Wat is illegale software en wat kunnen ze er tegen doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CoolCow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-12-2023
Hallo,

Ik had graag eens geweten hoe de wetgevingen in elkaar zitten met betrekking tot het houden van illegale software. Eigenlijk over alles die downloadbaar is en zogezegd onder de categorie "illegaal" valt.

Is het houden van illegale software op zich ook illegaal?
Stel ik heb een softwarepakket op men pc staan (die niet geinstalleerd is) met een mooie sleutelmaker erbij of een ingebouwde licentie die niet aan mij toebehoord. Is dit strafbaar omdat ik het bezit?

Hoe zit het dan met divx films / mp3's?
Kan je gestraft worden omdat je ze bezit?

Ik weet dat het verdelen & maken van illegale software strafbaar is omdat je dan ingaat tegen de EULA. Hetzelfde voor films. Je krijgt altijd een berichtje dat je ze niet mag copieëren en/of verdelen. Maar was als je ze enkel download? Letterlijk gezien heb je ze niet gecopieërd nog verdeeld.

Weet hier iemand een duidelijk antwoord op? Bekijk dit wel vanuit het perspectief dat niets van deze illegale software nog verder wordt doorgegeven.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Software hebben is niet illegaal.
Ze gebruiken zonder !geldige! licentie is wel illegaal (VLK key msdnaa voor Windows als je geen student bent is wel illegaal)

Muziek hebben is niet illegaal, ook niet ze luisteren.
Hoe het met films zit weet ik niet.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 11:19
Kijk eens in de auteurswet hoofdstuk 6 (Bijzondere bepalingen betreffende computerprogramma's): http://www.wetboek-online.nl/wet/Aw/s42769901.html

• CoolCow
Ah nog vergeten zeggen dat ik van belgie ben. Maar de wetgevingen hieromtrend zullen wel +/- hetzelfde zijn zeker?

Wel een mooite site die jullie daar hebben. Hebben wij ook maar dan zonder enige vorm van structuur. Een helse taak als je daar iets moet in terugvinden.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bij films is het zo dat je een copy voor eigengebruik mag hebben. Dit is terug te vinden op de website Stichting Thuiskopie. Dus wanneer je naar de VideoTheek en of Bibliotheek gaat een DVD huurt hiervan een copy maakt mag jij deze zelf gebruiken terwijl je het orgineel terug brengt. Wat vervolgens niet mag is deze DVD uitlenen en/of weer copiëren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• CoolCow
En wat als je ze gewoon download?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:45
CoolCow schreef op maandag 15 januari 2007 @ 08:19:
Ah nog vergeten zeggen dat ik van belgie ben. Maar de wetgevingen hieromtrend zullen wel +/- hetzelfde zijn zeker?
Nee, zeker niet. Er zijn juist grote verschillen tussen de wetgeving op dit gebied.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CoolCow schreef op maandag 15 januari 2007 @ 08:28:
En wat als je ze gewoon download?
Het downloaden opzich is niet strafbaar, het uploaden en dus delen van film en muziek is daar in tegen weldegelijk strafbaar. Als het op software aankomt is het een ander verhaal. Voor software dien je altijd een licentie te hebben dus is, op opensource shareware software na, het downloaden en uploaden van software illegaal. Tenminste in Nederland.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 07:21
Ik dacht dat dat dus voor België (ben zelf Belg) ook zo was, maar blijkbaar is al dat moois hier ook illegaal (zo heb ik gehoord). Blijkbaar kennen wij die "kopie voor persoonlijk gebruik" niet... Iemand die hier meer over weet?

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:26
StevenK schreef op maandag 15 januari 2007 @ 08:32:
[...]

Nee, zeker niet. Er zijn juist grote verschillen tussen de wetgeving op dit gebied.
Kun je wel merken aan dat wij in Nederland wiet mogen roken :P :P

Wat ze eraan kunnen doen. Tja je maakt elk spelletje E 10 en muziek per 10000 nummers E1 en DVD voor E5 en dan denk ik wel dat meer mensen dat spul legaal KOPEN. Het enige wat ik in mijn omgeving hoor is dat de spelletjes voor de xbox360 enzo veels te duur zijn endat de xbox-bezitters daarom hun xbox ombouwen, dus het probleem is overduidelijk lijkt mij

[ Voor 39% gewijzigd door AMD1800 op 15-01-2007 20:38 ]

Pagina: 1