[Windows 2003 sbe] Exchange Information Store start niet

Pagina: 1
Acties:

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:08
Van het ene op het andere moment werkt onze Exchange server niet meer. Een herstart van de server verhelpt het probleem tijdelijk; na een paar dagen ligt hij er weer uit.

In de logboeken is over de Exchange server niets te vinden, ook geen DNS meldingen. :?

Ik heb het probleem nu opnieuw, maar de server herstarten heb ik liever niet, aangezien die oplossing tijdelijk is.

Als ik probeer de service's te starten werkt dat, op de Exchange Information Store na. Die blijft staan op 'starting'. Als ik het proces (store.exe) handmatig kill en vervolgens de service start krijg ik hetzelfde probleem.

Het verbaast bij eigenlijk dat ik niets in de event log kan vinden. Zijn er nog andere plaatsen waar ik kan zoeken?

Foutmelding bij starten: error 1053: The service did not respond to the start or control request in a timely fashion

[ Voor 8% gewijzigd door SysRq op 15-01-2007 11:06 ]

-

• SysRq
Hmm, zou het te maken kunnen hebben met te weinig schijfruimte? Ik zag dat de vrije ruimte op de betreffende schijf maar 400mb was. Ik ben even aan het schonen geweest en de server opnieuw gestart.

Het werkt nu dus weer, even afwachten of het blijft werken. :)

-

• SysRq
Nou, voor de search misschien handig: het lag aan McAfee welke op de server geïnstalleerd was. Deze snoepte redelijk wat geheugen op, en op één of andere manier zorgde het proces ervoor dat de information store bleef hangen. (Het gaat om proces RPCSERV.EXE van Groupshield).

Na het killen van het proces en deïnstallatie werkte alles weer. :)

[ Voor 15% gewijzigd door SysRq op 15-01-2007 22:49 ]

-

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Groupshield op een exchange server moet natuurlijk prima kunnen draaien. Aangezien je neem ik aan toch antivirus op je mail wilt, is het misscien toch wel interessant om nog even door te zoeken...

Zorg bij file level antivirus (mcafee enterprise) dat al je exchange bestanden (program files\exchsrv...etc.) worden excluded.

Voor groupshield neem je de meest recente versie (6.0.2) en die zou het echt zonder problemen moeten doen.

Herinstallatie van groupshield is geen optie? je zou kunnen kijken of dat het probleem oplost.

• SysRq
Uiteraard wil ik gewoon weer een virusscanner op de server. :) Voor groupshield heb ik inderdaad de laatste versie gebruikt, daar kan het dus niet aan liggen. Omdat de software inmiddels gedeïnstalleerd is kan ik niet meer controleren of de file level controle ook op de Exchange map stond.

Overigens zou dat wel vreemd zijn, aangezien het een maand (of langer) gewoon gewerkt heeft.

Ik ga het verder testen op een vmware image.

-

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Zie voor de zekerheid het volgende artikel in de MS KB: Overview of Exchange Server 2003 and antivirus software
Hierin staat een opsomming van alle folders welke niet meegenomen dienen te worden in de on access scan.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:36
SysRq schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:42:
Uiteraard wil ik gewoon weer een virusscanner op de server. :) Voor groupshield heb ik inderdaad de laatste versie gebruikt, daar kan het dus niet aan liggen. Omdat de software inmiddels gedeïnstalleerd is kan ik niet meer controleren of de file level controle ook op de Exchange map stond.
Groupshield scanned alleen in de Exchange Databases en niet op file nivo.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Staat misschien ook nog een gewone virusscanner de boel te scannen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• SysRq
Rolfie schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:32:
[...]

Groupshield scanned alleen in de Exchange Databases en niet op file nivo.
De normale antivirusclient was ook geïnstalleerd.
Tnx, ga ik even bekijken.
sanfranjake schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:35:
Staat misschien ook nog een gewone virusscanner de boel te scannen?
Nou, dat hoop ik toch niet. Er heeft ooit een oude versie van Symantec Corporate antivirus op gestaan, voor zover ik kan zien is die er helemaal vanaf. :)

-

Pagina: 1