Gigabyte GA-965P-S3 hdd probleem

Pagina: 1
Acties:

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46
Ik heb sinds anderhalve week nu een Conroe met moederbord en geheugen gekocht en mijn pc geupgrade, wat ik nu momenteel heb:

E6600
Gigabyte GA-965P-S3
G.E.I.L 2x512MB PC6400
MSI 7900GTO
Creative Audigy 4
2x Seagate 7200.10 250GB in RAID0 SATAII
Hitachi Deskstar 160GB SATA
Nec 3550

Nu merkte ik nadat windows geinstalleerd was, dat mijn de muis bij hardeschijfactiviteit / IDE activiteit haperde, even later merkte ik dat het het gehele systeem was.
Noujah, was niet zo'n ramp dacht ik, dus gewoon alles geinstalled en voor de rest merkte ik het wel, maar negeerde het gewoon. Nu begint het toch wel vreselijk te irriteren.
Na een overclock, CMOS gereset, niks aan de hand, na een bios update, cmos moeten resetten, maar sindsdien, bij hardeschijf activiteit hapert het geluid.

Bij het opstarten van windows, het opstart geluids, klinkt het net zo als een pc die niet geaard is en er wordt een lamp meerdere malen aan/uit gedaan, soort van gekraak.
Nou was ik net een filmpje via Youtube aan het kijken en deed even een bestand quickparren, maar het hele geluid begon te kraken/ haperen :(
Ik via windows mediaplayer een muziekje opgezet, maar dat haperde weer niet :S
Ook in spellen heb ik hier geen last van.
Nu denk ik dat het haperen van de muis en het haperen / kraken van het geluid met elkaar te maken hebben en ik verdenk mijn moederbord ervan.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Of is het moederbord gewoon gaar en moet hij RMA?
Een vriend van me heeft hetzelfde moederbord, maar die ervaart deze problemen niet.
Vreemd genoeg werkt het systeem als een zonnetje als ik de hdd niet gebruik.

Edit:

Dit is trouwens geen driver probleem, was vergeten te vermelden dat ik deze problemen ( op het geluid na) niet bij linux heb. Geluid heb ik nog niet getest bij linux.

[ Voor 5% gewijzigd door Rye op 14-01-2007 20:28 ]

www.ping-win.nl

• Rye
Klein subtiel schopje?
Momenteel de rest van me hardware zo goed als mogelijk lost gekoppeld, dus alleen het broodnodige, maar het probleem blijft.
Zowel als bij linux en windows.

www.ping-win.nl

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:55

Ravefiend

Carpe diem!

Misschien een probleempje met IRQ assignments? Lijkt me een goed idee om eens die Creative Audigy 4 eruit te doen en gebruik te maken van je onboard sound. Daarnaast kan je ook eens proberen om ongebruikte devices te disablen in je BIOS, zoals parallele poort / seriële poort etc.

• Rye
Ravefiend schreef op maandag 15 januari 2007 @ 08:52:
Misschien een probleempje met IRQ assignments? Lijkt me een goed idee om eens die Creative Audigy 4 eruit te doen en gebruik te maken van je onboard sound. Daarnaast kan je ook eens proberen om ongebruikte devices te disablen in je BIOS, zoals parallele poort / seriële poort etc.
Mijn Audigy 4 heb ik er al uit gehad, maar het haperen van de muis bij hardeschijf activiteit blijft.
Ook heb ik onboardsound uitgeschakeld staan.
En ik kwam er op een pijnlijke wijze achter dat mijn northbridge een 'beetje' (understatement) warm wordt. Ik kan me vinger er nog geen seconde op houden of het doet pijn. Lijkt me ook niet echt gezond.

En om nou alles uit te gaan schakelen is ook wel een beetje onzin, zo'n board hoort naar mijn weten gewoon goed te lopen out of the box.
(Momenteel op school, dus kan het niet controleren)
Ow en voordat er mensen met de beruchte PIO boosdoener aankomen zetten, het staat allemaal goed ingesteld en m'n CPU load blijft altijd gewoon normaal.

www.ping-win.nl

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
De northbridge op die borden wordt altijd warm, erg warm, maar dat moet verder weinig uitmaken. Ik denk eerder dat er een probleem is met je geheugen, daar is dit mobo nogal picky mee. Zet je timings een wat losser, je vdimm 0,1+ en zorg dat je de laatste BIOS (F10) laadt; deze staat nog niet op de sites van Gigabyte, maar kun je al wel krijgen op station-drivers.

• Rye
theroman schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:16:
De northbridge op die borden wordt altijd warm, erg warm, maar dat moet verder weinig uitmaken. Ik denk eerder dat er een probleem is met je geheugen, daar is dit mobo nogal picky mee. Zet je timings een wat losser, je vdimm 0,1+ en zorg dat je de laatste BIOS (F10) laadt; deze staat nog niet op de sites van Gigabyte, maar kun je al wel krijgen op station-drivers.
Timings hebben al gedraait op 5-5-5-12 @ 2.2 Volt, haalt niks uit.
F10, damn. Ik weet wel dat bios F6 of F7 weinig uitmaakt, alleen dat F7 instabieler is dan F6.
F10 ga ik wel even proberen anders, denk dat het niks uithaalt, maar goed.

Edit:
Tis trouwens de F8 voor mijn board, F10 is voor de DS-3

Edit 2:
Haalt helaas niks uit :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Rye op 15-01-2007 22:26 ]

www.ping-win.nl

• theroman
Zou het ook aan het feit kunnen liggen, dat je je HDD's in Raid hebt? Het klinkt misschien knullig, maar ik heb zelf een hoop discussies gelezen op verschillende boards over dit bord en er zijn mensen die met Raid problemen hebben.

Je zou eens kunnen proberen, je Hdd's om te zetten van de Intel SATA naar de Jmicron of andersom. In een van die volgordes heb je dan wsch. geen Raid, maar misschien wordt het wel duidelijker, waar het probleem ligt.

• Rye
theroman schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 09:51:
Zou het ook aan het feit kunnen liggen, dat je je HDD's in Raid hebt? Het klinkt misschien knullig, maar ik heb zelf een hoop discussies gelezen op verschillende boards over dit bord en er zijn mensen die met Raid problemen hebben.

Je zou eens kunnen proberen, je Hdd's om te zetten van de Intel SATA naar de Jmicron of andersom. In een van die volgordes heb je dan wsch. geen Raid, maar misschien wordt het wel duidelijker, waar het probleem ligt.
Ligt er helaas ook niet aan. Heb de RAID gisteren al van me moederbord afgehaald, met m'n andere SATA schijf gedraait, haalt niks uit, op die schijf staat linux en heeft hetzelfde probleem.
Ook als ik alleen de RAID draai, en niet die andere schijf, blijft het haperen.

www.ping-win.nl

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Staan je hardeschijven in dma of in pio?

• theroman
bassie_ schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 18:18:
Staan je hardeschijven in dma of in pio?
Ow en voordat er mensen met de beruchte PIO boosdoener aankomen zetten, het staat allemaal goed ingesteld en m'n CPU load blijft altijd gewoon normaal.

• Rye
Momenteel draai ik nu zonder kast, gewoon zo op de moederborddoos. Geluid haperingen/ kraken zijn weg, maar hij hapert nog wel met de invoer apparaten :(
Toch maar even contact opgenomen met azerty.

www.ping-win.nl

• Rye
Nou breekt mijn klomp.

Mailtje gehad van Azerty's RMA afdeling dat het moederbord gewoon goed is en dat ze geen problemen hadden gevonden.
Moederbord is nu weer in mijn handen na betalen van "onderzoekskosten".

Toen ik de doos openmaakte had ik al het idee dat de manier waarop de spullen lagen me vaag bekend voorkwam (lees: zoals ik het erin had gelegt, precies hetzelfde). Ik moederbord aangesloten, ga de bios in om settings te veranderen, zie ik alle, maar dan ook echt alle settings precies hetzelfde staan zoals ik het gelaten heb, boot volgorde: HDD, HHD, CD, Floppy.

Naja, ik dacht zal wel toeval zijn, ik windows geinstalleerd, alles weer, MAAR nog steeds hetzelfde probleem.
Dus nu verdenk ik mijn geheugen, dus ga binnekort wat ander DDR2 geheugen zien te krijgen.

Maar nu zit ik net dit bericht te typen en herinner dat ook alle overclock stettings precies hetzelfde stonden.
FSB op 401Mhz en geheugen op 802Mhz ingesteld en de timings 4-4-4-12.
Dus ze hebben blijkbaar helemaal niks getest :(.
Hier ga ik zo ff een mailtje sturen.

Alle ideeën zijn nog welkom.

www.ping-win.nl

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde mobo, ik heb dit probleem ook gehad. ( Ook topic over aangemaakt.)
Het is alleen jammer dat ik niet meer weet hoe ik het gedaan had want ik had problemen met me raid configuratie. Daardoor heb ik windows xp een aantal keer overnieuw geinstalleer met verschillende drivers. Ineens was mijn geluid weer goed en ik weet niet hoe het kwam.
Ik zal eens kijken als ik nog wat kan vinden, in iedergeval succes!

• Rye
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 18:37:
Ik heb precies het zelfde mobo, ik heb dit probleem ook gehad. ( Ook topic over aangemaakt.)
Het is alleen jammer dat ik niet meer weet hoe ik het gedaan had want ik had problemen met me raid configuratie. Daardoor heb ik windows xp een aantal keer overnieuw geinstalleer met verschillende drivers. Ineens was mijn geluid weer goed en ik weet niet hoe het kwam.
Ik zal eens kijken als ik nog wat kan vinden, in iedergeval succes!
Me geluid is al weer goed, maar het vage is dat mijn muis hapert bij bestanden overzetten, gewoon hardeschijf gebruik :S.

Het lulligste vind ik nog wel dat ze waarschijnlijk gewoon dat hele moederbord niet eens getest hebben, maar wel 15€ zogenaamde onderzoekskosten rekenen.

Edit: Ben nu weer een stapje verder. Het schijnt toch aan het RAID gebeuren te liggen ;(
Als ik van RAID naar normaal ga is er geen probleem, andersom ook niet.
Maar zodra ik een bestand van de ene RAID partitie verplaats naar de andere RAID partitie gaat de muis haperen :(

Mss slim om dan maar geen partities te nemen of een PCI raid kaartje aan te schaffen.

[ Voor 28% gewijzigd door Rye op 26-01-2007 09:56 ]

www.ping-win.nl

• Rye
Nou, na het probleem zelf gevonden te hebben op het moederbord en na meerdere mailtje hebben ze gezegt dat ik hem maar weer RMA moet aanbieden, zodat ze het nog eens konden testen.

Ze zeggen dat hij getest is, maar ik heb hier zo mijn twijfels bij. Maar goed, ze hadden blijkbaar niet met een RAID config getest. Dus zeiden ze dat het mobo goed was en moet ik 'onderzoekskosten' betalen.

Ok, onderzoekskosten, voor zogenaamd onderzoek waarbij ze niet eens RAID testen?
Ik merk dat er iets mis mee is, klopt niet, ga zelf een paar dingen na, probeer dingen op te lossen, mag niet baten en stuur het RMA.
Dan verwacht ik dat zei het verder uitzoeken, ook RAID, als je erbij vermeld dat je RAID draait.
Ze vinden het probleem niet en eisen onderzoekskosten.

Mobo weer terug en ik ga zelf op wat dieper onderzoek uit en constateer dat het aan de RAID controller lag. Inmiddels was ik dus 4 windows installs verder :(. Als ik de schijven normaal aansluit, geen probleem, zodra ik ze in RAID zet begint de pret :(.
Ligt dus niet aan de schijven als die normaal wel werken, maar aan de RAID controller.
Kostte me om tot de conclusie te komen ongeveer 2 uurtjes.

Maar dan vraag ik me af; Waar teh FOCK betaal ik dan onderzoekskosten voor?
Als zij niet tot die conclusie kunnen komen en het probleem kunnen localiseren en ik in die tijd wel :S.
Wat ze nu alleen maar hoeven te doen is het probleem constateren, meer niet, ik moest zelfs een specifieke beschrijving geven. Dus ze hoeven niks anders te doen, niks zelf meer te testen.
Als ze het geconstateerd hebben ga ik dus die zogenaamde "onderzoeks"kosten terug eisen.
Tjah, toch schaadt dit voor mij het imago van Azerty een beetje.
Als is het maar een krasje in mijn ogen, want voor de rest leveren ze goed werk.

(Ik wordt gek als het niet aan het mobo blijkt te liggen, maar aan een compatabiliteitsprobleem)

www.ping-win.nl

Pagina: 1