de eerste physics games beginnen langzaam te komen...
zij het dat het om de AGEIA PhysX API gaat die aparte hardware nodig heeft (AGEIA PPU)
de komende tijd komen er denk ik nog geen spellen die de GPU als PPU gebruiken en dat is dus ook de reden dat ik eerst een PPU heb gekocht, ook heeft Microsoft een licentie genomen op de API waardoor er een kans bestaat dat hij ook in DX word opgenomen en we dus niet meer naar aparte API's hoeven te kijken (+ alle UE3 games ondersteunen hem: zelf getest ---> met de kaart uitgeschakeld in Devicemanager draait R6: Las Vegas +/- 5 tot 10 frames trager als er grote explosies zijn met veel rondvliegende objecten (en dat terwijl hij officieel geen gebruik maakt van de PPU) (ok, ok, het is dan ook best wel moeilijk om dat goed te kunnen testen, maar consistent als de kaart ingeschakeld is meer fps en als ie uit is geschakeld minder) en er gaan er nog veel meer komen ---> zie
http://www.ageia.com/physx/titles.html )
Oh en btw zoals hierboven al werd gezegt: De PPU is er niet voor het verhogen van de FPS maar om meer objecten tegelijkertijd realistisch weer te geven... nu is het natuurlijk wel zo dat bij een gelijk aantal objecten er dus even veel werk verricht moet worden maar dat dan de CPU meer tijd overhoudt om andere dingen te berekenen, dus als je spel erg CPU bound is of als je een trage processor hebt zal je het verschil ook in FPS kunnen zien... Ook is het natuurlijk zo dat als er meer objecten tegelijkertijd in beeld komen je fillrate van de GPU uiteindelijk de bottleneck is en je weer FPS gaat inleveren... tis nog ff balanceren...
goed voorbeeld van erg CPU bound is de demo van Cellfactor, ik hoor iedereen roepen dat zij in softwaremode het ook super kunnen draaien, ze zeggen er dan alleen niet bij dat ze in het begin ook effecten misten zoals de realistic cloth en de dynamic fluids, de flag is in de laatste versie van de demo toegevoegd en maakt het spel erg traag zonder PPU. je kan het zelf zonder PPU testen in realitymark:
http://www.ageia.com/physx/rm.html op mijn PC met die kaart is het verschil met de averages zo'n 40 fps
[
Voor 61% gewijzigd door
Verwijderd op 18-01-2007 10:46
]