Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Citroen C1 of Seat Ibiza

Pagina: 1
Acties:
  • 1.187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik mag dus een auto uitkiezen van me ouders. Nu heb ik hier netjes 2 boekjes liggen met specs e.d.
Maar zou ik heel graag de ervaringen van deze 2 autos willen weten. Zijn beide nieuw.
En of dat jullie het uiterlijk mooi vinden of niet, interesseert me eigenlijk niet. Wel leuk als jullie willen mededelen maar niet relevant. Ik ben een 18 jarige student, dus kosten zijn voor mij een groot punt.

- Wat zijn jullie ervaringen ermee
- Nieuw gekocht 2e hands?
- Hoe zuinig?
- Voordelen nadelen?
- reparatie's overige kosten?

Seat Ibiza
1.2 Selection
51kW/70pk
+ toerenteller
- Geen radio
- 3 deurs

Citroen C1
5 Deurs 1.0i Ambiance
50 kw/68[l
+ Wel Radio/cd speler met mp3 inplugmogelijkheid en toerentteller
+ metalic lak
- Geen airco
- Geen toerenteller (groot minpunt voor onervaren rijder als ik)

[ Voor 28% gewijzigd door battler op 15-01-2007 00:20 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Heb er nooit mee gereden. Maar ik denk dat je beter af bent met de Seat. Seat is zover ik weet van VAG en dat staat voor mij toch voor kwaliteit. Ik ken veel mensen die met Citroen rondrijden en kan er geen enkel noemen die er 100% blij mij is. Het blijft 'franse rommel'. Het rijdt, maar je kan niet objectief zeggen dat je niet liever in een VW Golf of in één of andere Bmw zou rond rijden.

Natuurlijk kan jij heel blij zijn met de C1 als je eisen en ervaringen met betere wagens niet te groot zijn. Het is een beetje hetzelfde verhaal als wanneer je voor 2000km in een Bmw hebt gereden en je dan terug in een Renault/opel/... moet stappen.

[ Voor 27% gewijzigd door jvvv op 15-01-2007 00:03 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
C1 is hopen dat je nooit een probleem hebt want hun diagnotische tools zijn rampzalig. Dat is bij VAG wel anders :) Ik zou gewoon proefrijden :Y

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Dit is geen keuze. De C1 is gewoon een heel anders oort auto dan de Ibiza. C1 is een typisch boodschappenwagentje. Prima voor de korte afstand maar op de snelweg is het niet alles. Ibiza is veel meer auto.

Systeem | Strava

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:40
Qua motor hoef je je bij de C1 geen zorgen te maken, want die is van Toyota. Net als de motor van de Aygo en de Peugeot 107. Deze drie merken hebben samen een kleine auto ontwikkeld en Toyota heeft de motor ervoor gebouwd. Vervolgens hebben ze alle drie hun eigen 'body' op het chassi gezet.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 15:18
Zelf heb ik een Seat Ibiza van het vorige model (2000), heb de auto nu dik 4 jaar terwijl ik hiervoor respectievelijk gereden heb met :

volgorde van aanschaf:

Fiat panda ( :P )
Fiat Uno suite(wel lekker luxe overigens)
lancia Delta Hpe 18 vvt (reed als een bezetene, maar eigenlijk altijd wat "loos")

daarna de Seat gekocht Signo 1.6 75 pk met 16"bbs velgen, en in de garantie periode is de lambda sonde stuk gegaan. Onder garantie vervangen. daarna dus vier jaar helemaal niks noppes nada aan extra onderhoud buiten de beurten gehad.

Recentelijk, de distributieriem en de waterpomp vervangen(was tijd voor de distributie riem en er zal een "geluidje"in de pomp dus was ook aan vervanging toe. Kosten €333,- (erg schappelijke prijs overigens)

Nu met een dochtertje erbij wordt de auto wat klein(ook maar 3 deuren etc) dus zijn we aan het denken over wat groters, echter bij Seat kom je dan met het geld dat ik ervoor uit wil geven niet terecht dus denk nu aan een Skoda fabia combi met wat tierelantijnen eraan. (ook VAG)

Dus hoewel niet het huidige model, hier een fijne gebruiker van een seat Ibiza. Al moet ik eerlijk zeggen dat als ik een HPE zie rijden ik nog wel eens met weemoed terug denk, maar dat komt waarschijnlijk meer omdat die bij een bepaald deel van me leven pastte ;) Reed in ieder geval een stuk strakker en een stuk(heel stuk zelfs) sneller 225 was niks, zat je zo op. Maar das weer een ander verhaal ....

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• AkroBatik
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik ken de c1 wel aardig. Heb er een paar keer mee gereden (leen auto van de garage). Mijn mening is dat het een hele leuke auto is die enkel in de stad gebruikt wordt. Op de snelweg vind ik hem niet super. Niet al te snel en redelijk wind gevoelig.

In de stad is het echter top, alles gaat soepel, sturen, koppeling in parkeren alles gaat redelijk soepel. Je moet echter niet een super sportive auto te verwachten, maar als je wat toeren maakt ben je wel redelijk vlot waar je zijn moet. Echter denk ik dat naar langere tijd die 3 cilinder roffel gaat vervelen. Ook gaan bij langere afstanden die stoelen echt tegen staan.

Ik heb helaas nog nooit in een ibiza gereden, maar ik denk wel dat, dat gewoon een heel stuk fijner rijdt. Daarnaast denk ik ook dat de ibiza wat groter is. Een krat bier in de c1 kan je vergeten. Van achterin zitten moet je ook niet je beroep gaan maken.

Al met al zou ik het niet verkeerd vinden om alleen maar in de stad te gebruiken. Wil je echter ook eens een tripje gaan, zegt mn voorgevoel gewoon dat je voor de seat moet gaan. Ze zeggen niet voor niks take a seat. ;)

Anyways maak wat proefritten. Mag je trouwens niet verder kijken naar andre auto's? Ik denk dat de panda ook wel aardig is namelijk. Mocht je de c1 bestellen neem dan wel de best uigeruste, anders is ie wel heel kaal. (geen radio, geen airco, minder luchtzakken)
aZuL2001 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:15:
Kijk ook eens naar Toyota, die zijn ook erg betrouwbaar. (Maken erg weinig gebruik van de wegenwacht iig.)
maw, toyota rijders zijn goede knutselaars? :P

[ Voor 9% gewijzigd door AkroBatik op 15-01-2007 00:17 ]

.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
In beide een testrit gaan maken.
Daar wordt je het meest wijzer van.

Verder kosten op een rij zetten, wegenbelasting, verzekering, verbruik staat vast wel ergens online ook buiten de betrokken fabrikant website's. Reparatie's zou je de komende tijd niet hoeven verwachten, als ze nieuw zijn, maar dat lijkt me wel gezien je TS.

En er zijn dacht ik ook meer auto's dan die twee ;)

Het VAG argument vind ik een beetje onzin. Je kunt net zoveel pech hebben met een Golf dan met een andere auto.

Kijk ook eens naar Toyota, die zijn ook erg betrouwbaar. (Maken erg weinig gebruik van de wegenwacht iig.)

Abort, Retry, Quake ???

• battler
Wowww bedankt allemaal :) overweldigende reactie's. Een testrit maak ik natuurlijk zo.
Maar ik heb 0.0 ervaring dus daarom altijd handig om te horen hoe jullie er over denk.
Dit waren precies de reacties die ik zocht. Gewoon ervaringen, van horen zeggen enz..
Hoe meer hoe beter...

[ Voor 28% gewijzigd door battler op 15-01-2007 00:31 ]

• aZuL2001
Dan lees je alleen wat je wil lezen.
Vraag het dan niet ;)

Brandstofverbruik is het meest belangrijkste. Daar zitten als je wat meer rijdt je directe kosten in.
En een toerenteller heb je echt niet nodig. Een motor die veel toeren maakt hoor je echt wel. Gewoon op tijd schakelen. En je komt er vanzelf achter of een auto in zijn 4 nog wil met 20 km/u.

En als ik heel eerlijk ben zou ik niet eens een nieuwe kopen. Voor dat geld kun je een hele leuke 2e hands op de kop tikken. Uiterlijk van de auto is voor een student minder belangrijk dan prijs. Zolang het rijdt en blijft rijden, bespaar je alleen maar. (een oude kadett d type? 1.2 ? slecht kapot te krijgen, en zeker niet duur.)

[ Voor 31% gewijzigd door aZuL2001 op 15-01-2007 00:34 ]

Abort, Retry, Quake ???

• multipasser
  • Laatst online: 19-11 00:04

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Mijn ervaring. Koop nooit een nieuwe auto.
Zodra je de garage uitrijdt is hij 20% verloren van zijn prijs.

Kijk uit voor een zeer jonge wagen, misschien heb je voor dezelfde nieuwprijs wel een klasse hoger in 2de hands. En ga voor een seat, want Franse wagens zijn echt rommel, imo.

Wil je iets wat nooit stuk gaat, koop een Japaneeske.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Seat = Volkswagen
Keuze zou voor mij snel gemaakt zijn :)

• battler
brandstof verbruik op papier en realiteit verschillen best wel met elkaar. Is er iemand met ervaring.

Seat =
Buitenweg 5,1
Stad 7,9
Combinatierit 5,9

Dit stat op het formulier, dit 5,1 liter voor 100 km? geloof er niets van :?

Citroen
Binnenbebouwde kom 5,5
Buitenbebouwde kom 4,1
Gecombineer 4,6

Citroen is dus beduidend zuiniger, maar ik wil niet alleen in de stad rijden.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hmm citroën heeft nog steeds behoorlijk wat last van problemen met de electronica. Over de C1 kan ik je niks vertellen maar ben wel bekend met de C5 Break, een bekende had er één. Kwa rijden ed. was er niks mis mee maar er was echter altijd wel iets kapot ! Dan weer de ruitenwissers, deurvergendeling, airco, boordcomputer en ga maar door. Denk dat het ding in het eerste half jaar meer bij de garage is geweest dan dat die op de weg geweest is. Tevens ken ik een C6 die ook de nodige problemen heeft gehad (niet zo extreem als de C5 overigens). Oké, kunnen natuurlijk pech-gevallen zijn geweest maar het is wel erg toevallig dat dit bij twee citroens in mijn omgeving gebeurd... en van modellen is die prijsklasse mag je wel wat meer verwachten toch ? Voor mij versterkt dit het imago van citröën, ik zal zelf dan ook nooit een citroën aanschaffen !

Met de nieuwe Ibiza heb ik geen ervaring, met het oude model wel. Rijd lekker, redelijk afgewerkt, klein kofferbakje (logisch). Gewoon een leuke vlotte auto.

Ik zou de Ibiza nemen. Kijk niet teveel naar de radio die de C1 heeft, voor €100 heb je best een geinig radio'tje+speakers.

Op www.autoweek.nl kan je info vinden over verbruik/prestaties ed.

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Carbase Seat Ibiza

Carbase Citroen C1

Mja brandstof gebruik, altijd heel leuk wat ze in theorie zeggen maar dan moet je wel heel perfect rijden om dat te halen.. tel er nog maar iets bij op :)
Kan je trouwens uit ervaring melden dat een zwaardere auto veel fijner rijden is.. die citroen is wel erg licht, dan voel je gewoon de wind.

[ Voor 16% gewijzigd door Xof op 15-01-2007 00:46 ]

• battler
Het is al laat :)
Voor liefhebbers van een filmpje http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=13187
@ XOF - Thanx voor de link, ik was al in boekjes aan het speuren, maar dit is natuurlijk veel makkelijker.

Tot voor dit topic was het echt een moeilijke keuzen. Morgen nog even langs de dealer.
Maar zoals ik er over lees, kan ik beter een Seat nemen.

[ Voor 57% gewijzigd door battler op 15-01-2007 00:51 ]

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Koop in ieder geval een auto met airco. Niet alleen voor je eigen comfort, maar ook voor je uiteindelijke restwaarde.

Verder zou ik sowieso voor de Seat gaan. Dat is gewoon meer auto, meer kwaliteit.

[ Voor 26% gewijzigd door ZiegoM op 15-01-2007 01:09 ]

\_Specs_/

• battler
Mijn moeder wou ook al een airco, ik snap dat niet. Is het zo speciaal volgens mij gebruikt niemand het voor die 2 weken warmte in Nederland.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 15:18
Wacht maar tot je het hebt, dan spreken we elkaar nog wel eens. ;)

Ik heb sinds mijn Fiat uno vroeger airco en zou echt heel wat extra accesoires inruilen (als ik een nieuwe auto zou gaan kopen, en het te duur voor de bruin wordt natuurlijk)om alleen maar airco te hebben .

Airco lijkt niks te zijn voor ons regenachtige kikkerlandje, maar je ontwasemt bijv. ook sneller he met airco aan... Heb bijv. nog nooit in vier jaar tijd met een sponsje de binnenkant van mijn ramen vrij van condens hoeven te maken, regelt de airco wel voor me, en nog sneller ook. I love it dus :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• André
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Ik heb in beide auto's gereden, maar je kunt ze totaal niet vergelijken, de Ibiza is een klasse groter dan de C1. De C1 is echt een boodschappenkar terwijl de Ibiza als veel meer auto aanvoelt. Ik ben zelfs een keer met de Ibiza van de zaak met 160 van Amsterdam naar Groningen gereden, en dat trok hij prima, en het comfort was te doen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb afgelopen week een aygo als leenauto gehad... En vond dat ding ronduit gevaarlijk... Zal bij de C1 niet veel anders zijn, dus ga alsjeblieft voor een Ibiza :X

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Persoonlijk zou ik geen 3-deurs nemen, op de prijs van de auto maakt het niet veel uit, maar het gemak wel

Beste film ooit

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Ik ben misschien enigszins bevooroordeeld, maar ik zou ook voor de Ibiza gaan. Sowieso omdat de C1 een klasse kleiner is. De Ibiza moet je vergelijken met bv een 207 of een Polo (daar deelt ie ook onderstel mee). De C1 zou je nog onder de Lupo/Arosa moeten positioneren. Niet gek dat je alleen verbruikscijfers vindt van in de stad, die auto is helemaal niet bedoeld om op de snelweg te rijden ;).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik snap eigenlijk niet dat het een keus moet zijn,
als de seat een paar jaar oud is, vorig model, schaf die aan. Als je een beetje kilometers moet maken en je houd je aan de snelheid heb je daar veel meer plezier van.

Kleinere motoren maken gewoon herrie op de snelweg en de seat is wat dat betreft beter geisoleerd. Daarnaast heeft die ook meer bagageruimte, je kunt er iets in kwijt als je een keer iets groter moet aanschaffen.
In de citroen hoef je je boodschappen oid echt niet proberen kwijt te raken.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

SeatRider schreef op maandag 15 januari 2007 @ 10:04:
De C1 zou je nog onder de FoxLupo/Arosa moeten positioneren. Niet gek dat je alleen verbruikscijfers vindt van in de stad, die auto is helemaal niet bedoeld om op de snelweg te rijden ;).
Lupo kan je niet meer nieuw bestellen ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 15-01-2007 13:18 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:01
arosa wel dan? :P

Ik zou BTW ook voor de Ibiza gaan. Veel onderdelen van VW en ziet er tenminste ook nog een beetje mooi uit ;)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:52:
Heb afgelopen week een aygo als leenauto gehad... En vond dat ding ronduit gevaarlijk... Zal bij de C1 niet veel anders zijn, dus ga alsjeblieft voor een Ibiza :X
Enige onderbouwing is natuurlijk wel handig he? Ronduit gevaarlijke auto's worden niet gemaakt tegenwoordig, dus ik ben benieuwd wat je ervaringen waren.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• M@cer
  • Laatst online: 23:00
Ik zou echt geen enkel punt weten waarom ik de C1 boven de Ibiza zou kiezen. Wat mij betreft is het ook een beetje appels met peren vergelijken.

Het belangrijkste verschil tussen je voordelen en je nadelen is de radio.. Koop voor 150 euro een autoradio met MP3 speler en je bent klaar..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:25
kingrichard47 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:40:
Hmm citroën heeft nog steeds behoorlijk wat last van problemen met de electronica.
Zal voor de C1 denk ik niet opgaan aangezien 'ie in dezelfde fabriek en door dezelfde mensen in elkaar wordt gezet die ook de 107 en Aygo doen. Dat werdt in ieder geval gezegd in de Aygo review van Top Gear.

Verwijderd

M@cer schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:41:
Het belangrijkste verschil tussen je voordelen en je nadelen is de radio.. Koop voor 150 euro een autoradio met MP3 speler en je bent klaar..
Zaag een beetje in de garage en je krijgt hem er gratis bij.
Heb je trouwens al rekening gehouden met de korting? Het kan namelijk zijn dat je voor de prijs van de 3deurs een 5deurs kan krijgen. Ik heb zo (na een half uurtje zagen) een Kia Rio 1.6EX automaat + kenwood audio-installatie meegekregen voor iets meer dan de prijs van een Rio 1.4Entry. 3600€ korting + radio&boxen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb ervaring met de Ibiza:

Mijn vorige auto was een Ibiza 1.9TDI @ 172pk. Iets andere moter dus ;)

Verder 16 inch velgen, en het Signo (comfort) onderstel.

Wat de auto het leukst maakte, was natuurlijk de 172pk. Echter, zonder over de moter verder te gaan:

Plus:
  • Wegliging
  • Onderstel, lekker sportief
  • Goede zit (Ik ben 1.98)
  • Voor zo'n kleine wagen, een relatief goede achterbak
  • FANTASTISCHE 6-bak. Veel beter dan in de V50. Ging als een mes door boter.
Min:
  • Onderstel (inderdaad, staat ook bij plus. Op slecht wegdek, is hij verschrikkelijk)
  • Rammels, werkelijk waar, overal
  • Audio (erg matig)
  • Dealers (Rij nu Volvo V50. Natuurlijk geen eerlijke vergelijking, maar de Seat dealers lijken wel Beunhazen af en toe)
Deze plus en min punten zet ik neer voor de Relatief goedkope auto die het is (22.000 van mij). De zit is niet te vergelijken met mijn huidige auto, maar die is dan ook 42.000. Voor het geld, en de auto's in de klasse van de Ibiza, is het prima.

• Grrrrrene
  • Niet online
Klopt, er is 1 fabriek waar 200.000 107/C1's per jaar en 100.000 Aygo's per jaar worden geproduceerd. De diesel motor (1.4) is van PSA (Peugeot/Citroën dus) en de benzinemotoren zijn van Toyota. Dan snap je wel welke uitvoering je beter kunt hebben, hoewel PSA diesels wel goed bekend staan geloof ik.

Ik zou toch iets verder kijken dan alleen deze 2 auto's, wat is precies de reden dat je alleen naar deze 2 kijkt? Puur qua kosten denk ik dat een Aygo of C1 ofzo goedkoper zal zijn, maar ik weet niet wat voor ritten jij in gedachten hebt. En waarom een nieuwe auto? De eerste maanden schrijf je genoeg af om een leuk 2e handsje erbij te kopen ;) Serieus: kijk gewoon voor een compacte auto van een paar jaar oud. Iets Japans, dat blijft wel zonder problemen rijden.

• battler
De eerste onderhandelingen hebben al plaats gevonden. Als het goed is kwam daar onder andere uit dat de radio + cd speler erbij kreeg voor de zelfde prijs. Alleen even overleggen of dat het niet bij is om zelf 1 te installeren en de 400 korting proberen te krijgen.
Volgens mij is de dealer trouwens Opel :? (ik heb geen idee wie welke auto's maakt etc..)
Vandaag even vertellen dat ik graag de seat zou willen O-) En heel lief kijken :P
Allemaal bedankt :*)

De reden waarom we geen occasions nemen.
- Geen van ons heeft verstand van auto's.
Dit resulteert in;
Genept worden bij particulieren.
Zelf geen reparaties kunnen doen.
Geen goed zicht hebben op wat wel en niet goed is aan de auto.
De auto gaat elke dag gebruikt moet worden, dus 100% beschikbaar.
Dus blijkbaar kiezen me ouders voor de zekerheid van een dealer met garantie e.d, en ik vindt dat wel een goede keuzen. Voor het zelfde geld zou je ook een mooie 2ehandse auto kunnen krijgen maar altijd met het risico. En dat willen ze gewoon niet nemen.

[ Voor 37% gewijzigd door battler op 15-01-2007 16:30 ]

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 23:33

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Je kan ook een 1 jaar oude auto kopen. Daar is de kop van af en die zijn mechanisch normaal gesproken nog helemaal perfect. Ook zijn de eerste kleine problemen aan die auto al opgelost. Een nieuwe auto wil niet zeggen dat er niets mee mis kan zijn. Ik zou zelf ook voor de Ibiza gaan. Rij nu al een aantal jaar met een model uit 2001 en vind het erg prettig rijden. Waarschijnlijk binnen een jaar een grotere auto maar dat heeft andere redenen. Beetje aan de toekomst denken. Maarja dat is weer offtopic.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Gunner schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:18:
[...]

Lupo kan je niet meer nieuw bestellen ;).
Maar de Fox is weer niet vergelijkbaar met de Lupo/Arosa :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grrrrrene schreef op maandag 15 januari 2007 @ 13:34:
[...]

Enige onderbouwing is natuurlijk wel handig he? Ronduit gevaarlijke auto's worden niet gemaakt tegenwoordig, dus ik ben benieuwd wat je ervaringen waren.
Beetje zijwind of een vrachtwagen inhalen en je hangt in de vangrail als je niet heel erg je best doet... Dat vind ik persoonlijk dus erg gevaarlijk...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

BrZ

battler schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:27:
De reden waarom we geen occasions nemen.
- Geen van ons heeft verstand van auto's.
Dit resulteert in;
Genept worden bij particulieren.
Zelf geen reparaties kunnen doen.
Geen goed zicht hebben op wat wel en niet goed is aan de auto.
De auto gaat elke dag gebruikt moet worden, dus 100% beschikbaar.
Dus blijkbaar kiezen me ouders voor de zekerheid van een dealer met garantie e.d, en ik vindt dat wel een goede keuzen. Voor het zelfde geld zou je ook een mooie 2ehandse auto kunnen krijgen maar altijd met het risico. En dat willen ze gewoon niet nemen.
Koop een jaar oude auto bij een dealer, dan heb je bijna dezelfde garantie en je betaald 70% van de prijs voor praktisch evenveel auto ;)

• AkroBatik
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Idd elke dealer heeft aanbiedingen zat, van of wel demo auto's of kort gebruikte auto's. Het zal dan ongeveer even duur zijn als een nieuwe auto, alleen heb je nu gewoon een goede opties lijst, en wellicht een grotere motor. En geloof me nou maar dat als je een auto koopt die een jaar oud is, en misschien 15000 km gelopen heeft, er net zoveel kapot kan gaan als bij een auto die nieuwe uit de doos komt.

.

Verwijderd

Koop inderdaad een auto van 1 jaar oud, wij hebben onlangs onze nieuwe geleverd gekregen, en mijn ouders hebben er al spijt van dat ze mij een nieuwe hebben laten kopen (maar zij betaalden, dus dan luister je wel).

Wij hebben er zelfs al spijt van dat we een auto gekocht hebben, ik heb op een maand tijd al 108 kilometer gereden. 8)7

• PWM
  • Niet online

PWM

Heb ik wat gemist?

Wat is dat voor een situatie waarin Ouders hun kinderen nieuwe auto's geven? En waarom heb ik dat nooit meegemaakt?

Mijn dinnetje heeft wel een auto gekregen van haar vader. Dat is een 10 jaar oude Fiesta, van 2000,- :+ En dat vond ik al heel aardig :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Mwah, m'n ouders hebben me ook 1000 euro gesponsord bij het kopen van m'n eerste auto, maar een gloednieuwe auto is wel een beetje out of their league :P Naja, dat vinden ze gewoon onzin en terecht IMO. Een nieuwe auto is weggegooid geld, zeker als eerste auto.

• battler
jullie waren vast niet zo lief als ik :+
Ze hadden gekeken naar een occasion voor die seat ibiza, maar dat scheelde 1000,- en dat vonden ze niet de moeite waard.

[ Voor 60% gewijzigd door battler op 15-01-2007 19:49 ]

• eX0duS
  • Laatst online: 22:03
Tjah, toen ik het las dacht ik ook van jee, krijgt hij zomaar een nieuw auto? Maar ja het zal allemaal wel. Alles kan tegenwoordig. :p

• M@cer
  • Laatst online: 23:00
De meeste mensen beginnen met een oud barrel, maar je hebt mensen met mazzel.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

battler schreef op maandag 15 januari 2007 @ 19:46:
jullie waren vast niet zo lief als ik :+
Ze hadden gekeken naar een occasion voor die seat ibiza, maar dat scheelde 1000,- en dat vonden ze niet de moeite waard.
Dat zal dan wel niet een precies dezelfde utivoering zijn geweest?

Life is not about specs, it is about joy!

• itsalex
  • Niet online
Kijk liever naar wat meer body qua auto. Ik heb zelf een Mazda 2 1.4 nieuw gekocht en daarvoor een Peugeot 106 1.4. Qua moter was de Peugeot top maar wat erachter "sleepte" was techniek uit 1995 en wat letterlijk achter de Mazda 2 meetrok was toch wat meer betere kwaliteit. Ik heb nu sinds december in een Seat Cordoba 1.4, Seat Leon 1.9 Tdi, Mazda 626 1.8 en een Nissan Primera 2.0. Daarvoor heb ik nog met een Fiat Grande Punto 1.3 MultiJet en een Fiat Panda 1.2 automaat gereden.

Denk je dat ik het leuk vind als je sinds december met auto met een zware moter rijdt en dan weer terug te moeten naar je eigen auto? Ik heb sinds december niet met die Mazda 2 gereden. 1 klein stukje maar meer niet. Op de snelweg was het behelpen als je die 3 auto's hebt gereden. Als je eenmaal voor mijn gevoel dan een zwaardere moter gewend bent met wat meer power dan ga je niet meer zo gauw terug. Dus ik ben nu al aan het denken voor een nieuwe auto met toch meer power. Ik heb 25000 per jaar gereden met die Mazda 2 en net een defecte waterpomp (denk al wat was dat plasje water onder mijn auto bij mijn moter toen ik wegreed uit mijn garage).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

battler schreef op zondag 14 januari 2007 @ 23:50:
Seat Ibiza
1.2 Selection
51kW/70pk
+ toerenteller
- Geen radio
- 3 deurs
Deze auto is de opvolger van de Arosa.
De Arosa wordt niet meer gemaakt dus hebben ze een Ibiza met een lichte motor gebouwd.

Let er even op dat ze ook speakers met de radio leveren, deze zijn niet standaard.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

jvvv schreef op zondag 14 januari 2007 @ 23:59:
Heb er nooit mee gereden. Maar ik denk dat je beter af bent met de Seat. Seat is zover ik weet van VAG en dat staat voor mij toch voor kwaliteit. Ik ken veel mensen die met Citroen rondrijden en kan er geen enkel noemen die er 100% blij mij is. Het blijft 'franse rommel'. Het rijdt, maar je kan niet objectief zeggen dat je niet liever in een VW Golf of in één of andere Bmw zou rond rijden.
wat een ongeloofelijke onzin zet je hier neer. Citroen, peugot en de franse rommel die je hier neerzet is prima betrouwbaar en ik ken hele hordes mensen die 110% tevreden zijn en er niet over peizen om in zo'n duits stuiterhok te stappen. Ik heb zelf ooit overwogen om een bmw te kopen ooit maar eenmaal in de houten planken gezeten die bij bmw blijkbaar voor stoelen moeten doorgaan en de 'vering' zijn ze volgens mij vergeten eronder te schroeven. Ik zou nog niet dood gevonden willen worden in een golf.

* Metro2002 is zeer tevreden citroën xantia rijder en is op weg naar de 3 ton

ontopic: ik vind de seat ibiza een leuke auto om te zien maar ben bang dat die 1.2 motor wat tekort komt. De citroën C1 vind ik niet zó super maar wel een grappige kar en wel erg zuinig (zelfde auto in feite als toyota aygo en peugeot 1007)

Zou zelf voor de C1 gaan of de aygo, leuk autootje om mee te beginnen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 17-01-2007 15:58 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Metro2002 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:55:
wat een ongeloofelijke onzin zet je hier neer. Citroen, peugot en de franse rommel die je hier neerzet is prima betrouwbaar en ik ken hele hordes mensen die 110% tevreden zijn en er niet over peizen om in zo'n duits stuiterhok te stappen.
En nu ben je net zo 'erg' bezig als degene die de Franse auto's afzeiken dus wat wil je nu bereiken met zo'n post? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gunner schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:57:
[...]
En nu ben je net zo 'erg' bezig als degene die de Franse auto's afzeiken dus wat wil je nu bereiken met zo'n post? :?
Aangeven dat autokeuze een kwestie van smaak is, ene persoon houdt nou eenmaal van keiharde vering en de ander houdt van comfort. Bovendien slaat het argument franse rommel nergens op als het gaat om betrouwbaarheid vandaar dat ik dat even vergelijk met het andere non argument: stuiterhok.

Gewoon gaan proefrijden en kijken wat TS zelf het beste bevalt :) Ik kan er alleen nogal slecht tegen als mensen franse auto's voor onbetrouwbare roesthokken verslijten wat echt werkelijk nergens op slaat.
kingrichard47 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:40:
Hmm citroën heeft nog steeds behoorlijk wat last van problemen met de electronica. Over de C1 kan ik je niks vertellen maar ben wel bekend met de C5 Break, een bekende had er één. Kwa rijden ed. was er niks mis mee maar er was echter altijd wel iets kapot ! Dan weer de ruitenwissers, deurvergendeling, airco, boordcomputer en ga maar door. Denk dat het ding in het eerste half jaar meer bij de garage is geweest dan dat die op de weg geweest is. Tevens ken ik een C6 die ook de nodige problemen heeft gehad (niet zo extreem als de C5 overigens). Oké, kunnen natuurlijk pech-gevallen zijn geweest maar het is wel erg toevallig dat dit bij twee citroens in mijn omgeving gebeurd... en van modellen is die prijsklasse mag je wel wat meer verwachten toch ? Voor mij versterkt dit het imago van citröën, ik zal zelf dan ook nooit een citroën aanschaffen !

Met de nieuwe Ibiza heb ik geen ervaring, met het oude model wel. Rijd lekker, redelijk afgewerkt, klein kofferbakje (logisch). Gewoon een leuke vlotte auto.

Ik zou de Ibiza nemen. Kijk niet teveel naar de radio die de C1 heeft, voor €100 heb je best een geinig radio'tje+speakers.

Op www.autoweek.nl kan je info vinden over verbruik/prestaties ed.
eerste types van de C5 hadden inderdaad vaak storingen in de boordcomputer, net als bij de 1e series nieuwe BMW's, de eerste series nieuwe Opels, de eerste serieus nieuwe volkswagens ed ed.

Mijn ouders hebben een phaseII Citroen C5 gekocht en die hebben nog nooit storingen ermee gehad. Ik ben zelf aan mijn 5e citroën bezig (2 Bx'en, een ZX , een xantia en nu mijn 2e xantia) en ook nog nooit electronische problemen gehad. dat was echt een kwaal bij de 1e c5 versies.

[ Voor 55% gewijzigd door Metro2002 op 17-01-2007 16:05 ]

• Dick
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:00:
eerste types van de C5 hadden inderdaad vaak storingen in de boordcomputer, net als bij de 1e series nieuwe BMW's, de eerste series nieuwe Opels, de eerste serieus nieuwe volkswagens ed ed.

Mijn ouders hebben een phaseII Citroen C5 gekocht en die hebben nog nooit storingen ermee gehad. Ik ben zelf aan mijn 5e citroën bezig (2 Bx'en, een ZX , een xantia en nu mijn 2e xantia) en ook nog nooit electronische problemen gehad. dat was echt een kwaal bij de 1e c5 versies.
Tuurlijk hebben alle auto's kinderziekten. Echter staan franse auto's er gewoon om bekend en ja, als je dan twee voorbeelden in je directe omgeving tegen komt versterkt dat het beeld natuurlijk wel. Net even nagekeken en je hebt inderdaad gelijk, die eerste generatie C5 was gewoon een probleem ding waar in principe alle problemen nu mee opgelost zijn. Maar naar mijn mening hebben ze gewoon een auto verkocht die nog niet echt 'af' was, want er was echt buitensporig veel mis mee.

Uiteraard is het niet zo dat een franse auto gegarandeerd kapot gaat en dat een duitser altijd probleemloos is. Voorbeeldje, nieuwe Audi A6 van mijn ouders, in het eerste jaar voor ongeveer zo'n € 25.000 reperaties aangehad (wel onder garantie uiteraard :) ). Maar toch, een imago ontstaat niet zomaar. Ik denk dat je ook gewoon een beetje geluk moet hebben, met welke auto dan ook.

Aan de reacties van de TS te lezen heeft hij zijn keuze voor de Ibiza ondertussen al gemaakt :).

• bartvl

bartvl

Inderdaad, in die zin: Onze megane scenic (dti) heeft eigenlijk nog nooit langs de kant van de weg gestaan (in ons bezit: 44000 tot en met nu (188000 km)) maar daar tegenover staat dan weer dat de 'nieuwe' megane schijnbaar een elektronische ramp moet zijn geweest. (inmiddels verholpen?) Daar moet dan wel weer bij vermeldt worden dat onze scenic een van de laatste uit de serie was, niet een van de eerste.

Meer ontopic:
De aygo werd in top gear toch wel redelijk geroemd geloof ik. Niet dat je veel waarde aan top gear tests moet hechten in dit geval. Maar het zegt toch wel iets.
En er zit idd ook wel een behoorlijk klasseverschil tussen een ibiza en een C1 hoor.

Volgens mij heb ik het verder nergens gelezen: Waarom persé een ibiza of een C1? In deze prijsklasse kun je volgens mij toch nog behoorlijk shoppen hoor:
Suzuki swift bijvoorbeeld, het schijnt een behoorlijk volwassen auto te zijn.
En persoonlijk zou ik toch ook tweedehands kijken. Net iets meer luxe voor hetzelfde geld. En dat eerste krasje is dan niet zo emotioneel meer :P

• battler
We krijgen 26 jan. uitslag over een "aanbieding" blijkbaar een of ander introductie model.
En morgen wordt ik terug gebeld over een 2ehandse seat ibiza die weer binnenkomt.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 22:26

Mooody

elmoody

Iets anders.
Waarom een nieuw 'oma Duck karretje' als je voor hetzelfde geld een zeer leuke occasion hebt. (bijv. een Golf, Alfa 147, Opel Astra, MX-5 etc. etc.)
Je bent 18, lijkt me dat je weinig plezier van je rijbewijs zal krijgen in zo'n veredelde scootmobiel :)

Nog iets anders.
Een nieuwe auto van je ouders is leuk, maar je weet dat je een flinke bijbaan moet hebben om het een en ander van je auto te kunnen betalen? Of schuif je dat ook door na je ouders? :P

[ Voor 27% gewijzigd door Mooody op 21-01-2007 16:33 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• PWM
  • Niet online

PWM

Dat Franse auto's de betrouwbaarheid van helemaal niks hebben is geen fabel, maar een statistisch gegeven.

In elk betrouwbaarheids onderzoek, of het nou de Duitse, Franse of Nederlandse zijn, staan de Franse merken stijf onderaan. Sterker, de hele Top-10 van de meest onbetrouwbare auto's, op de markt vandaag is Frans :)

Let op: Dit zijn gebruikservaringen, geen natte vingerwerk.

* PWM heeft zijn gloednieuwe Peugeot in 2004 na 1 jaar weer teruggebracht omdat hij het vaker niet dan wel deed

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 21-01-2007 18:23 ]

• GertjanO
  • Laatst online: 00:17
PWM schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:22:
Dat Franse auto's de betrouwbaarheid van helemaal niks hebben is geen fabel, maar een statistisch gegeven.

In elk betrouwbaarheids onderzoek, of het nou de Duitse, Franse of Nederlandse zijn, staan de Franse merken stijf onderaan. Sterker, de hele Top-10 van de meest onbetrouwbare auto's, op de markt vandaag is Frans :)

Let op: Dit zijn gebruikservaringen, geen natte vingerwerk.

* PWM heeft zijn gloednieuwe Peugeot in 2004 na 1 jaar weer teruggebracht omdat hij het vaker niet dan wel deed
En als we op deze manier gaan generaliseren, dan kunnen we eveneens vermelden dat de duitse auto's daar net boven weten te eindigen. Ergens tussen plek 20 en 30 dus. Als we uit moeten gaan van betrouwbaarheids en tevredenheid onderzoeken kan je maar voor 1 soort auto's kiezen en dat is japans. Onze Astra deed het vaker niet dan wel. Nu rijden we in de hele familie japans en hebben we nog nooit ook maar 1 probleem gekend. Als ik vervolgens op de weg ga kijken, zie ik dat de meerderheid toch niet voor japans heeft gekozen. Waarom niet? Heel simpel: elk merk/model heeft maandagmorgen modellen. Als er per model op de duizend auto's er tientallen problemen hebben, rijden er vele honderden zonder problemen! En geen elke merk is perfect. Ondanks zeer goede betrouwbaarheidscijfers kan jij net zo goed die ene auto treffen die niet goed in elkaar is geschroefd.

Daarom: duits of frans, het maakt niets uit! Ga proefrijden en leg het kwaliteits/ruimte verschil af tegen het prijsverschil en maak de keuze.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
Maar schijnbaar worden er bij franse merken dus meer auto's op maandag en vrijdag gemaakt dan de rest van de week :+

Achja als je een auto goed onderhoud word de kans op problemen sowieso een stuk kleiner, aan ontwerpfouten kwa electronica ed. kan de consument natuurlijk nooit iets doen...

Enne kwa Opel, me pa rijd al minstens 30 jaar opel en hij heeft nog nooit een auto gehad die um ooit heeft laten staan ;) .

• bartvl

bartvl

In dit geval ligt het nog wat anders, aangezien het hier gaat om een C1, wat ook meteen een Toyota Aygo is. Hoe zal het dus hier liggen? Het comfort van de fransoos en de kwaliteit van Japanner of de kwaliteit van de fransoos en het comfort van de Japanner?

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
bartvl schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:47:
In dit geval ligt het nog wat anders, aangezien het hier gaat om een C1, wat ook meteen een Toyota Aygo is. Hoe zal het dus hier liggen? Het comfort van de fransoos en de kwaliteit van Japanner of de kwaliteit van de fransoos en het comfort van de Japanner?
De auto is ontwikkeld door Daihatsu dus het de kwaliteit en comfort van een Jappanner ;)

• PWM
  • Niet online

PWM

GertjanO schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:56:
[...]

En als we op deze manier gaan generaliseren, dan kunnen we eveneens vermelden dat de duitse auto's daar net boven weten te eindigen. Ergens tussen plek 20 en 30 dus.
Het is geen generaliseren.

Het is nou eenmaal zo, dat de complete Franse autoindustrie, de onderste regionen voor zichzelf toe-eigend (C1 staat er natuurlijk nog niet in).

Bij de Duitsers heb je goede modellen, en slechte modellen, dus dat is wat anders.

De complete Top-10 van meest betrouwbare auto's is inderdaad Jap.

Ik rijd zelf Zweed en die komen er weer redelijk af :)

Citroen doet het overigens wel veel beter dan Renault en Peugeot.

Top 10 minst betrouwbaar 2006:
71 Citroen C3 (gedeeld)
71 Seat Ibiza (gedeeld)
73 Renault Clio
74 Alfa Romeo 156
75 Peugeot 407
76 Peugeot 206
77 Renault Scénic
78 Renault Espace
79 Renault Laguna
80 Peugeot 307
81 Renault Mégane
De eerste Duitser (Opel Meriva) komt er pas 20 plaatsen hoger in.

Geen goede plek voor de Seat Ibiza (Heb er zelf in de 2 jaar dat ik hem had, vanaf nieuw, 4 keer op de wegenwacht beroep moeten doen).
bartvl schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:47:
De C1/Aygo/107 worden gemaakt in Europa. De Moter is Japans, het chassis is Frans. Het interieur is door de merken zelf ontworpen.

EDIT:

Voor de topicstarter:

Dit is het lijstje uit het tevredenheids onderzoek van de Autoweek 2006, uit de Compacte klasse:

Hierbij gaat het om betrouwbaarheid, comfort, uitrusting, dealer etc.:
1 Honda Jazz
2 Daihatsu Sirion
3 Kia Picanto
4 Mitsubishi Colt
5 Toyota Yaris
6 Skoda Fabia
7 Ford Ka
8 Suzuki Swift
9 Nissan Micra
10 Fiat Panda
11 Volkswagen Polo
12 Fiat Punto
13 Smart Forfour
14 Ford Fiesta
15 Renault Clio
16 Opel Corsa
17 Hyundai Getz
18 Mini One/Cooper
19 Citroen C3
20 Seat Ibiza
21 Peugeot 206

[ Voor 60% gewijzigd door PWM op 21-01-2007 21:12 ]

• battler
Zeker een interessant lijstje, alleen jammer dat er geen specs en prijzen e.d bij staan.
Zo geeft het een beetje een mistekend beeld, ik zal kijken of dat ik nog meer op internet kan vinden en desnoods dat blad bestellen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

PWM schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:01:
[...]
Het is geen generaliseren.

Ik rijd zelf Zweed en die komen er weer redelijk af :)
Die Zweed van jou staat op een Ford focus ondergrond en bevat dan weer een PSA (Peugeot) dieselmotor, dus dan valt ook bijna niet te generaliseren ;)

• PWM
  • Niet online

PWM

battler schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:53:
Zeker een interessant lijstje, alleen jammer dat er geen specs en prijzen e.d bij staan.
Zo geeft het een beetje een mistekend beeld, ik zal kijken of dat ik nog meer op internet kan vinden en desnoods dat blad bestellen.
http://www.autoweek.nl/tt2006.php

Dit is de hele test.
SeatRider schreef op maandag 22 januari 2007 @ 09:01:
[...]

Die Zweed van jou staat op een Ford focus ondergrond en bevat dan weer een PSA (Peugeot) dieselmotor, dus dan valt ook bijna niet te generaliseren ;)
Gek is dat he. Dat zeggen ze er bij de Volvo Dealer nooit bij:

"Ja, menneer, dit is een prima auto. Wist u dat de Mazda 3 ook op dit onderstel staat? En ja hoor, de moter ligt ook in de Citroen C4 en Peugeot 307. U hoort het, een op en top Volvo"

:+

Ik wist het overigens gewoon, aangezien ik een bovenmatige interesse heb voor auto's :)

EDIT:

Ik heb net even online de Ford Focus samengesteld met exact de opties van mijn Volvo. Resultaat:

Focus Wagon: 40.500
Volvo V50: 41.400

Geen schokkend verschil dus. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de Edition pakketen van Volvo. Als je een standaard Focus neemt met wat opties, is die veel goedkoper dan de Volvo. Wil je echter een complete wagen, met alles er op en er aan, dan is er nauwelijks verschil meer.

[ Voor 61% gewijzigd door PWM op 22-01-2007 11:02 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

3p0x schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:10:
Maar schijnbaar worden er bij franse merken dus meer auto's op maandag en vrijdag gemaakt dan de rest van de week :+

Achja als je een auto goed onderhoud word de kans op problemen sowieso een stuk kleiner, aan ontwerpfouten kwa electronica ed. kan de consument natuurlijk nooit iets doen...

Enne kwa Opel, me pa rijd al minstens 30 jaar opel en hij heeft nog nooit een auto gehad die um ooit heeft laten staan ;) .
Toch staat opel een stuk lager in de betrouwbaarheidsstatistieken dan franse auto's (die ongeveer in het midden staan).

Weet de TS intussen al wat het wordt :)?

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 22-01-2007 13:24 ]

• battler
Ik wacht op een telefoontje van de Seat dealer die als het goed is naar een Seat congres gaat (geen idee hoe dat heet). En daar vandaan zou hij te horen krijgen welke aanbiedingen hij zou kunnen krijgen/doen. Aan de hand hiervan bepaal ik of dat ik nog doorga met zoeken naar een auto of toch bij de Seat blijf. Ik tussen heb ik al een hoop dealers bezocht 2x Toyota, Mazda, Opel, Seat, Citroen.. en een stuk of 8 garages. Me ouders willen het alleen bij een dealer halen i.v.m betrouwbaarheid e.d.
Dit allemaal in de omgeving; Schiedam, Vlaardingen, Rotterdam, Ridderkerk.

[ Voor 9% gewijzigd door battler op 22-01-2007 13:31 ]

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Klinkt misschien weer stom ^^ gezien de opmerkingen hierboven:
Al naar de nieuwe Peugeot 107 gekeken? Er komt wss ook een sportuitvoering van, al vond ik de standaard peugeot 107 er in de showroom al aardig sportief en pittig uit zien!

Het is inderdaad maar net hoe je de dingen bekijkt, zelf heb ik een 2e hands auto gekocht als eerste auto, mijn vriend zijn eerste auto was er een van 750gulden en dat was maar goed ook: binnen 1 week finaal in de prak gereden.
Als beginnend bestuurder zou ik me toch fijner voelen in een auto waarbij hier en daar een krasje te zien is, dan een gloedje nieuwe omdat je dan toch bang(er) bent dat er iets mee gebeurd...

Kun je niet een voorstel aan je ouders doen dat je nu een auto van bijvoorbeeld 5000euries koopt en het verschil met een nieuwe over een paar jaar krijgt uitgekeerd via een spaarrekening ofzo en dat je dan investeert in een nieuwe auto?

• battler
Ik heb inderdaad naar een 107 gekeken, mooie auto sportief zag er leuk uit. Maar volgens mij 8000,-
Was 2 jaar oud nog niet veel ingereden. Mijn ouders dacht toen dus ook weer. 3000,- erbij en je hebt een nieuwe. Ik vind een nieuwe auto niet erg (duhh..), maar ik heb zo ook geadviseerd om in eerste instantie te kijken naar een occasions die er nog goed uitziet en niet veel heeft gereden. Nu blijkt gewoon elke keer die vraagprijs zodanig hoog te zijn dat ze elke keer zeggen dan kopen we beter een nieuwe.
En over dat geld, ik ben ontzettend blij dat me ouders een auto voor me kopen. En ofdat dat 200,- is of 11.000,- emotioneel gezien maakt dat voor mij niets uit. Dus als ze een auto van 5000,- kopen dan zou ik de rest van het geld echt niet willen hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door battler op 22-01-2007 14:23 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Wat betreft het kopen van een gebruikte auto.... als je een gebruikte Seat Ibiza van een jaar oud of met relatief weinig kilometers koopt bij de Seat dealer dan heb je echt weinig risico hoor. Je krijgt gewoon garantie op die auto en de dealer zal je zeker helpen als er wat kapot mocht zien. Daarnaast verkoopt een merk-dealer doorgaans geen schroot, daar hebben ze zelf alleen maar ellende mee. (Seat maakt Seat's :+ en is onderdeel van Volkswagen ... en gebruikt dezelfde onderdelen en techniek als de VW Polo)

En het kan maar 1000,- euro schelen.. maar veelal heb je dan wel een veel duurdere Seat Ibiza uitvoering te pakken met wellicht een sterkere 1.6 motor en allerlei opties zoals airco, velgen, sport pakketje. Ik zou overigens voor die Seat zeker een gebruikt model met meer vermogen aanraden. Die 1.2 moet echt hard werken om die auto vooruit te bewegen - dus veel toeren draaien op de snelweg.. en dat komt het gebruik echt niet ten goede. Ook de restwaarde niet.

Wij hebben diverse Ibiza's "versleten" .. waaronder een 1.4 Fun edition uit 1998, wat een prima autotje was alleen op de snelweg moest de 1.4 toch al hard werken om mee te komen.. en op langere stukken was het toch een benzine slurpertje. (Hier = Duitsland overigens).

Maar we hebben nogaltijd erg veel plezier van onze Seat Ibiza GT TDI 81kw uit 1999 - die bijna 7 jaar in ons bezit is. Inmiddels 159.000 km op de teller en behalve de befaamde lucht massa meter nog geen enkel probleem mee gehad. Onderhoud valt ook 100%, behalve dat kennelijk de handrem redelijk verroest was en vervangen moest worden.

Tis overigens meer een race-kart dan een comfortabele reis auto.. enorm hard geveerd, harde kuipstoelen en een behoorlijk krachtige diesel motor met een flink dosis koppel in een behoorlijk licht autotje = diesel raket op wielen en ik zou daar mijn 18 jarige kroost echt niet de weg mee op sturen .. :)

Ik heb zelf ook 2 linkerhanden als het om auto's gaat ... en ben zelf enorm argwanend t.o.v. auto handelaren.. maar ik rij zelf alleen maar gebruikte auto's (m.u.v. van mijn lease auto's). Maar ik heb tot nu toe absoluut nog geen miskoop begaan .. gewoon je gezonde verstand gebruiken, liever wat meer uitgeven om een auto bij een merk dealer te kopen uit de "huis selectie" en met een grote boog om "Arie's Auto Paleis" etc lopen.. (te herkennen aan de vlaggetjes).

Edit:
Was 2 jaar oud nog niet veel ingereden. Mijn ouders dacht toen dus ook weer. 3000,- erbij en je hebt een nieuwe.
Ja 3000,- erbij heb je een nieuwe.. maar heb je dan wel DEZELFDE uitvoering, motor etc?? Daar moet je ZEKER naar kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door tazzman op 22-01-2007 14:29 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• battler
Was idd. een 1.4 uitvoering i.p.v 1.2. En 5 deurs i.p.v 3 deurs. Alleen op het moment was die niet aanwezig. Als hij zou bellen (deze donderdag.) Dan gaan we zaterdag langs en dan als het goed is heeft hij alles staan, zowel de 2e hands, Nieuw als de aanbieding.
Ik had naar de specs. gekeken en de upgrade van 1.2 naar 1.4 leek me niet zo spectaculair.
En me moeder had liever 3 deurs dan 5 deurs. Maar het beste rijden we in allebei even een rondje.
En dat gaan we ook zeker doen zaterdag.

• BoutWout
  • Laatst online: 22-09 10:56
Neem de Toyota Aygo als je naar de C1 kijkt (hoewel iets duurder) Het meerendeel van het ontwikkelingsproces voor deze auto's is door Toyota gedaan.

En een Dacia Logan? Tja, weet wat je kiest, maar zo basic en goedkoop + veel ruimte.

Red een boom, eet een bever

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 00:47

oZy

Ik heb de afgelopen 3 jaar een ibiza (2004) 1.9tdi (74kw) af mogen raggen, en die was niet kapot te krijgen, super fijne auto, lekker sportief, en ik zat prima (205cm).

Collega heeft nu bijna een jaar een C1 (vrouw, 28jr) en is ook super tevreden.

Ik vind de Ibiza veel meer auto dan een C1, vraag me alleen af hoe die presteert met een 1.2 motortje.. Ik zou dan eerder voor de C1 gaan, 5 deurs met airco (als die optie er is).

PS. ik rijd nu 3 weken (tijdelijk, thank god!!) in een Renault Laguna (2005, 2 liter, automaat). zaten vanaf dag 1 een paar vervelende storingen aan, benzinemeter doet het niet, en de automaat schiet vast in 3 als ik 85km/u rijd. Heb ook 1x al zonder benzine gestaan omdat ik dacht dattie wel meer dan 600km kon rijden op 68 liter,... 30 minuten op de ANWB staan wachten op een levensgevaarlijke plek langs de snelweg... Voor mij nooit een PSA auto.

[ Voor 34% gewijzigd door oZy op 22-01-2007 16:13 ]

• aZuL2001
Metro2002 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:15:
[...]
Weet de TS intussen al wat het wordt :)?
TS had van het begin af aan een sterke voorkeur voor een Seat.

En heeft verder erg weinig gedaan met de diverse goede adviezen, mede doordat hij het niet zelf hoeft te betalen. (Is geen verwijt, is een constatering)

Ik denk dat het een Seat gaat worden })

Abort, Retry, Quake ???

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

oZy schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:08:
PS. ik rijd nu 3 weken (tijdelijk, thank god!!) in een Renault Laguna (2005, 2 liter, automaat). zaten vanaf dag 1 een paar vervelende storingen aan, benzinemeter doet het niet, en de automaat schiet vast in 3 als ik 85km/u rijd. Heb ook 1x al zonder benzine gestaan omdat ik dacht dattie wel meer dan 600km kon rijden op 68 liter,... 30 minuten op de ANWB staan wachten op een levensgevaarlijke plek langs de snelweg... Voor mij nooit een PSA auto.
Nu scheelt het dat Renault geen deel uitmaakt van PSA.

P.S. Ik deel jouw liefde voor Seats overigens wel :)

• battler
Deze week gaan me ouders ook nog even kijken naar de Suzuki Swift.
2 nadelen aan deze auto zijn;
- dat hij op de foto erg laag lijkt.
- En de bestuurders stoel niet in hoogte verstelbaar is.
Me moeder is vrij klein dus vond dit niet zo handig.
+ Sterkere Motor.
+ Ziet er leuk uit.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

battler schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:07:
Me moeder is vrij klein dus vond dit niet zo handig.
Dat kan wel zijn - maar ze kopen toch een auto voor jou?
Het lijkt er meer op dat je moeder een auto voor haarzelf koopt waar jij dan mee mag rijden :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• bartvl

bartvl

Zou ik toch ook niet vervelend vinden hoor :P
Zolang zij dan ook de onkosten betaalt ;)

Verwijderd

BoutWout schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:45:
Neem de Toyota Aygo als je naar de C1 kijkt (hoewel iets duurder) Het meerendeel van het ontwikkelingsproces voor deze auto's is door Toyota gedaan.
Toevallig heb ik een week terug zelf de keuze moeten maken: Aygo besteld vanwege de langere garantie en de lagere afschrijving. Dat zijn ook nog puntjes waar je even naar kunt kijken, behalve het uiterlijk (waar ik de Toyota er beter uit vond zien met z'n ronde ipv rechte achterlichten). Betrouwbaarheid zit bij alle drie wel goed, zelfde blok :) Veel goedkoper kun je niet rondrijden in ieder geval, een tweedehands zit al snel aan dezelfde kosten per km :)

/me kan niet wachten tot 'ie z'n Aygo geleverd krijgt. Hou rekening met een levertijd van 8-10 weken :X
Heb je hier toevallig het bronartikel bij, ben wel geinteresseerd :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 14:09 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit lijstje komt van een engels bedrijf wat blijkbaar (tegen betaling) garantie geeft op je auto.

De slechtste merken:
1 PORSCHE
2 JEEP
3 SUBARU
4 LANDROVER
5 JAGUAR
6 ALFA ROMEO
7 AUDI
8 SAAB
9 RENAULT
10 CHRYSLER
Citroen staat hier niet eens in het lijstje, Peugeot ook niet..
The UK Reliability index takes into account all factors of a repair, the cost of the parts and the frequency of failures - The Average of all cars is 112 which means that if the figure for the car you are looking at has a higher than average index (118) it indicates that that car is less reliable than the average, if however there is a lower than average index (60) the reliability is better.
Citroen C5:
Reliability Index 58.28
Is dus ook erg afhankelijk van naar welke lijst je kijkt..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

De lijsten daar lijken wat verouderd te zijn, geen Aygo's bijvoorbeeld :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En Porsche slechtst _O-

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Nog gedacht aan een Fiat Panda? :)
Hoor ik goede verhalen over, plus dat ze enorm veel verkocht worden.

Wat dat betreft blijft Fiat toch wel de expert in het bouwen van leuke kleine betrouwbare autootjes.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Pagina: 1