Voeding blaast spontaan op?

Pagina: 1
Acties:

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:22
Vannacht lag ik net een half uurtje in bed, computer netjes uitgezet enzo. Ineens een behoorlijk harde knal (lag lekker boekje te lezen, schrok me kapot). Ik vertrouwde het niet helemaal, rook ook een raar luchtje ineens, dus ik ben alles maar eens gaan checken. Blijkt mijn computer dood te zijn.

Omdat ik niet veel tijd had heb ik vanmorgen alleen even snel de voeding opengeschroeft, blijkt daar een condensator geklapt te zijn (bovenkantje helemaal open).

Heeft iemand daar wel eens van gehoord dat dat kan gebeuren? Zou je daar buiten de garantie nog mee naar de winkel terug kunnen gaan? Het gebeurde gewoon spontaan ik heb er niks geks mee gedaan.
en heeft het ook nog gevolgen voor je hardware? ik heb vandaag geen tijd om te testen dus daar ben ik wel benieuwd naar. Er stond verder geen stroom op(gewoon uit) dus je zou zeggen van niet

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je mazzel hebt is alleen je voeding kapot. Als je pech hebt is er veel meer kapot dan alleen de voeding. Dit hangt wel erg af van welke voeding het is.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:59
Wat voor voeding was het? Dat zou ik toch wel willen weten.

Ja, je voeding kan andere hardware slapen (vooral het mobo), maar gezien je pc uitstond denk ik niet echt dat er iets kapot is (voedingsknop uit? zo ja: laagspanning van 3.3 volt (volgens mij) op je pc, zo nee: dan staat er geen spanning op).

• jip_86
Volgens mij is het merk:
Highlight
model: HPC-300-202
300 Watt
Op het bonnetje staat voeding bon chic.
Heeft me destijds (feb 2005) 60 euro gekost.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat is wel aan redelijk merk. Weet dat Ediejo daar ook 2 van in zijn ELL had. Ik zou toch gaan denken dat ie een klap heeft gehad. Andere apparatuur in je kamer doet niet opeens raar toevallig?

• PilatuS
  • Niet online
Ik denk dat die condensator gewoon niet goed is geweest en steeds boller is gaan staan tot dat ie opeens kapot ging. Omdat het gebeurde toen de PC uit stond is de kans dat de rest van de hardware nog goed is groter dan met de PC aan.

Helaas is de enige manier om er achter te komen wat er nog werkt alle onderdelen los te gaan testen. Als je mazzel hebt werkt je PC weer met een nieuwe voeding. Anders wordt het toch los alles testen.

• jip_86
Heb nog even snel mn hd in een externe hd case gestopt. Die is in ieder geval niet kapot. Met de rest van de hardware is niks mis. Receiver,tv en mn wii waar ik nu op zit te typen doen het nog prima. Na zo`n eind typen krijg je er nog best handigheid in :)

Ga morgen eerst eens bellen met de winkel of dat wel zomaar mag. En anders een nieuwe halen.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Mischien heb je nog wel garantie tot feb 2007 :-)

Moet volgens de wet niet alles tegenwoordig voorzien zijn van 24 maanden "garantie"

Hij wordt ook verkocht als Chieftec 300 Watt voeding HPC-300-202 voor ATX behuizingen voor 38 euro bij progress

[ Voor 30% gewijzigd door raymonvdm op 15-01-2007 02:17 ]

• jip_86
De winkel zegt dat er niks valt te regelen. Het kan zo gebeurd zijn met een dal spanningkje ofzo. Dus dat is niet te controleren volgens hem. Ziet er dus naar uit dat het ergens anders een voeding halen word dus :)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

of repareren, ik heb op zn minst nog wel genoeg kennis & onderdelen liggen om dat ding te proberen te repareren op een beschermd lijntje.

• PilatuS
  • Niet online
ssj3gohan schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:38:
of repareren, ik heb op zn minst nog wel genoeg kennis & onderdelen liggen om dat ding te proberen te repareren op een beschermd lijntje.
Dat zou ik echt nooit doen. Die voeding is gewoon niet meer te vertrouwen. Ik zou een nieuwe kopen voor iets van 50 euro, dan weet je zeker dat het niet nog een keer fout gaat. Straks staat de PC aan en gaat het weer mis met de oude voeding en kan je al je hardware weg gooien.

• jip_86
Inderdaad. Hardware met spontane zelfmoordneigingen hoef ik niet meer in mijn pc :+

Ik had deze op het oog. Lijkt me een goed merk voor een goede prijs, en meer watt heb ik ook niet nodig als er eerst 300W in zat.

• PilatuS
  • Niet online
Die Coolermaster voldoet prima. Verwacht alleen niet dat ie ook echt stil is. Ik had een iGreen 500W van Coolermaster die op papier 21dB zou moeten produceren alleen in de praktijk was het toch een stuk meer dan dat. Verder is het wel een prima stabiele en redelijk geprijsde voeding hoor :)

• jip_86
Ik heb die Cooler Master gehaald. Er in gestopt, eerst werkte het niet. Zwart beeld en leek wel steeds restarts. Viel me op dat lampje van de DVD ook steeds aan bleef. Die dus maar eens losgetrokken et voila het werkt :). Die heeft dus blijkbaar ook een tik gehad. Ben al lang blij, voor het zelfde geld was het mn grafische kaart of moederboard.

Bedankt iig voor het meedenken.
Pagina: 1