Toon posts:

Welke processor en systeem voor Cubase? (Core 2 Duo E6600?)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.844 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe pc gaan samenstellen en ben daarin geen expert als de meesten hier. Daarom maar even een advies gevraagd. Ik gebruik mijn PC vooral voor het opnemen en mixen etc van muziek via Cubase, daarnaast Photoshop en videobewerking. Gamen heb ik dus geen tijd meer voor ;-)

Op dit moment (Athlon 2800+) loop ik er vooral tegen aan dat mn processor het op een gegeven moment niet meer trekt en de disk-cache vol loopt. Dit gebeurt als ik veel midi (m.n. softsynths) en veel effecten in Cubase gebruik. Cubase begint dan te kraken en levert dropouts, etc. De geluidskaart voldoet prima, kan werken met een minimale latency van 2 ms (CL Audigy ZS platinum pro)

Van dit gedoe ben ik helemaal zat. Nou denk ik aan de E6600 als basis voor de nieuwe PC. Zou hiermee deze ergernis verleden tijd zijn? En wat zou er dan verder bij het systeem aan te raden zijn? Ik wil mijn huidige geluidskaart overzetten om het een beetje betaalbaar te houden. En wil wel eens een game kunnen spelen. 2 Gig lijkt me minimaal. Wat is een betaalbaar en goed mobo hierbij? Ik denk aan een Raid systeem, zodat ik altijd backups van het materiaal heb (toch?)

Hoop dat er wat zinvolle tips te geven zijn, bedankt alvast.
k.a.r.s.

Verwijderd

budget?

Verwijderd

Heb je een moederbord met VIA chipset? Die zijn nogal berucht vanwege dat kraken.
Maar ik dacht niet dat VIA een Core2 chipset heeft, maar mijd deze borden toch maar als je met muziek bezig bent.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je disk cache volloopt is het niet je CPU maar je geheugen die de beperkende factor is. Je hebt dus meer RAM ndoig. Aangezien je niet aangeeft hoeveel je nu hebt, is het vrij lastig te gokken hoeveel je nodig hebt.

Idem qua CPU - wat is momenteel op drukke momenten de CPU usage? Je gaat er zeker niet achteruit op gaan met een E6600, maar of het specifiek helpt voor deze problemen durf ik niet te zeggen met zo weinig info.

Oslik blyat! Oslik!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:46
Idd, plug er een hoop RAM bij en je probleem zal grotendeels verholpen zijn.

- knip -

Verwijderd

Ik gebruik zelf een E6600 met Intel 965 chipset in Cubase LE, met een Terratec EWX 24/96 kaart, en dat werkt tot dusverre erg goed.
De E6600 is echt bloedsnel, en loopt totaal niet warm voor Cubase LE met wat midi en audiotrackjes enzo.
Ik zou misschien zelfs aanraden om een wat goedkopere processor te kopen, en in plaats daarvan een tweede HDD, zodat je raid0 kunt gebruiken, wat dan weer sneller is voor audiotracks.

Ik heb zelf nog 1 gb, wat goed te doen is voor mezelf, ook met games (Doom3, HL2, Far Cry, NFS Carbon etc)... Maar 2 gb is voor Vista geen overbodige luxe. Als je toch nieuw koopt, zou ik aanraden om meteen voor de 2 gb te gaan.

Mijn vorige PC was ook een Athlon... 1800+ met VIA KT133A chipset, en dat was inderdaad een drama. Op een gegeven moment had ik de latency op 25 ms, om toch maar zoveel mogelijk die kraakjes te vermijden, maar dat lukte nog niet helemaal.
Nu is 3 ms geen probleem... in XP x64 lukt 1.5 ms zelfs. Aan m'n geluidskaart lag het dus niet, ik heb nog steeds dezelfde.
Ik zou dus ten zeerste aanraden om een Intel chipset te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nieuw hier en heb dus wat te weinig info gepost, sorry. Hier is meer..

Op dit moment in Cubase loopt zowel CPU usage als de disk cache in het rood en daarbuiten ;). Beide worden realtime gemeten in Cubase. Taakbeheer laat dan ook CPU usage van boven de 95% zien. Geheugengebruik nog niet eens in de buurt van een Gig. In eerste instantie dacht ik ook aan geheugenprobs maar een upgrade van 512 naar 1 Gig heeft tot 0 verbetering geleid. Veel online topics hierover wijzen toch meestal naar de processor bij deze problemen. Op de site van Steinberg staan interessante benchmarks met (toen) dualcore en pentium, waarbij de dual core echt bijna 2x efficienter is.

Iets meer over mijn huidige systeem:
Athlon 2800+
Asus mobo (dat type met 8x en wat 7 X.X en V'en, vergeet het type altijd. Asus A7V8X-X :D dus.
Maxtor HD 7200 rpm
CL audigy platinum pro soundcard
ATI Radeon 9800 'all-in-wonder' videokaart

Het budget voor een nieuwe is +- € 1500. Ik denk dus aan:
E 6600 Core 2 Duo
Asus P5W DH (Deluxe?) weet niet wat de belangrijkste verschillen tussenb de P5W's zijn
RAID 2 x 250 Gb (ik lees boven iets over RAID 0, wat is dat? Ander gebruik RAID ipv backup?)
2 Gb DDR ram
19" breedbeeld monitor

Mijn huidige soundcard zet ik over denk ik in mij nieuwe, scheelt weer 200 eu.

Alle suggesties en tips zijn welkom!

thanx!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 17:19 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met EUR 1500 heb je erg veel speelruimte :z

Zoals je het hier neerzet zou ik het vooral eens zijn met ddbruijn, dus een betere CPU (E6600 is prima, al kun je binnen dat budget wel hoger gaan als je wilt) maar vooral ook een goede chipset eronder. De meeste recente Intel chipsets zijn goed te noemen (dat was ten tijde van de i850/i860 wel anders... max PCI throughput van hooguit zo'n 90MB/s), die van nVidia ook. ATi en SiS zou ik geen uitspraken over durven doen, Via is wat PCI betreft een beetje een probleemgeval idd.
Staar je in ieder geval niet blind op merk moederbord, vooral Asus wordt erg vaak genoemd, maar biedt weinig meerwaarde voor de hogere prijzen, sterker nog, Asus borden staan berucht om compatibility issues met geheugen. Dat wil niet zeggen dat ik ECS aanraad ofzo, maar kijk om te beginnen eens naar wat minder sexy maar erg functionele Intel OEM of Gigabyte borden.

Qua geheugen zou ik zeggen hou het conservatief, geen OC-idioterij, gewoon de QVL van het moederbord aanhouden en daarbinnen iets goedkoops pakken. Minimaal 1GB, maar voor dit budget zou 2GB geen slecht idee zijn.

Verder kun je twee Raptor SATA schijven in RAID-0 zetten voor goede I/O performance.

Dan moet je een andere VGA nemen omdat je 9800 AGP is, maar besteed daar als je hooguit een casual gamer bent niet teveel aan - een 7600GT is al zat voor af en toe wat lol.

Verder ben ik zelf niet zo thuis in de muziekwereld, maar ik zou zo 1-2-3 geen reden zien om je geluidskaart te vervangen.

Tenzij ik me misreken kom je zo niet eens aan de EUR 1000, dus waar die je overige EUR 500 aan gaat besteden mag je zelf weten. Ik kan een lastminutevakantie in de zon aanraden :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hij zou dan toch nog eventueel naar een ESI Juli@ of M-Audio 24/96 geluidskaart (bij de betere muziekzaak te koop) kunnen kijken. Komt de geluidskwaliteit die uit zijn boxen schalt en de latency alleen maar ten goede.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 14:14 ]

Verwijderd

Raid0 is zogenaamde 'striped' raid.
Hierbij wordt de data gelijkmatig over meerdere harddisks uitgesmeerd, zodat twee of meer harddisks tegelijk aan hetzelfde bestand kunnen lezen/schrijven, wat effectief je doorvoersnelheid verdubbelt, wat dus erg interessant is voor realtime toepassingen als audio-multitracking in Cubase (de data wordt echter niet dubbel opgeslagen, dus de betrouwbaarheid is niet beter dan met een enkele schijf... het is in principe zelfs minder, omdat je bij het uitvallen van 1 van de schijven meteen al alles kwijt bent).

Ik heb zelf trouwens een Asus P5B-Deluxe bord ipv P5W.
Die heeft een 965 chipset ipv 975. Grootste functionele verschil is dat je geen support voor SLI hebt (maar wel voor Crossfire). Verder is de 965 chipset iets energiezuiniger, en een fractie sneller, en een stuk vriendelijker voor de portemonnee.
Ik heb vooral voor de Asus gekozen omdat het een van de weinigen is met een onboard audio die DTS-connect heeft, waardoor je via SPDIF op een hifi-versterker met DTS-decoder je spellen in echt 5.1 kunt spelen.
Aangezien m'n eigen soundcard dus semi-professioneel is, ondersteunt ie geen fratsen als surround en EAX voor spellen etc, dus vond ik het belangrijk om een goede onboard kaart te hebben voor die doeleinden.

De Juli@ is trouwens zeker een aanrader... ASIO 2.0 support (oa direct monitoring mogelijk) en 24/192 KHz geluid... en bijzonder lage latency. Goede waar voor je geld.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 14:34 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 20:14
Als ik mij niet vergis heeft de P5B ook raid5 ondersteuning. Ik zou toch liever raid 5 gebruiken als raid 0 als je met kostbare (zit veel tijd in neem ik aan) audiobestanden werkt.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Mijn aanpak is om het spul gewoon te backuppen, en niet te bewaren op de 'werkschijf'.
Als je het bewerkt, moet het snel zijn... als het eenmaal klaar is, archiveer ik het... Branden op een DVDtje ofzo.
Eventueel zou je een tweede raid kunnen gebruiken als opslag oid, maar ik doe voor bewerkingen het liefst geen consessies aan snelheid.

• Sammy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 15:55
Ik heb zelf net een E6600/P5W systeem gebouwd met 2gig OCZ Platinum rev2 geheugen (rev1 is incompatible!) en werk met Nuendo, het grote broertje van Cubase. Dit systeem is echt mega overkill tot nu toe (heerlijk!), dus zeker goed genoeg. Over het algemeen werk ik met projecten met tot zo'n 100 sporen, over PATA, gaat prima. Heb er nu ook een SATA WD schijf in zitten, die lijkt met een (synthetische) benchmark 5/6 Mb per seconde sneller te zijn. Maar die paar Mb verschil heb ik in de praktijk nog niet veel van gemerkt, misschien wanneer je veel met sample libraries/VSTi's werkt dat je er meer profijt van hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Even een korte reaktie, bij die €1500 moet ook een nieuw beeldscherm. Weet iemand of Cubase 2.0 of 3.0 met 2 schermen overweg kan? (zodat je je trackview geheel op rechterscherm kunt hebben? Hoorde dat dat niet kan. In dat geval moet er maar een 19" breedbeeld komen.

Verder ga ik er vanuit dat ik mijn huidige soundcard hou, die voldoet prima met 24/192 Khz en superlage latency. Zet ik er boven nog wel even bij. Iemand trouwens ervaring met de E 6600 icm Gigabyte GA-965P-DS3 en RAID?

Als ik de reakties zo zie is 2 Gb genoeg geheugen? Of moet ik aan 4 denken?
@sammy, ik gebruik inderdaad nogal wat effecten en VST's, dat trekt veel van mijn PC dus. Ook samplebanken. Ik wil oa probleemloos met de Drumkit from Hell Superior gaan werken, dan praat je over een paar Gig aan samples. DFH 2 trok mn Gig geheugen echt in 1 keer helemaal leeg.
Maar als ik ergens in de richting van jouw 100 sporen kan komen (mix van midi en audio stereo tracks, met een paar effecten per track)...... hoor je mij niet meer!! _/-\o_

Qua koeling is het erg van belang dat ie stil is trouwens. Daarvoor nog tips?
Laatste vraag nog (sorry, ben een beetje newbie maar lees me een ongeluk de laatste tijd), in hoeverre is het nou aan of af te raden voor dit soort toepassingen om XP 64 bits te draaien met Cubase/Nuendo/Wavelab enzo?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2007 17:18 ]

• Sammy
Die 100 sporen is wel puur audio alleen (met veel plugins, dat wel), geen VSTi's. Als je DFH and the likes wilt gaan gebruiken zou ik zeker voor 2gig geheugen gaan. Overigens zou ik je meer dan dit alles nog aanraden om te upgraden naar Cubase 3 of 4... veel verbeteringen hoor. Ik denk dat je aan een E6600/P5W setup erg veel plezier gaat beleven. Voor koeling zou ik gewoon even wat rondkijken, ik heb zelf een Zalman koeler (weet even niet het type) ipv de stock-koeler genomen, heerlijk geruisloos.

Over 64bit: het belangrijkste lijkt me sowieso om te checken dat je soundkaart 64bits drivers heeft. Vervolgens lijkt het me alleen echt interessant als je onganse hoeveelheden RAM wilt gaan gebruiken. Ik denk niet dat Cubase 2.0 gebouwd is voor 64bits, 4.0 misschien wel. Ik draai iig gewoon 32bit.

[ Voor 23% gewijzigd door Sammy op 15-01-2007 19:16 ]

Verwijderd

Ik gebruik de standaard-koeler, die is nauwelijks hoorbaar bij normaal gebruik.
Ik hoor hem alleen als ik de synthetische 100% test gebruik van de Intel Thermal Analysis Tool... maar zo heet heb ik hem nog lang niet gekregen met normale programma's (inclusief distributed clients).
De voeding, HDD en videokaart (GF7600GT) komen bij mij nog boven de CPU-fan uit bij normaal gebruik (toerental van de CPU-fan zit vaak rond de 1000-1200 rpm... bij de 100%-test ging ie naar zo'n 2500 rpm). Mijn bord heeft geen chipset-fan, ook een voordeel.

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-03 21:40
Nou, ik ken niks van cubase. Maar ik weet wel dat voor 4 GB ram dat je daar een 64bits besturingssysteem nodig hebt dat dat ondersteunt.

winXP 64 bv. Ik laat het maar even weten, niet dat je met 4GB zit waar je maar 3.5 van kan gebruiken!

[ Voor 27% gewijzigd door gerre22 op 15-01-2007 20:02 ]

• Jey
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 21:49

Jey

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:14:
Even een korte reaktie, bij die €1500 moet ook een nieuw beeldscherm. Weet iemand of Cubase 2.0 of 3.0 met 2 schermen overweg kan? (zodat je je trackview geheel op rechterscherm kunt hebben? Hoorde dat dat niet kan. In dat geval moet er maar een 19" breedbeeld komen.
Cubase 2 is lang geleden, 1999 of zo. Bedoel je Cubase SX 2.0 ?

Ik werk al jaren met 3 schermen met cubase. Links arrangement, midden werkgedeelte (vsti vst etc) rechts mengpaneel.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:14:[...]

Verder ga ik er vanuit dat ik mijn huidige soundcard hou, die voldoet prima met 24/192 Khz en superlage latency. Zet ik er boven nog wel even bij. Iemand trouwens ervaring met de E 6600 icm Gigabyte GA-965P-DS3 en RAID?
Mijn (licht afwijkende) advies mbt RAID is om het in software te doen. Nadeel is dat je je OS er niet op kunt booten, voordeel is veel minder gezeik met brakke RAID config utils enzo, om nog maar te zwijgen van het feit dat als je mobo dood is je je data ook vaak gedag kunt zeggen.
Als ik de reakties zo zie is 2 Gb genoeg geheugen? Of moet ik aan 4 denken?
Tja, dat zul je de Cubase-kenners moeten vragen - maar als je geen verschil merkte tussen 512MB en 1GB lijkt me 4GB totaal overkill. Komt bij dat als je 3.5GB+ wilt je een 64b OS moet nemen, terwijl dat ivm driver support nog niet echt een super idee is met dit soort applicatie.
Qua koeling is het erg van belang dat ie stil is trouwens. Daarvoor nog tips?
Tja, zorg dat je geen onnodige herriemakers hebt, dus neem een voeding met 120mm fan ipv 80mm, neem een fanloze (silent) variant van een videokaart (heb zelf goede ervaringen met de Asus EN7600GT Silent). Gelukkig is de Conroe geen heethoofd, dus in vergelijking met P4 (vooral Prescott) of zelfs je huidige Athlon XP zal het meevallen. Is het nog te luidruchtig, neem dan een grote, stille koeler erbij (Zalman kan, maar Coolermaster heeft ook de nodige stille ontwerpen). Tenslotte kun je - als je ze in NL nog kunt vinden, viel paar maanden terug vies tegen - een Arctic Cooling Silentium kast overwegen. Dat is een kast dat helemaal op stilte gebouwd is. Daar heb ik die silent VGA in zitten en een Athlon64 3700+. Idle hoor je letterlijk niets, onder zware load is er wat zachte gezoem van de CPU fan, meer niet :)
Laatste vraag nog (sorry, ben een beetje newbie maar lees me een ongeluk de laatste tijd), in hoeverre is het nou aan of af te raden voor dit soort toepassingen om XP 64 bits te draaien met Cubase/Nuendo/Wavelab enzo?
Het is een goed idee zo conservatief mogelijk te zijn met OS keuze bij toepassingen als dit. Neem liever een oudere OS waar support volledig tried & tested is. Vista zou ik voorlopig echt een no-no noemen, maar ook 64b WinXP zou ik afraden tenzij je echt >3.5GB RAM nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reakties! Tot zover zal mn systeem er als volgt uit komen te zien, met ook de vraagtekens aangegeven. Alle reakties daarop zijn welkom!

Core 2 Duo E 6600 proc
Gigabyte GA-965P-DS3 mobo, of toch een Asus? Alternatieven?
Mijn huidige CL Audigy ZS Platinum pro soundcard
Videokaart: nog tips voor goeie betaalbare (ca 200-250?) kaart die directX10 aankan? Nog even zoeken.
2 x Seagate Barracuda 7200.10 (Raid moet ik nog meer over lezen om te kunnen beslissen)
Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4
Dvd-brander Samsung SH-S182M 18x
DVD/cd speler?
Multicard reader
Voeding met 120 mm fan (tips?)
19" breedbeeld TFT (nog zoeken)
Antec LifeStyle Sonata II kast ?

Hiermee ongeveer moet mijn muziek mn pc uit komen knallen toch? Gebruik nu idd Cubase SX 2.0, wil over naar (min.) 3.0 of meteen door naar 4.0. Idem voor Nuendo, hoewel de voordelen daarvan me nog steeds niet heel duidelijk zijn. Ook DFH moet het dan straks goed doen hiermee?
En als het geheugen toch nog onvoldoende blijkt, kan ik altijd nog een gig bijprikken toch...
Voorlopig geen 64bits gedoe voor mij. Dit systeem is iig Vista ready lijkt me.

• maratropa
  • Niet online
Ik zou zeggen koop de seasonic S12-430 voeding, stil en efficient.

specs

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 20:14
De 8800GTS en 8800GTX zijn de enige DX10 kaarten, beetje overkill dus.
kan je niet nu even een kaartje van een paar tientjes kopen en wachten op een budget 8x00 kaart?
zie de frontpage hierover.

verder een nice systeempje hoewel ik niet voor duur CAS4 geheugen zou gaan, maar voor CAS5, de invloed van cas latency's is met de core 2 duo's erg klein.

[ Voor 44% gewijzigd door Extera op 16-01-2007 00:35 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Sammy
Ziet er goed uit. Antec Sonata 2 heb ik ook, heerlijk kastje zit ook een goede voeding in hoor. MoBo: ik ben voor de Asus gegaan omdat die 3 PCI sloten heeft, ik heb ook 2 UAD DSP kaarten (PCI) en een RME HDSP 9652 geluidskaart (PCI). Bovendien staat hij goed bekend voor DAWs. Maar ieder fatsoenlijk moederbord moet goed genoeg zijn. De EN7600GT is ook mijn keus, maar ik doe verder geen spannende dingen waarvoor ik DX10 nodig heb. En stiller dan fanless gaat het niet worden...

Ik zou persoonlijk niet overstappen van Cubase naar Nuendo, tenzij je de post-productie features nodig hebt, of wilt steunen op de betere naam (een van de redenen waarom het bij mij in de studio gekozen is).

En remember... de muziek knalt er alleen uit omdat jij het erin stopt >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Sammy op 16-01-2007 11:16 . Reden: meer te melden :) ]

• GRUMBLER
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-02 12:18
leuk systeem kars, wbt je vraag mbt raid, hier de faq:
RAID FAQ

;)

Verwijderd

Topicstarter
Sammy schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:15:
Ik zou persoonlijk niet overstappen van Cubase naar Nuendo, tenzij je de post-productie features nodig hebt, of wilt steunen op de betere naam (een van de redenen waarom het bij mij in de studio gekozen is).
En remember... de muziek knalt er alleen uit omdat jij het erin stopt >:)
Thanx Sammy. Offtopic, denk dat ik voorlopig idd bij Cubase blijf, belangrijkste verschil tussen Cubase SX 2.0 en Nuendo 3.0 lijkt de surroundmogelijkheden. Cubase kan toch ook video aan, hoewel dat niet al te best werkt (maar dat kan dus ook aan mn huidige peesee liggen :P )

Enne, ik stop er genoeg knal in hoor, check mn myspace maar ns. Staat er ook ergens muziek van jou online? Ben wel benieuwd naar een nummertje met 100 tracks enzo! 8)

Ontopic weer: mooi dat die kast bevalt, kwamen wat reakties op het BBG dat ie te klein zou zijn en onvoldoende standaard voeding en koeling heeft voor E 6600, 2 HD's en videokaart.

@ bert, thnx! denk nu aan mirroring.. RAID 0 lijkt toch wat risky met al ingespeelde soundfiles.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2007 17:15 . Reden: Beetje scheel getiept ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RAID 1 *is* mirroring :o

Wat je prima kunt doen is twee schijven nemen en die softwarematig zowel mirroren als stripen. Even uitgaande van twee 320GB SATA schijven:

Disk 1:
eerste 60GB OS + geinstalleerde programma's
volgende 100GB RAID 0 striped, dus maximale performance scratchspace
laatste 160GB RAID 1 mirrored, dus veilige opslag van zooi dat je niet kwijt wilt

Disk 2:
Eerste 60GB: loze ruimte en/of extra opslag (network shares ofzo)
Volgende 100GB: RAID 0 dus
Laatste 160GB: RAID 1

Zo heb je in totaal 120GB 'normale' ruimte, 200GB snelle scratch en 160GB veilig opslag. En dat met maar twee schijven :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Om nog even terug te komen op het moederbord, Ik gebruik momenteel zelf een MSI P965 Platinum.
Misschien dat dit moederbord ook iets voor jou is?
Ik vind het persoonlijk een heel degelijk moerderbord en ik draai het dan ook icm een intel 6600, 7600GT en 2 GB OCZ-geheugen.

Gerritske

• Langhe
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:04
ik zou er voor kiezen om

2x rapitor 36 GB in raid 0 = 76 GB voor OS win XP

en dan een 320 gb voor opslag aan muziek e.d.

kun je even voor uit!!

• Sammy
Waarom in vredesnaam een Raptor als OS-schijf? Als er één schijf uit z'n neus staat te peuteren tijdens audio-activiteiten is het de OS schijf wel...

[ Voor 1% gewijzigd door Sammy op 16-01-2007 22:20 . Reden: accentjes ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je opmerking over die optie voor striping/mirroring Dion, zal daar naar kijken want ben er niet in thuis nog. Ik ben wel van plan om de komende weken een systeem te gaan bestellen, even zien waar ik alles kan bestellen en op voorraad is.
bedankt voor alle reakties zover!!

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 15:47
Misschien dat ik voor de topic starter en geintreseerden iets duidelijk kan maken.

Voor inspelen zet je de latency laag zodat vertraging minder wordt. Met een lagere samplebuffer bereik je een lagere latency waarde. 2ms is heel mooi maar haal je niet met een buffer van 1024 of meer. Voor afspelen van geluid geld weer dat een hogere samplebuffer dus een tragere latency klikken en artifacts voorkomen. Je outputlatency is altijd van een hogere waarde als je inputlatency.
Als je alleen midi out gaat geven naar hardwaresynts en dus niet allerlei VST intrumenten gaat aansturen zet je de samplebuffer heel laag zodat je een betere latency krijgt. Wanneer je wel met zware plugins werkt zet je de buffer als je verder niets meer opneemt weer zo hoog mogelijk in. De vertraging tussen het moment dat je op play drukt en de muziek hoort is niet belangrijk.

Het afspelen en realtime processen van VST plugins en rewire programmatuur vergt een grotere samplebuffer dus meer werkgeheugen. Virtueel werkgeheugen gebruiken zal alleen maar hinderlijke bijwerkingen geven.
Meer geheugen geeft je een betere bandbreedte en je zult meer plugins kunnen draaien zonder irritante geluidsafwijkingen. Ook de latency van het gebruikte geheugen speelt een heel grote rol
Voor oude pc's was 32 bit Rimm geheugen de shit (en gebruik ik nog steeds voor inspelen)
Natuurlijk speelt ook de processor een grote rol in je latency en het aantal plugins dat je kan gebruiken. Een extreme is nattuurlijk heel lekker en dan 8 gyg werkgeheugen erin.
Dat betekent wel dat je Cubase 4 of Cubase 4 studio moet gaan kopen. Die werkt namelijk op 64 bit

Tip voor wie te weinig geld heeft.
Je speelt vaak maar 1 track tegelijk in. Je kunt een zware synt eerst inspelen dan via audiomixdown naar een wave schrijven en je ingespeelde track via een audiokanaal weer afspelen. Nu kun je de synth uitzetten en weer een andere gebruiken. Voor effecten etc kun je zodra je tevreden bent naar edit gaan dan plugins en dan het effect uitkiezen instelling inladen en proccessen. Nu kun je alle plugins weer uitzetten. Zo ga je economisch met je systeem om en heb je geen last van proccesor overloads of nare kraakjes en klikjes.

Voor degene die van alles wil kunnen en nog veel meer. Neem een dsp audiokaart zoals bijvoorbeeld de creamware kaarten. Deze kunnen synths samplers en audio effecten draaien zonder veel proccessor en geheugen te gebruiken.

Voor degene die alleen hardwaresynts willen aansturen. Tik een oude atira st of falcon op de kop die zijn niet te kloppen, de laatste is trouwens ook in staat 32 bits audiobewerking te doen op 16 kanalen
met een hele lage latency

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Verwijderd

He mensen,

hetzelfde zit ik nu ook tegenaan te hikken. Ik moet een nieuw systeem hebben waar ik cubase 5 met gemak op kan draaien. ik heb al op diverse fora gekeken maar nergens staat echt een uitsluitsel wat een goed systeem is.

ik moet de volgende onderdelen hebben:

Moederbord. met intel chipset socket 775. heb al een processor die wel goed is. ( Intel® Core 2 Duo)
Geheugen. minimaal 8 gb omdat je veel met virtuele instrumenten zit die gewoonweg veel geheugen vragen. dit moet op 2 bankjes zijn. 2 van 4 gb is beter dan 4 van 2 gb.
videokaart. mijn huidige is gewoon op ( AGP ) nieuwe bord moet PCI zijn.

Het moet een kwalitatief goed bord zijn en moet het geheugen ondersteunen.

heeft iemand hier wat meer informatie voor mij over.

groeten Joey

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Vergeet niet dat als je met veel VST's gaat werken dat deze voornamelijk gemaakt zijn voor een 32bit omgeving. Kortom, je hebt sowieso een limiet van 2GB omdat meer niet geaddresseerd kan worden door een 32Bit applicatie.

Cubase 5 komt gelukkig ook met een 64bit omgeving, maar daar werken je oude 32bit plugins dus niet in.

Tenzij je VST's remote op andere pc's gaat draaien, dan kan je die remote pc's gewoon uitrusten met >= 2GB. Voor één PC geldt echter dat extreem veel RAM voor een 32bit Cubase omgeving niet veel uit gaat maken.

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Pagina: 1