kromme

kromme

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:10:
een formulier maken dat automatisch opstart bij het openen van de database en dienst doet als schakelbord. een schakelbord is immers zelf een formulier.
Dan geeft hij niet de melding van die 8 knoppen? Waarom hebben ze dat dan in access schakelbord gemaakt
PaulZ schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:21:
Je kan het forumulier 'Schakelbord' gewoon aanpassen en optionbuttons en optionlabels kopieren totdat je er genoeg hebt. Let er dan wel op dat je naamgeving hetzelfde houdt als bij 1 t/m 8 en de gebeurtenissen 'bij klikken' en 'bij dubbelklikken' de juiste nummers tussen de haakjes kiest.
Daarnaast in de VBA-code de variabele conNumButtons aanpassen naar het aantal menukeuzes.
Volgens mij was dat 't wel...
Naamsgeving is compleet anders heb iets van 20 query's.
Boss schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:29:
Volgens mij kan je, als dit je structuur is, ook beter een soort wizard schermpje maken. Rapporten -> en dan met een dropdownlist kiezen welk rapport en eventueel een periode opgeven.

Komt ook iets dynamischer over, want nu zul je ieder jaar je database moeten aanpassen.
Hoe moet ik dat doen? gewoon via formulier?

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 18:34

PromoX

Flying solo

kromme schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:29:
[...]

Hoe moet ik dat doen? gewoon via formulier?
Zo heb ik een dergelijk systeem gemaakt:
Een tabel aangemaakt met daarin de beschikbare overzichten met de bijbehorende querynaam (wordt gebruikt voor het exporteren naar Excel) en de bijbehorende rapportnaam.

Op het formulier een keuzelijst gemaakt op basis van die overzichtentabel, met daarnaast een aantal (optionele) velden op basis waarvan de query/rapport samengesteld wordt. Daaronder de opdrachtknoppen om het gekozen overzicht te openen, te printen of te exporteren naar excel.

Zie ook deze screenshot.

[ Voor 3% gewijzigd door PromoX op 16-01-2007 12:38 ]

And I'm the only one and I walk alone.

• kromme

kromme

Topicstarter
PromoX schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:32:
[...]

Zo heb ik een dergelijk systeem gemaakt:
Een tabel aangemaakt met daarin de beschikbare overzichten met de bijbehorende querynaam (wordt gebruikt voor het exporteren naar Excel) en de bijbehorende rapportnaam.

Op het formulier een keuzelijst gemaakt op basis van die overzichtentabel, met daarnaast een aantal (optionele) velden op basis waarvan de query/rapport samengesteld wordt. Daaronder de opdrachtknoppen om het gekozen overzicht te openen, te printen of te exporteren naar excel.

Zie ook deze screenshot.
Ik ben hier pas mee begonnen(groot boek aangeschaft van ACCESS), dus geen diepe ervaring.
Je heb een form gemaakt met keuzelijsten naar het betreffende rapport?
In dat geval vervalt dus de hoofdkop rapporten en krijg ik meteen rapporten 2000-2005 enz.
Of hoe heb je die wizzard gemaakt. En ik moet ze in eerste instantie gewoon in rapportmodus hebben met de mogelijkheid om ze als exel of word op te slaan.
alvast bedankt voor je hulp

• PromoX

PromoX

Flying solo

kromme schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:42:
[...]

Ik ben hier pas mee begonnen(groot boek aangeschaft van ACCESS), dus geen diepe ervaring.
Je heb een form gemaakt met keuzelijsten naar het betreffende rapport?
De keuzelijst op het formulier bevat alle beschikbare overzichten. Deze waarden worden dus uit die tabel met overzichten gehaald.
In dat geval vervalt dus de hoofdkop rapporten en krijg ik meteen rapporten 2000-2005 enz.
Of hoe heb je die wizzard gemaakt.
De overzichten maken allen gebruik van query's. De query's kunnen worden beïnvloed met de (al dan niet optionele) criteria die ingevoerd kan worden op het formulier. Hierdoor hoef je zelf bijvoorbeeld niet elke keer de peildata in de query's zelf aan te passen (wat Boss dus ook aangeeft).

Op basis van die query's zijn rapporten gemaakt om het geheel mooi weer te geven. Het exporteren naar excel gaat dan wel weer op basis van de query's.
En ik moet ze in eerste instantie gewoon in rapportmodus hebben met de mogelijkheid om ze als exel of word op te slaan.
Dit doe ik dus op basis van de query's met een stukje vba dat achter de exporteerknop hangt:
code:
1
DoCmd.OutputTo acQuery, stDocName, "MicrosoftExcel(*.xls)", "", True, ""

Hierbij is stDocName de bij het gekozen overzicht behorende querynaam.

[ Voor 21% gewijzigd door PromoX op 16-01-2007 13:07 ]

• kromme

kromme

Topicstarter
Als ik de ontwerpweergave heb van een formulier dan kan ik dus geen keuzelijsten invoegen want dan krijg ik alleen maar waardes eruit van het rapport.
Waar heb je die wizard mee gemaakt en hoe?
Je hoef het me uiteraard niet op een bordje te geven maar na zolang zelf proberen en zoeken ben ik even radeloos. En de data base moet eind deze week klaar zijn.(zei BOSS)

• PromoX

PromoX

Flying solo

kromme schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 13:35:
Als ik de ontwerpweergave heb van een formulier dan kan ik dus geen keuzelijsten invoegen want dan krijg ik alleen maar waardes eruit van het rapport.
Wat je hiermee bedoeld snap ik niet. Je kunt toch gewoon een keuzelijst toevoegen en vervolgens via de eigenschappen de bron instellen?
Waar heb je die wizard mee gemaakt en hoe?
Met wizard bedoel je het overzichtenformulier? Deze kun je maken met de ontwerpweergave van een formulier.
Je hoef het me uiteraard niet op een bordje te geven maar na zolang zelf proberen en zoeken ben ik even radeloos.
Als je er echt niet uitkomt, moet je echt niet al te ingewikkeld willen beginnen. Je kunt het later altijd uitbreiden, wanneer je er meer tijd voor hebt en meer kennis hebt.

In het begin had ik ook enkel een formulier waarop men een peildatum/periode in kon voeren met een aantal opdrachtknoppen waar een query/rapport mee geopend kon worden. Het systeem zoals ik het nu heb is in de loop van de tijd dus ook steeds verder uitgebreid en is op dit moment ook nog niet helemaal zoals ik het wil hebben.

• kromme

kromme

Topicstarter
PromoX schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:37:
[...]

Wat je hiermee bedoeld snap ik niet. Je kunt toch gewoon een keuzelijst toevoegen en vervolgens via de eigenschappen de bron instellen?
Bij een keuzelijst moet ik kiezen uit een query of waardes typen en daar kan ik dan keen form aan vasthangen

• PromoX

PromoX

Flying solo

kromme schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:08:
[...]

Bij een keuzelijst moet ik kiezen uit een query of waardes typen en daar kan ik dan keen form aan vasthangen
Of ik leg het slecht uit (ben ook echt geen Access expert), of je hebt (nog) niet de kennis om het te snappen wat ik bedoel.

Wat je waarschijnlijk het beste kunt doen is een formulier maken met voor elk rapport een aparte opdrachtknop maken. Dit is het snelst te realiseren en via de ontwerpweergave van een formulier kun je best meer dan 8 opdrachtknoppen aanmaken.

Eventueel kun je datumvelden aanmaken die als criteria dienen voor de query's die achter de rapporten hangen. Als je niet weet hoe dit laatste moet; dit is hier op GoT wel eens voorbij gekomen en anders zijn er ook via een zoekmachine wel voorbeelden te vinden.

• kromme

kromme

Topicstarter
Ik denk dat ik de kennis niet heb om je te begrijpen.
OK, dat met die knoppen had ik geprobeert, alleen dan moet ik voor een steeds lager niveau natuurlijk hetzelfde formulier maken.
Dan krijg ik dus deze formulieren die ik doorkoppel:

Hoofdformulier: Dokusclienten bestand
Rapporten

Formulier Rapporten: Rapport 2000-2005
Rapport 2006
Rapport 2007

Rapport 2000-2005 Aantal .....
Bla bla

Ok dan maar zo, kan ik dat formulier ook laten opstarten?
IIG Thanks _/-\o_ en zal laten weten wat mijn verdere bevindingen zijn.

• PromoX

PromoX

Flying solo

kromme schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 08:35:
Ok dan maar zo, kan ik dat formulier ook laten opstarten?
Dat weet je vast zelf wel te vinden :).

Voor dit soort vragen moet je eigenlijk niet op GoT zijn.

• kromme

kromme

Topicstarter
PromoX schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:42:
[...]

Dat weet je vast zelf wel te vinden :).

Voor dit soort vragen moet je eigenlijk niet op GoT zijn.
Mijn excusses, weet inderdaad dat dit kan bij opstarten

• kromme

kromme

Topicstarter
Ik heb het als volgt opgelost:

Hoofdform.
Rapporten form.
Rapporten 2000-2005 form
Rapporten 2006
Rapporten 2007

Alleen nu opend zich steeds een nieuw formulier en het opend niet in fullscreen.
Tips?
Kan het niet vinden in mijn o zo dikke boek

• PromoX

PromoX

Flying solo

Formulieren gemaximaliseerd opslaan en eventueel de min- en max- knoppen uitschakelen.

Daarnaast is dit ongetwijfeld in te stellen via een macro of vba.

• kromme

kromme

Topicstarter
Ik heb het onderstaande in visual basic staan.

Modbreak:Wat moeten wij met die lap code?

En bovendien, code plaats je tussen [code][/code] tags
Nu moet ik die fullscreen regel erin hebben maar dat werkt dus niet. Waar ik hem ook plaats.

Private Sub Document_Open()
ActiveWindow.View.FullScreen = Not ActiveWindow.View.FullScreen
End Sub

Ik heb de volgende regel erin geplaatst en het werk!!!!

Private Sub Form_Load()
DoCmd.Maximize
End Sub

Thanks for the help.

[ Voor 62% gewijzigd door Lustucru op 19-01-2007 20:19 ]

• kromme

kromme

Topicstarter
Na de database werkende te hebben, wilde ik een klein ding aanpassen als ik in form Rapporten klik op form Rapporten 2005-2007 wil ik dat het andere formulier "rapporten"sluit. Ik krijg dit maar niet spits. Heb google geraadpleegd kom veel codes tegen maar weet niet juist welke te gebruiken of te plaatsen.

VB
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Private Sub Rapporten_2000_2005_Click()
On Error GoTo Err_Rapporten_2000_2005_Click

Dim stDocName As String
    Dim stLinkCriteria As String

stDocName = "Rapporten van 2000-2005"
    DoCmd.OpenForm stDocName, , , stLinkCriteria

Exit_Rapporten_2000_2005_Click:
    Exit Sub

Err_Rapporten_2000_2005_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_Rapporten_2000_2005_Click

End Sub

• PromoX

PromoX

Flying solo

code:
1
DoCmd.Close

In de Access help staat wel een goed voorbeeld hoe dit gebruikt moet worden.

Ik weet overigens niet waar je op gezocht hebt met google, maar dit is vrij snel te vinden :).

Het is waarschijnlijk ook beter om een nieuw topic te openen als je een hele nieuwe vraag hebt.

• kromme

kromme

Topicstarter
PromoX schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:03:
code:
1
DoCmd.Close

In de Access help staat wel een goed voorbeeld hoe dit gebruikt moet worden.

Ik weet overigens niet waar je op gezocht hebt met google, maar dit is vrij snel te vinden :).

Het is waarschijnlijk ook beter om een nieuw topic te openen als je een hele nieuwe vraag hebt.
code:
1
DoCmd.Close
had ik ook gevonden, en nog wat dingen maar weet niet waar ik het moet plaatsen en hoe aan te geven dat hij het andere moet sluiten

• PromoX

PromoX

Flying solo

[google=access close form]

Eventueel kun je ook in de Google Groups zoeken waar ook genoeg info te vinden is.

Waar je de code precies moet plaatsen kun je vast zelf wel verzinnen of gewoon wat dingen uitproberen :).

Pagina: 1