Toon posts:

Gebeld worden via voip, Nummerportering opheffen

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn telefoonnummer laat porteren naar een internetprovider gaat een telefoon aangesloten op de analoge aansluiting dan niet meer over als ik gebeld word? Wordt het nummer dus gewist uit de KPN centrale die de analoge lijn verzorgt?

En hoe kan ik nummerportering opheffen en weer gewoon een KPN BelBudget abonnement nemen? Of hoe werkt het als ik een ander voip abonnement neem, wordt mijn nummer dan weer daar naartoe geporteerd?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 17:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand hier ervaring mee? Te moeilijk?

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Niet zozeer.

Als je een VoIP provider het nummer laat overnemen, dan zegt deze dus ook het KPN-abonnement op. Als je dus nog een telefoon in de wandcontactdoos hebt zitten van KPN, dan is deze dus 'dood' en ben je alleen nog via VoIP te bereiken.

Als je weer een BB-abonnement zou willen, dan kun je KPN opdracht geven dat nummer weer over te laten nemen van die VoIP provider.

Hoe dat tussen VoIP-providers zit, durf ik niet te zeggen, aangezien dat per VoIP-provider verschilt of ze een bepaald nummer accepteren of niet.

Verwijderd

Kan je het nummer dat je van je provider krijgt en het KPNnummer ook naast elkaar gebruiken en/of blijven gebruiken?

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

Zolang jij je KPN-abonnement maar aanhoudt kun je heel eenvoudig zowel gebeld worden via VOIP als je analoge lijn. Let wel dat je dus twee nummers een meestal ook 2 telefoons nodig hebt.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Verwijderd

Topicstarter
De meeste VoIP apparaten (modems/routers/ATA's) hebben ook een analoge ingang om via de analoge lijn gebeld te kunnen worden. Ongeacht waarop je gebeld wordt (je speciale extra VoIP nummer of je oude BelBudget KPN nummer) gaat dezelfde telefoon dan gewoon over. Ook zorgen deze modems bij het bellen voor een terugval naar analoog indien voip onbeschikbaar is. Zo kun je dus altijd bellen en gebeld worden, ook als de stroom uitvalt.
Als je echter je nummer laat porteren, gaat de telefoon voor je beide telefoonnummers alleen via VoIP over. Valt VoIP uit (of de elektriciteit) dan ben je onbereikbaar.

Het handigst lijkt me daarom tot nu toe om KPN BelBudget te houden à €9,50 per maand en niet te porteren zodat je altijd kunt bellen en gebeld worden. Je hoeft dan dus niet via VoIP gebeld te worden. Ook hoef je dan bij het wisselen van VoIP provider je nummer niet te "herporteren" naar een andere VoIP aanbieder (scheelt misschien nog kosten).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 23:05 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:57:
De meeste voip apparaten (modems/routers/ATA's) hebben ook een analoge ingang om via de analoge lijn gebeld te kunnen worden. Ongeacht waarop je gebeld wordt (je speciale extra voip nummer of je oude KPN nummer) gaat dezelfde telefoon dan gewoon over. Ook zorgen deze modems bij het bellen voor een fallback naar analoog indien voip onbeschikbaar is. Zo kun je dus altijd bellen.
Dat kan, maar wat nu als je een foute VoIP instelling hebt of de service niet werkt van die aanbieder waardoor jij denkt dat je tegen een interessant tarief naar het buitenland belt of gratis binnen Nederland. Valt vies tegen dan je KPN nota natuurlijk.....

Je kan je telefoonnummer altijd laten porteren, mits de nieuwe aanbieder waarheen je gaat dat aanbiedt die mogelijkheid om een nummer te porteren. Een nummer ergens weghalen bij de latende partij gaat altijd goed, die moeten dat namelijk altijd toelaten.

Er is één maar: Als een nummer is opgeheven of ingepland staat om opgeheven te worden (door een opzegging van jou kant) kan je hem vaak niet meer porteren en ben je hem kwijt. Dus eerst aanvragen de portering en als die is ingepland kan je opzeggen (of daarna pas opzeggen).

Je kan een nummer van aanbieder, naar aanbieder naar aanbieder meenemen gewoon. Bij KPN is het zo dat als je daar een nummer weg haalt (uitporteert, KPN is de latende partij) ze automatisch je abonnement stoppen en hun dienstverlening (op die koperlijn dus, zo levert KPN de ouderwetse telefonie). Andere partijen kunnen hier anders over denken, dus dan kan het zijn dat je abonnement gewoon doorloopt tot je het opzegt ondanks het nummer weg is en eigenlijk je abonnement onbruikbaar is (maar let op onderstreepte).

De techniek hoe een telecom aanbieder je de dienst aanbiedt kan verschillen. Ouderwetse KPN telefonie komt binnen op twee koperdraden inderdaad, voor ISDN heb je daar nog een speciaal kastje bij een NT1 dat op die draden/lijn wordt aangesloten. Bij VoIP wordt je telefonie dienst over IP geleverd en je spraak door een kastje (ATA of VoIP modem) omgezet naar IP pakketjes en doorgestuurd naar de aanbieder. Bij bellen via je kabel-tv aanbieder werkt het soortgelijk, alleen zit dan alles in je kabel modem en weet je niet of het nu VoIP of een andere techniek/technologie is.

Wil je dus zowel je KPN lijn als een VoIP abbonnement gebruiken moet je niet je nummer laten overzetten.

Je topic-titel is wat 'vaag', want een 'nummer portering opheffen' kan dus eigenlijk helemaal niet. Dan zou het dus terug porteren zijn naar de andere aanbieder weer :)

Als een nummer van aanbieder naar aanbieder naar aanbieder gaat en daar wordt opgeheven door een opzegging moet het altijd worden terug gegeven aan de originele uitgever (eigenaar) van het nummer. Daar komt het dan in de 'bak' met 'vrije nummers' terecht weer vaak.

[ Voor 10% gewijzigd door bjck op 18-01-2007 22:37 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Dames & Heren,

Weet iemand heel toevallig of je ook via een normale weg je Voipbuster telefoonnummer kan laten porteren naar bijv. Tiscali?

Tiscali geeft namelijk aan dat de andere partij dit weigert maar weet niet (of mag niet zeggen) waarom.

Het is een normaal 030 nummer.

Alvast bedankt!

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 11:51:
Dames & Heren,

Weet iemand heel toevallig of je ook via een normale weg je Voipbuster telefoonnummer kan laten porteren naar bijv. Tiscali?

Tiscali geeft namelijk aan dat de andere partij dit weigert maar weet niet (of mag niet zeggen) waarom.

Het is een normaal 030 nummer.

Alvast bedankt!
Een andere partij mag helemaal niet weigeren... Nummer is nog wel gewoon in gebruik bij VoIPBuster op dit moment?

Verwijderd

Ja het nummer is momenteel gewoon in gebruik.

Ik heb gister uitgezocht door wie de nummerreeks is geregistreerd en dit is Global Call B.V. (bron opta).

En wat kan je doen als VoiPBuster niet meewerkt?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 12:14 . Reden: correctie ]

• bjck
Is het wel een 'normaal' regio gebonden nummer met netnummer uit die regio? Of is het een ander type/specifiek nummer?

Verwijderd

Ja het nummer is 030-65507** en het kantoor waar we het nummer gebruiken zit gevestigd in Bunnik (Utrecht) dus de combinatie van nummer en postcode is correct.

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:57:
Ook zorgen deze modems bij het bellen voor een terugval naar analoog indien voip onbeschikbaar is. Zo kun je dus altijd bellen en gebeld worden, ook als de stroom uitvalt.
Als je echter je nummer laat porteren, gaat de telefoon voor je beide telefoonnummers alleen via VoIP over. Valt VoIP uit (of de elektriciteit) dan ben je onbereikbaar.
Houd hierbij dan wel in de gaten dat je VOIP-modem ook aangesloten zit op het stroomnetwerk in je huis, dus als de stroom uitvalt heeft ook je VOIP-modem geen stroom meer, en zal deze dus ook niet meer kunnen switchen tussen de vaste lijn en de voip lijn. Alleen als VoIP niet beschikbaar is zal dit schakelen dus werken, in het geval dat de stroom uitvalt, zul je dus alsnog zelf een normale telefoon op de KPN aansluiting aan moeten sluiten, en dan bedoel ik dus ook een telefoon die de stroom uit de KPN aansluiting haalt.

• Caesu
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jarod schreef op zondag 21 januari 2007 @ 13:36:
[...]

Houd hierbij dan wel in de gaten dat je VOIP-modem ook aangesloten zit op het stroomnetwerk in je huis, dus als de stroom uitvalt heeft ook je VOIP-modem geen stroom meer, en zal deze dus ook niet meer kunnen switchen tussen de vaste lijn en de voip lijn. Alleen als VoIP niet beschikbaar is zal dit schakelen dus werken, in het geval dat de stroom uitvalt, zul je dus alsnog zelf een normale telefoon op de KPN aansluiting aan moeten sluiten, en dan bedoel ik dus ook een telefoon die de stroom uit de KPN aansluiting haalt.
bij de Linksys SPA3000 is het zo dat als de stroom uitvalt je automatisch over PSTN belt en gebeld wordt weer.
misschien is dat bij sommige modems met VoIP-functie ook wel zo.
Pagina: 1