Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lineaire regelaars

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb een vraag over een van de meest gebruikte stukjes electronica: lineaire regelaars. En dan vooral over de bijbehorende elcos. Waar moeten die staan? Ik kom vaak schemas tegen met de elko aan de ongereguleerde kant maar af en toe ook met elcos aan beide kanten. Ik zet zelf altijd aan beide kanten condensatoren neer, maar is dit wel nodig? Het is een basic vraag volgens mij maar ik heb nog geen goed antwoord op kunnen vinden.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Deze vraag kan het best beantwoord worden door wat begrip op te wekken, waarom staan ze er? Daarbij worden met kleine effectjes rekening gehouden, die je sneller begrijpt bij wat extremere situatie's (denk voor een lange draad bijvoorbeeld aan een kilometer).

Doorgaans zal de voeding (de ingang) op zo'n lineaire regelaar van een lange draad komen, een lange draad pikt een hoop storing op (hogere frequentie's, weinig energetisch) en heeft een merkbare weerstand waar je vooral bij stroompieken (door meer stroomvraag op de uitgang) last van hebt (lagere frequentie's, gaat om heel wat meer energie).
Om beide effecten tegen te gaan heb je het volgende nodig: ten eerste een elco, die kan de stroompieken opvangen en heel wat energie opslaan maar is totaal niet voorspelbaar in de wat hogere frequentie's. Om toch de storingen weg te krijgen zet je dan parallel een kleinere ontstoringscondensator (ook wel ontkoppelcondensator genoemd), doorgaans wordt daarvoor een 100nF genomen.

Dan heb je nog je uitgang, wat speelt er daar mee? Je zit wel mogelijk met een variabel stroomverbruik, maar dat vangt de lineaire regelaar zelf op (en kan hij door de elco op de ingang leveren, de energie staat al klaar), daar moet je dus geen elco meer zetten. Wel zit je met het misschien wat abstracte fenomeen van de oscillatie's, dit is als de regelaar té snel gaat bijregelen, waardoor hij steeds iets boven de gewenste uitgangsspanning zit, dan te snel naar beneden regelt waardoor hij eronder komt, en zo constant op en neer zit te wikkelen. Bij die oscillatie's gaan flinke stromen lopen waardoor binnen enkele seconden je regelaar zijn laatste rook uitademt. Om dat tegen te gaan wordt een onstoringscondensatortje gezet, deze zal enerzijds de lineaire regulator een klein beetje trager laten bijregelen, en anderzijds de hoge frequentie van de oscillatie kortsluiten met de massa, waardoor deze niet meer optreed.

Ff resumeren: op ingang een elco (neem als richtwaarde 1000 µF per ampère) en een onstoringscondensator (doorgaans 100nF), op de uitgang ook een onstoringscondensator.

Waarom zie je dan soms elco's op de uitgang van de regelaar? Wel, als je regelaar 1A kan leveren, en je hebt een belasting die nu en dan wel ff een piekstroom trekt die wat boven die 1A ligt, maar de gemiddelde stroom blijft netjes onder de 1A, kan je door een elco secundair te zetten die belasting toch voeden met die goedkopere regelaar van 1A.

Ook zie je soms een regelaar die enkel op de uitgang voorzien is van een onstoringscondensator, dat komt vaak voor als meerdere spanningen in trapjes worden gereguleerd, en die lineaire regelaar vlakbij de uitgang van een andere regelaar zit, dan is er nauwelijks storing en worden stroompieken opgevangen door de ervoor staande regelaar.

Als er nog dingen niet duidelijk zijn, of je hebt een fout gevonden: roep maar :*)

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 14-01-2007 20:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

kan je toevallige een schema geven. ik kan me er wel wat bij voorstellen. voorlopig zie ik alleen ontstorings redenen om die dingen neer te zetten

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.snoek7/lm340.jpg
(knipwerk uit de datasheet van een LM340/LM78xx van NSC.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
virus.elektro schreef op zondag 14 januari 2007 @ 20:10:
kan je toevallige een schema geven. ik kan me er wel wat bij voorstellen. voorlopig zie ik alleen ontstorings redenen om die dingen neer te zetten
Schema's zijn er bij bergen, die vind je zelf wel (7805 moet je maar eens ingeven in google).
Naast onstoring dient de condensator op de uitgang ook om oscilleren van de regelaar tegen te gaan, is natuurlijk wat abstracter dan ontstoring.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat ontstorings verhaal snapte ik. Op zich is het ook logisch dat een ingangs condensator goed genoeg is. Ik wist alleen niet zeker of een regelaar snel genoeg was om stroom fluctuaties bij te benen. Voortaan alleen elkos bij de ingang, scheelt weer in de kosten :P

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Bij een elco aan de uitgang moet je ook nog opletten met de waarde.
Een 7805 en consorten kan er niet tegen als de uitgang een hogere spanning heeft dan de ingang.
Normaal kan dat niet, maar met een grote elco aan de uitgang en een kleine aan de ingang dus wel.
De remedie is dan een diode van de uitgang naar de ingang.
Dit is ook nodig als je bijvoorbeeld een accu gaat laden met de regelaar of bij een goldcap....

Guus Assmann

Pagina: 1