[OSX] Firewire NTFS schijf alleen read-only?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
Allereerst moet ik zeggen dat ik nog maar net een Mac heb en nog wat dingen uit moet vinden dus, maar na flink wat geklungel kom ik niet uit het volgende. Ik heb een externe HDD met allemaal data op twee NTFS partities.
Nu heb ik blijkbaar alleen maar read-only rechten op die partities. Ik kan dus niks wijzigen/deleten. Hoe kom ik hier van af? :X Disk Utility doet helemaal niks met die externe HDD en ik heb geprobeerd met het programmaatje "Locker" wat bestanden te unlocken aangezien een ander programmaatje (Hide Folders) de melding gaf dat sommige bestanden gelocked zouden zijn. Via Get Info staat dat in ieder geval niet aangevinkt, maar ik kan het dus ook niet wijzigen omdat ik read only permissions heb.
Ik heb dus hier en via Google gezocht met trefwoorden o.a. Read-only en Locked etc. maar ik kan nog niet echt de oplossing vinden (of ik herken hem niet ;) ).

Wie heeft een oplossing? Bij voorkeur een makkelijke natuurlijk...... :)

P.S. Ik ben dus wel gewoon de administrator he.....niet dat ik op een beperkte account zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Mac OS X kan geen NTFS lezen, omdat microsoft dit bestandssysteem heel erg closed houd. Mac OS X ondersteunt dit bestandssysteem om die reden niet :)

Enige optie is de schijf converteren naar HFS+ (alleen leesbaar voor mac*) of FAT32( geen bestanden groter dan 4GB, wel leesbaar door windows. Of flink moeilijk gaan doen met macfuse :)

* je kunt met het programma macdrive ook op windows systemen HFS+ lezen

[ Voor 42% gewijzigd door Timo op 14-01-2007 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
fooker schreef op zondag 14 januari 2007 @ 18:23:
Mac OS X kan geen NTFS lezen, omdat microsoft dit bestandssysteem heel erg closed houd. Mac OS X ondersteunt dit bestandssysteem om die reden niet :)
Lezen kan wel neem ik aan, want ik kan (op 1 folder na) alles wel gewoon zien en openen, maar verder kan ik er niks mee.
Enige optie is de schijf converteren naar HFS+ (alleen leesbaar voor mac*) of FAT32( geen bestanden groter dan 4GB, wel leesbaar door windows.
Ik zal eens kijken of ik dat dan kan doen zonder data te verliezen. Ik zal er eens in duiken. Bedankt voor het antwoord!
Of flink moeilijk gaan doen met macfuse :)
Laat ik dat dan nog maar niet gaan doen. :)

Overigens wel dom dat ik de trefwoorden OSX + NTFS nog niet had gebruikt in Google. Daarmee vind je wel wat meer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sinds er nu een Mac versie van FUSE is (MacFUSE), kan je ntfs-3g gebruiken, waarmee je wel NTFS kan lezen en schrijven.

Overigens is 1 van de twee makers van ntfs-3g een tijdje geleden bij Apple in dienst getreden (de ander heeft ntfs-3g afgemaakt), dus volledige native NTFS read/write zal spoedig (Leopard?) naar OS X komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
Dreamvoid schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:40:
Overigens is 1 van de twee makers van ntfs-3g een tijdje geleden bij Apple in dienst getreden (de ander heeft ntfs-3g afgemaakt), dus volledige native NTFS read/write zal spoedig (Leopard?) naar OS X komen.
Dat zou wel mooi zijn. Maar ik moet sowieso nog een extra externe HDD kopen voor back-ups, dus dan zou ik ook met die twee schijven kunnen kopieren heen en weer tot ik alles op de HFS+ schijf heb.