Systeem valt onverklaarbaar uit

Pagina: 1
Acties:

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:03
Medetweakers,

Helaas, ook ik moet er eens aan geloven: ik heb een pc die onverklaarbaar uitvalt en ik kom er echt niet meer uit. Meestal na enkele minuten draaien (soms een uur, of twee, maar meestal na een paar minuten) valt het systeem van mijn vriendin zomaar uit. Geen waarschuwing, geen BSOD, maar keihard stil. Voeding stopt en systeem is dood.

Alleen het powerlampje blijft branden, maar er is niets meer mee te doen. Opnieuw opstarten gaat pas na het loskoppelen van de 220v en na het wachten op het doven van het lampje. Pas hierna start het systeem weer op, om na een tijdje weer hetzelfde te doen.

Het maakt niet veel uit wat ik op dat moment doe met de machine. De laatste paar keer tijdens testen was het met een cpu-load progje, maar soms valt hij ook uit tijdens het spelen van een AVI of game of soms tijdens het idle zijn in Windows.

Ik dacht aan een warmte-issue, maar dat valt mee. CPU temp (Sempron 2800+) is onder belasting 45 graden. Casetemp 35. De airflow zou beter kunnen, maar daar ligt het niet echt aan, want ook met een extra fan blijft het probleem bestaan.

Eerst maar even de specs:
AMD Semrpon 2800+ met Zalman 7000 AlCu
2x 512 MB RAM
Radeon 9800 Pro met AC Silencer
Asrock K7VT4A pro mobo
Creative Audigy 2 ZS
HDD 2x 160GB PATA HDD
IDE dvd-brander

Hij is nu half uitgekleed, dus ik draai nu zonder de geluidskaart, met 1 HD en zonder DVD, maar het probleem blijft zich voordoen.

Ik heb het geheugen getest met een memtest van een Knoppix cd'tje, maar ik ontdek niets vreemds. Daarna begon ik te twijfelen aan de voeding, maar ook met een andere voeding erin blijft het probleem bestaan. De voltages laten eigenlijk ook niets raars zien.

Vervolgens heb ik de videokaart vervangen door een simpel Geforce 2 PCI kaartje dat hier nog lag. Wederom crasht het systeem na een paar minuten draaien.

De geluidskaart is na de eerste paar keer crashen uit het systeem gehaald, maar dat maakt ook niets uit.

Ik weet niet of er tooltjes zijn om het moederbord verder te diagnostiseren of misschien toch de CPU na te kijken?

Iemand een idee? Zou inderdaad het mobo of de processor stuk zijn...?

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

voeding

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 14:32
psies jah,

wat voor voeding heb je?

gang is alles

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11-2025
door het feit dat de beveiliging van de voeding blijkbaar elke keer in moet grijpen zou ik ook naar voeding gaan neigen.

• dreamscape
Het is een Asus A36H, 360 Watt voeding.
En ik heb 't even geprobeerd met een ander no-name 350 watt exemplaar, maar daar gebeurt hetzelfde mee.

Vandaar dat ik de voeding als reden voor het probleem wel een beetje had afgestreept. Maar jullie posts doen me weer twijfelen :)

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:43
Probeer dan eens een sterkere voeding van 400+ Watt

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jeroen797 schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:13:
Probeer dan eens een sterkere voeding van 400+ Watt
Dat is dus echt niet nodig voor zo'n systeem.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Is het allemaal begonnen na install van een progamma ? Hoe ziet je moederbord er verder uit, vreemd uitziende elco's, lek of die bol staan ? Maakt je MoBo misschien ineens kontakt met de backplate ? Al eens een herinstall overwogen ? Harde schijf getest op werking, getest met progje van de fabrikant ?

Er is altijd zoveel mogelijk, kwestie van uitsluiten. Overigens lijkt het me sterk dat het aan de voeding ligt, aangezien het probleem blijft na testen met een andere voeding. CPU word niet zo gauw brak maar kan wel. Persoonlijk denk ik dat je mobo problemen geeft.

• dreamscape
Verwijderd schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:18:
Is het allemaal begonnen na install van een progamma ? Hoe ziet je moederbord er verder uit, vreemd uitziende elco's, lek of die bol staan ? Maakt je MoBo misschien ineens kontakt met de backplate ? Al eens een herinstall overwogen ? Harde schijf getest op werking, getest met progje van de fabrikant ?

Er is altijd zoveel mogelijk, kwestie van uitsluiten. Overigens lijkt het me sterk dat het aan de voeding ligt, aangezien het probleem blijft na testen met een andere voeding. CPU word niet zo gauw brak maar kan wel. Persoonlijk denk ik dat je mobo problemen geeft.
Het uitsluiten was inderdaad ook mijn gedachte. Ik heb een andere harddisk er aan gehangen om daar Windows op te zetten, maar ook dat mocht niet baten. En het was inderdaad ook niet net na de install van een programma. Aan software of harddisk ligt het dus ook niet.

En ik begin inderdaad ook te denken aan het moederbord. Daar gaan we maar eens naar kijken...

• dreamscape
(kickje...)
Ik heb het moederbord eens grondig onderzocht, maar hij maakt nergens contact en er staan geen elco's bol. Iets zegt me echter toch dat het wellicht in het mobo zit, en dan het gedeelte dat de stabiele voeding regelt. Maar eerlijk gezegd weet ik daar niet alles van.

Weet iemand een manier waarop ik kan testen of het dus aan het mobo ligt, of dat er wellicht iets mis is met de cpu?

Andere componenten kunnen het haast niet zijn. Geheugen is gecheckt en alle andere onderdelen zijn al omgewisseld geweest. Ik heb hier alleen geen Socket A mobo of processor liggen om die ook te kunnen wisselen.

Dus blijft de vraag: hoe ontdek ik of het probleem daadwerkelijk aan het mobo ligt?

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-04 11:21
Hoe zit het met de stopcontacten die in het huis zitten? zijn deze wel geaard? anders zou dat het ook wel eens kunnen zijn?

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• dreamscape
Jird schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:14:
Hoe zit het met de stopcontacten die in het huis zitten? zijn deze wel geaard? anders zou dat het ook wel eens kunnen zijn?
Bij mijn vriendin is de machine niet geaard aangesloten, maar ik heb 'm vrijdagmiddag op mijn werk neergezet (geaard) en hij staat sindsdien bij mij thuis. Ook netjes geaard. Daar zal het dus niet aan liggen...

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:37:
[...]

Bij mijn vriendin is de machine niet geaard aangesloten, maar ik heb 'm vrijdagmiddag op mijn werk neergezet (geaard) en hij staat sindsdien bij mij thuis. Ook netjes geaard. Daar zal het dus niet aan liggen...
Heel toevallig dit.. De PC van mijn vriendin heeft sinds zaterdagmiddag EXACT hetzelfde probleem!!
Ook voeding vervangen zonder succes. LiveCD's draaien perfect en ook de test tooltjes op Hirens Boot CD geven geen problemen. Echter bij de installatie van windows of in windows zelf knalt hij er zomaar uit!

Ik heb er nog niet verder mee kunnen gaan maar ik denk dat het aan de CPU ligt. Ik heb deze terug gezet in snelheid (AMD XP1800) van 133mhz FSB naar 100mhz en toen ging de windows setup al wel een stap verder maar omdat het te laat was ben ik daar niet meer mee verder gegaan. Maar ook dit systeem heeft een paar jaar zonder problemen gedraaid.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
hoe warm word je processor word hij echt 45 graden

mijn duron valt ook uit als hij hoger als 45 graden komt
denk dat de temp niet klopt bij mij mischien bij jouw ook wel niet
koelertje even opnieuw plaatsen

stja moederbord kun je niet testen
succes

ik had het laats ook maar toen lag het aan mijn voeding
de 3.3 volt lijn zakte naar 2.7 tja en dan valt hij dus uit
even in het bios je temps en voltage checken

[ Voor 25% gewijzigd door wippo76 op 16-01-2007 19:55 ]

Ja zou ik ook zeggen

• dreamscape
wippo76 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:51:
hoe warm word je processor word hij echt 45 graden

mijn duron valt ook uit als hij hoger als 45 graden komt
denk dat de temp niet klopt bij mij mischien bij jouw ook wel niet
koelertje even opnieuw plaatsen

stja moederbord kun je niet testen
succes

ik had het laats ook maar toen lag het aan mijn voeding
de 3.3 volt lijn zakte naar 2.7 tja en dan valt hij dus uit
even in het bios je temps en voltage checken
De temps komen zo uit het Bios, als ik de machine herstart. Maar ook MBM5 geeft deze temps aan, alleen draait die de CPU/Case om. Maar ik snap wel dat de CPU geen 35 graden blijft als het in de case 45 is :)

Maar goed, ik ga toch de boxed koeler maar weer eens proberen.

Verwijderd

Misschien een vreemde suggestie, maar schakel eens je onboard lan uit in de bios. Bij mijn systeem was dit namenlijk de oorzaak van spontane systeem crashes.

• Dunrob
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-09-2025
Probeer eens een andere cpu(marktplaats, vrienden of familie). Heb dit probleem ook gehad. Onwillekeurig uitvallen van het systeem en bij mij lag het aan een defecte p4 2,53 cpu

• Kurios
  • Niet online
Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorlopen.

Probeer gewoon door eliminatie het defecte product te vinden!

• Djerro123
  • Laatst online: 22-05 21:19
Zoals ik het hier nu hoor, is het denk ik de cpu die problemen geeft bij bepaalde (windows)threats, of zoals je zelf al aangaf: het moederbord, en dan het gedeelte waar de voedingconnector geplaatst is. Kijk eens goed of er mischien bij een enkel pinnetje iets zwarts ziet, dan is de connector op je mobo doorgebrandt en dan zal het systeem met elke willekeurige voeding crashen

Succes ermee!

• dreamscape
Kurios schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:54:
Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorlopen.

Probeer gewoon door eliminatie het defecte product te vinden!
Ja, dat elimineren wil best lukken: het is getest met andere voeding, andere hdd, andere videokaart en ander geheugen. Het kan momenteel alleen nog aan mobo, cpu of aan de cpu-koeler liggen.

Dat laatste lijkt me heel erg vreemd, maar ik heb ooit een HP gezien waar een cpu-koeler een kortsluiting veroorzaakte. En het duurt wel even voordat je zoiets eruit ge-elimineerd hebt :)

Ik ga eens een andere cpu zoeken, dan proberen we het daar eens mee.

• Kurios
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:25:
[...]

Ja, dat elimineren wil best lukken: het is getest met andere voeding, andere hdd, andere videokaart en ander geheugen. Het kan momenteel alleen nog aan mobo, cpu of aan de cpu-koeler liggen.

Dat laatste lijkt me heel erg vreemd, maar ik heb ooit een HP gezien waar een cpu-koeler een kortsluiting veroorzaakte. En het duurt wel even voordat je zoiets eruit ge-elimineerd hebt :)

Ik ga eens een andere cpu zoeken, dan proberen we het daar eens mee.
hoe zijn je temps? want een cpu koeler kan ook slecht contact maken en dus kan je moederbord de oververhittingsbeveiliging inschakelen.
Probeer bijv je cpu eens terug te klokken.
Laat de pc eens een tijd in bios staan en hou de temps eens in de gaten. Valt hij dan ook uit?

• dreamscape
Kurios schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:53:
[...]

hoe zijn je temps? want een cpu koeler kan ook slecht contact maken en dus kan je moederbord de oververhittingsbeveiliging inschakelen.
Probeer bijv je cpu eens terug te klokken.
Laat de pc eens een tijd in bios staan en hou de temps eens in de gaten. Valt hij dan ook uit?
Als hij bijna niks doet (lees: in bios staat) blijft hij wel draaien. Dat is ook in Windows zo. Maar zodra ik iets intensievers doe (avi afspelen of zo) klapt hij er uit.

De cpu (sempron 2800+) wordt 45 graden onder volle belasting, dus dat valt volgens mij wel mee...

Verwijderd

Hoe lang heb je memtest laten lopen als ik vragen mag ? Een nachtje minimaal is wel vereist. Hoeveel juice krijgt je cpu, ingesteld in het bios ? Misschien die eens een tandje hoger zetten, 0.1 stapjes. Misschien krijgt de cpu te weinig sap, aangezien de PC problemen krijgt bij intensiever gebruik.

• dreamscape
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:07:
Hoe lang heb je memtest laten lopen als ik vragen mag ? Een nachtje minimaal is wel vereist. Hoeveel juice krijgt je cpu, ingesteld in het bios ? Misschien die eens een tandje hoger zetten, 0.1 stapjes. Misschien krijgt de cpu te weinig sap, aangezien de PC problemen krijgt bij intensiever gebruik.
Tsja, ik kan in het bios niet echt instellen wat de cpu aan stroom mag krijgen. Beetje eenvoudig bios. VCore is 1.60 en is niet aan te passen.

Maar.... ik heb van een kennis een andere cpu geleend en die zit nu op het bord. En hij werkt prima. Ook na een hele tijd stresstesten blijft de boel draaien. Dus wat mij betreft is de cpu de boosdoener. Op zoek naar een ander processortje dat op een socket A past...

Pagina: 1