[rync] Full system restore

Pagina: 1
Acties:

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-02 11:59
Ik ben al een tijdje aan het prutsen met het backuppen van mijn linux VM's. Wat ik dus wil verwezenlijken is het volgende:
Alles om de zoveel tijd (ik denk 2 weekly complete's met 6 daily incrementals) backuppen met een rsync cronjob (van binnenuit de VM). De backups zijn in feite full system backups. Nu wil ik dat de VM via het netwerk na een crash in een keer helemaal teruggezet kan worden.

Ik heb het volgende in een scipt geregeld:
rsync backup: rsync -HSra --force --password-file=$PASSWORDFILE --exclude-from=$EXCLUDE / $BUSER@$BSERVER::$BMODULE/<LOCATION>/$THISHOST-$MYDATE
(ik heb ook zonder -H geprobeerd)

De exclude-list ziet er op het moment zo uit:
- /tmp
- /var/named/chroot/proc
- /proc
- /lost+found
- /sys

Wat ik dus wil kunnen is dit:
- VM recreeren
- Booten van CD en een basic install van OS (voorbeeld: minime server-install van CentOS-4.4), waarbij je de zelfde partitie's aanmaakt
- rebooten naar installed OS en met een commando laten rsyncen, bijvoorbeeld:
rsync -HSar --delete --force <USERS>@<HOST>::<MODULE>/<LOCATION>/
- conf files editten zover dat nodig is....
- rebooten
---> viola, complete RESTORE.

Maar dit wil maar niet lukken...Ik kan niet rebooten naar de geresync'te VM. Ik snap wel wat er fout kan zitten... devices die zijn veranderd, /proc wat compleet anders is etc etc. Ik weet alleen niet hoe ik dit kan oplossen :/

Hebben jullie suggesties?

Whoo-ah.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:19

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Wat is de foutmelding?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Waarom maak je geen backup van de "disk" in de VM met behulp van PartImage?
Of neemt dat te veel van je ruimte in beslag (incrementals zijn dan natuurlijk niet mogelijk)?

Je kunt natuurlijk ook Partimage voor de volledige backup gebruiken en dan de rsyncs er boven op voor de incrementals.

Een andere mogelijkheid die ik voor backups gebruik is bacula.

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-02 11:59
Ik heb partimage eens even geprobeerd... werkt erg goed voor een fullsystem backup (en daarna incrementals erop zetten). Alleen zal ik het niet kunnen gebruiken. Het werkt een beetje als dd: low-level en je kan niet van een grote partitie naar een kleine partitie gaan (andersom kan wel, maar dan moet je weer truukjes uit gaan halen om de volledige ruimte te kunnen benutten).

Ik zit nu even de kijken naar dump voor een initiele system-restore. Zijn er nog andere opties waarmee je makkelijk een compleet systeem terug kan zetten?

Whoo-ah.

Verwijderd

Ik weet niet of je qemu gebruikt hier is het mogelijk om een VM te maken met overlays. In deze overlays worden enkel de wijzigen opgeslagen die in de VM worden gemaakt misschien is dit wat je zoekt.

http://kidsquid.com/cgi-b...be2ae549168ce38496f80bd45

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 15:59 ]