Seagate 80 GB HD wordt gezien als 30 GB

Pagina: 1
Acties:

• Nariman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01-2024
Beste mensen,

Ik heb een Seagate 80 GB harde schijf (Model ST380020A) en ik zit met het volgende probleem:

Ik onlangs een nieuwe 250 GB Maxtor HD voor mijn computer gekocht die ik naast de bestaande Seagate 80 GB HD wil gaan gebruiken.

Ik heb Maxtor MaxBlast CD gebruikt om op de Maxtor HD partities aan te maken. Sinds ik dat gedaan heb, zien BIOS, WinXP of elke andere Partition Managers mijn Seagate 80 GB HD, als 30 GB HD. Zelfs als ik Maxtor HD verwijder, is er nog geen verschil te zien.

Ik heb alles geprobeerd dat ik kon denken:

- Ik heb de MBR met fdisk/mbr opnieuw aangemaakt
- Ik heb de HD meerdere malen geformatteerd
- Ik heb met verschillende Partition Managers geprobeerd om partities weg te halen en op nieuw te partitioneren.
- Ik heb de HD op een andere PC aangesloten
- Ik heb HD binnen aan externe USB case gehangen en aan WinXP aangesloten

Dit alles zonder enig resultaat.

Het enige dat (tijdelijk) werkt is wanneer ik PC met MaxBlast CD boot, wacht tot MaxBlast volledig geladen is, dan en soft-reboot (Alt Del van CTRL) doe en dan naar BIOS ga, wordt Seagate HD zoals het hoort als 80 GB HD gezien. Dit blijft zo totdat ik mijn PC uitzet. Dan begint alles weer op nieuw.

Wat kan dit veroorzaken?
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Wat moet ik doen om mijn HD weer werkend te krijgen?
Is Low-Level Formatting een oplossing? Zo ja wat zijn de gevaren en hoe doe ik dat? (Iemand ervaring ermee?)

Alvast bedankt. _/-\o_

Gino

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-02 14:44

LieveNiels

On Fire

Heb je niet iets aan de jumper setting veranderd tijdens het bijplaatsen van de nieuwe hd? Bij mijn samsung kun je namelijk de jumper zo zetten dattie geen master of slave maar onder '32gb mode' gaat draaien. Dit lijkt een beetje op wat er nu met jouw schijf aan de hand is. (aangezien hij bij jou als 30gb herkent wordt)

[ Voor 7% gewijzigd door LieveNiels op 15-01-2007 11:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is Low-Level Formatting een oplossing? Zo ja wat zijn de gevaren en hoe doe ik dat? (Iemand ervaring ermee?)
Low level formatting is dodelijk voor moderne IDE disks. bij oudere pcs was dit een optie in de bios, maar die is volledig verdwenen. Het alternatief dat je hebt is een zerofill (dat wordt lowlevel format genoemd, maar is eigenlijk het software matig volgooien met nullen). dit kun je doen doormiddel van een routine schrijven in debug of een zerofill tool.

voor debug (invullen na de -, zonder [ ] en na iedere regel enter):

[FCS:200 400 0]
[RAX]
[0301]
[RBX]
[0600]
[RCX]
[0001]
[RDX]
[0080]
[e100 CD 13]
[P]
[Q]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:59
Even nakijken of je bios harde schijven > 28 GB ondersteund.

Zo niet, is er een bios update beschikbaar?

• Nariman
LieveNiels schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:14:
Heb je niet iets aan de jumper setting veranderd tijdens het bijplaatsen van de nieuwe hd? Bij mijn samsung kun je namelijk de jumper zo zetten dattie geen master of slave maar onder '32gb mode' gaat draaien. Dit lijkt een beetje op wat er nu met jouw schijf aan de hand is. (aangezien hij bij jou als 30gb herkent wordt)
Ik weet wat je bedoelt, maar de jumpers staan goed. Ik heb op zowel Master als Slave geprobeerd. No Luck :'(

• Nariman
GH45T schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:26:
Even nakijken of je bios harde schijven > 28 GB ondersteund.

Zo niet, is er een bios update beschikbaar?
Ja grote harde schijven (250 GB) worden ondersteund.
PS die 80 Gb was de orginele HD en heeft het meer dan 3 jaar goed gedaan.

• Nariman
Terw_Dan schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:25:
[...]
Het alternatief dat je hebt is een zerofill (dat wordt lowlevel format genoemd, maar is eigenlijk het software matig volgooien met nullen).
Wat ik wil breiken, is dat het schijf helemaal gereset wordt (incl. MBR, landing zones, etc.) naar de oorspronkelijke staat. Dan hoop ik dat die nare resten van MaxBlast van de schijf verwijderd worden.

Doe Zerro fill dat denk je?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nariman schreef op maandag 15 januari 2007 @ 12:01:
[...]

Wat ik wil breiken, is dat het schijf helemaal gereset wordt (incl. MBR, landing zones, etc.) naar de oorspronkelijke staat. Dan hoop ik dat die nare resten van MaxBlast van de schijf verwijderd worden.

Doe Zerro fill dat denk je?
Jup, dat kun je prima doen met de debugroutine die hierboven staat beschreven (wel de hdd als pri master hangen en verder geen andere hdds aansluiten, zodat je niet per ongeluk de verkeerde leegsmijt).

• Nariman
Oke ik heb net DiscWizard Starter Edition van Seagate gedownload en ben bezit met een full Zerro Fill procedure.

Maar die debug procedure snap ik niet helemaal.
Waar/welke tooltje moet je die parameters opgeven?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:32

DataGhost

iPL dev

Nariman schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:11:
Oke ik heb net DiscWizard Starter Edition van Seagate gedownload en ben bezit met een full Zerro Fill procedure.

Dat tooltje heet 'debug', maar dat heb je nu niet meer nodig omdat je al iets anders gebruikt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nariman schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:11:

Debug is het tooltje (te vinden op oude win98 disks).

Maar als je die discwizard hebt dan kun je het vanaf daar ook doen natuurlijk.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Je hebt een DDO (Dynamic Drive Overlay) op je schijf. Dit werd gebruikt voor oudere BIOSsen die geen grotere schijven dan 40 GB konden zien, middels een DDO deed een schijf zich voor als eentje van 32GB en dan wilde het wel. De BIOS gaf dan 32GB aan, direct na BIOS wordt DDO geladen die de schijf zich weer laat voordoen als de ware grootte, en die grootte zag Windows dan ook e.d.

Problemen doen zich voor wanneer je zo'n schijf in een systeem hangt die WEL meer dan 40 GB en groter kan zien, dan moet de DDO eraf.

Een post die je kan helpen en e.e.a. uitlegt:

Captain Pervert in "Slechts 33 GB van 300 GB harde schijf"

Het is me niet duidelijk waarom je in eerste instantie uberhaupt een DDO hebt gemaakt met Maxblast, want dat brengt je nu in de problemen. Misschien was dat per ongeluk? Partitioneren kan je beter doen in Windows met Partition Magic of Paragon Partition Manager. Geen Maxblast/Seatools of vergelijkbare DDO programma's gebruiken tenzij je een nieuwe (grote) schijf in een oud systeem hangt (Pentium II en dergelijke).

Kennelijk is het fenomeen DDO niet erg bekend want in dit topic en ook in die andere, waar mijn post in staat, worden de meest vreemde oplossingen aangedragen (van een lowlevelformat tot het RMA sturen van de schijf |:( |:( |:( ) maar het is in feite doodsimpel: Maxblast starten, DDO verwijderen en klaar. De kans is groot dat je hierbij je data verliest, met NTFS sowieso, met FAT32 kan het eventueel bewaard blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Captain Pervert op 15-01-2007 15:23 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Nariman
Captain Pervert schreef op maandag 15 januari 2007 @ 15:18:
Je hebt een DDO (Dynamic Drive Overlay) op je schijf. Dit werd gebruikt voor oudere BIOSsen die geen grotere schijven dan 40 GB konden zien, middels een DDO deed een schijf zich voor als eentje van 32GB en dan wilde het wel. De BIOS gaf dan 32GB aan, direct na BIOS wordt DDO geladen die de schijf zich weer laat
.....
maar het is in feite doodsimpel: Maxblast starten, DDO verwijderen en klaar. De kans is groot dat je hierbij je data verliest, met NTFS sowieso, met FAT32 kan het eventueel bewaard blijven.
Je hebt voor deel gelijk, er werd inderdaad (ongevraagd??) DDO geinstalleerd op de schijven, maar ik heb ze meteen er af gehaald, dmv door jou beschreven procedure.

Ik had tijdens de installatie geen boot disk van een normale Partition Manager, dus had ik genoeg genomen met die STOMME MaxBlast. STUPID |:(

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Gewoon met powermax low-level formatten (of zoals al werd gezegd, het volgooien met nullen, softwarematig), ben je van het hele probleem af, mits je mobo schijven >30 gb ondersteund en de jumpers op je harddisk goed staan. Ben je ook meteen van je data af :P.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Controleer maar eens opnieuw met Maxblast of er een DDO op staat, ik durf te wedden van wel, dat is de enige verklaring voor je probleem

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Nariman
Hallo mensen,

Bedankt voor alle reacties. Even een tussen stand:
- Ik heb gisteren een Zerro Fill Format gedaan (16 uur lang) zonder succes.
- Ik heb gecontroleerd er zat geen DDO meer op (Captain Pervert weddenschap verloren ;) ).
- Ik heb voor de zekerheid DDO weer erop gezet en dat weer er af gehaald, ook geen succes.

Deze Seagate schijf is de orginele HD die al altijd in deze PC zat en heeft het altijd goed gedaan totdat ik met die stomme MaxBlast CD aan de gang ging |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Nariman op 16-01-2007 09:27 ]

• Nariman
Ter informatie:
Er zijn twee gevallen waar (tijdelijk) wel de volledige capaciteit wordt weergegeven in BIOS.

1- Als ik de PC met de MaxBlast CD boot, wacht totdat maxblast geladen is, dan een soft-reboot doe (Ctrl+Alt+Del) en dan naar BIOS ga, zie ik wel 80 GB staan.

2- Als ik de DDO van MaxBlast op de schijf zet, PC een keer boot, dan een soft-reboot doe (Ctrl+Alt+Del) en dan naar BIOS ga, zie ik wel 80 GB staan.

Het ligt dus echt aan iets wat die MaxBlast/DDO doen tijdens het booten, maar ik heb geen idee wat en ik weet niet hoe ik het weg moet halen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nariman schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 09:26:
Ter informatie:
Het ligt dus echt aan iets wat die MaxBlast/DDO doen tijdens het booten, maar ik heb geen idee wat en ik weet niet hoe ik het weg moet halen.
Tja, ik heb tot nu toe al dat soort grij met debug weg kunnen krijgen. Die is ook in 1 seconde klaar ipv 16 uur met zerofillen :). Probeer dat eens

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Je had ook de quick low level kunnen nemen, die vult de eerste x mb en de laatste y mb met nullen, ben je van je mbr af ;).

Hoe dan ook, ik heb het vermoeden dat er toch een jumpertje niet goed staat op de disk, en dat de maxblast cd de schijf vertelt dat het wel degelijk 80 gb kan gebruiken, waardoor het na een soft reboot wel werkt :). Ik weet niet of dat echt zo werkt, maar het lijkt er wel op.

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:21

TNO

cake.

Staat LBA aan in je bios? Zo had ik vandaag een 80 gb IDE maxtor die werd herkend als zijnde 8 gb.

• Nariman
stefan001 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 15:59:
Je had ook de quick low level kunnen nemen, die vult de eerste x mb en de laatste y mb met nullen, ben je van je mbr af ;).

Hoe dan ook, ik heb het vermoeden dat er toch een jumpertje niet goed staat op de disk, en dat de maxblast cd de schijf vertelt dat het wel degelijk 80 gb kan gebruiken, waardoor het na een soft reboot wel werkt :). Ik weet niet of dat echt zo werkt, maar het lijkt er wel op.
Ik had natuurlijk de Quick Zerro Fill eerst gedaan, zonder succes en dan ging ik de full zerro fill doen.
Jumper staat echt 100% goed (Master) en ik vermoed inmiddels voor 99% zeker dat het met de DDO van MaxBlast te maken heeft.

Maar helaas ik heb nog steeds geen oplossing kunnen vinden. |:(

Waar kan DDO zich vestigen? Weet iemand dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Nariman op 17-01-2007 00:30 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nariman schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 00:28:
[...]

Ik had natuurlijk de Quick Zerro Fill eerst gedaan, zonder succes en dan ging ik de full zerro fill doen.
Jumper staat echt 100% goed (Master) en ik vermoed inmiddels voor 99% zeker dat het met de DDO van MaxBlast te maken heeft.

Maar helaas ik heb nog steeds geen oplossing kunnen vinden. |:(

Waar kan DDO zich vestigen? Weet iemand dat?
afaik is het op de eerste sector waar het ding gaat staan.

Heb je debug al geprobeerd zoals hierboven beschreven staat, grote kans dat het wel werkt :)

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Dos-floppy starten en met fdisk alle partities weghalen is toch altijd voldoende?

• Nariman
Terw_Dan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 08:37:
[...]

afaik is het op de eerste sector waar het ding gaat staan.

Heb je debug al geprobeerd zoals hierboven beschreven staat, grote kans dat het wel werkt :)
Debug pak deze instructie niet: FCS:200 400 0
voor de rest heb ik al die instructie ingevoerd, maar er gebeurde helemaal niets ;(
ik kreeg op gegeven een lijst van al die dingen die ik ingesteld had en dat was het.

Ik weet niet zo goed wat voor uitkomst ik moest verwachten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gem1e schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:38:
Dos-floppy starten en met fdisk alle partities weghalen is toch altijd voldoende?
Niet altijd, vaak blijft er nog eea staan op de eerste sector van de disk.
Nariman schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:45:
[...]

Debug pak deze instructie niet: FCS:200 400 0
voor de rest heb ik al die instructie ingevoerd, maar er gebeurde helemaal niets ;(
ik kreeg op gegeven een lijst van al die dingen die ik ingesteld had en dat was het.

Ik weet niet zo goed wat voor uitkomst ik moest verwachten.
Debug geeft vrij weinig feedback, dus het kan goed zijn dat het lijkt alsof het vrij weinig doet.
Maar als je alle dingen achter elkaar uitvoert zou je een korte samenvatting moeten zien en na een reboot is de disk leeg.

• Nariman
Terw_Dan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:56:
Debug geeft vrij weinig feedback, dus het kan goed zijn dat het lijkt alsof het vrij weinig doet.
Maar als je alle dingen achter elkaar uitvoert zou je een korte samenvatting moeten zien en na een reboot is de disk leeg.
Ik heb inderdaad dat overzichtje gezien, maar ik denk niet dat er veel gebeurd was.
Zoals ik al zei het eerste regeltje werd niet geaccepteerd.

• Nariman
Heeft iemand nog enige idee?

Dit is toch echt raar dat doordat je een cd een keer gerund hebt, 50 GB van je HD voorgoed weg is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nariman schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:56:
[...]

Ik heb inderdaad dat overzichtje gezien, maar ik denk niet dat er veel gebeurd was.
Zoals ik al zei het eerste regeltje werd niet geaccepteerd.
Wat voor melding krijg je dan dat het niet geaccepteerd wordt?

• Perceptor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 20:04
Topic is alweer een tijdje stil, maar misschien dat ik met de volgende info andere mensen kan helpen.
Ik heb zojuist een soortgelijk probleem verholpen met een Maxtor schijf.
- 80GB werd gezien als 30GB, hiervoor gebruikte ik hem in een oud systeem met DDO
- Na wissen van eerste sectoren bleef het probleem zich voor doen
- Vervolgens ergens MaxBlast 4 bemachtigd (in de nieuwstekon ik geen functies voor DDO e.d. vinden).
- Toen ik de "Reported LBA Size" veranderde (via Utilities->Set Hard Drive Size) naar de geadviseerde, gaf de BIOS eindelijk de goede grootte weer.
Zie ook: http://www.win.tue.nl/~aeb/linux/Large-Disk-11.html#ss11.5

[ Voor 22% gewijzigd door Perceptor op 19-04-2007 00:22 . Reden: link toegevoegd ]

Pagina: 1