Ubuntu @ Inspiron 5150, Random Crashes?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hoi,

Ik draai al een hele tijd Ubuntu Edgy op mijn Dell Inspiron 5150. Het draait allemaal snel en o.a. met Ndiswrapper heb ik WPA aan de praat gekregen en met de nieuwste Nvidia drivers ook Beryl. Ubuntu is verder helemaal up2date.

Al een tijd (ook al in Ubuntu Dapper) heb ik @ Random gewoon een keiharde crash. Het hele systeem doet niks meer en is ook niet meer te pingen. Enige remedie is hard uit- en aanzetten.

Ook zonder Beryl en zonder Ndiswrapper crasht de boel en het is niet te reproduceren. In de logfiles is niks te vinden wat duidt op een crash van iets.

Het komt het meeste voor als er netwerkverkeer is (bedraad of draadloos) i.c.m. audio output (via ESD). Het mainboard, geheugen en CPU zijn al door Dell vervangen. Het rare is ook dat onder Windows XP nooit problemen had met stabiliteit.

Ik krijg het ook niet gereproduceerd. De ene keer kan ik uren werken zonder problemen, het andere moment typ ik iets of verplaatst een Email is Thunderbird en de boel crasht (geen logfile, scherm hangt, HDD geen activiteit meer en ook niet meer te pingen).

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen :? Onder Windows werkt het dus probleemloos maar ik wil geen Windows draaien.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Werkt Raising Skinny Elephants Is Utterly Boring nog wel (volgende keer even testen) ?

Er schijnen ook nogal wat probleempjes te zijn met jouw laptop-serie (check de user-comments hier bijvoorbeeld).

Ook zal het helpen als je even de specs van je laptop post (lspci).

[ Voor 58% gewijzigd door Jungian op 14-01-2007 18:29 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
lspci output is:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82852/82855 GM/GME/PM/GMV Processor to I/O Controller (rev 02)
00:00.1 System peripheral: Intel Corporation 82852/82855 GM/GME/PM/GMV Processor to I/O Controller (rev 02)
00:00.3 System peripheral: Intel Corporation 82852/82855 GM/GME/PM/GMV Processor to I/O Controller (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82852/82855 GM/GME/PM/GMV Processor to AGP Controller (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #1 (rev 01)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #2 (rev 01)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) USB UHCI Controller #3 (rev 01)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801DB/DBM (ICH4/ICH4-M) USB2 EHCI Controller (rev 01)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 81)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801DBM (ICH4-M) LPC Interface Bridge (rev 01)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801DBM (ICH4-M) IDE Controller (rev 01)
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801DB/DBL/DBM (ICH4/ICH4-L/ICH4-M) AC'97 Audio Controller (rev 01)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34M [GeForce FX Go5200] (rev a1)
02:01.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation BCM4401 100Base-T (rev 01)
02:02.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Controller (rev 03)
02:04.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI4510 PC card Cardbus Controller (rev 02)
02:04.1 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments PCI4510 IEEE-1394 Controller
Verder is het een P4 HT 3GHz en 2x 256MB geheugen
60GB HDD en DVD/CDRW

Verder overigens weinig problemen met de machine gehad. Recentelijk (2 maanden geleden) is het mainboard, CPU, geheugen en het afdekklepje vervangen door Dell (kostenloos). Bovenstaand probleem deed zich zowel op het oude mainboard als het nieuw voor.
Alleen onder Windows XP dus nooit last gehad..

Ook geheugentest, HDD test etc laat geen vreemde dingen zien. Alles werkt ook gewoon voor soms uren achter elkaar en soms maar een paar minuten (dan doe ik hetzelfde).

Ik zal die sysrq-requests eens proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door WHiZZi op 14-01-2007 21:20 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Heb je al eens geprobeerd om een andere ethernet/wifi-kaart te gebruiken ? Broadcom hoef je namelijk niet echt blij van te worden ;) Met de ICH4-chipset is iig niet aan de hand (ik heb zelf ICH5 gehad en heb nu een ICH6-chipset)(dus je geluidskaart kun je buiten de vergelijking laten).

Denk bijvoorbeeld aan een goedkope PMCIA-ethernetkaart of USB-ethernetkaart (Realtek-chipsets kun je over het algemeen wel op bouwen en die zitten daar meestal in).

[ Voor 10% gewijzigd door Jungian op 14-01-2007 21:24 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Done that :)

Wireless helemaal uitgeschakeld en alleen via de NIC werken.. probleem blijft bestaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

WHiZZi schreef op zondag 14 januari 2007 @ 21:25:
Done that :)

Wireless helemaal uitgeschakeld en alleen via de NIC werken.. probleem blijft bestaan ;)
Ik kan het natuurlijk verkeerd zien, maar je ethernet-chip is toch ook een Broadcom ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
klopt... Ik kan het allicht een keer proberen om onboard LAN en WLAN eens helemaal te disabelen, al betwijfel ik het. De onboard NIC werd in kernel 2.4 al goed herkend en heeft probleemloos gewerkt..

Ik zal morgen eens een liveCD proberen van een andere distro, wellicht dat daarmee een aantal problemen wegvallen..

Om even aan te geven, ik zit nu op de laptop te werken zonder geluid en geen problemen. Het kan alleen dus wel zo zijn dat de laptop tijdens het typen nu vast-slaat .... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

WHiZZi schreef op zondag 14 januari 2007 @ 21:34:Ik zal morgen eens een liveCD proberen van een andere distro, wellicht dat daarmee een aantal problemen wegvallen..
Ondanks dat het een RPM-based distro is (RPM heb ik niet de meest fijne herinneringen aan) kan ik je aanraden dan eens te kijken naar Fedora Core 6, omdat ik daar erg veel positieve verhalen van lees op het Gentoo-forum (als je weet dat binary distro's over het algemeen uitgespuugd worden daar moet het wel goed inelkaar zitten :) ).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ik heb hier een Suse Linux Enterprise 10 liggen (Zat bij het laatste Linux Magazine). Ik weet niet of dat een Live CD is, maar het valt iig te proberen...

Overigens heb ik nu al anderhalf uur weer een stabiel systeem :P
Ik heb nieuwe drivers voor NDiswrapper gedownload.. Ik heb overigens geen muziek aan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Schop omhoog.

Net weer een crash gehad. Nu had ik alleen Firefox, GAIM en Thunderbird open staan (dus geen audio apps) en liep de boel weer vast.

Wederom geven de logfiles 0,0 aan en ook de Magic SysRq keys werken niet.

Iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

WHiZZi schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 23:34:
...en ook de Magic SysRq keys werken niet.
Daar ben je mooi klaar mee :) Ik kan je aanraden om even op Ebay een goedkoop PCMCIA/USB ethernet-adaptertje aan te schaffen, al je Broadcom-spul uit te zetten en dan daarmee je dagelijkse taken proberen te verrichten. Broadcom is befaamd als baggermerk in linux-kringen (de Ati onder de netwerkkaartfabrikanten :P) en ik zou me echt niet verbazen als het daar aan ligt. Windows wordt wel ondersteund door ze, dus dat je daar geen vage crashes zoals deze krijgt is niet zo vreemd.

[ Voor 0% gewijzigd door Jungian op 17-01-2007 01:24 . Reden: geen geen = daar geen :p ]

0.0

Pagina: 1